در حال بارگذاری ...
بسته

میکرومارکتینگ یا بازاریابی خرد چیست؟

آیا می دانید که میکرومارکتینگ یا بازاریابی خرد چیست؟

آیا می دانید که این روش بازاریابی چگونه و با چه هدفی انجام می شود؟

آیا می دانید که نمونه های میکرومارکتینگ یا بازاریابی خرد کدامند؟

این روز ها با توجه به رشد و گسترشی که در زمینه مارکتینگ و انواع روش های بازاریابی رخ داده است بسیاری از افرادی که در این زمینه شروع به فعالیت کره اند شاید با برخی از این تکنیک ها آشنایی چندانی نداشته باشند. بنابراین در خصوص تکنیک ها و روش های مختلف بازاریابی امکان دارد که سوالاتی مطرح گردد. در این مقاله تصمیم گرفتیم که مهم ترین و پرتکرار ترین پرسش هایی که در خصوص میکرومارکتینگ مطرح می شود را گردآوری کرده و در قالب بخش های اختصاصی و جداگانه به آن ها پاسخ گوییم. با ما همراه باشید.

درک بازاریابی خرد

درک بازار خرد (Micromarketing) 

بازاریابی برای شرکتهایی که در یک فضای رقابتی فعالیت می کنند بسیار مهم است. به عنوان یک استراتژی، بازاریابی توسط شرکت ها برای افزایش فروش، مشتری، آگاهی از برند و در نهایت سود خود استفاده می شود.

قدرت طولانی مدت هر کسب و کار به موفقیت در فعالیت بازاریابی آن بستگی دارد. چه شرکتی محصولی را ارائه می دهد و چه 100 محصول، برای اجرای یک کمپین بازاریابی موثر باید بازار هدف خود را مشخص کند. در گذشته شرکت ها به امید جلب توجه مصرف کننده در بازارهای هدف خود، از طریق تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی کمپین های بازاریابی بزرگی را انجام می دادند. امروزه شرکت ها می توانند به جای اینکه یک باره مخاطبان زیادی را هدف قرار دهند، برنامه های شخصی سازی بازاریابی بیشتری را به همه افراد گروه هدف خود ارائه دهند.

بازاریابی خرد در دهه 1990 محبوبیت بیشتری پیدا کرد، زیرا رونق رایانه های شخصی به این معنی بود که اطلاعات به راحتی تقسیم شده و با مشتریان به اشتراک گذاشته می شدند. با پیشرفت مستمر فناوری، ارائه محصولات کاملاً سفارشی به اقشار مختلف مردم تحویل آسان تر شده است. بازاریابی خرد یک استراتژی مفید برای مشاغل با هر اندازه است. شرکتهای بزرگ بخشهای خاصی را در داخل مشتری خود ایجاد می کنند، در حالی که شرکتهای کوچکتر با بودجه تبلیغاتی کمتر ترجیح می دهند با شخصی سازی فرآیند بازاریابی خود، مصرف کنندگان را با محصولات و تبلیغات هدفمند مطابقت دهند.

انواع مدل های میکرو مارکتینگ کدامند؟

در این بخش صرفاً می خواهیم که به انواع مدل هایی که در زیر مجموعه میکرومارکتینگ قرار می گیرند اشاره داشته باشیم و آن ها را نام ببریم:

  • 1. بازاریابی محلی : 

    در بازاریابی محلی روند بازاریابی به شکلی پیش می رود که مشتریان یک محله، نقطه جغرافیایی یا شهر و فروشگاه خاص به عنوان بازار هدف مد نظر قرار می گیرند. در نتیجه نمی توان امیدوار بود که بتوانیم مشتریان را فراتر از محیط جغرافیایی خاصی به بازارمان جذب کنیم. در واقع نیازها و خواسته های افراد ساکن در یک محیط جغرافیایی خاص مورد توجه تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات مختلف قرار می گیرد. در نتیجه تولیدات در جهت رفع همان نیاز ها خواهد بود.

    برای مثال تصور کنید که یک تولید کننده در یک شهر کوچک اقدام به سرمایه گذاری می کند و در صدد فعالیت های تولیدی است. در این روند در ابتدا نیاز های ساکنان آن شهر را شناسایی کرده و در نهایت محصولی را که بیش از هر چیزی مورد استفاده اهالی آن شهر است را تولید خواهد کرد.

    مثل تولید کننده ای که در شهرهای کرد نشین اقدام به تولید لباس های محلی می کند. در نتیجه این شرکت تولیدی باید روند بازاریابی خودش را در همان شهر و به شکل میکرومارکتینگ انجام دهد.

