بسیاری از افراد زمانی که با یکی از وبسایتهای فروشگاهی (که محصولات یا خدمات مختلف را به صورت آنلاین به فروش میرسانند) روبرو میشوند، تصور میکنند که این دسته از مدیران تا چه اندازه روند آسانی را در فروش و کسب سود طی میکنند. اما باید بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا که فروشگاههای اینترنتی و آنلاین نیز مشکلات مربوط به خود را دارند و نباید فعالیتهای آنها را ساده و بدون مشکل تصور کنید. بلکه آنها برخلاف فروشندگان در روند فروش حضوری با مشتریان ارتباط فیزیکی و رو در رو ندارند و متاسفانه امکانات آنها در جذب مشتری و جلب توجه آنان بسیار محدود است. بنابراین، مجبورند که از تکنیکهای مختلف بهرهمند شوند تا بتوانند که کاربران خود را به مشتریان تبدیل کنند.
با ما در ناپ شاپ همراه باشید تا شما را با یکی از تکنیکهای جلب توجه مشتری آشنا کنیم. بعد از مطالعه این مقاله، احتمالاً با مشکلات و مسائل فعالیتهای فروشگاههای آنلاین و اینترنتی آشنایی عمیقتری پیدا خواهید کرد.
ریتارگتینگ چیست؟
بیایید مبحث ریتارگتینگ یا بازاریابی مجدد را با یک مثال به شما توضیح دهیم.
تصور کنید که وارد یک وبسایت فروشگاهی شدهاید و محصولات مختلف آن فروشگاه اینترنتی را مورد بررسی قرار میدهید. در این میان به صورت اتفاقی با محصولی مواجه میشوید که در گذشته تصمیم خریدش را داشتید یا محصول آنقدر برایتان جذاب است که دوست دارید آن را خرید کنید. اما این وبسایت را به تازگی شناختهاید و چندان آگاهی از سابقهی فعالیتهای آن وبسایت ندارید.
خب! یک سوال از شما میپرسیم. چقدر احتمال دارد که از این وبسایت خرید کنید؟ احتمالاً پاسخ 98 درصد افراد این باشد که احتمال خرید بسیار کم است. زیرا مخاطبین به راحتی به هر وبسایت فروشگاهی اعتماد نمیکنند. در نتیجه از خرید کردن منصرف میشوید. طبیعی است شاید حتی برخی از افراد اظهار کنند که اتفاقاً تا مراحلی از خرید را پیش رفتیم و زمانی که در مرحله پرداخت هزینه بودیم، ترجیح دادیم که پروسه خرید را متوقف کنیم.
توجه داشته باشید این اتفاق، یعنی عدم خرید در اولین آشنایی با یک وبسایت، برای بیشتر افراد رخ میدهد. به طوریکه، آمارها نشان میدهد که 98 درصد افراد در اولین بازدیدشان از وبسایت فروشگاهی، از خرید سر باز میزنند. امروزه همین موضوع به یکی از چالشهای مهم مدیران وبسایتها و فروشگاههای اینترنتی تبدیل شده است.
برای رفع این مشکل، مدیران سایت از تکنیک ریتارگتینگ یا همان بازاریابی مجدد استفاده میکنند. در ریتارگتینگ ، مشتریان بالقوه گذشته یا کاربرانی که یک مرتبه به وبسایت سر زدهاند، را مورد هدف قرار داده و در زمان وبگردی آنها را به سمت سایت خودتان هدایت میکنید. با این تکنیک کاربرانی که یک نوبت به وبسایت شما سر زدهاند، شناسایی شده و روند مارکتینگ، مجدداً برای آنها انجام میشود.
نحوه کار ریتارگتینگ
وقتی که یک کاربر بالقوه وارد سایت شما میشود، از طرف سایت یک کوکی در مرورگر کاربر ذخیره میشود.این کوکی در دامنه وب سایت ارائهدهنده بازاریابی مجدد یا ریتارگتینگ ذخیره شده و باعث میشود که سایت ارائه دهنده تبلیغ بتواند این کاربر را به محض ورود به هر یک از سایتهای نمایش دهندهاش شناسایی کند و تبلیغی متناسب با کاربر و با در نظر گرفتن محصول یا خدماتی که در سایت شما مشاهده کرده است، به او نمایش بدهد.
تاریخچه ریتارگتینگ
انواع ریتارگتینگ
1- وبسایت ریتارگتینگ (Website retargeting)
2- ریتارگتینگ در شبکههای اجتماعی (Social media retargeting)
3- ایمیل یا CRM ریتارگتینگ (Email/CRM retargeting)
4- ریمارکتینگ (Remarketing lists for search ads)
5- ریتارگتینگ جستجو (Search retargeting)
مراحل برگزاری کمپین ریتارگتینگ:
گام اول: همه صفحات اپلیکیشن سایت فروشگاهیتان را با کد ریتارگتینگ تگ کنید
گام دوم: لیستی از مخاطبان وبسایتتان را جمعآوری کنید
-بازدیدکنندههای دستهبندی محصولات
-بازدیدکنندههای محصول
-کاربرانی که فرایند خرید را تکمیل نکردهاند
-و...
گام سوم: پیام اختصاصی برای هر گروه از مخاطبین تدوین کنید
گام چهارم: کمپین خود را به خوبی تنظیم کنید
- زبان
- موقعیت جغرافیایی
- جنسیت مخاطبین
- میران نمایش در هر سایت یا اپلیکیشن
- انتخاب دستگاه مورد استفاده کاربر ( لپتاپ، تبلت، تلفن همراه و...)
- و...
نکتههایی برای بهتر شدن کمپین ریتارگتینگ
زمانی که شما میخواهید از تکنیک ریتارگتینگ برای جذب مشتری استفاده کنید باید به نکاتی توجه کنید تا روند کمپین ریتارگتینگ شما بهتر شود. در ادامه به برخی از نکات اشاره خواهیم کرد:
- توصیه ما به شما این است که حتماً برای دسته بندی کاربران وقت بگذارید. زمانی که روند دسته بندی کاربران به کار گرفته میشود، در نهایت شاهد هستیم که ارسال پیامهای تبلیغاتی به آنها با سهولت بیشتری انجام خواهد پذیرفت.
برای مثال، کسانی که وسایل دیجیتال را جستجو میکنند در یک دسته بندی قرار داده و کسانی که پوشاک را جستجو میکنند، در یک دسته بندی مجزای دیگر قرار دهید. تمامی این موارد در نهایت نیز باید به دستههای کوچکتر تقسیم بندی شود. برای نمونه، هر یک از کالاهای دیجیتال اعم از تلفنهای همراه، گجتها، لپتاپ و تبلت را میتوان در یک دسته اختصاصی و مجزا قرار داد. در نتیجه زمانی که نیاز است پیامهای تبلیغاتی به کاربران ارسال گردد، روند بدون دشواری طی خواهد شد.
- شما همچنین میتوانید با ارائه پیشنهاداتی به کاربران، احتمال خرید را افزایش دهید. برای مثال، اگر اهل خرید از دیجیکالا باشید، میدانید که دیجی کالا به صورت مستمر اطلاعیههای مختلفی را برای شما ارسال میکند. برای مثال در صورتی که کالایی را در درون سبد خرید قرار داده باشید، در کوتاهترین زمان به شما پیام ارسال میکند که لطفا خریدتان را نهایی کنید. در کنار این پیام از جملاتی استفاده میکند تا در شما انگیزه خرید ایجاد کند. برای مثال، برای شما تخفیف در نظر میگیرد یا اینکه میگوید: "موجودی این کالا تا به اتمام نرسیده است، خریدتان را نهایی کنید". در واقع این نوع پیامها باعث میشود که فرد به خرید بیشتر و یا تکمیل پروسه خرید ترغیب شود.
مزایا مهم ریتارگتینگ
در این بخش به مزایای مهم تبلیغات ریتارگتینگ خواهیم پرداخت.
۱-هدفگیری دقیق کاربران
چیزی که باعث میشود تا تبلیغات ریتارگتینگ مناسب فروشگاه اینترنتی شما باشد، این است که به وبسایت شما کمک میکند، تا بودجه شما صرف نشان دادن تبلیغات برای مشتریهای بالقوهای که تا به حال آنها را ندیدهاید و آنها نیز هیچ آشنایی با سایت فروشگاهی شما ندارند، نشود؛ و تبلیغات شما تنها به افرادی نمایش داده شود که از برند و محصولات شما آگاهی دارند و احتمال تبدیل آنها به مشتری بیشتر است.
2- تعامل بهتر با مشتریان
تبلیغات ریتارگتینگ به شما کمک میکند تا بتوانید با کاربران خود ارتباط قوی و موثری برقرار کنید. همچنین میتوانید با کاربرانی که از سایت شما رفتهاند و مجدد به سایت شما برگشتهاند، تعامل بهتر و سازندهتری داشته باشید.
3- تمایز شما نسبت به رقبا
شما همیشه وقتی که وارد عرصه تجارت الکترونیک و بازار آنلاین میشوید با رقبایی بسیار قدرتمندتر مواجه میشوید، ولی تبلیغات ریتارگتینگ به شما کمک خواهد کرد که همیشه یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید؛ چون این شیوه از تبلیغات نوین است و خیلی از برندها هنوز از آن استفاده نمیکنند. همچنین، در تبلیغات ریتارگتینگ علاوه بر افزایش آگاهی کاربران نسب به برندتان، مشتریهای شما را نیز ترغیب به خرید میکند.
4-فروشتان را افزایش بدهید
خیلی از کاربران پس از چندین بار دیدن تبلیغات محصولات فروشگاه اینترنتی شما به سایت شما برمیگردند و محصول شما را خرید میکنند.
5- آگاهی از برند فروشگاه اینترنتی
به دلیل اینکه فرد حتی بعد از رفتن از سایت شما مجدد برند شما را میبیند، باعث میشود برند شما در یادش بماند. پس اگر خرید هم انجام نشود، باز شما به دلیل اینکه افراد بیشتری برند شما را شناختهاند، برنده هستید.
هدف از ریتارگتینگ چیست؟
مهمترین اهدافی که از انجام ریتارگتینگ دنبال میشود، به شرح زیر است:
1.گسترش آگاهی و دانش در خصوص برند مورد نظر:
در واقع یکی از مهمترین اقداماتی که باید در برندینگ یا تبلیغات انجام شود، این است که اطلاعات زیادی در خصوص یک برند به کاربران و یا افراد متعددی ارائه شود. با این اقدام، افراد سریعتر به برند مورد نظر اعتماد میکنند و میزان تقاضا در خصوص خرید محصولات آن برند افزایش خواهد یافت.
برای مثال، تبلیغاتی که در تلویزیون انجام میشود نیز به منظور ارائه اطلاعات بیشتر و شناساندن یک برند است. در نتیجه زمانی که افراد میخواهند یک محصولی را خریداری کنند، اولین گزینهای که به خاطر خواهند آورد، برندی خواهد بود که تعداد دفعات زیادی به آنها معرفی شده است و در معرض دید آنها قرار گرفته است. ریتارگتینگ در روند شناساندن و آگاهی از برند بسیار کمک کننده است.
2. افزایش میزان نرخ خرید و جذب مشتری:
در ریتارگتینگ دومین هدفی که دنبال میشود، این است که درصد کاربرانی که از وبسایت خریداری میکنند، را افزایش دهند. به طور معمول و بر اساس آمارهای دقیق و مستند، بالای 90 درصد کسانی که به یک وبسایت مراجعه میکنند، خریدار محصولات آن فروشگاه اینترنتی نخواهند بود. بنابراین، درصد کمی از این کاربران، محصولات را خریداری میکنند. با ریتارگتینگ این آمار را میتوان افزایش داد. در نتیجه میزان فروش سایت شما نیز بیشتر میشود.
زمانی که ریتارگتینگ انجام میشود بسیاری از کاربرانی که بدون خرید از وبسایت رفتهاند، احتمال دارد که مجدداً به وبسایت برگردند و برای خرید یک محصول اقدام کنند.
سوالات متداول
در بخش انتهایی به سوالاتی که ممکن است ذهن شما را به خودش درگیر کرده باشند، خواهیم پرداخت. اگر سوالی داشتید و در این بخش به آن پاسخ داده نشد، در کامنتها بیان کنید تا متخصصین ناپ شاپ شما را راهنمایی کنند.
1-به صورت روزانه چند درصد از کاربران سایت، همان بار اول از شما خرید میکنند؟
بدون شک درصد کمی از کاربران وبسایت شما، بار اول به مشتری بالفعل شما تبدیل میشوند.در دنیای دیجیتال مارکتینگ، یکی از حالتها این است که کاربر یک مسیر مستقیم را جهت خرید یک محصول طی کند؛ ولی واقعیت امر این است که فرآیند آگاهسازی مشتریان نسبت به برند، تعامل و تصمیم برای خرید محصول بسیار سختتر از آن چیزی است، که به نظر میرسد.
در بیشتر مواقع، زمانی که کاربران وارد وبسایت شما میشوند بعد از گذشت چند ثانیه یا چند دقیقه آن را ترک میکنند. براساس آماری که وبسایت HubSpot منتشر کرد، حدود ۹۸% از کاربرانی که از یک سایت بازدید میکنند، بدون انجام فعالیتی از آن خارج میشوند. از این رو، کمپین تبلیغاتی به نام هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) راه اندازی شد تا با استفاده از آن بتوان مشتریان بالقوه و احتمالی را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد.
2- تفاوت ریتارگتینگ با دیگر تبلیغات بنری آنلاین در چیست؟
در شیوه ریتارگتینگ شما فقط کاربرانی را مورد هدف قرار میدهید که قبلاً سایت شما را مشاهده کردهاند و آشنایی نسبی با برند شما را دارند. در این روش شما میتوانید انتخاب کنید که تنها کاربرانی که به بخش مشخصی از وبسایت شما رفته یا به صورت کلی از سایت شما دیدن کردهاند، هدف گیری مجدد شوند، در هر صورت به شما تضمین داده میشود که تنها برای کاربرانی مبلغی را پرداخت میکنید که قبلاً سایت شما را مشاهده کردهاند. اما در تبلیغات آنلاین، تبلیغ شما به تمامی افرادی که حتی سایت شما را مشاهده نکردهاند هم نشان داده میشود.
3- آیا میشود ریمارکتینگ و ریتارگتینگ را همزمان با هم انجام داد؟
استراتژیهایی که در این دو روش به کار گرفته میشود، میتواند تا حد زیادی مثمر ثمر واقع گردد تا بتواند مشتریان را جذب کند. اما در مواردی مشاهده میشود که هر دو روش را در کنار هم به کار میگیرند تا بازدهی و نتیجهبخشی افزایش یابد.
ثبت نظرات