دسته بندی
    بسته

    آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی

    آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی

    آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی

    در تولید محتوا و بهبود وضعیت سئو کلی وبسایت یکی از مهم‌ترین نکاتی که از سوی وبمسترها و متخصصین سئو مورد توجه قرار می‌گیرد، کلمات کلیدی است. سئوکاران تلاش می‌کنند تا کلمات کلیدی متناسب با حیطه‌ی کاری و ماهیت کسب و کارشان را پیدا کنند تا بتوانند در ادامه مسیر به درستی استراتژی‌هایشان را در زمینه پیشبرد سایت مشخص کنند.

    آمارها نشان می‌دهد که بیشتر کاربران اینترنت فقط به نتایج جستجو در صفحه اول علاقه‌مند هستند و نیمی از کلیک‌ها به سه نتیجه اول می‌رسد. بنابراین، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید کلمات کلیدی هستند. کیورد ریسرچ می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی محتوای خود را بسازید.

    Ahrefs، یک مطالعه بر روی سه میلیون جستجو در سطح وب انجام داده است. در این تحقیق مشخص شد که صفحه‌ای که در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه اول را به خود اختصاص داده است، برای هزار کلمه کلیدی مرتبط دیگر یکی از ده رتبه برتر را به خود اختصاص خواهد داد. در این مقاله قرار است به آموزش تحقیق کلمه کلیدی بپردازیم. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را بیابید و همچنین درباره‌ی ابزارهای مختلف کیورد ریسرچ به شما اطلاعات بدهیم.

    کلمات کلیدی چیست؟

    کلمه کلیدی چیست؟

    اول از همه باید با مفهوم کلمه کلیدی آشنا بشوید. هر آن چیزی را که شما در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو می‌کنید، شامل کلمه کلیدی یک مطلب یا یک محصول در فروشگاه اینترنتی است. فرض کنید که قصد دارید یک ‌سایت طراحی کنید؛ اما روش طراحی آن را بلد نیستید. ساده‌‌ترین و سریع‌ترین راه برای دانستن آن، جستجو کردن است. شما برای به دست آوردن اطلاعات می‌توانید کلمات مختلفی همچون “طراحی سایت” یا “طراحی وبسایت رایگان” را در قسمت جستجو بنویسید. هر دوی این کلمات یک منظور واحد را به موتور جستجو می‌فهماند.

    انواع کلمات کلیدی

    کلمه کلیدی در بستر سئو به آن دسته کلماتی اشاره دارد که کاربران از آن‌ برای یافتن مطلب مدنظرش استفاده می‌کنند. کلمات کلیدی به سه دسته طبقه بندی می‌شوند:

    کلمات کلیدی کوتاه (Short tail): کلمه کلیدی کوتاه به کلمات تک کلمه‌ای می‌گویند که در موتورهای جستجو بسیار محبوب هستند اما رقابت در آن‌ها زیاد است.

    کلمات کلیدی با طول متوسط (Mid-Tail): این کلمات به طور متوسط دو تا سه کلمه را شامل می‌شوند. رقابت در این کلمات سخت است اما نرخ تبدیل آن‌ها بسیار خوب است. 

    کلمات کلیدی بلند (Long tail): حداقل از چهار کلمه تشکیل شده است و در موتورهای جستجو تقاضای کمی دارد ولی منبع اصلی بازدید در اینترنت است. در واقع، نسبت به دو دستۀ اول، میزان جستجوی کمتری را دارد اما نرخ تبدیل بیشتری دارد. در انتخاب نوع کلمه کلیدی مناسب، مهارت سئوکار بسیار مهم است. هر چقدر کلمات بهتر و مرتبط‌تری را هدف بگیرد، نرخ تبدیل بالاتری را شاهد خواهید بود.

    انواع کلمات کلیدی

    اهمیت کلمات کلیدی در سئو

    انتخاب کلمات کلیدی مناسب نه تنها برای تولید محتوا بلکه برای کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی نیز مهم است. در گذشته، استراتژی انتخاب کلمات کلیدی ساده بود. تمام کاری که شما باید انجام می‌دادید، این بود که سایت خود را با کلمات زیادی پر کنید که انتظار دارید افراد آن‌ها را جستجو کنند. این کار باعث می‌شد صفحات شما به نتایج اولیه جستجو در Google برسند، ولی کیفیت مطالب کمتر از تراکم کلمات کلیدی بود.

    اکنون همه چیز تغییر کرده است و این استراتژی امروز دیگر کارایی ندارد. برعکس، Google، سایت‌هایی را که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده می‌کنند، جریمه می‌کند. بنابراین، انتخاب عاقلانه کلمات کلیدی بسیار مهم است و حتی از کیفیت خود محتوا نیز مهم‌تر است. اهمیت انتخاب کلمات کلیدی با پیشرفت‌‌های اخیر در دنیای اینترنت افزایش یافته است؛ زیرا گوگل بسیار هوشمند شده است و به کمک هوش مصنوعی مدام در حال رشد بیشتر است.

    اهمیت کلمات کلیدی در سئو

    آموزش انتخاب کلمات کلیدی

    در این بخش، مرحله به مرحله استخراج و انتخاب کلمات کلیدی را به شما آموزش می‌دهیم.

    1- لیستی از موضوعات مهم مربوط به محتوای سایت یا پروژه خود ایجاد کنید.

    به موضوعاتی فکر کنید که می‌خواهید در نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. شما می‌توانید 5 تا 10 مبحث مطرح کنید که فکر می‌کنید برای پروژه شما مهم هستند. پس از آن باید کلمات کلیدی را از آن‌ها استخراج کنید. به عبارت دیگر، خود را جای محقق قرار دهید، به نظر شما مخاطبان شما به چه مباحثی علاقه‌مند هستند؟

    نحوه استفاده و انتخاب کلمات کلیدی

    2- گرفتن ایده‌های اولیه در مورد کلمات کلیدی

    به عنوان مثال، اگر سایت شما در زمینه اتوماسیون بازاریابی ایمیلی تخصص دارد؛ در اینجا چند کلمه کلیدی نمونه برای شما قرار داده شده است:

    • ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل
    • بهترین ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل
    • اتوماسیون بازاریابی از طریق ایمیل
    • اتوماسیون بازاریابی از طریق ایمیل به چه معناست؟
    • ایمیل مارکتینگ
    • بازاریابی ایمیلی
    • و سایر کلمات کلیدی که افراد علاقه‌مند به موضوع سایت شما، احتمالاً آن‌ها را جستجو می‌کنند.

    هدف در این مرحله ایجاد لیست نهایی از کلمات کلیدی نیست؛ بلکه ایجاد لیستی از عبارات و ایده‌هایی است که فکر می‌کنید مخاطبان هدف شما، آن‌ها را جستجو می‌کنند.

    ایده‌های کلمات کلیدی را می‌توانید با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی که توسط سرچ کنسول به شما داده می‌شود، نیز به دست بیاورید. سرچ کنسول گوگل به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی که مخاطبین بعد از سرچ آن‌ها، وارد سایت شما شده‌اند، را شناسایی کنید. با کلیک روی نوار Search Analytics در وسط صفحه در داشبورد خود، این اطلاعات را پیدا خواهید کرد.

    سرچ کنسول گوگل

    اگر کمی به پایین پیمایش کنید‌، لیستی از کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان با آن‌ها وارد سایت شما شده‌اند را پیدا خواهید کرد. همچنین، تعداد دفعاتی که کسی پس از جستجوی هر کلمه کلیدی بر روی لینک سایت شما کلیک کرده است، را نیز مشاهده خواهید کرد.

    سرچ کنسول گوگل

    اگر روی یک کلمه کلیدی خاص در لیست کلیک کنید، می‌توانید اطلاعات اضافی را پیدا کنید. اطلاعاتی همچون کشوری که از آن‌جا وارد سایت شما شده‌اند، دستگاهی که مخاطب برای جستجو استفاده کرده و ... .

    3- کلمات و عبارات مرتبط را جستجو کنید

    شما می‌توانید کلمات کلیدی بیشتری را که ممکن است افراد در یک زمینه خاص جستجو کنند، استخراج کنید. برای اینکار می‌توانید از Google Suggestions استفاده کنید، که یک لیست کشویی است که Google هنگام تایپ در مرورگرتان به شما نشان می‌دهد و به شما ایده می‌دهد که افراد به دنبال چه چیزی هستند. اما به یاد داشته باشید که پیشنهادات گوگل دائماً در حال تغییر است.

    Google Suggestions

    همچنین شما می‌توانید از ابزار Keyword Tool استفاده کنید. سایتی که کلمه یا جمله‌ای را وارد می‌کنید و صدها پیشنهاد به شما می‌دهد که می‌تواند به شما در انتخاب کلمات کلیدی کمک کند. نکته جالب در مورد این ابزار این است که محدود به Google نیست و می‌تواند پیشنهاداتی برای کلمات و جملاتی که افراد در بسیاری از سایت‌های مهم مانند YouTube ،Bing ،Amazon، eBay Play Store ،Instagram و Twitter جستجو می‌کنند، را در اختیار شما قرار بدهد. اگر بخواهید کلمات کلیدی را برای یک ویدیوی YouTube، محتوای اینستاگرام یا برنامه‌ای در Play Store انتخاب کنید، این برنامه بسیار کمک‌کننده است.

    Keyword Tool

    4- کلمات کلیدی کوتاه یا بلند مدت مرتبط با کسب و کارتان را بیابید

    داشتن ترکیبی از کلمات کلیدی Short Tail و کلمات کلیدی Long Tail بسیار مهم است. این به این دلیل است که افراد بیشتر به دنبال کلمات کلیدی کوتاه می‌گردند و رقابت در آن‌ها بسیار بالاست اما نرخ تبدیل در کلمات بلند بیشتر است. به عنوان مثال، به نظر شما کدام یک از دو عبارت زیر رقابت بیشتری دارد:

    وبلاگ نویسی یا چگونه می‌توانم یک پست وبلاگ با کیفیت بالا بنویسم؟

    رقابت در عبارت اول بسیار دشوارتر است اما شما نباید دست از تلاش بردارید. درست است که کلمه کلیدی کوتاه "وبلاگ نویسی" بیشتر جستجو می‌شود و از نظر تئوری می‌تواند بازدید زیادی را برای شما ایجاد کند اما بازدیدهایی که توسط کلمه کلیدی طولانی "چگونه می‌توانم یک پست وبلاگ با کیفیت بالا بنویسم؟" به وجود آمده است بیشتر است.

    5- جایگاه رقبا در کلمات کلیدی را بررسی کنید

    ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا از آن‌ها استفاده کنید، از جمله ahrefs ، Link Explorer و ... . تصویر زیر مربوط به ahrefs است، ابزاری که به شما اطلاعات زیادی در مورد کلمات کلیدی می‌دهد.

     ahrefs

    6 - کلمات کلیدی پر جستجو را بیابید

    در این مرحله میزان جستجوی برای هر یک از کلمات کلیدی در لیستتان را باید پیدا کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اولویت کلمات کلیدی را تعیین کنید.

    بهترین راه برای یافتن میزان جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص استفاده از ابزار رایگان Google Keyword Planner است. این ابزار به شما میزان جستجو کلمات را ارائه می‌دهد.

    لیست کلمات کلیدی را محدود کنید

    7- لیست کلمات کلیدی را محدود کنید

    همه کلمات کلیدی به یک اندازه مهم نیستند. بنابراین، در این مرحله لیستی از کلمات کلیدی را که آماده کرده‌اید، محدود کنید. زمان شما باید به کلمات پراهمیت اختصاص داده شود. بنابراین، لیست خود را محدود کنید و سعی کنید تمرکزتان را روی اولویت‌ها قرار بدهید.

    8- کلمات کلیدی را در محتوا سایت خود اضافه کنید

    هنگام افزودن کلمات کلیدی، سعی کنید آن‌ها را به صورت طبیعی اضافه کنید و از استفاده زیاد آن‌ها خودداری کنید. هدف جذب مخاطب است نه موتور جستجو.

    بسیاری از بازدیدکنندگان به جای خواندن تمام مطالب، به سرعت در محتوای یک صفحه پیمایش می‌کنند تا آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. بنابراین، باید صفحه خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید که بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بتوانند به راحتی در محتوا گشت بزنند و آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. در ادامه نکاتی درباره نحوه اضافه کردن کلمات به محتوا خواهیم گفت.

    نکاتی برای افزودن کلمه کلیدی در محتوا:

    •   کلمه کلیدی را در عنوان صفحه مطلب خود قرار دهید.
    •  کلمه کلیدی مورد نظر را در تگ h1 قرار دهید.
    •  کلمه کلیدی را در اول پاراگراف ابتدایی محتوا بگذارید.
      وقتی پیوندهایی را در سایت‌های دیگر قرار می‌دهید، کلمه کلیدی را در انکرتکست موردنظرتان قرار دهید. به
    • عنوان مثال از انکر تکست "تجهیزات ورزشی" به جای "اینجا کلیک کنید" استفاده کنید.
    •  سعی کنید در هر صفحه بر روی یک کلمه کلیدی واحد تمرکز کنید.
    •  موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای تصاویر موجود در سایت شما را درک کنند. بنابراین، گنجاندن کلمات
    • کلیدی در متن جایگزین تصاویر و در صورت لزوم در نام آن‌ها نیز حائز اهمیت است.
    • کلمات کلیدی را در توضیحات متا نیز به کار ببرید.

    9- تراکم کلمات کلیدی را بررسی کنید

    تراکم کلیدی در اینجا به معنی تعداد کلمه کلیدی انتخابی شما نسبت به تعداد کل کلمات موجود در محتوا است. به عنوان مثال، اگر تعداد کلمات در یک پست وبلاگ 1000 باشد و کلمه کلیدی 10 بار در محتوا تکرار شده باشد، تراکم آن معادل 1٪ است. ابزارهای مختلفی برای محاسبه تراکم کلمات کلیدی وجود دارد همچون Keyword Density Checker که رایگان است.

    11- رتبه سایت خود را چک کنید

    رتبه بندی سایت خود را پیگیری کنید

    انتظار نداشته باشید رتبه سایت شما در صفحات جستجوی کلمات کلیدی شما یک شبه بهبود یابد. زیرا عوامل زیادی وجود دارد که موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند و کلمات کلیدی تنها یکی از آن‌ها است. پس صبور باشید و عجله نکنید.

    شما می توانید از ابزار ranktrackr برای بررسی رتبه سایت خود در Google و YouTube به صورت محلی و جهانی استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای پیگیری رتبه‌بندی خود بر اساس شهر، منطقه، کد پستی و کشور از این ابزار استفاده کنید. این ابزار، داده‌های کلمه کلیدی را به صورت PDF یا CSV ارائه می‌دهد.

    حتما بخوانید: خدمات سفارش سئوی سایت

    مهم‌ترین ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی

    تعداد زیادی ابزار رایگان و پولی وجود دارد که می‌توانند در انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک کنند. در این بخش به معرفی این ابزارها می‌پردازیم.

    Google Keyword Planner

    Google Keyword Planner

    Google Keyword Planner ابزاری رایگان از سوی Google است که می‌تواند با معرفی کلمات پرطرفدار در موتور جستجوی Google به شما در انتخاب کلمات کلیدی مناسب کمک کند. در ابزار Google Keyword Planner شما می‌توانید لیست کاملی از انواع کلمات کلیدی که به هم مرتبط هستند را بیابید و در بخش‌های مختلف وبسایتتان از آن‌ها استفاده کنید. این ابزار رایگان است و برای استفاده از آن فقط باید یک حساب Google داشته باشید.

    Google Trends

    Google Trends

    Google Trends سرویسی دیگری است که توسط Google ارائه شده و اطلاعات مفیدی مانند جستجوی کلمات کلیدی در سطح جهان و یا در یک منطقه خاص را گزارش می‌دهد. همچنین می‌توانید از میزان علاقه به یک کلمه کلیدی خاص در یک منطقه خاص و در طی یک دوره زمانی خاص نیز مطلع شوید.

    Keywords Everywhere

    Keywords Everywhere

    Keywords Everywhere افزونه‌ای است که می‌تواند در مرورگر Chrome یا Firefox نصب شود. این ابزار حجم جستجو برای کلمه کلیدی خاص و همچنین داده‌های PPC و اطلاعات مربوط به رقابت کلمات کلیدی را به شما نشان دهد. اگر شما یک متخصص SEO یا یک وبلاگ نویس هستید، این ابزار رایگان در وقت شما صرفه جویی می‌کند.

    سوالات متداول:

    در این بخش به سوالات متداول درباره کیورد ریسرچ و ابزارهای مربوط به آن خواهیم پرداخت. اگر سوالی داشتید و در این بخش به آن پاسخ داده نشده بود حتماً در بخش کامنت‌ها با کارشناسان ناپ شاپ مطرح کنید.

    1- بهترین ابزار برای کیورد ریسرچ کدام است؟

    ما در کیورد ریسرچ، ابزاری با عنوان بهترین ابزار نداریم. چرا که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارد. شما به عنوان یک متخصص سئو باید کار با ابزارهای مختلف را بلد باشید و در راستای هدفتان از ابزار مورد نظر استفاده کنید.

    2- چگالی مناسب برای به کار بردن کلمات کلیدی در متن چقدر است؟

    اگر 2 الی 5 درصد متن شما شامل کلمات کلیدی‌تان باشد، کافیست. البته این میزان باید به درستی در متن توزیع بشود.

    خاتمه

    در این مطلب با مراحل مختلف کیورد ریسرچ آشنا شدید. تلاش کردیم تا آموزشی کامل در زمینه تحقیق کلمه کلیدی برای شما آماده کنیم و ابزارهای مختلف در این زمینه را به شما معرفی کنیم.
    توصیه می‌کنیم در صورتی که همچنان پرسشی درباره کیورد ریسرچ دارید، آن را با کارشناسان سئو ناپ شاپ به اشتراک بگذارید تا در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

    ثبت نظرات

    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها