فروشگاههای آنلاین، بسترهای الکترونیکی تخصصی فروش محصولات، کالاها یا خدمات مختلف در اینترنت هستند و در حال حاضر یکی از بهترین گزینههای موجود در زمینه خرید به حساب میآیند. جایی که افراد می توانند نیازهای خود را با کلیک یک دکمه و بدون نیاز به هیچ تلاشی برای نقل مکان و خروج از خانه برآورده کنند.
تقاضا برای فروشگاه اینترنتی در دوره اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش خدمات اینترنتی در کشورهای جهان که نقش روشن و تاثیرگذاری در گسترش تجارت الکترونیک در سراسر جهان داشته است افزایش یافته است. این به ما امکان می دهد تا به راحتی بگوییم که فروشگاه های الکترونیکی اهمیت زیادی پیدا کرده اند و روز به روز در حال افزایش هستند و به بخشی جدایی ناپذیر از بازار جهانی تبدیل شده اند.
بنابراین، می بینیم که ایجاد یک فروشگاه آنلاین و ورود به این بازار که از رشد خود بازنمیماند، برای کسانی که میخواهند کسب و کارشان به رشد خود ادامه دهد، یک ضرورت مطلق است.
تجارت الکترونیک چیست؟
این اصطلاح به عملیات خرید و فروش کالا و ارائه خدمات از طریق اینترنت اشاره دارد و فروشگاه اینترنتی بستری است که به صاحبان مشاغل اجازه می دهد محصولات و خدمات خود را به طیف وسیع تری از مشتریان ارائه دهند. فروشگاهها و کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ همگی میتوانند از تجارت الکترونیک سود زیادی ببرند.
تجارت الکترونیک از دهه 1990 در حال رشد سریع و بدون وقفه بوده است. از آنجایی که از آن زمان در ساده ترین شکل خود قرار داشت، به دلیل اهمیت و افزایش تقاضا برای آن، رشد آن متوقف نشد.
اهمیت و مزایای فروشگاه های اینترنتی
بسیاری از افراد در اکثر کشورهای جهان برای دستیابی به نیازهای اولیه و تفریحی خود به فروشگاه های الکترونیکی روی می آورند و همین امر آنها را از اهمیت زیادی در دنیای خرید متمایز می کند.
و با رشد سریع و مستمر آن و تقاضای روزافزون برای آن، هر تجارتی می تواند از به کارگیری این فناوری بهره مند شود بدون اینکه چیزی برای از دست دادن داشته باشد، کاملا برعکس. منافع زیادی وجود دارد که صاحب هر تجارت یا کسب و کاری آرزوی آن را دارد.
برخی از مزایای سرمایه گذاری در فروشگاه اینترنتی:
1) فروشگاه های آنلاین هرگز تعطیل نمی شوند
درست است، فروشگاه آنلاین به مشتریان این امکان را می دهد که در هر زمانی از روز و هر روز از هفته در طول سال بدون توقف برای تعطیلات، مناسبت ها یا هر چیز دیگری، بخش های آن را مرور کنند و محصولات و خدمات آن را مشاهده کنند.
و از آنجایی که مشتریان می توانند در خانه خود به فروشگاه مراجعه کنند، مسافت، شرایط آب و هوایی یا کمبود زمان برای خرید این محصول یا خدمات متوقف نخواهند شد. همه اینها خرید آنلاین را بسیار آسان تر می کند و بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جایی بروند که مجبور شوند زمان و تلاش بیشتری را برای دریافت همان چیز صرف کنند.
2) امکان دستیابی به تعداد بیشتری از مشتریان
فروشگاههای سنتی از نظر تعداد مشتریان محدود هستند، این محدودیتها نتیجه طبیعی فاصله است، بنابراین مشتریان آنها در بخشی محدود میشوند که به راحتی برای آن فروشگاهها قابل دسترسی است.
اما فروشگاه های آنلاین پایگاه مشتریان را تا زمانی که به ساکنان کل کشور یا سایر کشورهای جهان برسد گسترش می دهند.علاوه بر این، تعداد کالاهای خریداری شده از طریق فروشگاه اینترنتی محدود به کالایی نیست که فرد می تواند حمل کند، همه اینها به عهده فرآیند تحویل است. این به مشتری این امکان را می دهد که آنچه را که می خواهد در هر مقداری که می خواهد بخرد بدون اینکه نگران مشکل حمل و نقل مواد از فروشگاه به مکان دیگری که می خواهد آنها را بخرد.
3) سهولت دسترسی به محصول یا خدمات مورد نظر
در یک فروشگاه سنتی، گاهی اوقات جستجو برای یک محصول خاص دشوار است، به خصوص در زمان شلوغی یا زمانی که بخش های زیادی وجود دارد. ناگفته نماند که برخی از افراد با ایده اختلاط و گذراندن زمان طولانی در یک فروشگاه چندان راحت نیستند، همچنین کسانی هستند که وقتی لیست طولانی خرید داشتند، برخی از چیزهایی را که می خواستند بخرند فراموش می کنند.
این و موارد دیگر توسط فروشگاه آنلاین برطرف شده است. در فروشگاه اینترنتی، فرآیند دستیابی به یک محصول خاص آسانتر است و همچنین بازدید مکرر یک مشتری باعث میشود فروشگاه به راحتی نیازهای معمول خود را بداند و آنچه را که ممکن است به آن علاقهمند است پیشبینی کند و توجه آن را جلب کند که این امر باعث سهولت در کار فروشگاه میشود.
این روش معامله موثرتر، موفق تر و ارجح تر است، زیرا فرآیند خرید و فروش را برای همه طرفین تسهیل می کند و بیشترین سود را برای آنها به همراه دارد.
4) سهولت پرداخت به روش های مختلف
در معاملات الکترونیکی، شما با یک طرف مطمئن و دارای اعتبار معامله خواهید کرد که به شما تضمین می دهد که فرآیند پرداخت سریع و مستقیم بدون هیچ مشکلی که در معاملات سنتی با آن مواجه شوید انجام می شود. این کار شما را از مقابله با اوراق بهادار آسیب دیده یا احتمالاً آلوده نجات می دهد. علاوه بر این، می توانید انواع کارت های اعتباری و روش های پرداخت را بپذیرید که تضمین می کند فرآیند خرید بدون مشکل انجام شود.
5) رابطه قوی تر با مشتریان
با استفاده از ویژگی هایی که به شما امکان می دهد فروشگاه آنلاین خود را از نظر شخصیت، رنگ، ارائه و تعامل شخصی سازی کنید، می توانید محیطی جذاب و مطابق با علایق مشتریان خود فراهم کنید.
زمانی که فروشگاه اینترنتی شما برای جذب مشتری با سهولت استفاده و دسترسی مناسب باشد، مشتریان آماده بررسی آخرین خدمات و اخبار فروشگاه شما خواهند بود و منتظر پیشنهادات جذاب و تبلیغات ویژه خواهند بود. همچنین می توانید از کارت های الکترونیکی و تبلیغات ایمیلی نیز استفاده کنید.
علاوه بر امکان ایجاد یک سرویس تعاملی که مشتریان را قادر می سازد نظرات خود را درج کنند و محصولات مورد علاقه خود را ارزیابی کنند. همه اینها و موارد دیگر باعث ایجاد پیوند قوی بین فروشگاه و مشتریان می شود که لزوماً منجر به تبلیغات رایگان برای فروشگاه توسط مشتریان را افزایش می دهد و در نتیجه سود را افزایش می دهد. به صورت کلی اهمیت فروشگاه اینترنتی را از نظر خریدار و فروشنده در ذیل بیان خواهیم کرد.
اهمیت فروشگاه های الکترونیکی برای خریدار
صرفه جویی در زمان و تلاش در فرآیند انتقال از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر؛ جایی که فقط نیاز به مرور برخی از سایت های ایمن و انتخاب مناسب دارد.
- ارائه انواع محصولات و اجناس
- امکان به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد محصول و امکان اطلاع از نظرات مردم در مورد آن از طریق ویژگی ارزیابی محصول که اکنون در اکثر پلتفرم های الکترونیکی موجود است.
- امکان به دست آوردن پیشنهادات و تخفیف های خوب، بدون ذکر قیمت های رقابتی؛ این فروشگاه ها با تخفیف های دائمی و هدایایی که برای رقابت با فروشگاه های سنتی و پیشی گرفتن از آنها ارائه می دهند متمایز می شوند.
- امکان مقایسه قیمت و کیفیت بین فروشگاه ها به راحتی.
- امکان خرید و رفع نیازها از هر کجا و در هر زمان.
- دسترسی و خرید بازارهای بین المللی؛ زیرا هیچ مرز جغرافیایی در اینترنت وجود ندارد.
- امکان به دست آوردن محصولات یا مدل های دیجیتال برای آزمایش.
- چندین روش پرداخت که از طریق آنها می توان خرید را پرداخت کرد.
اهمیت فروشگاه های اینترنتی برای فروشنده
- فرصتی برای کاهش هزینه ها و افزایش نرخ سود فراهم می کند. از آنجایی که راه اندازی فروشگاه اینترنتی در مقایسه با تهیه، طراحی و نگهداری یک فروشگاه فیزیکی هزینه کمتری تلقی می شود، علاوه بر صرفه جویی در هزینه های مربوط به قبوض آب و برق و دستمزد کارکنان، ناگفته نماند عدم وجود کاغذبازی.
- امکان دسترسی به بازارهای جهانی که در آن امکان گسترش تجارت بدون مرز در اینترنت وجود دارد.
- انتقال بسیار سریع و دقیق اطلاعات؛ جایی که مرحله ذخیره اطلاعات از لحظه ورود سفارش خرید به صورت دیجیتالی شروع می شود، که در تجارت سنتی موجود نیست که نیازمند چندین مرحله از درخواست شفاهی، تبدیل درخواست به صورتحساب کاغذی و سپس ذخیره آن است. در پایگاه داده فروشگاه
- دسترسی به بخش های بزرگتری از مشتریان
- روشهای دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات زیادی وجود دارد که میتوان از آنها برای گسترش فروشگاه استفاده کرد، فرآیندی که هزینه کمتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد.
معایب تجارت الکترونیک
اگرچه تجارت الکترونیک به دلیل مزایای آن تبدیل به آینده شده است، اما باید به معایب آن نیز اشاره کرد:
1. هزینه های راه اندازی تجارت الکترونیک ممکن است زیاد باشد، به خصوص به این دلیل که باید پشتیبانی مشتری، پشتیبانی فنی برای فروشگاه، بازاریابی و سایر موارد وجود داشته باشد.
2. مشکل بودن اعتماد مشتری و فروشگاه ممکن است شما را آزار دهد و گاهی یکی از مصرف کنندگان در معرض کلاهبرداری از یکی از فروشگاه ها قرار گیرد، بنابراین تجربه بدی خواهد بود و دوباره خرید نکند.
3. عدم محافظت از فروشگاه، ممکن است فروشگاه توسط هکرها هک شود و در اینجا مصرف کننده از لو رفتن اطلاعات خود به خصوص کارت اعتباری می ترسد، بنابراین فروشگاه برای ایمنی بیشتر باید به حفاظ قوی مجهز شود.
4. قیمت حمل و نقل، یکی از دلایل عدم موفقیت فروشگاه یا استقبال ضعیف ممکن است قیمت بالای ارسال باشد.
فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه سنتی؟
طبیعی است که با مرور مبحث فروشگاه های الکترونیک و تمامی مزایا و مزیت های آن که ممکن است برتر از فروشگاه های سنتی باشد، سوالی از این دست به ذهنمان خطور کند. ما نمی توانیم بگوییم که فروشگاه های آنلاین بهترین هستند و نمی توانیم برعکس بگوییم، زیرا هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند.
اما شایان ذکر است که با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی و اقتصادی کنونی، فروشگاه های الکترونیک به یک ضرورت تبدیل شده اند که نمی توان آن را کنار گذاشت. مسلم است که فروشگاههای سنتی را نمیتوان برای ایجاد محیطی ملموس که بازارهای جهانی ما را شکل میدهد، از ضرورت حضور آنها صرف نظر کرد.
برای بسیاری از کسب و کارها، وجود فروشگاه آنلاین علاوه بر فروشگاه سنتی امری ضروری است که کار را از جهات مختلف یکپارچه می کند. برای برخی از کسب و کارها فروشگاه اینترنتی کفایت می کند، اما می توان گفت که بسیاری از کسب و کارها هستند که برای داشتن جایگاه قابل توجهی در بازار به بیش از یک رابط الکترونیکی نیاز ندارند.
ثبت نظرات