در حال بارگزاری ...

بازاریابی سبز (Green Marketing) چیست؟

بازاریابی سبز (Green Marketing) چیست؟

بازاریابی سبز فرآیند تبلیغ محصولات یا خدمات براساس مزایای زیست محیطی آنها است. این محصولات یا خدمات ممکن است به خودی خود سازگار با محیط زیست باشند یا به روشی سازگار با محیط زیست تولید شوند.

درباره بازاریابی سبز بیشتر بدانید تا نقش آن را در تجارت و مشارکت در پایداری محیط زیست مشاهده کنید.

بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز به روش توسعه و تبلیغ محصولات بر اساس پایداری محیطی واقعی یا قابل درک آنها اشاره دارد.

بازاریابی سبز شامل شرکت هایی است که محصولات یا خدمات خود را به گونه ای تبلیغ می کنند که سازگاری با محیط زیست را نشان دهد.

وقتی شرکتی سازگاری با محیط زیست را به نمایش می گذارد، این محصولات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به صورت پایدار تولید می شود

فاقد مواد سمی یا مواد تخریب کننده ازن است

تولید شده از مواد بازیافتی یا قابلیت بازیافت

ساخته شده از مواد تجدید پذیر

عدم استفاده از بسته بندی بیش از حد

برای تعمیر و دور ریختن طراحی شده است

بازاریابی سبز معمولاً توسط شرکتهایی انجام می شود که متعهد به توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکت هستند. سازمانهای بیشتری تلاش می کنند تا شیوه های تجاری پایدار را پیاده سازی کنند. آنها تشخیص می دهند که می توانند محصولاتشان را برای مصرف کنندگان جذاب کنند، در حالی که هزینه های بسته بندی، حمل و نقل، انرژی و آب و غیره را نیز کاهش می دهند.

علاوه بر این، مشاغل به طور فزاینده ای در حال کشف هستند که نشان دادن سطح بالایی از مسئولیت اجتماعی می تواند وفاداری به برند را در بین مصرف کنندگان آگاه اجتماعی افزایش دهد.

نمونه هایی از بازاریابی سبز شامل تبلیغات کاهش تولید گازهای گلخانه ای مرتبط با فرآیند تولید محصول یا استفاده از مواد بازیافتی پس از مصرف برای بسته بندی محصول است. برخی از شرکت ها نیز ممکن است با اهدا بخشی از درآمد فروش خود به ابتکارات زیست محیطی، مانند کاشت درخت، خود را به عنوان یک شرکت آگاه به محیط زیست معرفی کنند.

وقتی فعالیت های بازاریابی سبز یک شرکت با سرمایه گذاری قابل توجه یا تغییرات عملیاتی اثبات نشود، ممکن است به دلیل تبلیغات نادرست یا گمراه کننده مورد انتقاد قرار گیرند. این عمل گاهی به عنوان شستشوی سبز نیز خوانده می شود.

بازاریابی سبز چگونه کار می کند؟

بازاریابی سبز چگونه کار می کند؟

بازاریابی سبز با پیاده سازی و تمرین روشهای تجاری پایدار توسط یک شرکت آغاز می شود. اگر عملکردهای تجاری آنها با پیامهای بازاریابی سبز آنها مطابقت نداشته باشد، شرکتها در معرض خطر قرار می گیرند که به عنوان نادرست شناخته شوند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنند که آنچه را که تبلیغ می کنند، انجام می دهند. اصالت در بازاریابی سبز ضروری است.

شرکت ها به طور کلی سه زاویه بازاریابی سازگاری با محیط زیست دارند:

مواردی که برای تولید محصولات آنها استفاده می شود

محصولات واقعی

بسته بندی محصولات موجود

آنها ممکن است انتخاب کنند که چگونه محصولاتشان از مواد بازیافتی ساخته شده، محصولات آنها برای بازیافت یا استفاده مجدد، استفاده از بسته بندی های زیست تخریب پذیر یا ترکیبی از این سه محصول ساخته شده است. همچنین یافتن شرکتهای بزرگتر که در برنامه های مختلف شرکت دارند که هدف آنها افزایش بازیافت در کل شرکت، کاهش دفع زباله و حمایت از ابتکارات جامعه است، معمول است.

بازاریابی سبز یکی از مولفه های حرکت گسترده تر به سمت شیوه های تجاری آگاهانه از نظر اجتماعی و زیست محیطی است. به طور فزاینده ای، مصرف کنندگان انتظار دارند که شرکت ها تعهد خود را برای بهبود فعالیت های خود در کنار معیارهای مختلف زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) نشان دهند. به همین منظور، بسیاری از شرکت ها بیانیه های تأثیر اجتماعی را به طور مداوم توزیع می کنند که در آن، آنها به طور دوره ای گزارش پیشرفت خود را به این اهداف ارائه می دهند.

نمونه های معمولی بهبودهای مرتبط با ESG شامل کاهش انتشار کربن درگیر در شرکت ها، حفظ استانداردهای بالای کار در داخل کشور و در سراسر زنجیره های تأمین بین المللی و برنامه های بشردوستانه طراحی شده برای حمایت از جوامعی است که شرکت در آن فعالیت می کند. اگرچه بازاریابی سبز به طور خاص به ابتکارات زیست محیطی اشاره دارد، اما این تلاش ها به طور فزاینده ای در کنار سیاست های حاکمیت اجتماعی و شرکتی نیز ارائه می شود.

مشوق های زیادی برای شرکت هایی وجود دارد که ترجیح می دهند به بازاریابی سبز بپردازند. برای شروع، تعهد ادراک شده یک شرکت به دلایل زیست محیطی یک عامل فزاینده مهم است که عادت های بسیاری از مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال در نظرسنجی جهانی Nielsen در سال 2014 در مورد مسئولیت شرکت، مشخص شد که تقریباً 55٪ از مصرف کنندگان تمایل به پذیرش قیمت های بالاتر از شرکت هایی دارند که تأثیر مثبت اجتماعی و زیست محیطی دارند 10٪ افزایش نسبت به نظرسنجی قبلی در سال 2011. در مناطقی مانند آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، این نگرش حتی رایج تر بود و تقریباً 65٪ پاسخ دهندگان در سال 2014 این نظر را داشتند.

مثالی از  بازاریابی سبز

مثالی از دنیای واقعی

از استارباکس (SBUX) غالباً به عنوان پیشرو در شیوه های بازاریابی سبز نام برده می شود. این شرکت در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی در ابتکارات مختلف اجتماعی و زیست محیطی انجام داده است. به عنوان مثال، استارباکس در گزارش تأثیر اجتماعی جهانی 2019 خود گزارش داد که بیش از یک صد میلیون دلار به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر متعهد شده است. این شرکت اکنون به اندازه کافی انرژی تجدیدپذیر خریداری می کند تا تمام فروشگاههای شرکت خود را در سراسر آمریکای شمالی و انگلیس تأمین کند.

به همین ترتیب، این شرکت از طریق ابتکاراتی مانند برنامه دستاورد کالج استارباکس در پروژه های تأثیر اجتماعی سرمایه گذاری کرده است. از طریق این پروژه، بسیاری از کارمندان مستقر در ایالات متحده استارباکس که به طور متوسط ​​بیش از 20 ساعت در هفته کار می کنند، مجاز به دریافت شهریه کاملاً پرداخت شده برای برنامه دوره کارشناسی آنلاین هستند که توسط دانشگاه ایالتی آریزونا ارائه می شود. این پروژه و همچنین تعهدات مشابه در زمینه های مربوط به استخدام کهنه سربازان، بخش مهمی از ابتکارات بازاریابی سبز استارباکس را تشکیل داده است.

از دید یک سرمایه گذار، این نوع ابتکارات بازاریابی سبز می تواند در ساخت و نگهداری یک نام تجاری ارزشمند، به ویژه برای شرکت های رو به مصرف مانند Starbucks، ضروری باشد. با این حال، برخی از منتقدان معتقدند که بازاریابی سبز می تواند مزیت های موجود شرکت های بزرگتر را به هزینه رقبای کوچک یا متوسط ​​آنها تشدید کند. به هر حال، اجرای برنامه های اجتماعی یا زیست محیطی قوی اغلب شامل هزینه های اضافی است. برای شرکت های بزرگ، این هزینه ها به راحتی متحمل می شوند و حتی ممکن است بخشی از بودجه موجود بازاریابی شرکت را تشکیل دهند. با این حال، برای شرکت های کوچکتر، اضافه شدن این هزینه ها به طور قابل توجهی سودآوری یا دوام تجارت را مختل می کند.

روش های بازاریابی سبز

روش های بازاریابی سبز

فراتر از ساختن یک محصول سازگار با محیط زیست، صاحبان مشاغل می توانند کارهای دیگری را به عنوان بخشی از تلاش های بازاریابی سبز خود انجام دهند. موارد زیر می تواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی سبز باشد:

استفاده از کاغذ و جوهرهای سازگار با محیط زیست برای چاپ مواد بازاریابی

جستجوی کامل مواد چاپ شده و گزینه ای برای بازاریابی الکترونیکی

داشتن یک برنامه بازیافت و روشهای مسئول دفع زباله

استفاده از بسته بندی محصول سازگار با محیط زیست

استفاده از روش های بسته بندی و حمل و نقل کارآمد

استفاده از منابع انرژی سازگار با محیط زیست

برداشتن گامهایی برای جبران اثرات زیست محیطی

آیا بازاریابی سبز ارزش آن را دارد؟

بازاریابی سبز وقتی به درستی انجام شود می تواند یک استراتژی بازاریابی بسیار قدرتمند باشد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

چهل و هشت درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده می گویند که به طور قطع یا احتمالاً عادتهای مصرف را کاهش می دهند تا تأثیرات محیطی را کاهش دهند.

محصولات دارای ویژگی های پایدار سهم بیشتری از فروش فروشگاه ها را به خود اختصاص داده اند، از 19.7 درصد در سال 2014 به 22.3 درصد در سال 2017، تا 25 درصد پیش بینی شده در سال 2021.

نود درصد مشتریان و کاربران می گویند که مایلند هزینه بیشتری برای محصولات حاوی مواد پایدار یا سازگار با محیط زیست بپردازند

در نظرسنجی قبلی نیلزن (Nielsen)، آمار خرید خرده فروشی بررسی شده بود و طبق داده های فروش، برندهایی که تبلیغات پایداری را در بسته بندی های خود داشتند، از سال 2011-2014 نسبت به سال گذشته 2٪ افزایش داشتند، در حالی که برای کسانی که این کار را انجام نمی دادند، 1٪ افزایش داشت. برندهایی که از طریق بازاریابی خود باعث پایداری عملکرد می شوند، 5٪ افزایش فروش داشته اند.

چرا بازاریابی سبز مهم است؟

چرا بازاریابی سبز مهم است؟

سیاره ما با تهدیدهای زیادی از جمله آلودگی هوا و آب، ضایعات غذا، آلودگی پلاستیک و جنگل زدایی روبرو است. مواد شیمیایی تولید شده توسط کارخانه ها را می توان در همه جا یافت. برای حمایت از زمین، بسیاری از شرکت ها تولید کالاهای خود را به روشی سازگار با محیط زیست در نظر می گیرند. علاوه بر این، سطح آگاهی زیست محیطی در بین مصرف کنندگان در حال افزایش است، بنابراین مردم ترجیح می دهند محصولات دوستدار محیط زیست را خریداری کنند، گرچه ممکن است قیمت آنها بالاتر باشد.

بسیاری از برندها تمام تلاش خود را می کنند تا خواسته های مشتریان را برآورده کنند و تولید چنین کالاهایی را شروع کرده و به مسئولیت های ما به عنوان ساکنان این کره خاکی احترام می گذارند. بازاریابی سبز تأثیر مثبتی بر سلامت افراد و پاکیزگی محیط دارد. این نوع بازاریابی شامل هر مرحله از تجارت، از بسته بندی تا روابط عمومی است.

بیایید مزایای این روش را مرور کنیم تا این موضوع را با جزئیات بیشتری قبل از پیاده سازی در کسب و کار خود بررسی کنیم.

مزایای بازاریابی سبز

مزایای بازاریابی سبز

با بازاریابی سبز، شرکت ها این فرصت عالی را دارند تا سیاره ما را به سمت بهتری تغییر دهند و از افرادی که از شرایط آگاه هستند و سعی در کمک به محیط زیست دارند پشتیبانی کنند. با ایجاد محصولات پایدار، شرکت ها می خواهند تأثیر منفی مواد زائد را بر طبیعت ما کاهش دهند. سبز شدن شما را قادر می سازد تا اعتماد و وفاداری مشتریان مربوطه را جلب کنید. این به شما کمک می کند تا:

در فضای رقابتی فزاینده ای برجسته شوید.

کاهش تأثیر منفی تولید بر محیط زیست؛

صرفه جویی در انرژی، کاهش استفاده از منابع طبیعی و اثر کربن.

محصولات قابل بازیافت تولید کنید

اعتبار یک برند خاص را بهبود ببخشید.

وارد بخش مخاطبان جدید شوید.

اطمینان از رشد طولانی مدت ؛

اجرای نوآوری ها ؛

درآمد بالاتری بدست آورید.

فقط دانستن مزایای بازاریابی سبز کافی نیست زیرا باید از استراتژی ها نیز آگاهی داشته باشید. خوشبختانه امروزه روش های زیادی برای سبز شدن وجود دارد. بیایید سریعاً آنها را مرور کنیم.

 استراتژی بازاریابی سبز

4 استراتژی بازاریابی سبز

شما می توانید بسیاری از استراتژی های مربوط به بازاریابی سبز را پیدا کنید که می تواند به شما در ایجاد یک برند تجاری پایدار برای کمک به سیاره ما کمک کند. بنابراین بیایید برخی از آنها را مرور کنیم.

طراحی پایدار(Sustainable design):

این فقط مربوط به یک لوگو بازیافت روی بسته بندی محصول شما نیست، بلکه مربوط به یک چرخه کامل عمر محصول است. شما باید به جزئیات توجه کنید: منابع مواد خود، کارگران درگیر در این فرآیند. به خصوص، شرکت شما باید میزان زباله تولید شده و نحوه بسته بندی و تحویل محصولات شما را کنترل کند. هنگام طراحی برای پایداری، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که بر محیط ما تأثیر می گذارند.

مسئولیت(Responsibility):

اگر فکر می کنید سبز شوید، نام تجاری شما باید آماده یک تغییر اساسی باشد. بازاریابی سبز آگاهی از آلودگی است. برای اثبات حسن نیت خود، از نظر مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی درباره شرکت خود تجدید نظر کنید و به مشتریان نشان دهید که به سیاره ما اهمیت می دهید.

قیمت گذاری سبز(Green pricing):

محصولات سازگار با محیط زیست به دلیل افزایش هزینه طراحی پایدار دارای ارزش بالایی هستند. با این وجود، علی رغم گرانی، هنوز مشتریان تمایل به پرداخت هزینه دارند. بنابراین اگر برای محصولات زیست محیطی خود قیمت های بالایی را در نظر می گیرید، اطمینان حاصل کنید که کالاهای شما به قیمتی که درخواست می کنید، با مشخصات خاص ارتباط برقرار می کند. بخاطر داشته باشید که هرچه مأموریت شما بیشتر باشد، فرصت بیشتری برای قرار گرفتن در معرض کالاهای برند خود بیشتر خواهید بود.

بسته بندی پایدار(Sustainable packaging):

استفاده بیش از حد از پلاستیک شماره یک دلیل آلودگی سیاره ما است. به گفته Greenpeace، از سال 1950 تاکنون 8.3 میلیارد تن پلاستیک تولید شده است و فقط حدود 9٪ از این پلاستیک بازیافت شده است. امروزه مصرف کنندگان مسئولیت بیشتری دارند و سعی می کنند از بسته بندی پلاستیکی خودداری کنند. به همین دلیل توصیه می شود بسته بندی های بازیافتی یا پلاستیکی برای برند خود ایجاد کنید.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
بازاریابی همهمه ای (Buzz Marketing) چیست؟
روش های طلایی برای جذب مشتریان محلی
E-A-T گوگل چیست؟ بررسی اهمیت آن در سئو
بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها