فروشگاه اینترنتی بصورت کلی، سایتی ست معمولی اما با امکانات ارائه خدمات خرید و فروش آنلاین محصولات فیزیکی و دیجیتالی و یا برخی از خدمات به مشتریان. این نوع فروشگاه همیشه و هر لحظه از 24 ساعت توانایی و آمادگی خدمت رسانی به مشتریان را دارد، وابسته و محدود به مکان فیزیکی نیست و مشتریانش می توانند حتی از هرکجای جهان باشند و محدودیتی برای تعداد کم یا زیاد مشتریان وجود ندارد. در این نوع فروشگاه، مشتری قدرت انتخاب بیشتر و همچنین توانایی بررسی و مقایسه محصولات فروشگاه های مختلف را خواهد داشت و می تواند ساعت ها به بررسی و انتخاب محصول بپردازد. اطلاعات بیشتر را در صفحه طراحی فروشگاه اینترنتی ببینید.
شاخصه های موفقیت فروشگاه اینترنتی
هر فروشگاه اینترنتی آنلاین باید مشخصه هایی امتحان شده داشته باشد تا موفق به محبوبیت و نفوذ در بازار شود. برخی از آنها عبارتند از:
- سهولت در دسترسی
- جذابیت ظاهری و گرافیکی
- عکس های متناسب با محتوا
- ایجاد اعتماد در مشتریان
- ریسپانسیو یا همان واکنش گرا بودن سایت
- سرعت بالا و سئوی مناسب
- سهولت در استفاده از امکانات سایت
البته لازم است بدانید که اگر به تازگی تصمیم به این کار، یعنی راه اندازی فروشگاه اینترنتی آنلاین گرفته اید، نیازی به داشتن فروشگاه عظیمی مانند فروشگاه eBay بسازید. صبر داشته باشید و از یک کار ساده تر شروع کنید و کم کم آن را گسترش دهید.
چندین نوع فروشگاه اینترنتی وجود دارد. بنا بر بودجه، محصولاتی که می خواهید بفروشید، میزان فروش و سایر عوامل مؤثر، فروشگاه خود را انتخاب کنید و کم کم آن را توسعه دهید. ابتدا به معرفی انواع مختلف بر اساس هدف آن ها و سپس در مطلب بعدی به ویژگی مشترک همه ی آن ها و ویژگی های مهمشان خواهیم پرداخت.
دو شاخص برای دسته بندی مورد توجه قرار میگیرد:
- انواع کالای موجود در فروشگاه اینترنتی
- ماهیت دو طرف معامله خرید و فروش
انواع کالای موجود در فروشگاه اینترنتی عبارتند از:
- کالاهای دیجیتالی همچون عکس، فیلم، انواع نرم افزار و ... .
- کالاهای فیزیکی همچون لوارم منزل، لوازم تخریر و ... .
- کالاهای خدماتی همچون رزرو و فروش بلیت، فروش بیمه و ... .
با استفاده از این طبقه بندی، با چالش های هریک از دسته ها آشنا خواهید شد. بطور مثال برای فروشندگان کالاهای تجاری، حمل و نقل کالا چالشی بزرگ است اما برای فروش کالاهای دیجیتالی، چنین مسئله ای وجود ندارد. اگر خدمات اینترنتی بطور مثال رزرو هتل ارائه می دهید، باید بدانید که برای رزرو هر اتاق، باید موارد مختلف زیادی را درنظر بگیرید؛ همچون محل هتل، خالی بودن اتاق ها، نوع سرویس، تاریخ تحویل، نحوه کنسل کردن و ... .
طبقه بندی فروشگاه طبق ماهیت دو طرف معامله در فروشگاه اینترنتی
طرفین معامله معمولا فروشندگان و مشتریان هستند. بر این اساس، انواع فروشگاه اینترنتی آنلاین به صورت زیر خواهند بود:
- فروشگاه اینترنتی B2B
- فروشگاه اینترنتی C2B
- فروشگاه اینترنتی C2C
- فروشگاه اینترنتی C2B2C
- فروشگاه اینترنتی G2B
- فروشگاه اینترنتی G2G
- فروشگاه اینترنتی G2C
- فروشگاه اینترنتی C2G
- فروشگاه اینترنتی B2G
- Fcommerce
- mcommerce
فروشگاه آنلاین B2B : هنگامی که طرفین یک معامله، قروشنده باشند، فروشگاه B2B یا همان Business-To-Business گفته می شود. اندازه و سود این نوع معاملات می تواند عظیم باشد. مانند فروشگاه های ناپ کامرسی که می توانند B2B نیز باشند.
فروشگاه انلاین C2B : C2B یا همان Consumer-to-business، نوعی معامله و تجارت نابرابر است. بدین صورت که مصرف کننده یا مشتری، شرایط خود را به فروشنده یا طرف دیگر معامله اعلام می کند و فروشنده، پیشنهادات خود را به مشتری ارائه می دهد. مشاور املاکی را تصور کنید که فروشگاه آنلاین C2B راه اندازی کرده است. مشتری به سایت آن ها مراجعه می کند و شرایط و نیازهای خود راجع به یک منزل جدید را اعلام می کند و مشاور املاک بنا بر مشخصات موردنظر مشتری, منزلی را به آن ها پیشنهاد می نماید.
فروشگاه آنلاین C2C : مخفف customer to customer است. یعنی ارتباط مشتری با مشتری. یکی از مثال های نام آشنا برای این نوع فروشگاه، سایت eBay.com است که مشتریانش می توانند اجناس و خدمات خود را به سایر مشتریان بفروشند.
سایت eBay.com سایتیست تجاری که در واقع نوع آن C2B2C است. چون خود نیز به عنوان بستری برای مشتریان عمل می کند.
همچنین کارمندان را می توان نوعی بخصوص از مشتریان در نظر گرفت. آنگاه نوعی متفاوت از تجارت الگترونیک یا همان eCommerce با نام B2E خواهد بود.
همچنین با درنظر گرفتن شهروندان یا دولت را انواعی از مشتری درنظر بگیریم، حالت های مختلفی از تجارت الکترونیک از جمله G2B، G2G، G2C، C2G به وجود خواهند آمد.
فیس بوک نیز بخشی برای فروش دارد که به سرعت در حال پیشرفت است و مشهور به fCommerce است.
در بخش موبایل نیز تجارت هایی مشغول به فعالیت هستند که mCommerce نامیده می شوند.
حال که با انواع تجارت الکترونیک آشنا شدید، اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، بهتر است بدانید که ناپ کامرس یکی از بهترین ابزارهای انجام این کار است. با توجه به اینکه ناپ کامرس یک فروشگاه ساز حرفه ای است و برای همین هدف ساخته شده است، قابلیت های بسیار زیادی برای ایجاد و مدیریت سایت در اختیار شما قرار می دهد. می توانید موجودی خود را مدیریت کنید، میزان فروش و سود و هزینه را کنترل کنید، انواع تخفیف و جشنواره ها را ارائه دهید و صدها امکان دیگر که برای یک فروشگاه اینترنتی، لازم است.
هدف و نوع فروشگاه اینترنتی آنلاین موردنظر خود را مشخص کرده و همین امروز شروع به کار کنید. تیم ناپ شاپ شما را در راه اندازی و مراحل پس از آن، تنها نخواهد گذاشت.