  • 2. بازاریابی مربوط به ارتباطات
  • 3. بازاریابی عناوین شغلی
  • 4. بازاریابی صنعتی
  • 5. بازاریابی نیاز های مشتری به صورت خرد
  • 6. بازاریابی مربوط به حساسیت هزینه ها و قیمت ها
  • 7. بازاریابی مربوط به سایز
  • 8. بازاریابی در خصوص وفاداری به برند یا مارک یا یک نام آشنا در خصوص تولید محصولات مختلف
  • 9. بازاریابی مشتری

جلسات کسب و کارها در جهت استفاده از بازاریابی خرد

چرا کسب و کارها از بازاریابی خرد یا میکرومارکتینگ استفاده می کنند؟

مهم ترین دلیل بهره گیری کسب و کارها از بازاریابی خرد این است که این روش بازاریابی برای تمامی انواع کسب و کارها به لحاظ مارکتینگ و میزان فروش و نیز افزایش مشتریان اهمیت ویژه دارد. این روش مارکتینگ یعنی بازاریابی خرد از جمله روش هایی است که تمامی کسب و کارها اعم از کسب و کار های بزرگ و کوچک، قدیمی و باسابقه یا نوپا و تازه کار می توانند از نتایج مثبت این روش بازاریابی بهره مند شوند. 

برای مثال کسانی که به تازگی روند کسب و کار آنلاین خود را آغاز کرده اند می توانند با بازاریابی خرد به بازار های محلی خوبی دست پیدا کنند. 
از سوی دیگر کسب و کارهای بزرگ و قدرت مند نیز می توانند محصولاتی که به تازگی به فروشگاه خود اضافه کرده اند را به کاربران و مشتریان بالقوه معرفی کنند. 

در بازاریابی خرد ابتدا با عرضه و ارائه محصولات به قشرهایی خاص و گروه هایی محدود اعتماد مشتریان را نسبت به خود جلب می کنیم. در ادامه کم کم دایره مشتریان و متقاضیان محصول مان افزایش خواهد یافت. 

مثالی که می توانیم در این زمینه مطرح کنیم اقدامی است که شرکت کوکاکولا انجام داده است. در واقع این شرکت محصولی دارد که نوشابه ای رژیمی و دارای کافئین است و طعمی وانیلی دارد. این محصول در ابتدا به افرادی که دارای رژیم هستند معرفی گردید تا در ادامه مسیر روند استقبال از این محصول مورد بررسی قرار گیرد. 

نحوه کارکرد میکرومارکتینگ

بازاریابی خرد یا میکرومارکتینگ چگونه کار می کند؟

روش های مختلف بازاریابی خرد وجود دارد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که یک برنامه بازاریابی خرد را با ارائه تبلیغات ویژه به مشتری وفادار خود اجرا کند. تطبیق پیشنهادات ویژه به مصرف کنندگان ناراضی یا گمشده ؛ خیاطی محصولات برای مصرف کنندگان با نیازهای منحصر به فرد ؛ بازاریابی کالا و خدمات به ساکنان یک شهر یا منطقه خاص؛ یا محصولات را برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان با عناوین شغلی خاص یا تکالیف شغلی ارائه دهید.
چالش بازاریابی خرد هزینه بالای اجرا و فقدان اقتصاد در مقیاس بزرگ است. شرکت هایی که از این استراتژی بازاریابی استفاده می کنند معمولاً هزینه بیشتری را برای هر مصرف کننده هدف هزینه می کنند و اختصاص بسیاری از گروهها برای جذب گروههای کوچکی از مصرف کنندگان هزینه بیشتری نسبت به ایجاد چند تبلیغ بازاریابی دارد که مخاطبان زیادی را هدف قرار می دهد. همچنین، به دلیل عدم توانایی در مقیاس گذاری، اجرای بازاریابی خرد می تواند گران باشد.
بازاریابی خرد با بازاریابی کل متفاوت است، استراتژی ای که هدف آن بزرگترین مشتری بالقوه برای محصول یا خدمات یک شرکت است. با بازاریابی کل، این شرکت سعی می کند گستردگی بازار هدف خود را برای کالاها یا خدمات اندازه گیری کند و همچنان در مورد چگونگی عرضه محصولات خود در دسترس این گروه از مصرف کنندگان کار می کند.

نمونه ای از میکرومارکتینگ

نمونه ای از بازاریابی خرد (Micromarketing)

از جمله شرکت هایی که کمپین های بازاریابی خرد موفقیت آمیزی را انجام داده اند می توان به Procter & Gamble (PG) و Uber اشاره کرد.وقتی P&G شامپو و نرم کننده Pantene خود را با نام Relaxed & Natural معرفی کرد ، یک کمپین بازاریابی منحصر به فرد را برای زنان آفریقایی تبار اجرا کرد و اجرا کرد. در حالی که اوبر در تلاش بود دامنه جغرافیایی خود را گسترش دهد ، از داده های بزرگ سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات خاص حمل و نقل در هر شهری که قصد انتقال آن را داشت استفاده کرد. نتیجه حاصل شده ، رشد مشتری مشتری شرکت از طریق تبلیغات شخصی و مزایای مراجعه بود.

قبل از اجرای این نوع برنامه بازاریابی، چند مزیت و معایب میکرومارکتینگ باید در نظر گرفته شود.عیب اصلی که هنگام فکر کردن در مورد بازاریابی خرد به ذهن خطور می کند این است که چقدر می تواند تعهد زمانی داشته باشد. از آنجا که شما گروه بسیار خاصی از مشتریان را هدف قرار داده اید، باید آنها را در سطح صمیمی بشناسید. شما همچنین باید جزئیات دقیق خریدار را ایجاد کنید و واقعاً در تحقیقات بازار خود تحقیق کنید.

با در نظر داشتن این موضوع، مزایای مشخصی نیز وجود دارد که همراه با اجرای مبارزات بازاریابی میکرو است. مهمترین مزایای این هدف این است که این تلاشها تا چه حد هدفمند هستند. شما واقعاً با توجه به مواردی مانند سن یا عنوان شغلی مشتری فردی را می شناسید. با داشتن این اطلاعات می توانید نیازهای کلی آنها را بهتر درک کنید.

فواید دیگر این است که بازاریابی خرد به طور کلی در افزایش بازگشت سرمایه از یک کمپین گسترده بازاریابی گسترده در سراسر کشور مقرون به صرفه است. از آنجا که افراد کمتری را هدف قرار می دهید، هزینه کمتری برای هدف قرار دادن آنها صرف می کنید.

برنامه ریزی برای میکرومارکتینگ

روند بازاریابی خرد چقدر موفقیت آمیز است؟

براساس گزارش ها و بررسی هایی که در خصوص روند نتیجه بخشی بازاریابی خرد انجام شده، این شیوه از بازاریابی موفقیت های گسترده ای را به دنبال داشته است.

طبیعی است زمانی که شما با یک سری قشر محدود سرو کار دارید و می خواهید که محصول یا خدمات خود را برای آن ها تولید کنید زمان کمتر، انرژی کمتر و با تمرکز بیشتری می توانید روی دغدغه ها و نیازهای آنان کار کنید. در نتیجه محصول تولید شده با دقت بالایی به بازار عرضه می شود.

منحصر به فرد بودن محصول و خدمات در این نوع بازاریابی با یکسری مشتریان خاص سبب می شود که روند رشد شما در تولید و عرضه با سرعت بیشتری پیش رود. در نتیجه شما با ایجاد اعتماد و کسب بازار های موفق در بین قشر های خاص می توانید گام به گام به سمت بازاریابی انبوه حرکت کنید.

ملاحظات خاص میکرومارکتینگ

گسترش نوآوری های نوظهور، از جمله داده های بزرگ، توسط بازاریابان کوچک برای گرفتن داده از دستگاه های تلفن همراه و سیستم عامل های تجارت الکترونیکی استفاده می شود. داده های گرفته شده بر اساس تمایزهای مختلف از جمله جمعیت شناسی، جغرافیا (آدرس IP)، مکان یا تنظیمات تجاری یا عادات هزینه برای ردیابی نوع کالایی که مصرف کننده می بیند یا می خرد، مرتب می شود. این فرایند به وب سایت اجازه می دهد محصولات مرتبط را با مصرف کنندگان دیجیتال مطابقت دهد.
با اجرای یک برنامه بازاریابی اختصاص داده شده به یک بخش کاملا مشخص از مصرف کنندگان، بازاریابی اینترنتی به دنبال جذب مخاطب هدف برای اقدام مانند خرید کالا یا خدمات است. هدف نهایی بازاریابی خرد تطبیق محصولات با ترجیحات مصرف کننده پیگیری شده به منظور کسب شرکت از رضایت مشتری است.

همچنین بخوانید: بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

سخن آخر

بازاریابی خرد یک استراتژی تبلیغاتی است که به یک شرکت اجازه می دهد گروه خاصی را با یک محصول یا خدمات خاص هدف قرار دهد. این شرکت با بازاریابی خرد، مخاطبان را با ویژگی خاصی مانند جنسیت، عنوان یا گروه سنی شناسایی می کند و سپس کمپین هایی را به سمت آن گروه خاص ایجاد می کند. هدف نهایی یک شرکت در بازاریابی خرد این است که با یک گروه هدف از مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند و آنها را وادار به اقداماتی مانند خرید کالا یا خدمات کند.

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها