بسته

بازاریابی سبز (Green Marketing) چیست؟

بازاریابی سبز (Green Marketing) چیست؟

بازاریابی سبز (Green Marketing)

1. آیا این محصول برای محیط زیست ضرر دارد؟

2. آیا این محصول ارگانیک است؟

3. زمانی که این محصولات زباله می شود چه بلایی سر زباله های این محصول می آید؟

شاید باورتان نشود اما هستند کسانی که قبل از خرید یک محصول سوالات فوق برایشان مطرح می شود. برخی از افراد تصور می کنند که این سوالات از نوعی جنبش سانتی مانتالیسم ناشی می شود و هرگز نمی تواند اعتبار حقیقی داشته باشد. اما به هر حال سوالاتی است که دغدغه برخی از افراد محسوب می شود و باید برای آن پاسخ هایی وجود داشته باشد.

این سوالات منجر شده است که برخی از صاحبان کسب و کارها از این فرصت استفاده کنند و در بازاریابی خود از آن بهره مند شوند. به همین دلیل به سراغ تولید محصولاتی برآمدند که بتواند با تفکرات محیط زیستی سازگار باشد و مشتریان خود را از بین آنها جذب بازار خود کنند.

با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که بازاریابی سبز چیست و تاریخچه آن به چه مسائل و اتفاقاتی بازمی گردد.

بازاریابی سبز چگونه کار می کند؟

بازاریابی سبز ( Green Marketing ) چیست؟

بازاریابی سبز یا همان بازاریابی محیط زیستی یا اکو بازاریابی از جمله تکنیک هایی است که این روزها بسیاری از صاحبان کسب و کار ها برای مارکتینگ خود از آن بهره مند می شوند. بازاریابی سبز در حوزه تولید و عرضه محصولات یا خدماتی انجام می شود که می توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند زیرا که تولید و یا استفاده از آن ها هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی سازد.

این روزها که بسیاری از افراد و فعالان اجتماعی دغدغه های محیط زیستی دارند مسائلی را مطرح می سازند که سبب می شد برخی از افراد د پی آنها راه بیفتند. همین مورد عاملی است درجهت این که گاها افراد حتی در زمان خرید محصولات مختلف نسبت به نحوه تولید و آینده محصولات از جهت زیستی دغدغه مند رفتار کنند.

در بازاریابی سبز بسیاری از شرکت ها و برند های محصولات تلاش می کنند که انواع تولیدات شان را به نوعی تولید کنند که در دسته محصولات ارگانیک باشند و استفاده از آنها به محیط زیست آسیب رسان نباشد. البته در مواردی محصولاتی که تولید می شوند علاوه بر این که ضرری برای محیط زیست ندارد بلکه می تواند مفید باشد.

از مهم ترین نام هایی که برای بازاریابی سبز استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بازاریابی سازگار با محیط زیست

2. بازاریابی قابل بازیافت

3. بازاریابی پایدار

4. بازاریابی زیست محیطی

 بازاریابی سبز چیست

تاریخچه بازاریابی سبز

به موازات رشد و گسترش صنایع مختلف و افزایش قدرت انسان ها برای دست اندازی به طبیعت و دست زدن به ترتیب اکوسیستم بسیاری از شرکت های بزرگ و برند های معتبر دنیا به تولیدات انبوه روی آوردند. غافل از این که بسیاری از محصولات تا چه اندازه می تواند به طبیعت و محیط زیست آسیب بزند و در آینده چه شرایطی درانتظار بشریت است. به مرور با گذشت زمان و افزایش آگاهی کمپین هایی با هدف حمایت از محیط زیست تشکیل گردید.

یکی از بخش هایی که همگام با این دسته از کمپین ها شروع به فعالیت های گسترده کردند شرکت ها و برند هایی بودند که با اهداف اقتصادی ولی با دغدغه های محیط زیستی وارد عرصه تولید و توزیع محصولات شدند. به همین دلیل محصولاتی که از سوی این شرکت ها تولید می شد یا میزان آسیب رسانی شان به محیط زیست صفر درصد یا در کمترین حد ضرر قرار می گرفت.

در ادامه شرکت هایی که با استراتژی های اقتصادی کلان دست به تولید و تسخیر بازارهای جهانی می زدند و دغدغه های زیست محیطی نداشتند، در تقابل با شرکت هایی که آن ها را متهم به از بین بردن نظم طبیعی طبیعت می کردند، برآمدند. بازاریابی سبز از سوی سهام داران و بزرگان شرکت های سرمایه دار مورد حمله قرار گرفت و در جهت سرکوب فعالیت های آن ها برآمدند.

این روز ها شاهد گسترش فعالیت های حامیان محیط زیست و بازاریابی سبز هستیم و خوش بختانه تا حد زیادی فعالیت های آن ها به ثمر نشسته است. بدان معنا که فرهنگ سازی های لازم در این جهت انجام شده است و مشتریان و خریداران جذب شرکت هایی شده اند که تولیدات آن ها کمترین ضرری به محیط زیست ندارد.

بنابراین در این روز ها بعد از گذشت سال ها فعالیت، کسانی که پالتو پوست یکی از انواع حیوانات را می پوشند، از سوی فعالان در حوزه محیط زیست مورد تمسخر و حمله قرار می گیرند. این اتفاقات را احتمالا در بین هنرمندان و سلبریتی ها به وفور مشاهده کرده باشید که چندان علاقه ای برای ایجاد حاشیه برای خود ندارند و بیشتر به سمت بازار هایی که در رده بازار های حامی محیط زیست قرار می گیرند جذب می شوند.

بازاریابی سبز چه مزایایی دارد؟

بازاریابی سبز از جمله تکنیک هایی است که می تواند تا حد زیادی به روند جذب مشتری و کسب درآمد و سود به شما کمک کند. بنابراین در صورتی که اگر محصولات و خدماتی ارائه می کنید که می توانید با تکنیک بازاریابی سبز روند کارتان را سرعت و بهبود بخشید توصیه می شود که از آن غافل نشوید.

از سوی دیگر نیز این نحوه از بازاریابی در بین کسانی که نسبت به محیط زیست حساسیت های بیشتری دارند به خوبی پاسخ مثبت به همراه خواهد داشت. زیرا افرادی که در این روزها در مسیر حمایت از محیط زیست فعالیت های گسترده ای دارند هرگز در عملکرد خود دچار غفلت نمی شوند و طبیعتاً سراغ محصولاتی می روند که تولید، عرضه و استفاده از آنها مغایر با شعارها و اهداف شان در جهت حفظ سلامت محیط زیست نباشد.

بنابراین اگر می خواهید از مزایای این نحوه از بازاریابی یا مارکتینگ بهره مند شوید حتما نسبت به بازار هدف خود آگاهی داشته باشید تا بتوانید روند مارکتینگ را در جایگاه درست و در بین افراد دغدغه مند انجام دهید.

تاریخچه بازاریابی سبز

مثال هایی در زمینه تکنیک بازاریابی سبز

برای این که آشنایی دقیق تری در خصوص این نوع بازاریابی داشته باشید مثال هایی را به شما ارائه می کنیم.

مهم ترین مواردی که زیر مجموعه بازاریابی سبز قرار می گیرند موارد زیر هستند:

1. حذف فاکتورهایی که به صورت رسید در اختیار کاربران قرار می گرفت: برای مثال تصور کنید در گذشته هزینه ای که افراد باید در قبال آب، برق و گاز پرداخت می کردند در قالب یک فیش در درب منزل آنها تحویل داده می شد. اما این روز ها با توجه به گسترش و رشد فضا های آنلاین و اینترنتی این فیش های کاغذی جای خود را به فضای های دیجیتالی داده اند. به همین دلیل دیگر نیاز نیست که برای این اقدامات کاغذ مصرف شود. بنابراین در قطع درختان صرفه جویی می گردد.

2. جایگزین شدن بایگانی های فیزیکی با بایگانی هایی که به شکل دیجیتالی هستند: در گذشته بسیاری از پرونده ها به شکل کاغذ بود و در قفسه های چوبی و در مکان های مخصوصی نگه داری می شد. اما این روز ها به جای این که از حجم زیادی از کاغذ ها استفاده کنند می توانند با وارد کردن اطلاعات و پرونده های ضروری در قالب فایل های دیجیتالی دیگر نیاز استفاده از کاغذ را از بین ببرند. از سوی دیگر کمد های چوبی نیز دیگر از رده خارج شدند که نتیجه آن صرفه جوبی در مصرف چوب درختان بود.

مثال هایی از بازاریابی سبز

3. تولید و بکارگیری خودکاری هایی که جوهر آن ها به صورت استاندارد تولید شده است و تمامی نکات ضروری در خصوص سازگاری این جوهر ها با محیط زیست رعایت شده است. خودکار های نوین کاملاً برای محیط زیست بدون ضرر هستند.

4. تولید و استفاده از انواع مواد غذایی ای که ارگانیک هستند و مواد اولیه آنها با اقداماتی تهیه شده است که به محیط زیست آسیب نمی زنند. مثل تولید روغن های گیاهی. روغن های گیاهی علاوه بر این که موجب جلوگیری از صدمه به محیط زیست و اکوسیستم می شود تا حد زیادی به سلامت افراد نیز کمک خواهد کرد.

5. انجام فرایند بازیافت موادی که یکبار از چرخه استفاده کنار گذاشته شده اند: بسیاری از موادی که از چرخه خارج می شوند تا مدت ها می توانند در طبیعت باقی بمانند و در این مدت زمان باعث آلودگی زیست محیطی شوند. به همین دلیل نیاز است که این مواد بازیافت شوند تا در حوزه های دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

6. بکارگیری انواع منابعی که از آنها انواع انرژی تولید می گردد. برای مثال توربین ها یا پنل های خورشیدی و یا حتی آسیاب بادی برای تولید انرژی بکار گرفته می شوند بدون این که ضرری برای هوا، آب یا سایر منابع طبیعی باشند.

نمونه ای از بازاریابی سبز

خاتمه

در این مقاله بخش هایی تدارک دیده شده بود که بتوانیم با ابتدایی ترین و جزئی ترین اطلاعاتی که در زمینه بازاریابی سبز وجود دارد شما را آشنا کنیم.در بخش انتهایی تلاش کردیم که مثال هایی جزئی بزنیم که همه افراد می توانند آن ها را در اطراف خود مشاهده کنند تا مثال های ملموسی برایشان باشند.

توصیه می شود در صورتی که همچنان پرسشی در خصوص بازاریابی سبز دارید با ما و همکاران ما در بخش کارشناسی ارتباط داشته باشید و سوالات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها