بسته

بازاریابی دهان به دهان(WOMM) چیست؟

بازاریابی دهان به دهان (Word-of-mouth marketing) زمانی است که مشتری به دلیل علاقه به محصول یا خدمات یک شرکت آن را تبلیغ می کند.به عبارت دیگر، بازاریابی دهان به دهان زمانی است که مصرف کنندگان در مورد محصول یا خدمات یک شرکت با دوستانشان صحبت می کنند.اساساً، این نوع از تبلیغات رایگان ناشی از تجربه مشتری است و معمولاً زمانی انجام میگیرد که مشتری چیزی فراتر از آنچه انتظار داشته است را از شرکت مدنظر دریافت می کند.این نوع از بازاریابی یکی از قدرتمندترین شکل های تبلیغاتی است زیرا 92٪ از مصرف کنندگان از طریق رسانه های سنتی به دوستان خود اعتماد دارند.

بازاریابی دهان به دهان را می توان از طریق فعالیت های تبلیغاتی مختلف که توسط شرکت ها راه اندازی شده است، یا با داشتن فرصت هایی برای تشویق ارتباطات مصرف کننده با مصرف کننده و مصرف کننده با بازاریاب تشویق کرد.

آیا در خصوص بازاریابی دهان به دهان اطلاعاتی دارید؟
آیا می دانید خود شما هم به احتمال خیلی زیاد در طول زندگی تان حداقل یک بار این تکنیک بازاریابی را بدون این که بدانید انجام داده اید؟
آیا می دانید که تکنیک بازاریابی دهان به دهان روزانه به سود و بهره وری بسیاری از شرکت ها و کمپانی های بزرگ و کوچک می انجامد؟

علیرغم این که تا حدودی شاید نام این تکنیک بازاریابی عجیب به نظر برسد اما به هر حال در لیست بهترین تکنیک های بازاریابی است که بسیاری از افراد را برای خرید از یک برند یا کمپانی ترغیب می کند. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه شما هم مرتکب این نحو از بازاریابی شده اید بدون این که بدانید دقیقا چه کاری انجام می دهید و به نفع یک برند گام بر می دارید. 

انواع بازاریابی دهان به دهان

انواع بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان به دو روش سنتی و مدرن صورت میگیرد:

بازاریابی WOMM به روش سنتی:

این شیوه از بازاریابی معمولا در گذشته انجام می شد، اشخاص با هم صحبتی با هم و شروع گفتگوهای حضوری این روشض بازاریابی را در محتوای گفتگوی خود انجام می دادند. این شیوه بازاریابی دهان به دهان تا حد زیادی روش سنتی محسوب می‌ شود که هم اکنون نیز در حال انجام است.

در بازاریابی دهان به دهان به روش سنتی، اطلاعات از یک شخص به شخص دیگر با موضوعیت پیشنهاد خدمات یا محصولات یک برند منتقل می گردد.

بازاریابی WOMM به روش مدرن:

در عصر حاظر و با گسترش روز افزون اینترنت، روش بازاریابی دهان به دهان نیز دچار تغییر شده است، اکنون اطلاعات مرتبط با محصول و خدمات یم برند، می‌تواند بدون انجام گفتگوی حضوری به سادگی انتقال پیدا کند. برای مثال شبکه ‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توییتر و تلگرام، می توانند در انتشار اطلاعات مربوط به یک برند کمک ‌کنند.

مزایای بازاریابی دهان به دهان

مزایای بازاریابی دهان به دهان

طبق نظرسنجی جهانی Nielsen Global Survey ،تقریبا 83٪ از 30،000 مشارکت کننده در نظرسنجی اظهار داشتند كه بیش از سایر انواع تبلیغات به توصیه های دوستان و خانواده خود اعتماد بیشتری دارند. نتایج این نظرسنجی بیانگر این است که معتبرترین منبع تبلیغات از طریق افرادی است که مصرف کنندگان آنها را می شناسند و به آنها اطمینان دارند. علاوه بر این، 66٪ از مشارکت کنندگان بیان کردند که به بررسی آنلاین اعتماد دارند، چه از مشتریان خوشحال و چه از مشتریان ناراضی.

در ذیل به سه مزیت مهم بازاریابی دهان به دهان اشاره خواهیم کرد:

1- رایگان بودن

یکی از بزرگترین مزایای WOMM این است که کاملا رایگان است، مصرف کننده ای که با یک مشتری در مورد یک محصول صحبت می کند هزینه ای را برای آن کسب و کار ندارد.

و این یعنی هزینه ای ندارد اما در عوض فروش فوق العاده ای را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

2- بازدهی این نوع تبلیغ بیشتر است

دومین مزیت بزرگ WOMM این است که، برخلاف تبلیغات پولی، توصیه های مربوط به کالایی که از طریق دهان به دهان انجام می شود بسیار ارزش بیشتری دارند. در گزارشی که در سال 2013 توسط نیلزن منتشر شد، مشخص شد که WOMM توصیه هایی از طرف دوستان و خانواده داده می شود، جزو تأثیرگذارترین تبلیغات شناخته می شود. علاوه بر این ، 84 درصد از مصرف کنندگان معتقدند که اطلاعاتی را که خانواده و دوستانشان در مورد یک محصول پیشنهاد می دهند، قابل اعتمادترین منبع اطلاعات هستند.

3- به صورت خودکار انجام می شود

برخلاف سایر استراتژی های بازاریابی که برای ادامه و حفظ خود نیاز به زمان، هزینه و تلاش مداوم دارند، بازاریابی دهان به دهان یک رویکرد بازاریابی با دوام است که ارزش طولانی مدت را ارائه می دهد. کسانی که عاشق کسب و کار یا کالایی هستند دائما در مورد آن تجارت و محصول صحبت می کنند. برای یک کسب و کار، این امر به معنای یک استراتژی بازاریابی است که نه تنها کم هزینه و ارزشمند است، بلکه یک استراتژی برای ایجاد یک رابطه طولانی مدت با مشتریان محسوب می شود.

 چگونه برند خود را به صورت دهان به دهان تبلیغ کنیم

معایب بازاریابی دهان به دهان 

علیرغم اینکه تکنیک بازاریابی دهان به دهان دارای مزایای زیادی است و می تواند به عنوان یک روش بازاریابی دارای سودبخشی بسیاری به یک برند یا شرکت باشد اما در این بین نقطه ضعف هایی را برای آن برشمرده اند. مهم ترین معایبی که می توانیم برای تکنیک بازاریابی دهان به دهان برشمریم موارد زیر هستند: 

1.  عدم تسلط بر روند تبلیغات: صاحبان کسب و کار، برند ها و کمپانی ها با افراد عموم که موج بازاریابی دهان به دهان را به پیش می رانند هیچ ارتباطی ندارند. به همین دلیل بر روند تبلیغات هیچ کنترلی نخواهند داشت. در این میان احتمال دارد که در بین بسیاری از کامنت های مثبت، کسانی باشند که با اهداف خاصی یا این که بر اساس تجربه منفی خودشان ( که در موارد استنثا رخ داده است) نظراتی منفی را علیه برند یا شرکت ارائه کنند. در نتیجه احتمال دارد که جریان بازاریابی دهان به دهان به شکل معکوس پیش رود و بسیاری از مشتریان آینده برند یا شرکت تصمیم بگیرند که خرید نکنند یا از خرید منصرف شوند. 

2.  عدم امکان ارزیابی میزان نتیجه دهی روند بازاریابی دهان به دهان: صاحبان برند و شرکت های بزرگ و حتی تولیدی های کوچک که توسط افراد به یکدیگر معرفی می شوند نمی توانند که میزان تبلیغات و اثرات آن را بر فروش و بازدهی اندازه گیری و ارزیابی کنند. زیرا که هیچ اتفاقی در جریان بازاریابی دهان به دهان تحت بررسی و ثبت و ضبط آنها نیست. تمامی جریان به شکل خودجوش و بدون هیچ گونه دخالتی به پیش می رود.

چگونه برند خود را به صورت دهان به دهان تبلیغ کنیم؟

در حالی که هیچ فرمول مشخصی برای بازاریابی دهان به دهان وجود ندارد، اما کارشناسان برخی از عوامل اصلی را که به یک استراتژی موفق WOMM کمک می کند، شناسایی کرده اند. این عوامل طبق موارد زیر است:

1. فراتر از انتظارات مشتری باشید: تنها به دنبال برآورده کردن خواسته های مشتری نباشید، بلکه فراتر از انتظارات مشتریان به آنها خدمات رسانی کنید

2. محصولات با کیفیتی را بفروشید ،با فروش محصولات با کیفیت کسب و کار شما به سرعت بازدهی بالایی را در فروش پیدا خواهد کرد.بنابراین امکان تهیه و فروش محصولات با کیفیت بسیار مهم است.

3. غیر ممکن است که با یک تجربه خرید مثبت، فروش بیشتری را کسب نکنید.

4.  جلوه بصری سایت را زیبا و کاربردی بسازید. جلوه زیبای سایت و همچنین افزایش تعامل کاربری سبب میگردد که کاربران از دسترسی سایت شما خشنود باشند و این باعث می گردد که دهان به دهان از شما تعریف و تمجید کنند.

5. در عصری که حجم بالایی از رقابت در جنبه های مختلف کسب و کار های متفاوت وجود دارد باید شما یک برگ برنده یا آس داشته باشید تا بتوانید توپ را از رقبایتان بگیرید در غیر اینصورت نمی توانید امیدوار باشید که در این بازار رقابتی به حیات تان ادامه دهید. 

6. کیفیت از مهم ترین و اصلی ترین عواملی است که باعث می شود افراد نسبت به معرفی شما به دیگران ترغیب شوند. در غیر اینصورت علت و دلیلی برای معرفی دهان به دهان شما به دیگران وجود ندارد. 

7. افراد تجربیات مثبت خودشان را با دیگران به اشتراک می گذارند. بنابراین علت و منشا این تجربه ی مثبت باشید تا شما معرفی شوید و رشد کنید. 

8. وبسایت هایی که روی آنها کار شده است کاملاً قابل تشخیص می باشد. بنابراین سعی کنید که هم به لحاظ فنی و هم به جهت ساختار زیبایی شناختی نمره قبولی را از کاربران دریافت کنید تا رغبت نشان دهند که در وبسایت شما جولون دهند. حتی اگر خرید نکنند بازدید آنها باعث می شود که نرخ بازدید و ترافیک شما افزایش پیدا کند.

خاتمه 

در بخش هایی که در این مقاله تدارک دیده بودیم تلاش مان بر این بود که بتوانیم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با مزایا و جزئیات این تکنیک بازاریابی آشنا شوید.احتمالا بسیاری از افراد بعد از مطالعه این مقاله بسیار شگفت زده شده و متوجه برخی از اقدامات خود در زمینه بازاریابی دهان به دهان خود برای یک شرکت یا برند گردیده اند.

در صورت نیاز می توانید که سوالات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ اش را در اختیارتان قرار دهیم. 

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها