دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ هر بازاریابی که از دستگاه های الکترونیکی برای انتقال پیام تبلیغاتی و اندازه گیری تأثیر آن استفاده می کند. در عمل، بازاریابی دیجیتال معمولاً به فعالیت های بازاریابی اشاره دارد که در رایانه، تلفن، لپ تاپ یا سایر دستگاه ها ظاهر می شوند. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله ویدیوی آنلاین، تبلیغات نمایشی و پست های رسانه های اجتماعی. بازاریابی دیجیتال اغلب با "بازاریابی سنتی" مانند تبلیغات مجله، بیلبوردها و نامه های مستقیم مقایسه می شود. عجیب است که تلویزیون معمولاً با بازاریابی سنتی همراه است.
عبارت بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تا زمان حال به عنوان یک زیرمجموعه از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی، هر فرآیندی که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، وبسایت، پیامک و...) در جهت تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان به کار ببرید، نوعی از بازاریابی دیجیتال محسوب میشود، که با در نظر گرفتن توسعه فناوری اطلاعات در سالهای اخیر، افزایش استفاده کاربران از فضای آنلاین، استفاده گسترده از تلفن های همراه و گسترش نفوذ اینترنت در جهان، امروزه دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه عموم قرار گرفته است.
بازاریابی ورودی در مقابل بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال و بازاریابی داخلی به راحتی اشتباه گرفته می شوند و دلیل خوبی هم دارد. بازاریابی دیجیتال از بسیاری از ابزارهای مشابه بازاریابی ورودی - ایمیل و محتوای آنلاین برای نام بردن از چند مورد استفاده می کند. هر دو برای جلب توجه چشم اندازها از طریق خریدار و تبدیل آنها به مشتری وجود دارد. اما دو رویکرد، دیدگاههای متفاوتی از رابطه بین ابزار و هدف دارند.
بازاریابی دیجیتال در نظر می گیرد که چگونه هر ابزار جداگانه می تواند چشم اندازها را تبدیل کند. استراتژی بازاریابی دیجیتال یک مارکت از چندین پلتفرم استفاده میکند، یا تمام تمرکز خود را روی یک پلتفرم میگذارد. بازاریابی ورودی یک مفهوم کلی نگر است. ابتدا هدف را در نظر می گیرد، سپس ابزارهای موجود را بررسی می کند تا تعیین کند که به طور موثر به مشتریان هدف دسترسی پیدا می کند و سپس در کدام مرحله از قیف فروش که باید اتفاق بیفتد.
مهمترین نکته ای که باید در مورد بازاریابی دیجیتال و بازاریابی ورودی به خاطر بسپارید این است که شما به عنوان یک متخصص بازاریابی، مجبور نیستید یکی از 2 مورد را انتخاب کنید. بازاریابی ورودی ساختار و هدفی را برای بازاریابی دیجیتال موثر برای تلاش های بازاریابی دیجیتال فراهم می کند، و اطمینان حاصل کنید که هر کانال بازاریابی دیجیتال برای رسیدن به یک هدف کار می کند.
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
1- بهینه سازی موتور جستجو(SEO)
سئو به مجموعه فعالیت هایی در طراحی وبسایت گفته می شود که با انجام آنها میتوانیم جایگاه بهتری را در نتایج موتور جستجوی گوگل بدست آوریم.(برای اطلاعات بیشتر به صفحه خدمات سفارش سئوی سایت مراجعه کنید)
2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی محتوا یکی از تکنیک های مارکتینگ و بازاریابی می باشد و مفهوم کلی آن،استفاده از محتوای باارزش به منظور جذب مشتری و تعامل بیشتر با مشتری و کاربران می باشد
3- بازاریابی رسانههای اجتماعی (Social Media Marketing)
Social Media Marketing شیوه ای از بازاریابی اینترنتی می باشد که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در رسانههای اجتماعی در جهت رسیدن به اهداف مارکتینگ می باشد
4- پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click:PPC)
PPC اختصار پرداخت به ازای هر کلیک و الگویی از بازاریابی اینترنتی می باشد که در آن به ازای دفعاتی که کاربران بر روی تبلیغات موجود در سایت کلیک میکنند هزینه پرداخت می شود
5- افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)
افیلیت مارکتینگ را میتوان روشی از تبلیغات دانست که در آن شرکتها (برند یا فروشنده) به ناشران برای فروش محصولات و یا ایجاد فرصتهای فروش مبلغی را پرداخت میکنند.
6- تبلیغات نیتیو (Native Advertising)
تبلیغات همسان به نوعی از تبلیغات می گویند که از نظر ظاهر، فرم و محتوا کاملا با وب سایت تبلیغ کننده یکسان می باشند و کاملا همخوانی دارند
7- اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
اتوماسیون بازاریابی یعنی بکارگیری نرمافزارها به منظور اتوماتیک کردن فعالیتهای بازاریابی تکراری،مانند ارسال ایمیل و پیامک به کاربران با بهره گیری از نرم افزارها
8- ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یعنی با استفاده از ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف،مشتریان جدیدی را جذب کنید و یا رابطه خود را با مشتریان حفظ کنید واز این طریق تخفیفات و خدمات خود را به آنان اعلان کنید
9- روابط عمومی آنلاین (Online PR)
روابط عمومی یا Public Relations که به اختصار PR نیز شناخته میشود، مشخص کننده این است که هر شرکت با مشتریان خود چگونه ارتباط برقرار کند در واقع روابط عمومی شبیه برندسازی می باشد
10- بازاریابی موتورهای جستجو(SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM search engine marketing بخشی از بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که هدف از آن، افزایش بازدید وبسایت از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل می باشد.که گوگل ادوردز بخشی از آن است
مزایای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال مارکتینگ عمدتاً به این دلیل برجسته شده است که مخاطبان گسترده ای از مردم را به خود جلب می کند، اما مزایای دیگری را نیز به همراه دارد. اینها برخی از مزایای آن است.
یک دامنه وسیع جغرافیایی
وقتی آگهی را بصورت آنلاین ارسال می کنید، افراد می توانند آن را بدون توجه به موقعیت مکانی خود ببینند (به شرطی که تبلیغ خود را از نظر جغرافیایی محدود نکرده باشید). این باعث می شود بتوانید دسترسی به بازار کسب و کار خود را آسان کنید.
بازدهی هزینه
بازاریابی دیجیتال نه تنها از بازاریابی سنتی به مخاطبان گسترده تری می رسد بلکه هزینه کمتری را نیز به همراه دارد. هزینه های سربار تبلیغات روزنامه ها، لکه های تلویزیونی و سایر فرصت های سنتی بازاریابی می تواند زیاد باشد. با بازاریابی دیجیتال، می توانید فقط 1 قطعه محتوایی ایجاد کنید که بازدیدکنندگان را به وبلاگ شما جذب کند تا زمانی که فعال باشد. شما می توانید یک کمپین بازاریابی از طریق ایمیل ایجاد کنید که پیام ها را به صورت یک برنامه به لیست های هدفمند مشتری تحویل می دهد و در صورت لزوم تغییر برنامه یا محتوای آن آسان است.
وقتی همه اینها را جمع می کنید، بازاریابی دیجیتال انعطاف پذیری و تماس مشتری با مشتری را برای هزینه تبلیغات شما بسیار بیشتر می کند.
نتایج قابل اندازه گیری
برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می کند یا خیر، باید دریابید که این بازاریابی چه تعداد مشتری را به خود جلب می کند و در نهایت چه میزان درآمد دارد. اما چگونه می توانید با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتالی این کار را انجام دهید؟ همیشه این گزینه سنتی وجود دارد که از هر مشتری بپرسید، "چگونه ما را پیدا کردی؟"
متأسفانه، این در همه صنایع جواب نمی دهد. بسیاری از شرکت ها مجبور نیستند مکالمات شخصی با مشتریان خود داشته باشند و نظرسنجی ها همیشه نتیجه کاملی ندارند.
شخصی سازی آسان تر
بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد داده های مشتری را به شکلی جمع کنید که بازاریابی آفلاین نمی تواند. داده های جمع آوری شده به صورت دیجیتالی بسیار دقیق تر و مشخص تر هستند.
تصور کنید که خدمات مالی ارائه می دهید و می خواهید پیشنهادهای ویژه ای را برای افرادی که به محصولات شما نگاه کرده اند ارسال کنید. شما می دانید که اگر پیشنهاد را به نفع شخص مورد نظر قرار دهید نتایج بهتری خواهید گرفت، بنابراین تصمیم می گیرید که 2 کمپین آماده کنید. یکی برای خانواده های جوانی که به محصولات بیمه عمر شما نگاه کرده اند و دیگری برای کارآفرینان هزار ساله که برنامه های بازنشستگی شما را در نظر گرفته اند. چگونه می توانید همه آن داده ها را بدون ردیابی خودکار جمع آوری کنید؟ از چه تعداد رکورد تلفنی استفاده می کنید؟ چند نمایه مشتری؟ و از کجا می دانید چه کسی بروشور ارسال شده را خوانده یا نخوانده است؟
با بازاریابی دیجیتال، تمام این اطلاعات در دسترس شما قرار دارد.
ارتباط بیشتر با مشتریان
بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. از همه مهمتر، به آنها امکان می دهد با شما ارتباط برقرار کنند. به استراتژی شبکه های اجتماعی خود فکر کنید. وقتی مخاطب هدف شما آخرین پست شما را می بیند بسیار عالی است، اما حتی اگر در مورد آن نظر بدهند یا آن را به اشتراک بگذارد حتی بهتر است. این به این معنی است که هر زمان کسی به مکالمه بپیوندد، سروصدای بیشتری پیرامون محصول یا خدمات شما ایجاد می شود. تعامل به نفع مشتریان شما نیز است. با مشارکت فعال در داستان برند شما، میزان تعامل آنها افزایش می یابد. این حس مالکیت می تواند احساس قوی وفاداری به برند را ایجاد کند.
تبدیل آسان و راحت
بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد مشتریان شما بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما وارد عمل شوند. با تبلیغات سنتی، فوری ترین نتیجه ای که می توانید امیدوار باشید تماس تلفنی اندکی پس از مشاهده شخصی در تبلیغ شما است. اما هر کسی چند بار وقت دارد که می تواند با یک شرکت تماس بگیرد در حالی که مشغول ظرفشویی ، رانندگی در بزرگراه یا به روزرسانی سوابق در محل کار خود است؟ با بازاریابی دیجیتال، آنها می توانند روی یک پیوند کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و بلافاصله در مسیر قیف فروش حرکت کنند. ممکن است آنها بلافاصله خریدی انجام ندهند، اما با شما در ارتباط خواهند ماند و به شما فرصتی می دهند تا با آنها ارتباط بیشتری برقرار کنید.
به طور کلی برخلاف روش های بازاریابی سنتی در بازاریابی دیجیتال شما به راحتی میتوانید متوجه نتایج واقعی تبلیغات خود باشید. مثلا در تبلیغات بیلبورد شما ممکن است میلیون ها هزینه کنید و در آخر متوجه نشوید که چه تعداد افراد تبلیغات شما را مشاهده کرده اند و از طریق این تبلیغات به مشتری شما تبدیل گردیده اند. اما این آمار در فضای دیجیتال مارکتنیگ تنها با چند کلیک قابل انجام است.
در واقع یکی از بزرگترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ، هدفگیری دقیق مشتریان ایده آل شماست
هنگامی که شما در مثال تبلیغ بیلبوردی یا تبلیغ در یک مجله را رزرو می کنید، شما در حقیقت تیری در تاریکی رها کرده اید و تنها می توانید امیدوار باشید که تبلیغات شما به مخاطبان مورد نظرتان برسد
سخن اخر
همانگونه که مشاهده کردید، بازاریابی دیجیتال دنیای بزرگی دارد و فقط محدود به ابزارهایی مانند وبسایت و اینستاگرام نمی باشد. چنانچه به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید و در واقع قصد دارید که دیجیتال مارکتر شوید، بایستی این نکته را بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سالیان سال زمان بگذارید و علاوه بر آن باید به اساس و مبانی علم بازاریابی هم تسلط نسبتا خوبی داشته باشید.
اولین گام در یادگیری دیجیتال مارکتینگ یافتن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد مجرب و متخصص تهیه شده و در هر زمان و مکانی قابل دسترس باشد
مطالب اخیر:
رپورتاژ آگهی چیست و چگونه یک رپورتاژ آگهی بنویسیم؟
آموزش تغییر سایت از http به https
ثبت نظرات