در حال بارگزاری ...

درباره پورتال چه میدانید؟

درباره پورتال چه میدانید؟

چند سالی است که شرکت‌های نرم‌افزاری زیادی به تولید و توسعه پورتال و ارائه آن به شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌پردازند. پورتال گاهی با سایت اشتباه گرفته می‌شود، حتی باید بگوییم در ایران خیلی از پورتال‌ها در واقع نسخه فارسی و شمسی سیستم مدیریت محتوا (CMS) هستند؛ که بعضا ممکن است افرادی که خدمات پورتال دریافت می‌کنند، متوجه این تفاوت‌ها و انواع مختلف پورتال نباشند.

پرتال را در دنیای فن‌آوری درگاهی تعریف می کنیم که شما را وارد یک دنیای مجازی می‌کند که در آن همه نیازهایتان برآورده می‌شود. از جستجو و خرید یک محصول مثلا کتاب گرفته تا دسترسی به حساب بانکی، افزایش یا کاهش اعتبار یک حساب یا به روزرسانی اطلاعات سخت‌افزاری.

در این مطلب خواهیم گفت پورتال چیست و در مورد کاربردهای آن صحبت میکنیم.

با ما همراه باشید...

.

پورتال

.

استفاده از کامپیوتر و اینترنت در سازمان‌های به روز، هر لحظه در حال افزایش است. یکی از معیارهای رشد و توسعه‌ی یک سازمان، استفاده از شبکه‌ی داخلی یا اینترانت است. از ابزارهای قابل استفاده در اینترانت، پورتال سازمانی هستند. پرتال مفهومی فراتر از وب سایت دارد. در بسیاری از مواقع، مفهوم پرتال با مفهوم وب سایت اشتباه گرفته می شود؛ زیرا همانند وب سایت، پرتال نیز قابلیت تعامل با کاربران از طریق وب را دارد. در حقیقت پورتال ها درگاه ورود منحصر به فردی هستند که مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود دارد و این اطلاعات همگی هدفمند هستند و در دسترسند.

امنیت یکی از چالش‌های اصلی توسعه سازمانی است، زیرا دستبرد به اطلاعات رو به افزایش است. یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی  OWASP مدام گزارش‌ها را به روز می‌کند تا نگرانی‌های اولیه امنیتی برای امنیت اپلیکیشن وب از بین برود. این توصیه‌ها را در زمان انتخاب پلتفرم توسعه مدنظر داشته باشید تا از حمله سایبری و دستبرد به اطلاعات و دیتاهایتان جلوگیری شود.

.

PORTAL

.

تاریخچه ورود پرتال ها به دنیای فناوری:

از همان زمان که سیستم‌های نرم‌افزاری به گونه‌ای شدند که دیگر لازم نبود برای کار با یک برنامه، برنامه‌های دیگر را بست، پورتال پا به دنیای اطلاعات گذاشت و مدام نسل‌های پیشرفته‌تری ارائه داد.

نسل اول پورتال‌ها، فقط محتوا، مستندات و دیتاها را ارائه می‌داد، نمونه آن سایت‌های yahoo  یا Excite است که به فرد، مجموعه ای از اطلاعات در خصوص شرکت یا سازمان خود ارائه می‌داد. این اطلاعات معمولاً شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم‌های استخدام، اطلاعاتی مربوط به کارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست‌های اعلام شده شرکت و همچنین لینک‌های ارتباطی مفید است.

پرتال‌های نسل دوم، امکان همکاری متقابل در ادارات برای تیم ‌های کاری به منظور انجام وظایفشان فراهم کرد. از جمله سرویس‌هایی که ارائه شد، می‌توان به سرویس مدیریت محتوا (سازماندهی و مدیریت اطلاعات) و سرویس‌های همکاری اشاره کرد، که امکان گپ زدن همکاران با هم و رد و بدل کردن ایمیل و تنظیم قرار ملاقات را فراهم می‌کرد.

نسل سوم  با هدف ایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-Business) به وجود آمد. این پورتال‌ها نقطه اتصالی شد بین کارمندان، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و مشتریان. کاربران هم با هم می‌توانند ارتباط داشته باشند و هم به محتوا، امکانات و تجهیزاتی که پورتال ارائه می‌دهد، دسترسی داشته باشند.

.

انواع پرتال ها:

پرتال ها انواع مختلفی دارند که گاها برخی افراد که به دنبال پورتال خوب برای کسب و کار خود هستند، به دلیل آشنایی نداشتن با انواع مختلف پورتال ها، پورتال اشتباه را انتخاب میکنند، بنابراین شناخت انواع پرتال ها بسیار مهم است.

پورتال ها بر حسب کاربرد هایشان به 3 دسته تقسیم میشوند:

1. برحسب مخاطب و موضوع  (B2B)

در این نوع پورتال اطلاعات لازم برای تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و نمایندگی‌ها جمع‌آوری و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

این نوع پورتال ها به 2 دسته کلی تقسیم میشوند: پرتال های افقی و پرتال های عمودی

2. برحسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران (B2C)

این نوع پورتال به سیستم CRM متصل است و به مصرف‌کننده دسترسی مستقیم به اطلاعات و خدمات می‌دهد، مثل «راهنمای استفاده از محصولات» و «وضعیت سفارش مشتری». همچنین امکان ارتباط کاربر با بخش پشتیبان مشتری هم وجود دارد. یک پرتال B2C معمولاً در قد و قواره‌ای ارائه می‌شود که نیازهای مشتریان خود را پاسخ دهد.

این نوع پورتال ها به 2 دسته کلی تقسیم میشوند: پرتال های اطلاعاتی و پرتال های کاربردی

3. برحسب کارکرد (B2E)

این دسته که به آن پورتال اینترانتی هم می‌گویند، جهت جمع‌آوری، انتشار و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و خدمات پرسنل یک سازمان استفاده می‌شود.

پرتال کارکنان مجموعه محتواهایی چون اخبار شرکت، اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، موتور جستجو و منابع فنی را در اختیار کارمندان قرار می‌دهد.

این نوع پورتال ها به چند دسته کلی تقسیم میشوند: پرتال های شخصی، پرتال های سازمانی، پرتال های فرهنگی، پرتال های خبری، پرتال های دولتی، پرتال های مشارکتی، پرتال های هاست دار و...

PORTAL

ویژگی های پورتال ها:

1. قابلیت دسته بندی و طبقه بندی مطالب و محتوا

2. دارای امنیت مناسب

3. امکان بروزرسانی آسان

4. سهولت دسترسی به اطلاعات

5. مدیریت از طریق کنترل پنل اختصاصی

6. امکان جستجو و نمایه بندی مطالب و محتوا

7. مدیریت و تجمیع مطالب و محتوا

8. پشتیبانی از زبان های مختلف

9. قابلیت ارائه محتوا و مطالب روی انواع سامانه

1. امکان سفارشی سازی و شخصی سازی

11. دارای ابزارهایی جهت تولید و توسعه مطالب و محتوا

.

پرتال و سیستم مدیریت محتوا (CMS) باهم متفاوت اند، در عین حال که پورتال یک CMS است اما از آن جامع‌تر است. سیستم مدیریت محتوا ماژولار است اما همه ماژول‌ها را در خود ندارد، از این جهت پورتال مجموعه کامل‌تری از ماژول‌هاست.

.

نوشته شده توسط: فاطمه چراغعلی

.

مطالب اخیر:

CDN یا شبکه تحویل محتوا چیست؟

آشنایی با ابزار گوگل ترندز

رتبه الکسا (Alexa) وب سایت چیست؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها