در حال بارگذاری ...
بسته

ریفرال مارکتینگ چیست؟

در مقاله ای که در پیش رو دارید در صدد هستیم که در زمینه یکی از انواع بهترین و موفق ترین روش های مارکتینک یعنی ریفرال مارکتینگ مطالبی را در اختیار شما مخاطبین عزیز این وبسایت قرار دهیم. اگر می خواهید بدانید که ریفرال مارکتینگ دقیقاً چیست؟ یا این که ریفرال مارکتینگ چگونه انجام می شود؟ و یا هر نکته دیگری این که در این خصوص برای شما مطرح است پیشنهاد می شود تا انتها این مقاله را مطالعه کنید. تلاش مان این است که جزئیاتی مهم را در خصوص این روش بازاریابی مطرح کنیم. 

ریفرال مارکتینگ چیست؟ این روش مارکتینگ یکی از انواع روش های بازاریابی است که در آن، افراد مشتری محصولات خوب را به دیگران معرفی می کنند. یعنی به نوعی تبلیغ برحسب رضایت مشتریان رخ می دهد. 

در واقع ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی به نوعی از بازاریابی اشاره دارد که در آن محصول یک برند یا کمپانی مورد تبلیغ واقع می شود بدون این که مبداً برند یا تولید کنند گان در آن تبلیغات نقشی داشته باشند. نام دیگر این روش مارکتینگ تبلیغ دهان به دهان است.

همچنین بخوانید: بازاریابی دهان به دهان

حال اجازه دهید این نوع از مارکتینگ را با نوعی مثال به شما معرفی کنیم:

تصور کنید که یک کفش با کیفیت از یک برند خریداری کرده اید و خواهر یا دوست یا یکی از آشنایان شما از شما می پرسد که این محصول را از کجا خریداری کرده ای؟ قطعا اگر شما از آن محصول رضایت کافی را داشته باشید آن را به دیگران معرفی کرده و تلاش می کنید که در خصوص تمام مزایای آن محصول و رضایت تان از خرید صحبت کنید. 

eferral-marketing

در واقع شما از هیچ برندی دفاع نمی کنید بلکه صرفا تجربه شخصی تان را در اختیار دیگران قرار می دهید. در این شرایط شما بدون این که قصد تبلیغ داشته باشید برای آن فروشگاه یا برند یا هر مرکزی که از آن خرید کرده اید به نوعی مشتری جذب می کنید. زیرا در این وضعیت افراد به دلیل اعتبار صحبت شما و میزان رضایت شما و همچنین بر اساس این که شما هیچ نفعی از تبلیغات خود نخواهید داشت برای خرید اقدام خواهند کرد.به همین دلیل در چند ساله اخیر ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی در دسته یکی از انواع تکنیک های بازاریابی قرار گرفته که تا حد زیادی موفق عمل کرده است. 

برای مثال این روز ها شاهد تبلیغات گسترده بسیاری از چهره های مشهور در عرصه های مختلف از جمله سلبریتی ها هستید. آن ها گرچه در قبال تبلیغات خود هزینه های گزافی را دریافت می کنند اما به هر حال روند تبلیغ توسط آنها صورت می گیرد. در مواردی افراد تحت تاثیر تبلیغات فلان بازیگر یا فلان فوتبالیست دقیقاً از همان مرکز خریدی خرید می کنند که وی معرفی کرده است. بنابراین در اینجاست که می توان به عمق تاثیرات این تبلیغات پی برد. 

مزایای ریفرال مارکتینگ

این نحوه از مارکتینگ نیز با مزایایی همراه است که می تواند تا حد زیادی از سوی صاحبان سرمایه و نیازمند تبلیغات گسترده مورد توجه قرار گیرد. از مهم ترین مزایایی که می توان برای ریفرال مارکتینگ برشمرد موارد زیر هستند:

  • 1. کاهش هزینه های مربوط به تبلیغات یا مارکتینگ:

ریفرال مارکتینگ از جمله تکنیک هایی است که می توان گفت هزینه ای برای صاحبان کسب و کار و مدیران فروشگاه های بزرگ و کوچک ندارد. در حقیقت زمانی که شما محصولی با کیفیت و بادوام با هزینه ای منطقی را در اختیار یکسری از مشتریان قرار می دهید با کیفیت و هزینه معقولی که برای محصولات و خدمات تان در نظر گرفته اید در حقیقت به نوعی رضایت مشتریان را کسب کرده اید. این رضایتمندی مهم ترین نتیجه ای که در پی دارد این است که مشتریان خودشان باعث جذب مشتریان بیشتری برای شما می شوند. از سوی دیگر نیز همان مشتریان خودتان نیز تبدیل به مشتریان دائمی و وفادار شما خواهند شد. در نتیجه شما نیازی ندارید که هزینه های گزافی را صرف مارکتینگ و بازاریابی کسب و کار خود کنید. مشتریان تان بدون این که هزینه ای از شما دریافت کنند پلی خواهند شد برای لینک کردن دیگر مشتریان به سمت کسب و کارتان.

چه اتفاقی بهتر از این که فروشگاه شما، محصولات شما و خدمات شما از سوی مشتریان تان تایید شود و این بین هیچ سازمان و افراد سود جو پول تبلیغات از شما دریافت نکنند؟ در این موارد افراد دیگر با اعتماد و اطمینان بیشتری به سمت خرید از شما هدایت می شوند.

  • 2. افزایش محبوبیت به مرور زمان:

در صورتی که به مرور تعداد زیادی از مشتریان از به برند و کسب و کار شما آگاه شوند به راحتی می توانند که روند فعالیت های تولیدی و عرضه شما را بین گزینه های بیشماری که دارند انتخاب کنند.

در حقیقت برند شما بر پایه کیفیت و انواع ویژگی های مثبتی که دارد در بین افراد معرفی می شود. در نتیجه در طی سال های فعالیت تبدیل به رقیبی سرسخت برای سایر کسب و کار هایی خواهید شد که مشابه فعالیت های شما را دارند.

  • 3. جذب مشتریان وفادار و دائمی:

در موارد قبلی نیز اشاره شد که مشتریان به مرور زمان برند شما را انتخاب اول و آخرشان می دانند و هرگز نمی خواهند که سایر کمپانی ها را تجربه کنند. زیرا که شما به خوبی توانسته اید انگیزه و اعتماد آن ها را جلب کنید و تمامی چیز هایی که می خواهند را شما را در اختیارشان قرار می دهید. در این شرایط چه نیازی است که به سراغ سایر فروشگاه ها و برند ها بروند؟البته به شرطی که شما روز به روز به کیفیت خود بیفزایید و نخواهید که از کیفیت و هزینه های معقول خود دست بکشید. 

eferral-marketing

بهترین زمان برای استفاده از روش ریفرال مارکتینگ

یکی از موضوعاتی که در زمینه ریفرال مارکتینگ به عنوان یک روش بازاریابی مطرح می شود این است که چه زمانی می توانیم این تکنیک را به کار گیریم.

این تکنیک به طور کلی یکی از بهترین روش های بازاریابی برای شرکت هایی است که در صدد معرفی شرکت و سازمان و کسب و کار خود به تعداد زیادی از کاربران هستند. در نتیجه این آشنایی در طول مدت زمان طولانی می تواند با نتایج موفقیت آمیزی همراه باشد. در واقع شرکت ها و سازمان هایی که در ابتدای مسیر راه اندازی هستند و هنوز عجله ای برای درآمد زایی ندارند برای این که تعداد بیشتری از افراد و کاربران با کسب و کارشان آشنا شوند برخی از امتیازات را در نظر می گیرند تا در کوتاه ترین زمان این امر مهم محقق شود. در نهایت شاهد هستیم که قرعه کشی ها و یا امتیازات مشتری مداری در بسیاری از کسب کار های تازه تاسیس لحاظ می شود.  

برای مثال شما فروشگاهی را در نظر بگیرید که به شما پیشنهاد می دهد اگر کسب و کارشان را به دیگران معرفی کنید به شما تخفیف های ویژه ای خواهد داد. یا این که از مزایای آن فروشگاه بهره مند خواهید شد. شما هم برای دریافت این امتیازات فروشگاه مذکور را به دوستان خودتان معرفی می کنید.

نکات ضروری در خصوص ریفرال مارکتینگ 

در بازاریابی ارجاعی همچون تمامی انواع دیگر تکنیک های بازاریابی باید نکات و نیز اصول و قواعدی رعایت شود که روند آن یعنی ریفرال مارکتینگ به درستی طی گردد. در غیر اینصورت صاحبان کسب و کار و یا هر برند و محصول و خدمات دیگری نمی تواند امیدوار باشد که این روند در نهایت به سوددهی و نتیجه بخشی شان منتج گردد. 
مهم ترین نکاتی که در این زمینه به تمامی افراد فعال در مارکتینگ توصیه می گردد موارد زیر هستند: 

eferral-marketing

کسب رضایت حداکثری مشتریان

به جهت این که قرار است بخشی از مارکتینگ برند شما را مشتریان اولیه تان انجام دهند ضروری است که رضایت آن ها به طور کامل جلب شود. برای  همین توصیه می گردد که قیمت های منطقی برای محصولات تان در نظر بگیرید و یا این که خدمات مکمل خوبی در کنار محصولات و خدمات اولیه تان ارائه کنید تا افراد تا حدودی از خرید شان رضایت داشته باشند. 

بکارگیری خلاقیت در ارائه محصول و تبلیغ

این روزها تبلیغات از هر نوعی که باشد در جذب مشتری حرف اول را می زند. توصیه می کنیم که در ارائه محصولات تان نهایت خلاقیت را داشته باشید. با این تکنیک می توانید در حافظه مشتریان تان بمانید و در ادامه اولین گزینه پیشنهادی آنان به سایر مشتریان بالقوه تان خواهید بود. 
برای مثال می توانید یک جایزه در نظر بگیرید و در ازای هر مشتری ای که به صورت ریفرال به خرید محصول یا خدمات شما ترغیب می شود، جایزه هایی برای افراد معرفی کننده اهدا کنید. 

استفاده از بهترین و معتبرترین راه های تبلیغاتی

توصیه می شود که در بازار های مارکتینگ تلاش کنید که بهترین کانال های تبلیغاتی را بشناسید و از طریق آن ها تبلیغات تان را شروع کنید. در این موارد اعتبار شبکه های اجتماعی انتخاب شده و یا راههای تبلیغاتی سبب می شود که افراد سریع تر به برند شما اعتماد کنند. در نتیجه احتمال خرید و افزایش فروش شما بیشتر می شود. از مهم ترین مزایای آن افزایش اعتبار مارکتینگ مشتریان راضی شما است. زیرا که دیگران برند شما را از کانال های دیگر معتبر نیز شناخته اند و به راحتی می توانند رضایت دوستان خود را باور کنند.   

پرهیز از روش های تبلیغاتی ناموفق 

بسیاری از روش های تبلیغاتی هستند که دیگر تاریخ انقضایشان گذشته است. در این موارد مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که آن ها را بشناسید و در آن ها سرمایه گذاری نداشته باشید. 
برای مثال تصور کنید که این روزها رادیو یا هر رسانه قدیمی دیگری نمی تواند بازدهی شبکه های اجتماعی پررونق این روز ها را داشته باشد. بنابراین عاقلانه این است که بهترین کانال و تریبون را برای تبلیغات خود استفاده کنید. 

خاتمه 

در این مقاله دقیق ترین و جزئی ترین اطلاعاتی که در خصوص تبلیغات ریفرال وجود دارد را در اختیارتان قرار دادیم. ابتدایی ترین نکاتی که باید در خصوص ریفرال مارکتینگ مد نظر قرار دهید را در این مقاله گنجاندیم تا با الفبای این روش مارکتینگ آشنا شوید. امیدواریم که توانسته باشیم در این مسیر موفق عمل کرده تا بتوانید با اتکا بر آن ها روندی مناسبی را برای ریفرال مارکتینگ برگزینید. 

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها