قطعا زمانی که شما می خواهید از یک سرویس استفاده کنید و از امکانات و مزایای آن بهره مند شوید نیاز است که به صورت کلی پایبند قوانین و اصول اولیه آن سرویس یا برنامه و یا هر نوع خدماتی که به شما ارائه می شود، باشید.
هر نوع سرویس یا برنامه ای که در اختیار شما قرار می گیرد یکسری خدماتی را به شما ارائه کرده و روند فعالیت های شما را تسهیل می کند. اما به شرطی که نخواهید از آن برنامه یا سرویس سوء استفاده کنید و یا قوانین آن را دور بزنید. بنابراین در این میان روش هایی بکار گرفته می شود که در صورت تخلف کاربر یا مخاطب سریعاً شناسایی شود و صاحبان برنامه یا سرویس بتوانند افراد متخلف را جریمه کنند.
گوگل نیز همچون هزاران سرویس دیگری که در اختیار کاربران قرار می گیرد برای خود الگوریتم هایی تعیین کرده است که افراد کاربر موظف هستند که از آن پیروی کنند و تا محدوده ای که برای آن ها تعیین شده است از مزایا و امکانات گوگل بهره مند شوند. افرادی که بر حسب الگوریتم های تعیین شده فعالیت نداشته باشند و به نوعی بخواهند راه های میانبر و غیر قانونی را در بهینه سازی وبسایت شان بکار گیرند در صورت تشخیص گوگل جریمه می شوند. به این وضعیت گوگل پنالتی گفته می شود.
پنالتی گوگل یا جریمه گوگل (Google Penalty) چیست؟
برای بهبود وضعیت سئو وبسایت باید مجموعه اقداماتی انجام شود تا گوگل بتواند وبسایت شما را به عنوان یک وبسایت معتبر و کاربرپسند شناسایی کند. در نتیجه ی این اقدامات رتبه سایت شما افزایش یافته و در جایگاه های خوبی در نتایج گوگل قرار می گیرد.
متاسفانه تکنیک هایی که از سوی گوگل مورد تایید است و می تواند شما را به نحو قانونی به عنوان یک وبسایت قابل اعتماد به گوگل معرفی کند، زمان بر هستند و برای بکار گیری آن ها هزینه های زیادی را باید پرداخت کرد. از جمله این که مدت زمان زیادی باید وبسایت ها از سوی متخصصین تحلیل شوند و بهترین راهکار ها در جهت بهبود سئو مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل گاهاً افراد به راه های غیر قانونی و کم هزینه تر فکر می کنند که در کوتاه ترین زمان بتوانند راه چند ماهه و چه بسا چند ساله را بروند. بنابراین کسانی هستند که برای بهینه سازی و بهبود وضعیت سئو شان از راهکار هایی استفاده می کنند که خلاف قوانین و الگوریتم های از پیش تعیین شده از سوی گوگل است. به طور کلی در این موارد گقته می شود سئو کلاه سیاه اتفاق افتاده است. یعنی که صاحبان وبسایت های مختلف از طریق روش های غیر استاندارد و خلاف در جهت بهبود وضعیت وبسایت شان حرکت می کنند.
پنالتی گوگل به جریمه و مجازاتی اشاره دارد که برای وبسایت های متخلف تعلق می گیرد. وبسایت هایی که پای بند استراتژی های تعیین شده از سوی گوگل برای بازاریابی اینترنتی نباشند از سوی گوگل شناسایی و در نهایت جریمه خواهند شد.
پنالتی گوگل چقدر اهمیت دارد؟
همانطور که گفته شد قطعاً تخلفاتی در فضای آنلاین و از سوی وبسایت های مختلف رخ می دهد که منجر به رتبه هایی می شود که از راه غیر قانونی و غیر اخلاقی حاصل شده اند. بنابراین در این بین تکلیف وبسایت هایی که از راه های صحیح نسبت به رتبه گیری در لیست نتایج گوگل اقدام کرده اند چیست؟ قطعاً حق شان ضایع خواهد شد. از سوی دیگر در صورت عدم نظارت گوگل آن دسته از وبسایت هایی که الگوریتم ها و استاندارد ها را رعایت نکرده اند رتبه های خوبی در لیست نتایج گوگل بدست خواهند آورد.
پس نیاز است که یک مرجع قدرتی به نام گوگل و ربات ها و الگوریتم های آن بر سر وبسایت های مختلف باشد تا در صورتی که از مسیر اصلی منحرف شدند روند جریمه آنها انجام شود. در این جاست که متوجه می شویم گوگل پنالتی یا پنالتی گوگل چقدر اهمیت دارد و موجب خشنودی وبسایت های قانونی و اخلاقی خواهد شد. با توجه به این جریمه ها تمامی وبسایت هایی که به شکل درستی فعالیت می کنند، محتواهای درستی را در اختیار کاربران قرار می دهند و نیز هرگز به کاربران خوراک غیر سالم و غیر صحیح نمی دهند می توانند به رتبه های بالای گوگل صعود کنند.
گوگل پنالتی چرا اتفاق می افتد؟
به دو دلیل کلی امکان دارد که یک وبسایت مورد جریمه واقع شود.
1. انواع تکنیک هایی که برای سئو وبسایت بکار گرفته می شود، در دسته تکنیک های غیر قانونی قرار می گیرد و به نوعی از طریق کلاه سیاه این روند طی می شود. این دلیل مهم ترین و اصلی ترین علتی است که سبب می شود صاحبان وبسایت ها و کسب و کار های اینترنتی مورد جریمه واقع شوند.در واقع وبسایت هایی که از سئو کلاه سیاه یا خاکستری استفاده می کنند در کوتاه ترین زمان توسط بسیاری از ابزار های گوگل مورد شناسایی قرار گرفته و به شکل های مختلفی جریمه می شوند.
2. استفاده از تکنیک هایی که به نوعی رقبا را از جایگاه شان حرکت دهیم و به نوعی برایشان شرایط منفی ایجاد کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از وبسایت ها علاوه بر این که اقدامات خاصی را در جهت بهبود وضعیت سئو خود انجام می دهند تکنیک هایی را نیز بکار می بندند که وبسایت های رقیب را از دور خارج کنند تا روند رقابت به نوعی برایشان تسهیل گردد.
خوش بختانه این روزها ابزار هایی که در گوگل بکار گرفته می شود به راحتی می تواند انواع تخلفات را به زودی تشخیص داده و در اسرع وقت وبسایت هایی که به وبسایت های دیگر آسیب می زنند را شناسایی کند. این مساله به تازگی در گوگل مطرح شده است و با کمک ابزار هایی که بکار می گیرند وبسایت های متخلف و آسیب زننده را که از طرق غیر اخلاقی می خواهند رتبه بگیرند مورد جریمه قرار میدهند.
انواع روش ها و تکنیک های گوگل پنالتی یا جریمه های گوگل
واقعیت این است که جریمه های گوگل در سطوح مختلفی انجام می شود و هر وبسایتی به شکل مختلف جریمه می شود. برای مثال زمانی که ابزار های گوگل فعالیت می کنند در صورتی که موارد تخلفی را تشخیص دهند آن ها را به شکل یک هشدار به صاحبان وبسایت ها می فرستند.
درواقع بعد از این که ربات های هوشمند گوگل در بررسی ها و ارزیابی های شان به موارد تخلف دسترسی پیدا کنند مواردی را به عنوان جریمه برای وبسایت لحاظ می کنند.در این فعالیت های ربات ها هیچ گونه عوامل انسانی دخیل نیست و بیشترین آمار جریمه ها نیز به همین شکل انجام می شود.
نوع دومی از جریمه ها وجود دارد که کاملاً به شکل دستی انجام می شود و از سوی نیروی انسانی فعال در گوگل انجام خواهد شد.جریمه های دستی در اغلب موارد زمانی اتفاق می افتد که عده ای از یک وبسایت شکایت کنند و آن را به گوگل معرفی کنند. یا این که در یک وبسایت حق کپی رایت رعایت نشده باشد. اپراتور ها و کارشناسانی که در گوگل فعالیت می کنند در کوتاه ترین زمان به این شکایات رسیدگی کرده و در کوتاه ترین زمان روند جریمه انجام خواهد شد.
از سوی دیگر زمانی که تکنیک های بکار گرفته شده از سوی صاحبان وبسایت ها برای دور زدن قوانین گوگل به درستی انجام نشود و از دست ربات ها فرار کنند نیرو های انسانی فعال در گوگل می توانند با بسیاری از ابزار های دقیق به آن دسترسی پیدا کنند. در این موارد نیز جریمه های دستی و سنگینی برای وبسایت در نظر گرفته می شود.
انواع جریمه های گوگل یا گوگل پنالتی
جریمه هایی که از سوی گوگل انجام می شود برحسب موارد و عوامل مختلفی تعیین می گردد. برای مثال زمانی که تخلفات انجام شده چندان هم زیاد نباشد و یا چندان تاثیر زیادی در نتیجه دهی برای بهبود سئو وبسایت ها نداشته باشد جریمه های سبک تری در نظر می گیرند. یا مدت زمان جریمه ها نیز با هم متفاوت است. جریمه های گوگل به لحاظ زمانی به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
مورد اول
در ابتدا جریمه هایی هستند که به طور کوتاه مدت لحاظ می شوند و بعد از سپری شدن مدت زمان تعیین شده وبسایت ها دیگر از جریمه راحت خواهند بود و می توانند به راحتی ادامه فعالیت های خود را در وبسایت ها پیش بگیرند.
مورد دوم
بلند مدت، برخی از جریمه ها مدت زمان طولانی در نظر گرفته می شود و این نوع جریمه برای تخلفاتی صورت می گیرد که بسیار جدی است و گوگل روی آن ها حساسیت زیادی دارد.
مورد سوم
در مواردی نیز ممکن است که یک وبسایت برای همیشه از سوی گوگل جریمه شود و امکان بازگشت وجود نداشته باشد. برای مثال برخی از موارد یک وبسایت در یکسری کلمات کلیدی جریمه می شود و از آن پس وبسایت مذکور در زمینه آن کلمات کلیدی در جستجو ها نخواهد آمد.
چگونه بررسی کنیم که سایت ما توسط گوگل جریمه شده است؟
دو راه برای فهمیدن اینکه آیا وب سایت شما توسط گوگل جریمه شده است وجود دارد. اولی از طریق سرچ کنسول گوگل و دومی با مشاهده گزارش های ترافیکی خود در Google Analytics و مقایسه ترافیک خود با تاریخ هایی که به روز رسانی گوگل رخ داده است. بیایید ببینیم چگونه می توانید از هر دو روش برای ردیابی و تنظیم جریمه های گوگل استفاده کنید.
وارد Google Search Console شوید
Google Search Console (که قبلاً Webmaster Tools نامیده می شد)، روشی است که Google برای برقراری ارتباط با وب مسترها و اطلاع دادن آنها از مشکلات احتمالی وبسایتهایشان، از جمله جریمههایی برای سایتهایشان، استفاده میکند. قبل از اینکه به شما نشان دهیم دقیقاً کجا می توانید آنها را در ابزارهای سرچ کنسول بیابید، شایان ذکر است که دو نوع مجازات وجود دارد و مهم است که تفاوت آنها را بدانید.
1 - پنالتی دستی(Manual actions): این کار بیشتر توسط تیم کیفی گوگل، در اعمال جریمه بر روی وب سایت شما انجام می شود. این مورد به دلایل متعددی اتفاق میافتد و میتواند در کل سایت باشد، یعنی بر روی وبسایت به طور کلی یا جزئی تأثیر بگذارد، یعنی فقط برخی از صفحات سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد. در این صورت، Google به شما نشان می دهد که مشکل چیست و فهرستی از اقداماتی که می توانید برای اصلاح مشکلات انجام دهید. هنگامی که تغییرات لازم را انجام دادید، می توانید یک درخواست تجدید نظر ارسال کنید و آنها به شما اطلاع خواهند داد که آیا جریمه حذف شده است یا خیر.
2 - پنالتی از الگوریتم های جستجوی گوگل : این متداول ترین نوع جریمه از سوی گوگل است و به صورت خودکار صورت می گیرد. جریمه های الگوریتمی نتیجه تغییرات دائمی است که گوگل در الگوریتم های رتبه بندی خود ایجاد می کند. جریمه های الگوریتمی به ابزارهای کنسول جستجوی گوگل گزارش نمی شوند و گزینه ای برای تکمیل درخواست تجدید نظر وجود ندارد.
بهترین راه برای بررسی اینکه آیا سایت شما به طور خودکار توسط گوگل جریمه می شود یا خیر، ورود به گوگل آنالیتیکس و بررسی ترافیک طبیعی خود از طریق گوگل است. اگر در تاریخ هایی که گوگل تغییر الگوریتم را منتشر کرد، شاهد کاهش ترافیک بودید، احتمالا جریمه شده اید و به همین دلیل ترافیک شما کاهش یافته است.
وب سایت خود را از داشبورد Google Analytics انتخاب کنید، سپس از طریق گزینه Acquisition به > All Traffic > Source/Medium بروید. از لیست google / organic را انتخاب کنید. آنچه اکنون در گزارش سایت خود مشاهده می کنید، تعداد بازدیدهایی است که سایت از جستجوی گوگل دریافت می کند. کاری که اکنون باید انجام دهید این است که تاریخ هایی را که کاهش (یا افزایش) قابل توجهی در ترافیک مشاهده می کنید با تاریخ هایی که در آن به روز رسانی منتشر شده است، مقایسه کنید.
