بسته

گوگل آنالیتیکس چیست؟ راهنمای کامل استفاده از Google Analytics

فکر نمی کنم شما تا قبل از بروز علائم بیماری و تشخیص آن، به تنهایی دنبال دارو رفته باشید. این امر بسیار شبیه Google Analytics و عملکرد سایت است. شما تا قبل از تجزیه و تحلیل و شناسایی اقدامات تسریع در رشد تجارت خود و کاهش مشکلات پنهانی که با آن روبرو هستید، به تنهایی عملکرد بهینه برای بهبود مشاغل خود انجام نخواهید داد.

شاخص های عملکرد وسیله ای است که به دارندگان وب سایت و به طور خاص به کارآفرینان، صاحبان مغازه ها و شرکت ها کمک می کند تا موفقیت و پیشرفت تجارت خود را تعیین کنند. امروز، ما به معیارهای خاص وب سایت اشاره خواهیم کرد که با ابزاری اندازه گیری می شود: Google Analytics. هنگامی که یک مرور کلی از داده ها در صفحه اصلی ابزار دارید؛ ما می توانیم نحوه تعامل بازدیدکنندگان، کاربران یا مشتریان با سایت، محل ورود آنها و غیره را بیاموزیم.

معرفی گوگل آنالیتیکس

معرفی گوگل آنالیتیکس

یکی از ابزار های مهمی که برای آنالیز بکار گرفته می شود گوگل آنالیتیک یا گوگل آنالیتیکس است. این ابزار برای تحلیل وبسایت های مختلف کاربرد دارد که اطلاعاتی مفید و کاربردی را در اختیار کاربران قرار می دهد. طبیعی است که کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت های مختلف و نیز اتفاقات متفاوتی که در یک وبسایت رخ می دهد در نهایت منجر به بهبود وضعیت وبسایت و نیز رفع خطاهای انجام شده در وبسایت خواهد شد. تا زمانی که ندانید چه اتفاقی در وبسایت تان رخ داده است و چه نقطه قوت ها و نقاط ضعفی دارید نمی توانید که در ادامه مسیر استراتژی های لازم را بکار بندید.

از مهم ترین ویژگی های مثبتی که ابزار تحلیل گر وبسایت یا گوگل آنالیتیکس دارد رایگان بودن استفاده از آن از سوی وبمستر ها یا مدیران وبسایت ها است. بنابراین می توانید بدون دغدغه از این امکان رایگان بهره مند شوید.

Google Analytics به گونه ای طراحی شده است که مدیران وب می توانند مخاطبان و بازدیدکنندگان خود را از کل صفحات سایت تجزیه و تحلیل کنند. این یک سیستم رایگان است که با چندین خط کد (کد رهگیری) در هر وب سایتی قابل نصب است. در اینجا نمونه های ساده ای از آنچه می توانید از تجزیه و تحلیل ابزار یاد بگیرید وجود دارد:

1. تعداد کل بازدیدکنندگان، از جمله تعداد کاربران جدید و تعداد بازدیدکنندگانی که به طور مکرر از سایت بازدید می کنند.

2. منابع ترافیک

3. کمپین های بازاریابی که نتایج بهتری می گیرند.

4. اقدامات مناسب برای حساب های شبکه های اجتماعی برای جلب بازدید بیشتر از آنها.

همچنین می توانید اهداف سفارشی را برای سایت خود تنظیم کنید و با هر بار به روزرسانی در مورد آنها مطلع شوید. پیگیری این عناصر به شما کمک می کند تا درباره عملکردهایی که بیشترین بازدید کننده را برای شما به همراه دارد، بیشتر بیاموزید. این موضوع همانطور که می دانید یکی از مواردی است که حتی کمپین های تبلیغاتی پولی نمی توانند شما را تأمین کنند. مسئله در اینجا این است که ممکن است بسیاری از معیارهای مهم Google Analytics را از دست بدهید. از آنجا که شما داده های زیادی را ردیابی می کنید، ممکن است مطابق با نیازهای تجارت شما نباشد. بنابراین، فقط شاخص های مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

شاخص های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی را در اختیار وبمستر ها قرار می دهد؟

از مهم ترین اطلاعاتی که می توان از طریق ابزار تحلیل گر وبسایت یعنی گوگل آنالیز بدست آورد به موارد زیر اشاره می کنیم:

1.ترافیک ورودی یا میزان کلیک ها بر روی لینک وبسایت:

در واقع این بخش تحلیل، پاسخی است به این سوال که چه تعدادی از افراد از وبسایت ما بازدید کرده اند؟ طبیعی است که یک وبمستر باید بداند در طول روز یا این که در طول مدت زمان مشخصی با چه اندازه کاربر طرف است و باید که نیازهای آن ها را برطرف سازد. بسیاری از تنظیمات و برنامه ریزی هایی که در وبسایت انجام می شود بر حسب میزان ترافیک ورودی است. بنابراین بدون آگاهی از میزان ترافیک چگونه می توانیم تعیین کنیم که ادامه مسیر را چگونه حرکت کنیم؟ پس پیش از آنکه یکسری استراتژی ها برای وبسایت تعیین گردد باید به گوگل آنالیتیکس سر زده و اطلاعاتی را در این زمینه دریافت کنید.

2. تحلیل رفتار کاربران در وبسایت:

در هر رفتاری که از سوی کاربر سر می زند معنایی نهفته وجود دارد که وبمستر ها با تحلیل آن ها می توانند نزدیک ترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهند. نتیجه ای که این اقدام در بردارد افزایش میزان ترافیک و در نهایت بهبود نرخ تبدیل است.

به میزانی که از رفتارهای کاربران اطلاعات بیشتری داشته باشید محتوایی به مراتب مفید تر و مورد نیاز آنها تولید خواهید کرد. این روند در نهایت به این نتیجه منجر خواهد شد که کاربران از تغذیه ای که به دنبال آن هستند و در وبسایت شما خواهند یافت ارتزاق خواهند کرد. این یعنی چه؟ یعنی که به وبسایت شما سر می زنند، در وبسایت باقی می مانند، و از محتوای شما بهره مند خواهند شد. در پایان این بازی یک نتیجه برد_ برد برای شما و آنها بدست خواهد آمد.

3. تحلیل میزان نرخ تبدیل:

زمانی که کاربران ورودی به وبسایت از برخی از امکانات و خدمات سایت استفاده کنند یا این که خریدی انجام دهند نیاز است که وبمستر ها روند فعالیت های آنان را ارزیابی کرده و در نهایت نرخ تبدیل را نیز مورد بررسی قرار دهند.

4. تحلیل مدت زمان ماندگاری کاربر در وبسایت:

آگاهی از مدت زمانی که یک کاربر در یک وبسایت باقی می ماند و در آن به استفاده از اطلاعات و خدمات مختلف می پردازد از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. تحلیل نوع دستگاه هایی که وارد وبسایت شده اند.

6. تحلیل نوع ورود کاربرانی که وارد سایت شده اند.

بنابراین وبمسترها با دریافت این اطلاعات می توانند نقشه مسیر بهتری را برای ادامه فعالیت وبسایت شان طراحی کنند.

چه شاخص هایی را توصیه می کنیم؟

ابتدا باید بدانید که این پیشنهاد به نوع وب سایت و اهداف آن بستگی دارد. شاید شما یک وبلاگ در مورد فریلنسینگ داشته باشید و بخواهید که افراد هرچه بیشتر مطالب را بخوانند، یا شاید وبلاگی برای یک سرویس الکترونیکی داشته باشید که مقالات آن با هدف افزایش فروش شما است. این دانش همچنین شما را قادر می سازد تا معیارهای فریبنده ای را که ممکن است فریب آنها را خورده باشید، نادیده بگیرید.

مشهورترین مثال در این زمینه لایک در بستر اینستاگرام است. آیا لایک های زیاد باعث می شود شما بالاخره چیزی بفروشید؟ یا آیا این فقط روشی است که شما را به فروش می رساند؟ هنگام تصمیم گیری در مورد تجزیه و تحلیل Google Analytics، همه اینها را در ذهن داشته باشید. در هر صورت، برخی معیارها را توصیه می کنیم که ممکن است با استراتژی شما مطابقت داشته باشد تا بینش روشنی بدست آورید:

 1. نرخ پرش و نرخ خروج

نرخ پرش و نرخ خروج

نرخ پرش مولفه ای است که درصد بازدید از برخی صفحات را که تعامل بازدیدکننده ایجاد نکرده اند، اندازه گیری می کند، یعنی کاربران قبلاً به صفحه رسیده اند، اما روی مورد دیگری کلیک نکرده اند. از آنجا که هدف بسیاری از وب سایت ها نگه داشتن کاربران در سایت است یا انجام هرچه بیشتر معاملات تا جایی که ممکن است. کاهش نرخ پرش اکثر سایتها ممکن است نشانه مثبتی برای عملکرد سایت باشد.

البته این شامل همه وب سایت ها نمی شود. زیرا مواردی وجود دارد که نرخ پرش بالای آنها کاملاً طبیعی است. نرخ پرش بالا می تواند نشان دهنده مسائل مربوط به پیمایش یا چیدمان صفحه باشد، یا می تواند یک کمپین باشد که مخاطبان اشتباهی را هدف قرار دهد و متوجه شوند موضوع هیچ ارتباطی با آنچه برایشان مهم است ندارد.

نرخ خروج

از طرف دیگر، می توان نرخ خروج را مکمل نرخ پرش دانست، زیرا نشان دهنده تعداد کاربرانی است که سایت را هنگام حضور در صفحه ترک می کنند. بنابراین، اگر این مقدار زیاد باشد؛ صفحه تفاوت قابل توجهی ایجاد نخواهد کرد. در حالی که نرخ پرش نشان می دهد که کدام بازدید کننده به محتوای سایت دسترسی پیدا کرده است؛ او آنچه را دیده و از او پسندیده نیس ، میزان خروج نشان می دهد که کاربر کمی صفحه را کاوش کرده تا اینکه یک حادثه باعث شده است آن را ترک کند.

2. منبع ترافیک

منبع ترافیک

نکته مهم دیگر در مورد سایت شما این است که بدانید کاربران از کجا بازدید می کنند، از کجا آمده اند و غیره. اگر درصد ترافیک از نتایج جستجوی ارگانیک رضایت بخش باشد، یا مثلاً یک کمپین تبلیغاتی فیس بوک داشته باشید که قبلاً موفقیت آمیز بوده و می خواهید منابع را تجزیه و تحلیل کنید، منابع ترافیکی بسیار مهم هستند. دریافت از آنجا Google Analytics داده هایی را برای کانال های مسیرها در اختیار شما قرار می دهد اگر می خواهید با آنها تماس بگیرید: منابع ترافیک ورودی به سایت شما و بازدیدها شامل موارد زیر است:

1. بازدید مستقیم (بازدید کننده پیوند را مستقیماً در مرورگر تایپ می کند).

2. مراجعه (از طریق پیوند سایتهای دیگر وارد سایت می شود).

3. پرداخت شده (تبلیغات).

4.  شبکه های اجتماعی.

5. ایمیل (کمپین های بازاریابی از طریق ایمیل).

6. نتایج جستجو (از طریق جستجو در موتورهای جستجو).

ممکن است دریابید که تمایل مداوم به دریافت نتایج جستجوی بدون پرداخت بیشتر دارید. از آنجا که شما برای آن هزینه نمی کنید. اما در عین حال، می توانید از ترافیک شبکه اجتماعی خود نیز مراقبت کنید، که نشان دهنده اثربخشی هرگونه تبلیغات بر روی آن است. همه چیز به هدف شما بستگی دارد.

3. میانگین زمان بازدید و تعداد صفحات در هر جلسه

میانگین زمان بازدید و تعداد صفحات در هر جلسه

این مقیاس ها اغلب متناسب هستند. اگر میانگین زمان بازدید متوسط ​​باشد. زمان حضور در صفحه برای سایت شما کم است. طبیعی است که تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربر در هر صفحه / جلسه نیز کم باشد.این می تواند مشکلات زیادی را نشان دهد، هم در طرح و هم در محتوا.

شاخص ها در Google Analytics

بازدیدکنندگان شما ممکن است در یافتن آنچه می خواهند با مشکل روبرو شوند، ممکن است بارگیری سایت مدت زمان زیادی طول بکشد یا سایت با صفحات موبایل سازگار نباشد. این شما هستید که باید مشکل را ارزیابی کنید. و تنظیمات را انجام دهید تا دو شاخص شروع به رشد کنند.

سایر شاخص ها در Google Analytics

علاوه بر شاخص ها / معیارهای ذکر شده در بالا، شما می توانید بسیاری از موارد دیگر را ارزیابی کنید. از نرخ خرید سبد خرید گرفته تا داده های جغرافیایی کاربر. قبل از شروع استفاده از Google Analytics حتما برنامه ریزی و تعیین اهداف کنید. برنامه ای برای پیگیری مکرر تهیه کنید. برای بررسی اینکه آیا افزایش ترافیک وجود دارد یا خیر.

وقتی مشکلی را مشاهده کردید چند روش مختلف انجام دهید و آنها را آزمایش کنید تا ببینید آیا از طریق آنها رشد وجود دارد. یک استراتژی سخت و انعطاف ناپذیر نمی تواند نتایج را تغییر دهد. 

اهمیت بکار گیری گوگل آنالیتیکس از سوی وبمستر ها

عدم استفاده از گوگل آنالیتیکس از سوی مدیران وبسایت ها حکم راهی تاریک و ناشناخته را دارد که یک فرد در آن مسیر گام بردارد.

شما تصور کنید که در یک مسیر برای اولین بار قدم بر می دارید بدون این که شناختی از گودال های مسیر یا پستی ها و بلندی ها آن داشته باشید. علاوه بر این ناآگاهی نیز نخواهید که از نقشه مسیر استفاده کنید. به نظرتان تا چه حد شانس موفقیت و دستیابی به هدف تان را خواهید داشت؟

طبیعی است که مدیران وبسایت ها باید بدانند که در پس یا ورای وبسایت شان چه اتفاقاتی رخ داده است و باید چه کار هایی انجام دهند تا کاربران بیشتری را به سمت وبسایت شان جذب کنند. برای مثال در صورتی که توسط گوگل آنالیز متوجه بهبود وضعیت نرخ تبدیل می شوند بعد از بررسی متوجه خواهند شد که چه اقدامی از سوی آنها سبب شده است که نرخ تبدیل افزایش یابد. در ادامه مسیر با تکرار اقدامات ثمر بخش می توانند روز به روز روند رشد نرخ تبدیل را نیز هموار کنند.

بنابراین استفاده از گوگل آنالیتیکس مشابه گرفتن چراغی در دست در مسیری تاریک می باشد.

ویژگی های گوگل آنالیتیکس

این سرویس که از سوی شرکت گوگل طراحی شده است دارای ویژگی های مثبتی است که تا حد زیادی خیال وبمستر ها را راحت می کند. از جمله این ویژگی ها:

1.سرعت در پردازش داده ها:

زمانی که می خواهید یک وبسایت را با کمک این ابزار مورد ارزیابی قرار دهید اطلاعاتی که به شما ارائه می کند را در کوتاه ترین زمان در صفحه نمایش خواهد داد. بنابراین برای کسب اطلاعات در خصوص وبسایت تان نیاز نیست که مدت زمان زیادی را صرف این اقدام کنید. بلکه بدون هیچ گونه توقف اطلاعاتی جامع در صفحه ای کاملاً دقیق در روبرو شما نمایش داده می شود.

2. دقت در پردازش داده:

تمامی اطلاعاتی که در قالب بخش های مختلف به شما ارئه می شود با بالاترین دقت انجام شده است. بنابراین در خصوص صحت آن ها دغدغه و نگرانی ای وجود نخواهد داشت. تمامی اطلاعات دیتا های مربوط به وبسایت تان به شکلی دقیق مورد ارزیابی قرار گرفته و می تواند به شما نقشه مسیر بدهد.

3. هزینه مقرون به صرفه و گاهاً رایگان این سرویس:

واقعیت این است که گوگل دو نوع نسخه از گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار داده است. بنابراین می توانید که از هر گزینه ای که می خواهید بهره مند شوید. اما یک گزینه از آن رایگان است و شما بدون دغدغه در خصوص هزینه می توانید از آن نسخه بهره مند شوید. ولی ابزار دومی که با تفاوت هایی طراحی شده است هزینه ای را برای شما در بردارد. البته این هزینه چندان زیاد نیست و در برابر اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهد کاملاً منطقی و معقول است.

4. در دسترس بودن ابزار گوگل آنالیتیکس به طور دائمی:

این ابزار یا سرویسی که از سوی شرکت گوگل ارائه گردیده است به شکل دائمی در اختیار کاربران قرار می گیرد. بنابراین هیچ گونه نگرانی ای در این زمینه نخواهید داشت و در هر زمانی که نیازمند اطلاعاتی در خصوص وبسایت تان بودید می توانید که از امکانات مختلف آن بهره مند شوید.

خاتمه

در این مقاله به یکی از مهم ترین ابزار هایی که باید از سوی وبمستر های بکار گرفته شود پرداختیم. بر اساس مطالب مطرح شده در مقاله روشن گردید که این ابزار تا چه حد می تواند در بهبود وضعیت سئو وبسایت و رشد آن اثر بخش باشد. به شرط این که مدیران وبسایت ها بتوانند به درستی از آن استفاده کنند و اطلاعاتی که بدست می آورند را در طراحی استراتژی های بعدی شان بکار گیرند.

می توانید در بخش کامنت ها در زیر همین مقاله سوالاتی که برایتان مطرح است را برایمان بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ آنها را در اختیارتان قرار دهیم.

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها