شروع یک کسب و کار همیشه آسان نیست. طبق داده های ارائه شده توسط اداره آمار کار ایالات متحده، 20٪ از مشاغل جدید در طی دو سال اول فعالیت خود دچار شکست می شوند و تقریبا نیمی از مشاغل تا سال پنجم دوام نمی آورند. بنابراین چگونه استارتاپ خود را با موفقیت راه اندازی و اجرا می کنید؟
اشتباهاتی وجود دارد که احتمال دارد در مراحل مختلف رشد کسب و کار خود مرتکب شوید و اگر مراقب آنها نباشید، ممکن است موفقیت کسب و کارتان به خطر بی افتد. در هر حال این اشتباهات وجود دارد و فقط مربوط به شرکتهای تازه کار نیست، بسیاری از مشاغل فعال، از جمله آنهایی که فکر می کنید "موفق" هستند دچار اشتباه می شوند و احتمالاً پول زیادی را از دست می دهند و وقت زیادی را در این روند هدر می دهند.
در اینجا 10 مورد از رایج ترین اشتباهاتی را که برای شروع کسب و کار کوچک شما بر سر راهتان قرار میگیرد را ذکر کرده ایم:
1- نداشتن برنامه ریزی
بدون داشتن یک برنامه ریزی مناسب برای ایجاد کسب و کار، اداره و بازاریابی کسب و کار، ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد. برنامه ریزی برای کسب و کارتان ممکن است خسته کننده باشد، اما بدون داشتن یک برنامه جامع برای کسب و کار که شامل تحقیق ایده تجاری و پتانسیل بازار باشد، دچار شکست خواهید شد. مهمترین برنامه هایی که باید در نظر گرفت شامل یک طرح تجاری، یک برنامه مالی و یک برنامه بازاریابی است.
2- نداشتن هدف
اهداف می توانند در ابتدای کار به شما انگیزه دهد و سپس در کارهای روزمره شما را در مسیر درست قرار دهد. با اطمینان از اینکه اهداف شما اهداف هوشمندانه ای هستند، می توانید مکانی را که می خواهید بروید مشخص کنید و مراحل خاصی را که برای رسیدن به آنجا برمی دارید، مشخص کنید.
3- کم توجهی به محصولات یا خدمات خود
در بسیاری از مواقع، عدم اعتماد به توانایی و ترس از عدم موفقیت باعث می شود محصولات و خدمات خود را بی ارزش تلقی کنیم. این یک مسیر خطرناک است که باید طی کنید زیرا ارزش منحصر به فردی را که ارائه می دهید تضعیف می کند و احتمال ناامیدی را برای شما باز می کند. بنابراین بهتر است پیش از شروع کار کاملا در مورد بازارکار خود تحقیق کرده تا بهترین نقطه ورود قیمت و ارزش گذاری محصولات را برای آنچه می فروشید، شناسایی کنید.
4- عدم استفاده از فناوری های جدید
فناوری های جدید می توانند فرصت جدیدی را برای شما فراهم کنند، اما با این وجود، استفاده از فناوری جدید ممکن است ترسناک باشد و برای یادگیری و درک آن به زمان نیاز دارد، اما بدون تمایل به استفاده از فناوری های نوین کوتاه مدت و طولانی مدت، ممکن است به پیشرفت کسب و کار شما آسیب برسد.
5- ترس از بازاریابی
با استفاده از بازاریابی، امروز بذر می کارید و در آینده از مزایای آن بهره مند می شوید. اگر می خواهید یک تجارت طولانی مدت موفق داشته باشید نباید از بازاریابی غافل نشوید. بهتر است هر ماه حداقل 20٪ از وقت و هزینه خود را به فعالیت های بازاریابی اختصاص دهید.
بازاریابی می تواند اشکال مختلفی مانند بازاریابی دهان به دهان، تبلیغات سنتی، بازاریابی اینترنتی و... داشته باشد. در مورد بازاریابی هیچ قانون خاصی وجود ندارد، چرا که نوع بازاریابی شما، به تجارت و مخاطبان شما بستگی دارد. اشتباه این است که شما فرض کنید نیازی به بازاریابی ندارید و به صورت ارگانیک و طبیعی کسب درآمد خواهید کرد.
6- هزینه بیش از حد
برای شروع کار نیازی به سرمایه گذاری زیاد نیست، اما برخی از صاحبان مشاغل جدید احساس می کنند که باید هزینه های زیادی در جهت بازاریابی، تجهیزات، نرم افزار و ... انجام دهند. در صورت انجام تحقیقات، گزینه های کم هزینه تر اما به همان نسبت مناسب نیز در دسترس هستند. حفظ منابع مالی و جلوگیری از خرج کردن افراطی، همیشه یک ایده عالی برای عدم شکست است.
7- هزینه نکردن
برخی از صاحبان مشاغل کوچک که بیش از حد هزینه نمی کنند، در سوی دیگر قرار می گیرند چرا که از صرف بسیاری از هزینه ها خودداری می کنند. در حالی که مطمئناً راه هایی برای راه اندازی و رشد کسب و کار با بودجه محدود وجود دارد. عدم هزینه برای کسب و کار و سرمایه گذاری نکردن می تواند توانایی شما را برای موفقیت به شدت محدود کند.
8- انجام تمامی امور به تنهایی
یک صاحب کسب و کار کوچک ممکن است این طرز تفکر را داشته باشد که باید همه فن حریف بوده و تمامی امور کسب و کار را به تنهایی انجام دهد، اما لازم نیست که اینگونه باشد. استخدام افراد حرفه ای و کاربلد می تواند یکی از بهترین روش ها برای صاحبان مشاغل کوچک به منظور پیشرفت در کسب و کار، آزاد کردن وقت خود برای فعالیت های تجاری و مالی که به تخصص منحصر به فرد آنها نیاز دارد و ایجاد تیمی برای موفقیت در آینده نیاز است.
اهداف خود را تعیین کنید تا بدانید چه موقع افراد را استخدام کنید تا در جایی که دانش شما کم است، مسئولیت را بر عهده بگیرند. كمك نگرفتن یا انتظار زیاد می تواند یك شركت را به سمت شکست بکشاند.
9- عدم رضایت مشتریان
مشتریان فعلی خود را برای اعطا کنید اگر مشتریان فعلی خود را راضی نگه ندارید آنها به جای دیگری خواهند رفت. امروزه مشتریان گزینه های بیشتری نسبت به گذشته دارند. و واقعیت ماجرا این است که بدون رضایت مشتریان، کسب و کار شما معنایی نخواهد داشت. مشتریان راضی و خوشحال، در حال حاظر و در آینده یک سرمایه ارزشمند برای هر کسب و کاری به شمار خواهند آمد.
10- غفلت از شبکه های اجتماعی
قطعا حضور در شبکه های اجتماعی برای هر کسب و کاری یک امر بدیهی است. استفاده از شبکه های اجتماعی که معمولاً مورد استفاده بیشتر مشتریان قرار می گیرد بسیار مهم است تا بتوانید با نرخ موثرتری به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید. چرا که بسیاری از کاربران حتی ممکن است استفاده از گوگل را به خوبی بلد نباشند، اما استفاده از اینستاگرام را کاملا بلد هستند.
شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا با در اختیار گرفتن اطلاعات مناسب و در زمان مناسب مشتریان متناسب با کسب و کار خود را جلب کنید و به شما کمک می کنند محصول یا برند خود را در زمان های مناسب به مشتریان بالقوه نشان دهید.
(همچنین بخوانید: سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟)
ثبت نظرات