دلایلی که باعث می شود سایت شما توسط گوگل مجازات شود چیست؟
هیچ پاسخ سریع و قطعی وجود ندارد که توضیح دهد سایت شما به دلایل قطعی و ثابت توسط گوگل مجازات می شود، اما با جستجو در گوگل نتایج متعددی را مشاهده خواهید کرد که نظرات مختلفی را بیان می کنند و همچنین کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا از این مجازات ها جلوگیری کنید. در زیر به دلایل رایجی که باعث جریمه سایت شما از سوی گوگل می شود اشاره شده است:
لینک های غیر طبیعی که به وب سایت شما داده شده است - اگر هر یک از این موارد را انجام دهید: خرید لینک، تبادل لینک، ارسال لینک پست مهمان به سایت خود در سایت های جریمه شده، اظهار نظر در مورد پیوندها، ارسال وب سایت خود به هزاران دایرکتوری.
لینکهای غیرعادی که از وبسایت شما به سایتهای دیگر داده می شود – اگر از سایت خود برای فروش لینکها استفاده میکنید یا لینکهای زیادی در صفحات خود دارید که به سایتهای دیگر اشاره میکنند، آن پیوندها را حذف کنید یا آنها را «Nofollow» تگ کنید و درخواستی برای بررسی مجدد ارسال کنید.
وب سایت شما حاوی محتوای ضعیف است – اگر وب سایت شما دارای صفحات زیادی با محتوای ضعیف یا بی محتوا است، آنها را حذف کنید یا با هم ترکیب کنید و در محتوای خوب و مناسب قرار دهید.
سایت شما دارای محتوای تکراری زیادی است – گوگل از محتوایی که تکراری است خوشش نمی آید، بنابراین اگر دائماً محتوای وب سایت های دیگر را کپی می کنید، دیگر نباید این کار را تکرار کنید؛ چرا که ممکن است از سوی گوگل جریمه شوید.
چگونه از قرار گرفتن در معرض جریمه های گوگل در آینده جلوگیری کنیم؟
بهترین راه برای بازیابی از جریمه گوگل در وهله اول اجتناب از آن است. و بر اساس آنچه از رفتار برخی از صاحبان وب سایت می بینیم که بدون توجه به کیفیت یا پایداری سایت به دنبال کسب سود سریع هستند، زیرا برخی از وب مسترها همیشه به دنبال میانبری برای کسب رتبه های بالاتر هستند و این آنها را به انجام کارهایی سوق می دهد که گوگل دوست ندارد.
پس بهتر است آنچه را که در مورد افزایش رتبه خود با برخی ترفندها می خوانید باور نکنید که می تواند شما را به دردسر بیاندازد و سایت شما را به پرتگاه برساند.
مراحلی که ما آنها را توصیه می کنیم عبارتند از:
- مطالب با کیفیت بالا ارسال کنید
- تمام دستورالعمل های وب مستر گوگل را رعایت کنید
- به تغییراتی که بر سئو تأثیر می گذارد و به طور طبیعی رتبه سایت شما را بالا می برد مانند (استفاده از ارتباطات رمزگذاری شده https در سایت شما، سازگاری با دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها، و اجتناب از استفاده از متن لنگر برای کلمات کلیدی هنگام پیوند دادن به کلمات ثابت و تکراری در همان پیوند، رعایت کنید. اما کلمه کلیدی و مترادف آن را تایپ کرده و تغییر دهید) در همان لینک به طوری که لینک ها اسپم تلقی نشوند یا “لینک های خارجی را در سایت خود یا سایت خود را در سایت های دیگر همیشه با تگ Nofollow قرار دهید... و غیره).
- انتشار و تبلیغات وب سایت خود و همچنین انتشار محتوای آن از طریق روش های سئو کلاه سفید، یعنی سئوی ایمن و نه با روش های کلاه سیاه.
اگر این کار را به طور مداوم برای چندین ماه انجام دهید، متوجه خواهید شد که آیا محتوای شما خوب است یا خیر و لینک های طبیعی را جذب می کنید که رتبه سایت شما را در گوگل بهبود می بخشد.
نکته پایانی
در بخش های مختلفی که در این مقاله مورد مطالعه قرار دادید تلاش مان بر این بود که بتوانیم اطلاعاتی جزئی و دقیق را در زمینه گوگل پنالتی در اختیارتان قرار دهیم.
توصیه می شود که در ابتدای مسیر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی حتما از متخصصین و مهندسین حرفه ای در زمینه طراحی سایت و سئو وبسایت تان کمک بگیرید و تلاش کنید که بهترین نیرو ها را در جهت بهبود وضعیت وبسایت تان به خدمت بگیرید. در این صورت است که می توانید امیدوار باشید در کوتاه ترین زمان به بهترین نتیجه دست یابید بدون این که با ایجاد تخلف در وبسایت تان از سوی گوگل مورد تهدید واقع باشید.