در مقالهای که در پیش رو دارید در صدد هستیم که در زمینه یکی از انواع بهترین و موفقترین روشهای مارکتینگ یعنی ریفرال مارکتینگ مطالبی را در اختیار شما مخاطبین عزیز این وبسایت قرار دهیم. اگر میخواهید بدانید که ریفرال مارکتینگ دقیقاً چیست؟ یا این که ریفرال مارکتینگ چگونه انجام میشود؟ و یا هر نکته دیگری این که در این خصوص برای شما مطرح است، پیشنهاد میشود تا انتها این مقاله را مطالعه کنید. تلاشمان این است که جزئیاتی مهم را در خصوص این روش بازاریابی مطرح کنیم.
ریفرال مارکتینگ چیست؟
این روش مارکتینگ یکی از انواع روشهای بازاریابی است که در آن، افراد مشتری محصولات خوب را به دیگران معرفی میکنند. یعنی به نوعی تبلیغ برحسب رضایت مشتریان رخ میدهد.
در واقع ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی به نوعی از بازاریابی اشاره دارد که در آن محصول یک برند یا کمپانی مورد تبلیغ واقع میشود بدون این که مبداً برند یا تولیدکنندگان در آن تبلیغات نقشی داشته باشند. نام دیگر این روش مارکتینگ تبلیغ دهان به دهان است.
همچنین بخوانید: بازاریابی دهان به دهان
حال اجازه دهید این نوع از مارکتینگ را با نوعی مثال به شما معرفی کنیم:
تصور کنید که یک کفش با کیفیت از یک برند خریداری کردهاید و خواهر، دوست یا یکی از آشنایان از شما میپرسد که این محصول را از کجا خریدی؟ قطعاً اگر شما از آن محصول رضایت کافی را داشته باشید، آن را به دیگران معرفی کرده و تلاش میکنید که در خصوص تمام مزایای آن محصول و رضایتتان از خرید صحبت کنید.
در واقع شما از هیچ برندی دفاع نمیکنید بلکه تجربه شخصیتان را در اختیار دیگران قرار میدهید. در این شرایط شما بدون این که قصد تبلیغ داشته باشید، برای آن فروشگاه یا برند یا هر مرکزی که از آن خرید کردهاید به نوعی مشتری جذب میکنید. زیرا در این وضعیت افراد به دلیل اعتبار صحبت شما و میزان رضایت شما و همچنین بر اساس این که شما هیچ نفعی از تبلیغات خود نخواهید داشت برای خرید اقدام خواهند کرد. به همین دلیل در چند ساله اخیر ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی در دسته یکی از انواع تکنیکهای بازاریابی قرار گرفته که تا حد زیادی موفق عمل کرده است.
برای مثال این روزها شاهد تبلیغات گسترده بسیاری از چهرههای مشهور در عرصههای مختلف از جمله سلبریتیها هستید. آنها گرچه در قبال تبلیغات خود هزینههای گزافی را دریافت میکنند، اما به هر حال روند تبلیغ توسط آنها صورت میگیرد. در مواردی افراد تحت تاثیر تبلیغات بازیگران یا فوتبالیستها دقیقاً از همان فروشگاه خرید میکنند که او معرفی کرده است. بنابراین در اینجاست که میتوان به عمق تاثیرات این تبلیغات پی برد.
چرا بازاریابی ارجاعی قدرتمند است؟
انسانها ذاتاً موجودات اجتماعی هستند. ما طبیعتا تجربیات خود را با دوستان خود به اشتراک میگذاریم. بازاریابی ارجاعی کار میکند، زیرا مصرفکنندگان به نظرات افراد واقعی بسیار بیشتر از نظرات خود برندها اعتماد دارند.
اگر تجربه خوبی داشتیم، به طور شهودی به همه دوستان خود در مورد آن اطلاع میدهیم. چرا ما این کار را نکنیم؟ ما میخواهیم خانواده و دوستانمان از چیزهای بزرگی که ما تجربه کردهایم، لذت ببرند.
به طور مشابه، اگر تجربه بدی داشتیم، مطمئن خواهید بود که آن را با آنها نیز به اشتراک میگذاریم. به هر حال، این بهترین راه برای جلوگیری از درد و ناامیدی است.
با درس گرفتن از اشتباهات دیگران، یاد میگیریم که چگونه از آن اشتباهات اجتناب کنیم.
ریفرال مارکتینگ چگونه کار میکند؟
این رویکرد بر اساس ارتقاء با کمک مشتریان فعلی کار میکند. برندها از مشتریان خود میخواهند که محصولات خود را توصیه کنند و دوستان خود را معرفی کنند. به عنوان پاداش، این شرکتها هدایای جذابی را به مشتریان ارائه میکنند. برنامههای ارجاعی را میتوان به اشکال مختلف ارائه کرد. اکثر کسبوکارها سرنخهای خود را برای پر کردن فرمهایی ارائه میکنند که در آن به افرادی که میخواهند ارجاع دهند، اشاره میکنند.
اعتماد اساس روابط برند و مشتری است و مشتریان وفادار نیروی محرکه استراتژی هستند. آنها شرکتها را تبلیغ میکنند و مشتریان خود را افزایش میدهند. همانطور که میدانید بازاریابی دهان به دهان موثرترین روش است زیرا توصیههای دوستان معتبرترین منبع اطلاعات در هنگام خرید است. به طور دقیق، 92 درصد از مردم میگویند که به توصیههای افراد نزدیک خود تکیه میکنند.
این روند واضح است، بنابراین زمان آن است که انواع ارجاعات را معرفی کنیم. شما به این اطلاعات نیاز دارید تا بفهمید کدام یک از آنها با هدف تجاری شما سازگار است
چه کسانی میتوانند از ریفرال مارکتینگ استفاده کنند؟
هر نوع کسب و کاری میتواند از مزیت بازاریابی ارجاعی استفاده کند. این نوع استراتژی بازاریابی میتواند برای مشاغلی مانند شرکتهای کوچک تک مالک و کارآفرین تا شرکتهای بزرگ بسیار مؤثر باشد. بسیاری از کسب و کارهایی که محصولات یا خدمات ارائه میدهند میتوانند کمپینهای بازاریابی ارجاعی را اجرا کنند.
برخی از انواع مشاغل که معمولاً از بازاریابی ارجاعی استفاده میکنند، عبارتند از:
- فروشگاههای خرده فروشی
- فروشگاههای تخصصی
- رستورانها
- شرکتهای خدمات خودرویی
- فرودگاهها، هتلها و آژانسهای مسافرتی
- بانکها
- باشگاههای سلامت و سالنهای ورزشی
- پزشکان، دندانپزشکان و متخصصان بهداشت
- و...
مزایای ریفرال مارکتینگ
این نحوه از مارکتینگ نیز با مزایایی همراه است که میتواند تا حد زیادی از سوی صاحبان سرمایه و نیازمند تبلیغات گسترده مورد توجه قرار گیرد. از مهمترین مزایایی که میتوان برای ریفرال مارکتینگ برشمرد، موارد زیر هستند:
1. کاهش هزینههای مربوط به تبلیغات یا مارکتینگ:
ریفرال مارکتینگ از جمله تکنیکهایی است که میتوان گفت هزینهای برای صاحبان کسب و کار و مدیران فروشگاههای بزرگ و کوچک ندارد. در حقیقت زمانی که شما محصولی با کیفیت و بادوام با هزینهای منطقی را در اختیار یکسری از مشتریان قرار میدهید با کیفیت و هزینه معقولی که برای محصولات و خدماتتان در نظر گرفتهاید در حقیقت به نوعی رضایت مشتریان را کسب کردهاید. این رضایتمندی مهمترین نتیجهای که در پی دارد، این است که مشتریان خودشان باعث جذب مشتریان بیشتری برای شما میشوند. در نتیجه شما نیازی ندارید که هزینههای گزافی را صرف مارکتینگ و بازاریابی کسب و کار خود کنید. مشتریانتان بدون این که هزینهای از شما دریافت کنند، پلی خواهند شد برای لینک کردن دیگر مشتریان به سمت کسب و کارتان.
چه اتفاقی بهتر از این که فروشگاه شما، محصولات شما و خدمات شما از سوی مشتریانتان تایید شود و این بین هیچ سازمان و افراد سود جو پول تبلیغات از شما دریافت نکنند؟ در این موارد افراد دیگر با اعتماد و اطمینان بیشتری به سمت خرید از شما هدایت میشوند.
2. افزایش محبوبیت به مرور زمان:
در صورتی که به مرور تعداد زیادی از مشتریان از به برند و کسب و کار شما آگاه شوند به راحتی می توانند که روند فعالیتهای تولیدی و عرضه شما را بین گزینههای بیشماری که دارند، انتخاب کنند.
در حقیقت برند شما بر پایه کیفیت و انواع ویژگیهای مثبتی که دارد در بین افراد معرفی میشود. در نتیجه در طی سالهای فعالیت تبدیل به رقیبی سرسخت برای سایر کسب و کارهایی خواهید شد که مشابه فعالیتهای شما را دارند.
3. جذب مشتریان وفادار و دائمی:
در موارد قبلی نیز اشاره شد که مشتریان به مرور زمان برند شما را انتخاب اول و آخرشان میدانند و هرگز نمیخواهند که سایر کمپانیها را تجربه کنند. زیرا که شما به خوبی توانستهاید انگیزه و اعتماد آنها را جلب کنید و تمامی چیزهایی که میخواهند را شما را در اختیارشان قرار میدهید. در این شرایط چه نیازی است که به سراغ سایر فروشگاهها و برندها بروند؟ البته به شرطی که شما روز به روز به کیفیت خود بیفزایید و نخواهید که از کیفیت و هزینههای معقول خود دست بکشید.
بهترین زمان برای استفاده از روش ریفرال مارکتینگ
یکی از موضوعاتی که در زمینه ریفرال مارکتینگ به عنوان یک روش بازاریابی مطرح میشود، این است که چه زمانی میتوانیم این تکنیک را بکار گیریم.
این تکنیک به طور کلی یکی از بهترین روشهای بازاریابی برای شرکتهایی است که در صدد معرفی شرکت و سازمان و کسب و کار خود به تعداد زیادی از کاربران هستند. در نتیجه این آشنایی در طول مدت زمان طولانی میتواند با نتایج موفقیتآمیزی همراه باشد. در واقع شرکتها و سازمانهایی که در ابتدای مسیر راهاندازی هستند و هنوز عجلهای برای درآمدزایی ندارند برای این که تعداد بیشتری از افراد و کاربران با کسب و کارشان آشنا شوند، برخی از امتیازات را در نظر میگیرند تا در کوتاهترین زمان این امر مهم محقق شود. در نهایت شاهد هستیم که قرعهکشیها و یا امتیازات مشتریمداری در بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس لحاظ میشود.
برای مثال شما فروشگاهی را در نظر بگیرید که به شما پیشنهاد میدهد اگر کسب و کارشان را به دیگران معرفی کنید به شما تخفیفهای ویژهای خواهد داد. یا این که از مزایای آن فروشگاه بهرهمند خواهید شد. شما هم برای دریافت این امتیازات فروشگاه مذکور را به دوستان خودتان معرفی میکنید.
حتما بخوانید: طراحی سایت دات نت
نکات ضروری در خصوص ریفرال مارکتینگ
در بازاریابی ارجاعی همچون تمامی انواع دیگر تکنیکهای بازاریابی باید نکات و نیز اصول و قواعدی رعایت شود که روند آن یعنی ریفرال مارکتینگ به درستی طی گردد. در غیر اینصورت صاحبان کسب و کار و یا هر برند و محصول و خدمات دیگری نمیتواند امیدوار باشد که این روند در نهایت به سوددهی میرسد.
مهمترین نکاتی که در این زمینه به تمامی افراد فعال در مارکتینگ توصیه میگردد، موارد زیر هستند:
1- کسب رضایت حداکثری مشتریان
به جهت این که قرار است بخشی از مارکتینگ برند شما را مشتریان اولیهتان انجام دهند، ضروری است که رضایت آنها به طور کامل جلب شود. برای همین توصیه میگردد که قیمتهای منطقی برای محصولاتتان در نظر بگیرید و یا این که خدمات مکمل خوبی در کنار محصولات و خدمات اولیهتان ارائه کنید تا افراد تا حدودی از خریدشان رضایت داشته باشند.
2- بکارگیری خلاقیت در ارائه محصول و تبلیغ
این روزها تبلیغات از هر نوعی که باشد در جذب مشتری حرف اول را میزند. توصیه میکنیم که در ارائه محصولاتتان نهایت خلاقیت را داشته باشید. با این تکنیک میتوانید در حافظه مشتریانتان بمانید و در ادامه اولین گزینه پیشنهادی آنان به سایر مشتریان بالقوهتان خواهید بود.
برای مثال میتوانید یک جایزه در نظر بگیرید و در ازای هر مشتری که به صورت ریفرال به خرید محصول یا خدمات شما ترغیب میشود، جایزههایی برای افراد معرفی کننده اهدا کنید.
3- استفاده از بهترین و معتبرترین راههای تبلیغاتی
توصیه میشود که در بازارهای مارکتینگ تلاش کنید که بهترین کانالهای تبلیغاتی را بشناسید و از طریق آنها تبلیغاتتان را شروع کنید. در این موارد اعتبار شبکههای اجتماعی انتخاب شده و یا راههای تبلیغاتی سبب میشود که افراد سریعتر به برند شما اعتماد کنند. در نتیجه احتمال خرید و افزایش فروش شما بیشتر میشود. از مهمترین مزایای آن افزایش اعتبار مارکتینگ مشتریان راضی شما است. زیرا که دیگران برند شما را از کانالهای دیگر معتبر نیز شناختهاند و به راحتی میتوانند رضایت دوستان خود را باور کنند.
4- پرهیز از روشهای تبلیغاتی ناموفق
بسیاری از روشهای تبلیغاتی هستند که دیگر تاریخ انقضایشان گذشته است. در این موارد مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که آنها را بشناسید و در آنها سرمایهگذاری نداشته باشید.
برای مثال تصور کنید که این روزها رادیو یا هر رسانه قدیمی دیگری نمیتواند بازدهی شبکههای اجتماعی پررونق این روزها را داشته باشد. بنابراین عاقلانه این است که بهترین کانال و تریبون را برای تبلیغات خود استفاده کنید.
خاتمه
در این مقاله دقیقترین و جزئیترین اطلاعاتی که در خصوص تبلیغات ریفرال وجود دارد را در اختیارتان قرار دادیم. ابتداییترین نکاتی که باید در خصوص ریفرال مارکتینگ مدنظر قرار دهید را در این مقاله گنجاندیم تا با الفبای این روش مارکتینگ آشنا شوید. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کاربردی در اختیارتان قرار داده باشیم تا بتوانید با اتکا بر آنها روند مناسبی را برای ریفرال مارکتینگ برگزینید.
ثبت نظرات