تجارت الکترونیک در حال رونق گرفتن است و مردم در حال راه اندازی فروشگاه های خرده فروشی خود هستند. و با نرم افزارهای متن بازی مانند ناپ کامرس که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد و شامل مجموعه ی عظیمی از برنامه نویسان و علاقمندان به کمک و پاسخ به سوالات و سفارشی سازی است، راه اندازی فروشگاه آنلاین هیچوقت از این راحت تر نبوده.
اگرچه، درصورتی که شما واقعا در تجارت الکترونیکی خود و کسب درآمد از آن مصمم هستید، راه اندازی فروشگاه آنلاین مانند کاشتن یک دانه است. یعنی تازه شروع و ابتدای راه است. باید راه طولانی بروید تا این بذر به درختی تبدیل شده و به ثمر بنشیند.
در این مقاله به بررسی لیستی از اشتباهات رایج میپردازیم که نباید بعد از راه اندازی فروشگاه آنلاین خود مرتکب آن ها شوید
7 اشتباه بزرگ صاحبان فروشگاه اینترنتی
1- منتظر مشتریان نباشید؛ خودتان به آن ها نزدیک شوید
مشتریان باید بدانند که شما هستید و وجود خارجی دارید. سئوی (SEO) خوب، یک راه حل مناسب برای این ابراز وجود است. اکثر تم های ناپ کامرس، از نظر سئو، بهینه هستند. و البته اگر تازه اول راه هستید، بهتر است بدانید که قالب پیش فرض ناپ کامرس هم از نظر سئو، بسیار خوب و بهینه است. در صفحه «سفارش خدمات سئو» بیشتر اطلاعات کسب کنید.
از همان ابتدای کار، گوگل ادوردز (Google Adwords) و بخش تبلیغات فیسبوک (Facebook Ads) دوستان خوب شما هستند. اولین تجربه ی شما با این دوستان عزیز، مشخص کننده ی این است که چه کلماتی برای کار شما مفید است و چگونه باید تبلیغ کنید.
2- زیاد بازی های روانشناسی انجام ندهید
درست است که مشتری بصورت احساسی خرید می کند؛ اما باید بدانید که این نکته همیشه هم درست نیست. گاهی اوقات بازی های روانشناسی به ضررتان تمام می شود. برای مثال ممکن است برای مدت طولانی موجودی کالا را در فروشگاه آنلاین خود یک عدد نشان دهید. این کار میتواند دو حالت ایجاد کند؛ مشتری فکر میکند که هیچ کس حاضر نیست این کالا را بخرد و یا اینکه حس میکند او را ساده تصور کرده اید. زیاده روی در هر چیزی، مضر است.
3- سعی نکنید چیزهای جدید به مشتری یاد بدهید تا نشان بدهید چقدر باحال هستید!
وقتی مشتری از وبسایت فروشگاهی شما دیدن می کند، از مراحل عادی خرید اطلاع دارد و انتظار دارد که روند خرید در سایت شما هم مطابق بقیه ی سایت ها باشد.تغییر زیاد این روند، احتمالا باعث اذیت شدن مشتری شما می شود و یا حتی ممکن است مشتری سایت شما را ترک کند! تمام کاری که باید انجام شود، نمایش لیست کالا، روند پرداخت و امکان جست و جو و فیلتر محصولات است.
4- تخفیفی بیش از توان خودتان پیشنهاد ندهید
برخی از صاحبین فروشگاه های اینترنتی، برای جذب سریع مشتری، تخفیف های غیرمعقول ارائه می دهند. خب این راه ساده و سریعیست؛ البته اگر میلیاردر باشید. اما برای استارتاپ ها (startups)، ایده خوبی نیست. زیرا آن ها بودجه ی محدودی دارند و برای ادامه ی راه نیاز به پس انداز و استفاده ی درست از بودجه دارند.
اگر می خواهید به راحتی کارتان را ادامه دهید، در ابتدا لازم است قیمت کالاهای فروشگاه اینترنتی خود را منصفانه تعیین کنید. به یاد داشته باشید فاکتورهای زیادی برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری وجود دارد که تخفیف تنها یکی از آن هاست. در عوض، راه های جدیدی را برای تشویق مشتریان به خرید پیدا کنید. مانند تخفیف در خریدهای بعدی، خدمات بهتر به مشتری، امتیاز پاداش و غیره. ناپ شاپ انواع افزونه های تخفیف ناپ کامرس را ارائه می دهد که اگر بتوانید از آن ها به درستی استفاده کنید، کمک بزرگی به میزان فروش شما خواهند کرد.
5- بعد از فروختن کالا، مشتری را نادیده نگیرید
مشتری به شما اعتماد کرده و خریدی انجام داده. حالا نوبت شماست که با خدمات پس از فروش خوب، به او ثابت کنید اشتباه نکرده. فکر کنید او تنها مشتری شماست و اگر از خدمات مشتریان شما راضی نیست، به این معناست که کسب و کار شما رو به پایان است. در این مورد، شرکت آمازون پیشتاز و سرآمد است.
6- رفتن به دنبال مشتریانتان را فراموش نکنید
این مورد هم مشابه نکته ی قبل، اما یکی از مراحل پیش از فروختن کالاست. مشتری از کالای شما خوشش آمده و به سبد خریدش اضافه کرده اما مراحل پرداخت را تکمیل نکرده و سبد خریدش را رها کرده و از فروشگاه آنلاین شما رفته است. حالا چی؟
همیشه تعداد زیادی سبد خرید رها شده در سایت ها هست. حداقل یک بار بعد از اینکه مشتری سبد خریدش را رها کرد، سراغ وی بروید. ارسال یک ایمیل ساده و پرسیدن اینکه چرا خریدشان را تکمیل نکرده اند، باعث دید مثبت آنها به فروشگاه اینترنتی شما می شود. متوجه می شوند که شما فعال هستید و به آن ها اهمیت می دهید. البته بعد از این کار و فروختن کالا، نکته ی شماره ی 5 را فراموش نکنید.
7- نظرات درج شده برای محصولات را دست کم نگیرید
فرقی ندارد که کاربری جدیدی با سایت فروشگاهی شما بیاید و یا کاربری قدیمی. در هر صورت برای خریدن هر محصول، حتما به دنبال نظرات خواهند گشت و آن ها را خواهند خواند. باور کنید یا نه، اصلا ساده نیست از یک مشتری بخواهید برای محصول شما نظر بنویسد.
فروشگاه ساز ناپ کامرس چندین پلاگین دارد که به شما در انجام این کار کمک می کند. با پلاگین های ناپ کامرس می توانید فروشگاهتان را طوری تنظیم کنید که بعد از چند روز بطور خودکار به مشتریان ایمیل بزند و از آن ها درخواست کند نظراتشان را در مورد محصولاتی که خریداری کرده اند، در سایت شما درج کنند. حتی اگر فقط چند نفر روی لینک کلیک کنند، باز هم خوب است :)
مطمئنا راه اندازی فروشگاه آنلاین، کسب و کاری قابل اعتماد است و برند سازی کاری نشدنی نیست. هر چند که باید حواستان باشد از اشتباهات ذکر شده در بالا بپرهیزید تا اعتماد کاربران را جلب کنید.
شما هم در این زمینه تجربه ای دارید؟ لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید :)
ثبت نظرات