در حال بارگذاری ...
بسته

درباره پورتال چه میدانید؟

در مقاله ای که در پیش رو دارید قصد داریم که سوالاتی در زمینه های مختلف و مرتبط با پورتال را، از جمله:

1.پورتال چیست؟

2.تفاوت میان پورتال و وبسایت چیست؟

3.انواع پورتال ها کدامند؟

4.تفاوت پورتال و وبسایت چیست؟

5.تفاوت پورتال و سیستم مدیریت محتوا چیست؟

را پاسخ دهیم و مطالبی اختصاصی و تخصصی را به بیانی ساده و روان مطرح سازیم.

با ما همراه باشید.

پورتال ( PORTAL )  چیست؟

پورتال یک صفحه ای در فضای وب بوده و در این صفحه امکانات مختلفی تعبیه شده است که در اختیار کاربران قرار می گیرد.در واقع در صفحه پورتال یک کاربر به بسیاری از امکانات و اطلاعات دسترسی خواهد داشت و اقدامات مختلفی را می تواند از طریق آن صفحه انجام دهد.

یک پورتال با سیستم مدیریت محتوا تفاوت دارد. به این معنا که جامعیت بیشتری نسبت به سیستم مدیریت محتوا دارد و تمامی ماژول ها در یک پورتال وجود دارد. در صورتی که در یک سیستم مدیریت محتوا ما برخی از ماژول ها را مشاهده می کنیم.

از مهم ترین اقداماتی که در یک صفحه پورتال قابل انجام است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.خرید از یک فروشگاه اینترنتی که دارای پورتال ویژه ای است و دسترسی کاربران را از طریق این صفحه تسهیل کرده است.

2.جستجو یک محصول یا خدمات

3.مدیریت و انجام اقدامات بانکی افراد به صورت مجازی از طریق حساب های بانکی ای که در بانک های مختلف دارند

4.دسترسی به پورتال حساب های اعتباری و کاهش یا افزایش اعتبار حساب ها

به طور کلی معادل هایی که در زبان فارسی برای کلمه پورتال در نظر گرفته اند شامل، دریچه، درگاه یا مدخل هستند.مهم ترین ویژگی هایی که انواع پورتال ها دارند این است که: اولاً درگاه های ورودی اطلاعات به صورت اختصاصی و انحصاری برای وبسایت های مختلف طراحی شده اند. دوماً علاوه بر این که دارای اطلاعات مختلفی می باشند این اطلاعات کاملاً برای هدفی مشخص و معین در درگاه ها در اختیار کاربران قرار می گیرند. سوماً تمامی این اطلاعات کاملاً در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.بنابراین هر درگاهی بسته به هدفی که دارد میزان اطلاعات مشخص یا امکانات مختلفی را در اختیار کاربران مجازی قرار می دهد.

پورتال

انواع معیار ها برای دسته بندی انواع پورتال

پورتال ها انواع مختلف و متعددی را شامل می شوند که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. بنابراین هر نوع پورتال بسته به نوع کسب و کار و یا اهدافی که قرار است از طریق آن محقق گردد با دیگری متفاوت خواهد بود.

مهم ترین معیارهایی که در دسته بندی کردن پورتال ها مورد توجه قرار می گیرد موارد زیر هستند:

1.نحوه و کیفیت پاسخ گویی پورتال به انواع نیاز ها و انتظارات کاربران.

2.براساس مخاطبی که قرار است با پورتال کار کند.

3.براساس موضوعی که قرار است که در پورتال مد نظر قرار گیرد.

4.براساس کارکرد و عملکردی که قرار است پورتال برای صاحبان وبسایت ها و کسب و کار ها داشته باشد.

معیار های مهم برای دسته بندی انواع پورتال

انواع معیار ها برای دسته بندی انواع پورتال

پورتال ها انواع مختلف و متعددی را شامل می شوند که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. بنابراین هر نوع پورتال بسته به نوع کسب و کار و یا اهدافی که قرار است از طریق آن محقق گردد با دیگری متفاوت خواهد بود.

مهم ترین معیارهایی که در دسته بندی کردن پورتال ها مورد توجه قرار می گیرد موارد زیر هستند:

1.نحوه و کیفیت پاسخ گویی پورتال به انواع نیاز ها و انتظارات کاربران.

2.براساس مخاطبی که قرار است با پورتال کار کند.

3.براساس موضوعی که قرار است که در پورتال مد نظر قرار گیرد.

4.براساس کارکرد و عملکردی که قرار است پورتال برای صاحبان وبسایت ها و کسب و کار ها داشته باشد.

مزایای استفاده از پورتال ها

پورتال ها از جهات مختلفی کارکرد دارند و می توانند اهداف مختلفی از سازمان ها و یا مدیران وبسایت ها را محقق کنند.

مثل:

1.درج و ارائه اطلاعات مختلف در پورتال ها با اهداف اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در بین کاربران

2.ارائه سرویس های خدماتی اینترنتی و آنلاین به عنوان جایگزین اقدامات حضوری

3.ایجاد یکسری سامانه های ارتباطی با مشتریان یا کاربران

4.ایجاد امکان برای مدیریت اقدامات مختلف کاربران

5.ایجاد امکان ارائه خدمات آنلاین به جای ارائه خدمات فیزیکی و حضوری

انواع پرتال

انواع پورتال ها

به دلیل رشد و گسترش بکارگیری انواع نرم افزارها و نیز برنامه هایی که در داخل گوشی های موبایل قابل اجرا هستند، ایجاد پورتال های مختلف نیز رشد چشمگیری داشتند. به همین دلیل بسیاری از اقدامات در فضای اینترنتی و به صورت آنلاین و مجازی قابل انجام است.نفوذ تکنولوژی به حوزه های مختلف به ظهور انواع پورتال ها منجر گردید که در ادامه مهم ترین آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

پورتال دانشگاهی:

این روزها بسیاری از اقداماتی که به دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاهی اعم از کارکنان و سایر کارمندان مربوط می شود در فضای پورتال های دانشگاهی قابل انجام است.

به دلیل گستردگی و تنوع اقدامات اداری از ثبت نام گرفته تا مشاهده نمرات پس از پایان مدت زمان امتحانات پایان ترم امکان انجام حضوری تمامی آن ها تقریباً غیر ممکن است. به همین دلیل به منظور تسهیل روند فعالیت های دانشجویان و اساتید نیاز است که تمامی دانشگاه ها دارای پورتال های بزرگ و قوی باشند تا بتوانند از پس فعالیت های مربوط بخش اداری برآیند.

پورتال های مختلف بانک ها:

بانک ها نیز از جمله بخش های عمومی جامعه هستند که خدمات مختلفی را به مراجعین ارائه می کنند. در نتیجه طبیعی است که مراجعه افراد به این ارگان ها زیاد باشد.اما به مدد ایجاد پورتال های بانکی، این روز ها بسیاری از خدمات بانک ها به راحتی از طریق پورتال های قدرتمندی که دارند انجام می شود.

پورتال شرکت های بیمه ای مختلف:

شرکت های بیمه ای نیز با طیف گسترده ای از افراد سر و کار دارند و روزانه اقدامات یا درخواست های مختلف از سوی افراد بیمه شده به سمت شرکت های بیمه ای ارسال می شود.از این رو مدیران شرکت های بیمه ای با راه اندازی های پورتال های عمومی به راحتی به درخواست های بیمه شدگان رسیدگی می کنند بدون این که نیاز باشد افراد به صورت حضوری به دفاتر مختلف بیمه ای مراجعه کنند.

پورتال مربوط به ارگان های دولتی:

مهم ترین پورتال هایی که زیرمجموعه این نوع از پورتال یعنی پورتال سازمان های دولتی قرار می گیرد موارد زیر هستند:

سازمان وزارت صنعت، معدن تجارت، وزارت ورزش و جوانان، سازمان توسعه و نوسازی معادت، سازمان هواشناسی و....

در این پورتال ها نیز اقدامات مختص به این سازمان ها انجام خواهد شد.

پورتال سازمان شهرداری های استان ها:

بسیاری از فعالیت هایی که در داخل شهرداری ها انجام می شود و به نوعی ناشی از روابط دو سویه مردم و شهرداری است می تواند به شکل الکترونیکی و در بستر پورتال ها انجام پذیرد.

پورتال ارگان های خدماتی و مراکز اداری کشور:

بسیاری از ارگان هایی که به ارائه خدمات مختلف می پردازد و همچنین ادارات مختلف در سطح کشور، در تلاش اند که عمده فعالیت های خدمات رسانی و ارتباط گیری با مشتریان یا کاربران خود را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین انجام دهند.

به همین دلیل به میزانی که یک پورتال از قدرت بیشتری برخوردار باشد و افراد اقدامات گسترده تری را از طریق این پورتال ها انجام دهند افراد بیشتری ترغیت خواهند شد که از طریق همین روش با ارگان های مختلف مرتبط شوند و اقدامات شان را از راه پورتال ها انجام دهند.

پورتال با وبسایت چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی تمامی پورتال ها در واقع به نوعی وبسایت محسوب می شوند. اما خدماتی که در یک پورتال ارائه می شود یا امکاناتی که در یک پورتال قرار می گیرد از وبسایت های مختلف بسیار بیشتر است.

برای مثال توصیه می کنیم که به وبسایت های سازمان های بزرگ و کلان از جمله بانک ها یا شهرداری سر بزنید. در این وبسایت ها صرفاً اطلاعاتی کلی و در زمینه مختلف ارائه نشده است. بلکه بسیاری از اقدامات و خدمات آنلاین را می توان در این وبسایت ها انجام داد. سایت سازمان سنجش کل کشور یکی از نمونه های بارز پورتال است که در آن اقدامات آنلاین گسترده ای انجام می شود و سالانه ملیون ها نفر به این وبسایت سر می زنند.

خاتمه

در این مقاله به صورت اجمالی به عمده مباحثی که در زمینه پورتال ها مطرح می شود پرداختیم و تلاش مان بر این بود که اطلاعاتی ابتدایی و ضروری را در اختیارتان قرار دهیم.امید است که توانسته باشیم در این مسیر، یعنی ارائه اطلاعات در خصوص جنبه های مختلف پورتال ها گامی ثمر بخش برداریم تا آگاهی شما منجر به اتفاقات و تغییرات گسترده تری در حوزه وبسایت ها و پورتال ها گردد.

اگه هر سوالی تو این زمینه داری میتونی همینجا برامون کامنت بذاری و ما در سریع ترین زمان بهتون پاسخ بدیم!

 

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها