بسته

بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش یکی از مهم ترین عواملی است که شما به عنوان صاحب وب سایت یا متخصص سئو باید به آن توجه زیادی داشته باشید. از آنجایی که موتورهای جستجو توجه زیادی به دانستن اهمیت سایت شما برای بازدیدکنندگان و همچنین برای هر صفحه از سایت شما دارند؛ و در نتیجه موقعیت سایت شما و تعداد بازدیدکنندگانی که می آیند افزایش یا کاهش می یابد.

آیا تاکنون بازی دو نفر را در هنگام پینگ پونگ مشاهده کرده اید؟. قطعاً دیده اید که در هنگام رسیدن توپ به حریف و زمانی که او ضربه محکمی به توپ می زند توپ سریعاً باز می گردد و این اتفاق به شکل متعدد اتفاق می افتد تا زمانی که یکی از طرفین نتواند توپ را برگرداند و به نوعی ببازد. دقیقا بانس ریت به این اتفاق گفته می شود که یک چیزی با مانعی برخورد کند و سریعاً و در کوتاه ترین زمان به عقب برگردد.

بانس ریت نیز از همین معنا گرفته شده و بسیار قبل تر از این که در حوزه تکنولوژی کاربرد داشته باشد وجود داشت و از سوی افراد مختلف در حوزه های مختلفی بکار گرفته می شد.

در این مقاله قصد داریم که در خصوص بانس ریت در اصطلاح وبمستر ها مطالبی را نگارش کنیم. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که بانس ریت دقیقا چیست و به چه چیزی اشاره دارد.

بانس ریت Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش درصدی از 0 تا 100 درصد از کل جلساتی است که فقط در یک صفحه انجام می شود و این بدان معنی است که بازدید کننده از طریق صفحه خاصی در آن شروع به مرور سایت شما کرده است، اما تصمیم گرفته است مستقیماً سایت را بدون باز کردن صفحه دیگر ترک کند.

بانس ریت، نرخ بانس یا نرخ پرش از جمله مفاهیمی که برای کسانی که در زمینه مدیریت وبسایت ها فعالیت می کنند کاملاً آشنا است. اما شاید کسانی که در ابتدای مسیر مدیریت وبسایت ها هستند این مفهوم بسیار گنگ و مجهول باشد.

بانس ریت یا نرخ پرش به وضعیتی گفته می شود که یک کاربر وارد وبسایت شود و سریعاً بدون این که در وبسایت اقدامی انجام دهد خارج گردد. بنابراین در این شرایط بانس رخ داده است. بانس به این معنا که گویی کاربر بعد از ورود به وبسایت با دیوار یا مانعی برخورد کرده است که سبب شده سریعاً به عقب برگردد.

نام دیگری که برای بانس ریت بکار برده می شود نرخ فرار است. دقیقا اکنون متوجه خواهید شد که چرا این ترکیب استفاده می شود زیرا که به فرار کاربرانی اشاره دارد که بلافاصله بعد از ورود به وبسایت خارج می شوند و تعاملی بین آن ها و وبسایت ایجاد نمی شود. نرخ پرش به نسبت بین کل کاربران بازدید کننده از وبسایت و کاربرانی که بدون تعامل و سریع از وبسایت خارج می شوند گفته می شود.

بانس ریت bounce rate

بانس ریت یا نرخ پرش از چه جهاتی مهم است؟

از جهات مختلفی اطلاع از بانس ریت وباست تان اهمیت دارد.

سئو وبسایت:

همانطور که می دانید گوگل موارد متعدد و مختلفی را در رتبه بندی وبسایت و در نظر گرفتن جایگاه برای وبسایت ها مورد توجه قرار می دهد. به همین دلیل نیاز است که میزان بانس ریت یک وبسایت را کاهش دهیم تا این عامل موجب کاهش اعتبار وبسایت و از بین رفتن رتبه های خوب وبسایت نگردد. در واقع به میزانی که نرخ پرش یک وبسایت افزایش پیدا کند گوگل رتبه های وبسایت را در جهت منفی تغییر خواهد داد. این مساله در بسیار از پژوهش ها نشان داده شده است. بنابراین یکی از توصیه هایی که به مدیران وبسایت ها می شود این است که در خصوص افزایش میزان نرخ بانس وبسایت تان تحقیق کنید و بعد از این که عوامل را شناسایی کردید به رفع آن ها بپردازید. در نتیجه شاهد خواهید بود که سئو وبسایت تان نیز رشد خواهد داشت.

نرخ تبدیل:

به میزانی که نرخ بانس کاهش پیدا می کند شاهد هستیم که از سوی دیگر نرخ تبدیل افزایش می یابد. بنابراین وبمستر ها نمی توانند با نرخ پرش زیاد امیدوار باشند که می توانند نرخ تبدیل خود را افزایش دهند. نرخ تبدیل زمانی افزایش می یابد که کاربرانی که وارد وبسایت می شوند مدت زمانی را در آن بچرخند و سپس بعد از تعاملی که در بخش های مختلف وبسایت دارند احتمال این که از بخش های مختلف یا امکانات مختلف وبسایت بهره مند شوند افزایش خواهد یافت. کاربری که وارد وبسایت می شود و سریعاً خارج می گردد چگونه می تواند به نرخ تبدیل وبسایت بیفزاید؟؟؟..

بهبود صفحه بندی محتوا و بهبود وضعیت تجربه کاربری:

مجموعه اقداماتی که باید در جهت بهبود صفحات مختلف وبسایت و نیز بهبود وضعیت تجربه کاربری انجام دهید را با توجه به نرخ بانس پیش ببرید. اگر بانس ریت کاهش داشت حتماً در زمینه تجربه کاربری اقدامات موثری انجام دهید و در نهایت این روند را ارزیابی کنید که اثر بخش بوده است یا خیر.

اهمیت بانس ریت یا نرخ پرش

آگاهی از بانس ریت یا نرخ پرش چقدر اهمیت دارد؟

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد نرخ پرش یا بانس ریت در سئو وبسات ها تاثیر زیادی دارد بنابراین اولین علتی که باعث می شود در زمینه نرخ بانس ریت اطلاعاتی دقیق کسب کنید این است که استراتژی های درستی را در جهت بهبود سئو وبسایت تان انجام دهید. بسیاری از مهم ترین اطلاعاتی که بعد از آگاهی از درصد بانس ریت یا نرخ پرش بدست خواهید آورد موارد زیر هستند:

1. آن دسته از صفحاتی که متعلق به وبسایت شما هستند و نسبت به سایر صفحات نرخ پرش زیادی دارند را به طور دقیق می شناسید و نقظه ضعف های آن ها را برطرف خواهید کرد. از این رو آگاهی از نرخ پرش باعث می شود که صفحات دارای نرخ پرش بالا را بهبود بخشید تا سئو کلی وبسایت تان نیز بهبود پیدا کند.

2. در مواردی مشاهده می کنیم که در بین صفحات متعدی که در یک وبسایت وجود دارد صرفاً بخش هایی از آن ها بانس ریت بالایی دارند. بنابراین کیفیت آنها را همچون سایر صفحات باید ارتقا دهید تا زحمات شما در سایر صفحات وبسایت از بین نرود.

3. از سوی دیگر در صورتی که یکسری از صفحات تان دارای نرخ پرش پایین باشند را می توانید شناسایی کنید. در نتیجه اقدامات تکمیلی را در جهت رشد بیشتر صفحات می توانید انجام دهید. بنابراین صفحاتی که بانس ریت کمتری دارند را می توان سرمایه گذاری های بیشتری روی آن ها انجام داد تا در نهایت سئو کلی وبسایت با رشد آن صفحات نیز بهبود یابد.

4. آگاهی از نرخ بانس ریت نیز کمک می کند که بدانید کدام از انواع کلمات کلیدی در وبسایت شما نقش مثبت و مهمی ایفا کرده است و کدام از انواع کلمات کلیدی هیچ گونه تاثیر مثبتی در سئو نداشته است. بنابراین با این آگاهی استراتژی های بهتری را در جهت کار کردن روی کلمات کلیدی مختلف بکار خواهید گرفت.

5. در بدترین حالت و وضعیت بسیار منفی برخی از وبمستر ها به این نتیجه می رسند که باید از صفر فعالیت های خودشان را در صفحات مختلف وبسایت بکار گیرند تا بتوانند رتبه های آن ها را افزایش دهند. از این رو نیاز است که تمامی فعالیت های انجام شده را بی ثمر ارزیابی کرده و از نو فعالیت ها را از سر بگیرند. در نهایت کلمات کلیدی موثر تر و تکنیک های بهینه سازی وبسایت بهتر را برای رشد بیشتر سایت بکار خواهند گرفت.

آگاهی از بانس ریت یا نرخ پرش چقدر اهمیت دارد

چگونه نرخ پرش و نرخ خروج صفحات را محاسبه کنیم؟

فرض کنید وب سایت شما فقط دارای 4 صفحه است و سایت شما تنها یک جلسه در روز دارد، به شرح زیر:

شنبه: بازدید کننده از صفحه (الف) شروع کرد، سپس به صفحه (ب) رفت و سایت را ترک کرد
یکشنبه: از صفحه (ج)، سپس صفحه (الف)، سپس صفحه (ب) و از سایت خارج شد.
دوشنبه: از صفحه A، سپس صفحه B، سپس صفحه C، سپس صفحه D، سپس از سایت خارج شوید.
سه شنبه: از صفحه D و از سایت خارج شده و وبگردی کامل نشده است.
از اطلاعات فوق برای ما روشن می شود که:

ما فقط 4 جلسه داریم.
هر دو صفحه (A) و (B) تنها 3 بازدید ثبت کردند، در حالی که صفحات (C) و (D) تنها 2 بازدید ثبت کردند.

چگونه نرخ خروج را در مثال قبل محاسبه کنیم؟

نرخ خروج تنها برای صفحاتی محاسبه می شود که بازدیدکننده در صورت مرور بیش از یک صفحه از آنها خارج شده و با محاسبه زیر (تعداد خروجی صفحه ÷ تعداد بازدید از صفحه) x 100 محاسبه می شود.

نرخ خروج از صفحه (b) = 2 بار بازدیدکننده از این صفحه سایت را ترک کرد ÷ 3 بار بازدید از صفحه (b) * 100 = 66.7%
نرخ خروج از صفحه (D) = 100%
نرخ خروج از صفحه (A) و صفحه (C) = 0٪، به این معنی که بازدید کننده اصلاً از آن خارج نشده است.

چگونه نرخ پرش را در مثال قبل محاسبه کنیم؟
نرخ پرش برای جلساتی که بازدیدکننده تنها یک صفحه را مشاهده کرده و از سایت خارج شده است محاسبه می شود و تنها جلسه ای که در مثال قبل نرخ پرش را ثبت کرده است جلسه چهارم صفحه (D) است و توسط معادله مشابه (1 بار پرش صفحه ÷ 2 تعداد بازدید از صفحه) x 100 = 50%.

نحوه محاسبه نرخ پرش و نرخ خروج صفحات

درصد استاندارد بانس ریت به طور میانگین

به طور کلی باید گفت که میانگین درصدی بانس ریت در وبسایت های مختلف و کسب و کار های مختلف متفاوت می باشد. برای مثال گفته می شود وبسایت هایی که فروشگاهی هستند و به ارائه و فروش انواع محصولات و خدمات می پردازند نرخ پرش پایینی دارند. اما در وبسایت هایی که بلاگ هستند نرخ پرش تا درصد زیادی یعنی نزدیک به 90 درصد گزارش می شود.

در نتیجه برای آگاهی از این که وبسایت تان دارای نرخ پرش استاندارد یا معقولی است ضرورت دارد که وبسایت تان را وبسایت هایی مقایسه کنید که به لحاظ ماهیت کسب و کار مشابه هستند. برای مثال اگر وبسایت تان بلاگ است نمی توانید آن را با وبسایت هایی که فروشگاهی هستند در ترازوی قیاس قرار دهید.

دلایل کاهش نرخ پرش یا بانس ریت

تا کنون مباحث ما در جهت توضیح مفصل چیستی بانس ریت بود. اما در این بخش قصد داریم که در زمینه چرایی و دلایل بروز این اتفاق منفی مباحثی را مطرح سازیم. از مهم ترین دلایلی که در کاهش بانس ریت نقش دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم برآورده ساختن نیاز های کاربران:

در صورتی که کاربر وارد یک وبسایت شود و با نتایجی مواجه شود که مغایر با خواسته اصلی وی باشد یا صفحه اصلی سایت نتواند به طور دقیق نیاز کاربر را پاسخگو باشد شاهد هستیم که سریعاً کاربر از صفحه خارج خواهد شد.

نکته ای که همواره ضروری است به خاطر داشته باشید این است که کاربری که در فضای گوگل به دنبال اطلاعاتی می گردد چندان حوصله ای برای گشت و گذار در صفحات مختلف ندارد. بلکه می خواهد که سریعاً به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کند و اطلاعاتی که نیاز دارد را کسب کند. بنابراین همواره در دسترس ترین آنها را مورد توجه قرار می دهد.

در غیر اینصورت صفحاتی که در همان ثانیه های ابتدایی نتوانند جواب سوال کاربر را در اختیارش قرار دهند نتیجه ای که در بر دارد این است که کاربر صفحه را می بندند. زیرا که یقین دارد وبسایت های دیگری وجود دارند که خواسته وی را اجابت خواهند کرد.

عدم جلب نظر کاربر از سوی ظاهر وبسایت: 

همانطور که می دانید ظاهر وبسایت تاثیر زیادی در جلب توجه و باقی ماندن کاربر در صفحه دارد. بنابراین در بسیاری از موارد شاهد هستیم که طراحی وبسایت هایی که نامناسب انجام شده اند عاملی در جهت بستن وبسایت از سوی کاربر و در نهایت افزایش نرخ بانس ریت می شود. به همین دلیل می توان گفت که کاهش بانس ریت را می توان با بهبود وضعیت ظاهری وبسایت محقق ساخت.

تجربه کاربری نامناسب و منفی:

کسانی که با ورود به یک وبسایت تجربه کاربری نامناسبی را شاهد بودند ترجیح شان این بوده است که از وبسایت خارج شوند. بنابراین تسهیل روند دسترسی و فعالیت در بخش های مختلف یک سایت تا حد زیادی می تواند منجر به افزایش زمان ماندن کاربر در فضای وبسایت و استفاده از خدمات مختلف آن گردد. در نتیجه در طول مدت زمانی بانس ریت کاهش خواهد یافت.

درصد استاندارد بانس ریت به طور میانگین

تاثیر نرخ پرش بر سئو و وب سایت چگونه است؟

همانطور که می دانید موتورهای جستجو هدف اولیه بازدیدکننده را دارند و با ارزش ترین اطلاعات و صفحات مرتبط با آنچه که در وهله اول به دنبال آن هستند را ارائه می دهند. این به این دلیل است که بازدید کننده همچنان به موتورهای جستجو اعتماد کرده و به استفاده از آنها ادامه می دهد، در غیر این صورت بازدیدکننده اعتبار استفاده از موتورهای جستجو را از دست می دهد و به دنبال جایگزین می گردد. بنابراین حفظ بازدیدکننده یک هدف و یک عامل ضروری است که قابل تغییر نیست بلکه سایر عوامل برای آن تغییر می کنند.

از آنجایی که بازدیدکننده فاکتور مهمی است، هر چیزی که به آن علاقه دارد نیز مهم است و هر چیزی که روند یافتن اطلاعات را برای او آسان کند نیز مهم است. بنابراین، موتورهای جستجو به کیفیت محتوا و اینکه سایت باید سریع، بدون پیچیدگی و محجوب باشد، اهمیت می دهند و به همین دلیل است که سایت را برای کاربران گوشی های هوشمند مناسب نیز تحمیل می کند. برای بسیاری از عوامل رتبه بندی در موتورهای جستجو.

نکته اصلی اینجاست که موتورهای جستجو چگونه می دانند که این سایت برای بازدیدکننده مفید است یا خیر و پاسخ از طریق عوامل متعددی است که یکی از آنها نرخ پرش است (زیرا درصد آن نشان دهنده واکنش بازدیدکننده به سایت شما و صفحات آن است) اگر نرخ پرش درصد زیادی افزایش یابد، این یک هشدار از طرف بازدیدکنندگان به موتورهای جستجو است که این صفحه ارزشی ندارد به خصوص اگر بازدیدکننده وارد صفحه شود و بلافاصله از آن خارج شود (موتورهای جستجو مدت زمانی را که بازدیدکننده در سایت سپری کرده است محاسبه می کنند) .

پس به طور کاملا ساده می توان گفت که نرخ پرش بالا در سایت شما اولین گام مقدماتی برای کاهش رتبه صفحات در رتبه بندی موتورهای جستجو است و خوشبختانه کاهش رتبه به کندی صورت می گیرد.این امکان وجود دارد که صاحب سایت نرخ پرش را نادیده می گیرد و سپس متوجه می شود که رتبه آن بسیار کاهش یافته است و سپس سایت های دیگر قبل از ظاهر شدن آن قرار گرفته اند.

توجه: از طریق پنل گوگل آنالیتیکس می توانید نرخ پرش سایت خود را پیدا کنید.

خاتمه

در این مقاله اصلی ترین و مهم ترین سوالاتی که در زمینه بانس ریت مطرح می شود را جمع آوری کردیم و در بخش های مختلف و اختصاصی بدان ها پاسخ گفتیم. توصیه می شود در صورتی که همچنان سوالات و ابهاماتی در زمینه های مختلف برای شما مطرح است آن ها را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در اسرع وقت پاسخ های آنان را در اختیار شما قرار دهیم.

از سوی دیگر اگر نکته ای در بخش های مختلف این مقاله مغفول باقی مانده است را می توانید با ما و سایر مخاطبین عزیز این وبسایت به اشتراک بگذارید.

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها