فهرست مطلب
این روزها کمتر کسی است که نداند هشتگ یا هشتگگذاری در شبکههای احتماعی چه کاربردی دارد یا این که چه نتایجی در پی دارد. اغلب افرادی که دارای شبکه اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک یا توئیتر هستند، میدانند که هشتگگذاری چه تاثیری در دیده شدن پستهای یک پیج خواهد داشت. در واقع به نوعی میتوان گفت که صاحبان کسب و کار برای رونق گرفتن کسب و کار و نیز دیده شدن محصولات یا خدماتشان به تکنیکهای مختلفی متوصل میشوند که یکی از این راهها هشتگگذاری مناسب است. با ما همراه باشید تا در طول این مقاله گام به گام شما را با اهمیت هشتگگذاری و عملکرد آن آشنا سازیم.
اگر برای کسب و کارتان پیج یا صفحهای در فضای مجازی دارید ولی راز و رمز پیشرفت در این مسیر را نمیدانید این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.
تاریخچه هشتگ
شاید برای برخی از افراد جالب باشد که برای اولین بار چه کسی از هشتگ استفاده کرد یا این که این روند از چه زمانی و با چه اقدامی آغاز شد. در واقعیت برای نخستین بار فردی به نام کریس مسینا از هشتگ استفاده کرد. این فرد از کارمندان شرکت گوگل بود که در سال 2007 همراه با یک پست هشتگی را به عنوان #barcamp در حساب توئیتری خود به کار برد.
بعد از گذشت سه سال از این اقدام یعنی در سال 2010 روند انتقال و یا افزودن این واژه به واژه نامه آکسفورد انجام گردید. بنابراین همین هشتگی که شما این روزها در صفحات شخصی یا بیزینسی خود استفاده میکنید تقریبا بیش از یک دهه است که از تولد آن میگذرد و در این مسیر نیز با تغییرات گستردهای نیز همراه بوده است.
نحوه ایجاد هشتگهای مختلف
شاید برخی از افراد که در ابتدای مسیر راهاندازی یک حساب کاری هستند، این سوال برایشان مطرح شود که چگونه میتوانند به نحو اصولی، صحیح و استاندارد هشتگگذاریهای لازم را در زیر پستهای مختلفشان ایجاد کنند. روند انجام این اقدام یعنی هشتگگذاری چندان دشوار نیست. کافی است که:
در ابتدا علامت هشتگ را قرار دهید. در ادامه تمامی واژگانی که مدنظرتان است را بعد از علامت هشتگ نگارش کنید. البته باید توجه کنید که هیچگونه فاصلهای بین علامت هشتگ و کلمات کلیدی هشتگ قرار ندهید. بین علامت # و واژگان انتخابیتان در صورتی که فاصله وجود داشته باشد یا این که از علامت دیگری استفاده کنید مغایر با هدف هشتگگذاری است و مانعی است که شما بتوانید به هدفتان برسید.
هشتگگذاری در تامبلر(این مورد را زیر تیتر هشتگگذاری در انواع شبکههای اجتماعی درج کنید.) در تامبلر بعد از این که مطالبی را نگارش کردید که مطالب اصلی پستهای شما محسوب میشود این امکان برایتان فراهم است که در یک کادر مخصوصی انواع تگها را وارد کنید. به همین دلیل در همان بخش تگها و هشتگهای خود را وارد کنید تا در ادامه خود برنامه تامبلر به شکل خودکار علامت # را به واژگان و عبارتهای انتخابیتان بیفزاید. به این نحو نیز میتوانید در این برنامه اجتماعی هشتگگذاری کنید و همچون سایر شبکههای اجتماعی از مزایا و نتایج مثبت آن بهرهمند شوید. بسیاری از افراد با هشتگگذاری در تامبلر بسیاری از اهداف بیزینسی و شخصی خود را پیش میبرند که یک امکان سودمند است.
هشتگها در شبکههای اجتماعی چه کاربردی دارند؟
واقعیت این است که هشتگها همچون یک نظمدهنده عمل میکنند. هشتگها مهمترین نقشی که در شبکههای اجتماعی ایفا میکنند این است که پستهای درج شده را به نوعی سازماندهی میکنند. حال شاید این سوال مطرح شود که سازماندهی پستها چه فایدهای دارد؟
طبیعی است که شبکههای اجتماعی روزانه در حال رشد و گسترش هستند و بر اساس این که روزانه بسیاری از پیجهای جدید شروع به فعالیت میکنند باید روند دسترسی کاربران به پستها راحتتر انجام شود. بنابراین زمانی که یک صاحب کسب و کار آنلاین و فعال در یکی از شبکههای اجتماعی میخواهد که در یک فضای رقابتی فعالیت کند باید تکنیکهای مختلفی را به کار گیرد تا زیر چرخ دندههای تراکم و رقبای زیاد له نگردد. یکی از تکنیکهای مطمئن و موثر استفاده از هشتگ است.
عملکرد هشتگها در شبکههای اجتماعی
هشتگهایی که در پستهای درج شده در صفحات مختلف مجازی قرار داده میشوند همچون بسیاری از تگهایی که در وبسایتهای مختلف و در طول متنهای مختلف لحاظ میگردد، عمل میکنند.
برای مثال تصور کنید زمانی که یک محتوای متنی را در یکی از وبسایتها درج میکنند، برای این که این محتوا سئو بگیرد از متا تگها استفاده میکنند و در طول متن نیز از کلمات کلیدی به کار گرفته میشود. عملکرد و یا کارکرد هشتگها در اینستاگرام یا سایر صفحات اجتماعی همچون تگها یا کلمات کلیدی است. با همین مثال میزان اهمیت و نوع عملکرد هشتگها در صفحات اجتماعی را روشن ساختیم.
مزایای استفاده از هشتگها در صفحات اجتماعی
مهمترین مزایایی که میتوان برای هشتگگذاری برشمرد، موارد زیر هستند:
1. دستهبندی شدن پستهای شما در سازماندهیهایی که خود اینستاگرام انجام میدهد.
2. افزایش احتمال دیده شدن یا بازدید از پست شما
3. افزایش احتمال جذب فالور بعد از دیده شدن پستهای شما در کنار سایر پستها
4. تسریع روند دسترسی به انواع پستها
5. تسهیل دسترسی به پستهای شما از سوی کاربران
6. تسهیل روند تعامل بین کاربران در صفحهای همچون توئیتر
خب حالا نوبت این رسبده که براتون هشتگگذاری در انواع صفحات اجتماعی را بررسی کنیم، در این بخش میخواهیم انواع صفحات اجتماعی که در آنها امکان هشتگگذاری وجود دارد، را نام ببریم.
هشتگ در اینستاگرام
اینستاگرام instagram نسبت به سایر صفحات اجتماعی دارای کاربران بیشتری است و افراد پیش از هر چیز در این صفحه با هشتگها آشنا شدند.
اگر هشتگگذاریها به طور دقیق انتخاب شود و در زیر پستها قرار داده شود، میتوان امیدوار بود که در کوتاهترین زمان به تعداد زیادی از دنبال کنندگان واقعی دست پیدا کنیم.
انواع هشتگ در اینستاگرام
شاید برایتان جالب باشد هشتگهایی که در اینستاگرام قرار داده میشوند از انواع مختلفی برخوردار هستند و هر کدام از آنها اهداف مخصوص به خود را دارند. مثل:
هشتگ برند: حتما مشاهده کردهاید که برخی از شرکتهایی که برند هستند و یا در صدد برندسازی نام شرکت یا سازمانشان هستند در زیر پستهایی که درج میکنند، نام تجاری خودشان را تگ میکنند یا در قالب هشتگگذاری قرار میدهند. این کار با هدف معرفی و آشناسازی افراد مختلف با کسب و کارهای مختلف است تا در مسیر توسعه بتوانند که مشتریان بیشتری را جذب کنند.
هشتگ توضیح یا موضوعات مختلف: یکی از مهمترین هشتگهایی که به صورت عمومی در صفحات مختلف انجام میشود هشتگگذاریهایی است که با هدف بیان موضوعات مختلف ایجاد میشود. در این نوع موضوعات مختلف در قالب کلمات کلیدی هشتگگذاری میشوند.
هشتگ گذاری کمپینی و موقتی یا مدتدار: کمپینهایی که در فضای مجازی راهاندازی میشوند برای این که در کوتاهترین زمان بتوانند معرفی شوند و گسترش پیدا کنند در اینستاگرام برای آنها روند هشتگگذاری انجام میشود. به این دسته از هشتگها کمپینی و مدتدار گفته میشود. بعد از گذشت مدت زمان این کمپینها نیز اعتبار هشتگها نیز به نوعی از بین میرود. ( برای اطلاعات بیشتر صفحه «اینستاگرام مارکتینگ» را بخوانید)
هشتگ در توییتر
توییتر از دیگر صفحاتی است که امکان ورود به آن کمی دشوار است. زیرا که فیلتر است و باید با انواع ویپیانهای مختلفی به آن وارد شد.
زمانی که در زیر توییترهای مختلف هشتگ قرار داده میشود احتمال این که روند تعامل کاربران و چتهایشان نیز بهبود پیدا کند نیز بیشتر میشود. بنابراین بسیاری از افراد برای افزایش تعداد کاربران چت کننده از هشتگ گذاری دقیق و مناسب استفاده میکنند.
در توییتر از هشتگ (#) به عنوان دستهبندی استفاده میکنند. این علامت به شما کمک میکند تا به توییتهایی که با پست شما شباهت زیادی دارند، دسترسی پیدا کنید. زمانی که شما از هشتگ در پست خود استفاده میکنید، امکان دیده شدن پست خود را چندین برابر افزایش میدهید.
زمانی که شما در توییتر در حال جستجو بر اساس هشتگها هستید، این شبکه اجتماعی نتایج جستجو را بر اساس محبوبترینها (از لحاظ تعامل) به شما نمایش میدهد.
هشتگ در فیسبوک
فیسبوک جز یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی محسوب میشود. علیرغم این که این برنامه اجتماعی در دسته انواع برنامههای قدیمی قرار میگیرد که بسیار پیشتر از صفحات اجتماعی دیگر شروع به فعالیت کرد اما به دلیل محبوبیت بالایی که بین کاربران پیدا کرد بسیاری افراد همچنان در این صفحه فعالیت میکنند.
از مهمترین مزایایی که هشتگگذاری در این صفحه اجتماعی دارد این است که در استفاده از هشتگها به لحاظ تعداد محدودیتی لحاظ نشده است. به همین دلیل افراد میتوانند به راحتی این اقدام را انجام دهند. اما نتایج جستجو در فیسبوک بر اساس هشتگها توسط الگوریتمهای پیچیدهای نمایش داده میشود. خب حالا این الگوریتمها چه معیارهایی دارند؟
1. میزان تعامل و ارتباط در هر پست
2. زمان بروزرسانی
3. کیفیت و تعداد اقدامات انجام شده در هر پست
هشتگ در پینترست
هشتگها در پینترست هیچگونه محدودیتی از نظر تعداد و طول ندارند و برای توضیح تکمیلی تصاویر به کار برده میشوند و از اکثر کاراکترها همانند رسانههای اجتماعی دیگر پشتیبانی میکنند. صفحه نتایج جستجو شده در پینترست بر اساس هشتگ شامل انواع کلمات و جملات مرتبط با هشتگ موردنظر است.
تنها دلیل منطقی و معمول در پینترست برای استفاده از هشتگها یافتن برندها و نامهای تجاری است.
خاتمه
بنابر تمامی توضیحاتی که در این مقاله گذشت روشن گردید که لحاظ کردن هشتگها در شبکههای اجتماعی مختلف تا چه حد میتواند به رونق کسب و کار و دیده شدن پیج شما کم کند. در کسب و کار خود هرگز از هشتگها غافل نشوید. هشتگها مهمترین بخش کار شماست زیرا درحقیقت پلی است که شبکههای اجتماعی شما را به کاربران معرفی میکند.
نکته مهم دیگری که حتما باید مدنظر داشته باشید آن است که هشتگها باید متناسب با عنوان و تصاویر شما باشد زیرا در غیر این صورت هشتگها نه تنها جذابیت خود را از دست میدهند، بلکه تعداد بازدیدکنندگان صفحه شما نیز کاهش مییابد.