در حال بارگزاری ...

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

عبارت بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تا زمان حال به عنوان یک زیرمجموعه از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، هر فرآیندی که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، وبسایت، پیامک و...) در جهت تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان به کار ببرید، نوعی از بازاریابی دیجیتال محسوب میشود

در واقع دیجیتال مارکتینگ به هر روشی از بازاریابی محصولات و خدمات گفته می شود که دستگاه های الکترونیک در آن نقش دارند.

که با در نظر گرفتن توسعه فناوری اطلاعات در سالهای اخیر، افزایش استفاده کاربران از فضای آنلاین، استفاده گسترده از تلفن های همراه و گسترش نفوذ اینترنت در جهان، امروزه دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه عموم قرار گرفته است.

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

 1- بهینه سازی موتور جستجو(SEO)

سئو به مجموعه فعالیت هایی در طراحی وبسایت گفته می شود که با انجام آنها میتوانیم جایگاه بهتری را در نتایج موتور جستجوی گوگل بدست آوریم(جهت مطالعه بیشتر به سئو چیست مراجعه کنید)

2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از تکنیک های مارکتینگ و بازاریابی می باشد و مفهوم کلی آن،استفاده از محتوای باارزش به منظور جذب مشتری و تعامل بیشتر با مشتری و کاربران می باشد

3- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

Social Media Marketing شیوه ای از بازاریابی اینترنتی می باشد که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی در جهت رسیدن به اهداف مارکتینگ می باشد

4- پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click:PPC)

PPC اختصار پرداخت به ازای هر کلیک و الگویی از بازاریابی اینترنتی می باشد که در آن به ازای دفعاتی که کاربران بر روی تبلیغات موجود در سایت کلیک می‌کنند هزینه پرداخت می شود

5- افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ را میتوان روشی از تبلیغات دانست که در آن شرکت‌ها (برند یا فروشنده) به ناشران برای فروش محصولات و یا ایجاد فرصت‌های فروش مبلغی را پرداخت می‌کنند

6- تبلیغات نیتیو (Native Advertising)

تبلیغات همسان به نوعی از تبلیغات می گویند که از نظر ظاهر، فرم و محتوا کاملا با وب سایت تبلیغ کننده یکسان می باشند و کاملا همخوانی دارند

7- اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

اتوماسیون بازاریابی یعنی بکارگیری نرم‌افزارها به منظور اتوماتیک کردن فعالیت‌های بازاریابی تکراری،مانند ارسال ایمیل و پیامک به کاربران با بهره گیری از نرم افزارها

8- ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یعنی با استفاده از ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف،مشتریان جدیدی را جذب کنید و یا رابطه خود را با مشتریان حفظ کنید واز این طریق تخفیفات و خدمات خود را به آنان اعلان کنید

9- روابط عمومی آنلاین (Online PR)

روابط عمومی یا Public Relations که به اختصار PR نیز شناخته می‌شود، مشخص کننده این است که هر شرکت با مشتریان خود چگونه ارتباط برقرار کند در واقع روابط عمومی شبیه برندسازی می باشد

10- بازاریابی موتورهای جستجو(SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM search engine marketing بخشی از بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که هدف از آن، افزایش بازدید وبسایت از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل می باشد.که گوگل ادوردز بخشی از آن است

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

برخلاف روش های بازاریابی سنتی در بازاریابی دیجیتال شما به راحتی میتوانید متوجه نتایج واقعی تبلیغات خود باشید

مثلا در تبلیغات بیلبورد شما ممکن است میلیون ها هزینه کنید و در آخر متوجه نشوید که چه تعداد افراد تبلیغات شما را مشاهده کرده اند و از طریق این تبلیغات به مشتری شما تبدیل گردیده اند

اما این آمار در فضای دیجیتال مارکتنیگ تنها با چند کلیک قابل انجام است

در واقع یکی از بزرگترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ، هدفگیری دقیق مشتریان ایده آل شماست

هنگامی که شما در مثال تبلیغ بیلبوردی یا تبلیغ در یک مجله را رزرو می کنید، شما در حقیقت تیری در تاریکی رها کرده اید و تنها می توانید امیدوار باشید که تبلیغات شما به مخاطبان مورد نظرتان برسد

سخن اخر

همانگونه که مشاهده کردید، بازاریابی دیجیتال دنیای بزرگی دارد و فقط محدود به ابزارهایی مانند وبسایت و اینستاگرام نمی‌ باشد.

چنانچه به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید و در واقع قصد دارید که دیجیتال مارکتر شوید، بایستی این نکته را بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سالیان سال زمان بگذارید و علاوه بر آن باید به اساس و مبانی علم بازاریابی هم تسلط نسبتا خوبی داشته باشید.

اولین گام در یادگیری دیجیتال مارکتینگ یافتن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد مجرب و متخصص تهیه شده و در هر زمان و مکانی قابل دسترس باشد

نویسنده : امین اصلانپور

مطالب اخیر:

رپورتاژ آگهی چیست و چگونه یک رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

آموزش تغییر سایت از http به https

نکات طلایی که باید در تولید محتوا بدانیم!

راه های افزایش سرعت سایت

گوگل ادوردز چیست؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها