در حال بارگزاری ...
بسته

سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟

سئو یکی از مواردی است که صاحبان وب سایت در اینترنت بیشترین جستجو را برای آن دارند. اما آیا می دانید سئو چیست؟ کلمه "SEO" در اصل یک کلمه انگلیسی سه حرفی است و این کلمه مخفف سه کلمه انگلیسی به نام های "Search Engine Optimization" می باشد که ترجمه آن به زبان فارسی به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. به طور خلاصه سئو بهترین راه برای تبلیغ سایت شما از طریق موتورهای جستجو است. 

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو است، به طوری که موتورهای جستجو با محتوای شما آشنا می شوند و آدرس وب سایت شما را در اینترنت پیدا می کنند.

سئو به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را به صورت آنلاین رشد دهید و همچنین تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. اگر روش ها درست باشد سئو روش ها و استراتژی هایی است که باید به درستی دنبال شود تا به نتایج دلخواه برسید که ظاهر سایت شما در ده نتیجه اول صفحه جستجو قرار دارد.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو چیست؟

ما نمی توانیم بدون ذکر موتورهای جستجو در مورد سئو با جزئیات صحبت کنیم، زیرا آنها هسته اصلی موضوع هستند و هر کاری که در فرآیند تنظیم و بهبود سئو انجام می شود مطابق قوانین هر موتور جستجو است.

موتور جستجو برنامه ای است که برای جستجوی یک پایگاه داده خاص برای یافتن نتایجی متناسب با درخواست کاربر استفاده می شود.موتورهای جستجو و پایگاه داده انواع مختلفی دارند.

گوگل یکی از اصلی ترین و بهترین موتور جستجوی حال حاظر در دنیا است که پایگاه داده ای غول پیکر دارد که هر لحظه بر حجم آن افزوده می شود. اکثر صفحات و سایت های امن در اینترنت در گوگل شمارش و ثبت می شوند (که به آن Indexing می گویند).

هیچ کس در جهان قدرت و کنترل موتور جستجوی گوگل در بازار موتورهای جستجو را انکار نمی کند. بر اساس گزارش Search Engine Journal ، گوگل تقریبا 70 درصد از این بازار را در اختیار دارد. 

مهم ترین عوامل رتبه بندی نتایج در گوگل

مهم ترین عوامل رتبه بندی نتایج در گوگل

اگر بتوانید به اولین نتایج جستجو برسید، می توانید ترافیک رایگان به سایت خود داشته باشید و سپس از طریق Adsense، همکاری در فروش یا فروش محصولات و خدمات کسب درآمد کنید و به اهداف خود برسید.

اگرچه گوگل این را تایید نکرده است، اما تقریباً 200 فاکتور وجود دارد که این موتور جستجو برای رتبه بندی نتایج جستجو از آنها استفاده می کند و این را برایان دین(Brian Dean)، یکی از مشهورترین متخصصان سئو در جهان تأیید کرد.

هر یک از این عوامل میزان تاثیرگذاری خاص خود را دارند، زیرا عواملی وجود دارند که بسیار مهمتر از سایرین هستند، بنابراین اجازه دهید مهمترین عواملی را که گوگل در رتبه بندی نتایج جستجو به آنها اهمیت بیشتری می دهد را ذکر کنیم.

کیفیت محتوا: این مهم ترین عامل است، اندازه محتوا، تصاویر، ماهیت کلمات استفاده شده و قالب خود محتوا مهمترین عامل در نتایج جستجو می باشد. به همین دلیل است که بخش بسیار مهمی از فرآیند سئو به نام سئو داخلی وجود دارد.

سایت واکنش گرا: تقریباً بیش از 60 درصد از ترافیک افراد در اینترنت از طریق تلفن است، بنابراین سایت باید واکنش گرا باشد، در گوشی ها ظاهر خوبی داشته باشد و به راحتی قابل پیمایش باشد.

سرعت سایت: هرچه سرعت بارگذاری سایت، چه در تلفن و چه روی دسکتاپ، کندتر باشد، این امر بر تجربه استفاده از افرادی که در گوگل جستجو می کنند تأثیر منفی می گذارد.

نقطه قوت سایت و ارتباط آن با موضوع: سایت باید تخصصی باشد یا قدرت و تاثیرگذاری داشته باشد (Authority به قول خود گوگل) مثلا فرض کنید شخصی به دنبال اطلاعات پزشکی است؛ بنابراین سایت مورد نظر باید از اعتبار و اطلاعات بالایی برخوردار باشد.

آیا فکر می‌کنید که وب‌سایت‌های مجلات و وب‌سایت‌های معروف پزشکی که توسط افراد حرفه‌ای اداره می‌شوند، با وب‌سایت‌هایی که توسط متخصصان اداره نمی‌شوند برابری می‌کنند؟

هرچه سایت تخصصی تر باشد و در مورد موضوع مورد جستجو در بیش از یک زاویه صحبت کند، اولین نتایج جستجو بیشتر ظاهر می شود.

بک لینک: تعداد لینک هایی است که سایت مورد نظر از سایت های دیگر دریافت می کند، مثلا ما در این مقاله به Search Engine Journal اشاره کردیم و این یک بک لینک است.

البته فاکتورهای مهم دیگری نیز وجود دارد، اما عوامل فوق به گوگل می‌گویند که آیا سایت یا صفحه شما شایسته قرار گرفتن در اولین نتایج جستجو است یا خیر.

سئو داخلی و خارجی چیست؟

سئو داخلی و خارجی چیست؟

سئو به دو بخش تقسیم می شود، بخش سئو داخلی که اصطلاحا سئوی درون صفحه نامیده می شود و بخش سئو خارجی یا خارج از صفحه.

سئو داخلی چیست؟

برای اینکه بدانیم سئوی داخلی چیست، باید روی برخی از ارکانی که سئو داخلی روی آنها کار می کند تمرکز کنیم که عبارتند از:

محتوا: کیفیت محتوا، سهولت جستجو در محتوا، کلمات و املای انتخاب شده، لینک ها یا لینک های درون محتوا، انحصاری بودن محتوا است.

HTML: عنوان، توضیحات، متا تگ هایی است که کیفیت سایت را تعیین می کند و آن را با سایت های شبکه های اجتماعی پیوند می دهد.

این سیستم شامل موارد زیر است: خزیدن و نمایه سازی صفحات شما، سرعت بارگذاری صفحه و ساختار URL.

اجازه دهید نکات مهمی را که باید برای کار بر روی سئوی داخلی سایت خود رعایت کنید، ارائه دهیم.

چگونه عنوان صفحه محتوا را انتخاب کنیم؟

چیزی که مردم و موتورهای جستجو را بیشتر به خود جذب می کند عنوان است، بسیاری می توانند خواندن یک مقاله خوب را ترک کنند زیرا عنوان آن خوب نیست و جلب توجه نمی کند.

باید به طور کامل در صفحه جستجو ظاهر شود، به همین دلیل ما همیشه حداکثر تعداد کاراکتر را برای عنوان 60 قرار می دهیم.

همچنین عنوان باید حاوی کلمه کلیدی باشد، درست است که ما هنوز در مورد کلمه کلیدی صحبت نکرده ایم، اما وقتی به پاراگراف آن برسید متوجه خواهید شد که چیست.

بیایید بگوییم کلمه کلیدی "لباس تابستانی" است

شما باید آن را در عنوان بنویسید، به عنوان مثال:

لباس های جدید و مد روز تابستانی 2021

این یک عنوان کوتاه است و شامل کلمه کلیدی نیز می شود. همچنین در صورت امکان از عنوان های سوالی استفاده کنید. به عنوان مثال:

چگونه لباس تابستانی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

عنوان با یک سوال شروع شد و با یک بازجویی به پایان رسید بازدید کنندگان عاشق این عناوین هستند همچنین روش های بیشتری برای نوشتن عناوین جذاب وجود دارد شما باید عنوانی را انتخاب کنید که شخصا خود شما را جذب کند قبل از اینکه بازدید کننده را جذب کند.

توضیحات صفحه را به درستی بنویسید

مانند عنوان، اما در پاراگراف توصیفی یا توضیحات صفحه(Meta description) ما 160 کاراکتر می نویسیم، تعداد کاراکترهای پاراگراف نباید بیشتر از این باشد.

شما همچنین باید کلمه کلیدی را در توضیحات مقاله یا توضیحات صفحه بگنجانید.

روی سهولت پیمایش درون سایت کار کنید

شما باید سایت خود را به خوبی مرتب کنید، به گونه ای که بازدید کننده بتواند به تمام بخش ها و صفحات تمام صفحات سایت پیمایش کند.

نحوه استفاده بهتر از تگ های عنوان

آیا قبلاً مجله ای خوانده اید؟ البته بله، و شما دیده‌اید که چگونه عناوین از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین مرتب شده‌اند، و این در مورد صفحات وب نیز صدق می‌کند.

عناوین شما باید به خوبی بهینه شده باشند، بیایید نمونه ای از عناوین را در نظر بگیریم اما به شکل HTML.

<p>بند</p>

<h2>عنوان درون مقاله</h2>

<p>بند</p>

<h3>زیرنویس در مقاله</h3>

<p>بند</p>

<h4>زیرنویس در مقاله</h4>

<p>بند</p>

<h2>عنوان درون مقاله</h2>

<p>بند</p>

ما از اصلی شروع کردیم و بعد از زیرنویس، یعنی استفاده از زیرنویس اول و بعد اصلی اشتباه است. چرا که باید اولویت و ترتیب را در نظر بگیرید.

از تصاویر برای بهبود کیفیت صفحات خود استفاده کنید

هنگام استفاده از تصاویر در صفحات خود، کلمه کلیدی را فقط در متن جایگزین یک تصویر قرار دهید و زیاده روی نکنید و آن را در همه تصاویر تکرار نکنید، همچنین باید تصاویر خود را با کیفیت و اندازه کوچک بسازید، بنابراین کارشناسان سئو همیشه استفاده از فرمول WebP گوگل را توصیه می کنند زیرا این فرمول کیفیت عالی و اندازه کوچکی را به شما می دهد. اما متاسفانه این فرمت هنوز در برخی از مرورگرها پشتیبانی نمی شود، هرچند توسط گوگل به شدت توصیه می شود.

همچنین بخوانید: چگونه حجم عکس را کاهش دهیم؟

عکس را بدون گذاشتن نام آپلود نکنید اگر عکس مثلا اهرام مصر است اسم عکس ها را اهرام مصر بگذارید و بعد از آپلود در سایت یک متن جایگزین برای آن قرار دهید که در صورتی که تصویر به هر دلیلی ظاهر نشد؛ این متن به جای تصویر ظاهر شود. 

این اقدامات به نمایش تصاویر محتوای شما در موتور جستجوی گوگل یا سایر موتورها کمک می کند.

سایت خود را موبایل پسند کنید (Mobile-friendly)

ما در عصر گوشی‌های هوشمند هستیم و اکثر کاربران در حال حاضر وب‌سایت‌ها را از طریق گوشی‌های خود مرور می‌کنند، بنابراین گوگل همیشه تاکید می‌کند که سایت شما با موبایل سازگار باشد، بنابراین ابزاری طراحی کرده است که سایت شما را بررسی کند که آیا سایت شما سازگار با موبایل است یا خیر. می توانید از طریق ابزار تست سازگاری موبایل گوگل پی ببرید که آیا سایت شما با تلفن ها سازگار است یا خیر.

بهبود سرعت وب سایت

باید به سرعت سایت خود توجه کنید، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود سایت شما زمان زیادی برای بارگذاری طول بکشد و گوگل ابزاری برای تشخیص دلایل تاخیر سایت در بارگذاری صفحه ایجاد کرده است. یکی از اصلی ترین ابزارها برای تست سرعت سایت Pagespeed insights گوگل است.

سئوی خارجی چیست؟

سئوی خارجی چیست؟

پس از اینکه به صورت یکپارچه به سئوی داخلی پرداختیم، اکنون به سوال دوم خود می‌رویم، سئوی خارجی یا Off-page seo چیست؟

می توان گفت که این قسمت از سئو شامل تمام اعمالی است که خارج از سایت شما انجام می گیرد. و ما می توانیم این اعمال را به صورت زیر شرح دهیم:

لینک (بک لینک) به معنای لینک های شما در سایت های دیگر است: کیفیت این سایت هایی که لینک سایت خود را در آن قرار می دهید، کلمات و متن هایی که در آن لینک قرار می دهید.

اطلاعات شخصی وب سایت: کشوری که وب سایت در آن قرار دارد، موقعیت مکانی شما در آن کشور و نمایه اجتماعی سایت یا شرکت شبکه اجتماعی شما.

سایت‌های شبکه‌های اجتماعی: چه تعداد لایک از محتوای خود را که از سایت خود در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید دریافت می کنید، چه تعداد اشتراک‌گذاری، چه تعداد لینک در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اید.

همه این اقدامات خارج از سایت شما هستند، اما به اندازه سئوی داخلی و موارد دیگر مهم هستند، زیرا هنگامی که سئو خارجی سایت خود را به خوبی بهبود می دهید بازدیدکنندگان به تعداد زیادی به شما مراجعه می کنند، می توان گفت که سئوی خارجی میزان شهرت شما در بین عموم است.

یکی از بهترین روش ها لینک دادن به سایت های دیگر است، به همین دلیل است که در مورد لینک دادن صحبت می کنیم.

لینک یا بک لینک چیست؟

لینک یا بک لینک چیست؟

در واقع بک لینک زمانی است که شما لینک سایت دیگری را در سایت خود قرار می دهید یا سایت دیگری لینک سایت شما را در آن قرار می دهد و به این ترتیب بک لینک به دو قسمت بک لینک داخلی و خارجی تقسیم می شود.

بک لینک داخلی

هنگامی که محتوا ایجاد می کنید و به صفحه قدیمی خود لینک می دهید، به آن بک لینک داخلی می گویند؛ و وقتی لینک سایت دیگری را در سایت خود قرار می دهید، به آن لینک خارجی می گویند.

بک لینک خارجی

این مورد، مهم ترین قسمت بک لینک است و باید روی آن تمرکز کنید و سایت هایی را که لینک خود را در آن قرار می دهید به طور دقیق انتخاب کنید، بک لینک خارجی برای سایت دیگری است که لینک صفحه ای از سایت شما را قرار دهد.

باید سایت معتبری باشد زیرا اگر سایت نامناسبی داشته باشد روی سایت شما تاثیر می گذارد و اگر متوجه شدید که سایت شما در یکی از سایت های بد قرار دارد می توانید آن را رد کنید و از طریق ابزار disavow گوگل درخواست بدهید که این لینک به جهت سئو منفی به شما داده شده است. اما در استفاده از آن باید بسیار احتیاط کنید، چرا که ممکن است لینک های مفید خود را رد کنید و این منجر به افت سایت شما شود؛ بنابراین از صحت لینک های مخرب خود کاملا مطمئن باشید.

انواع سئو

انواع سئو

انواع مختلفی از سئو وجود دارد که بسیاری از کسانی که در زمینه بازاریابی الکترونیکی فعالیت می کنند باید به آنها علاقه مند شوند و البته این بستگی به اهداف و نوع زمینه ای دارد که هر بازاریاب، مدیر سایت یا شرکت در آن فعالیت می کند.

به همین دلیل است که ما مهمترین انواع سئو را که باید برای بهره مندی از آنها در کار خود در نظر بگیرید را به شما نشان خواهیم داد که عبارتند از:

سئوی صفحات محتوا: این بهینه سازی نوعی است که در نکته قبل به آن اشاره کردیم.

سئوی تصویر: شما می توانید در گوگل فقط برای تصاویر جستجو کنید، بنابراین می توانید ببینید که تصاویری که در اولین نتایج ظاهر می شوند بر چه اساسی انتخاب می شوند، این همان چیزی است که این نوع سئو نشان دهنده آن است.

سئوی فروشگاهی: این نوع سئو مربوط به سایت های فروش کالا و محصولاتی است که افراد دائماً در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند و بیشترین درخواست سئو را دارد و نیاز به تجربه و دانش نسبتا زیادی دارد؛ چرا که سود آن فروشگاه ها به شدت به آن وابسته هستند.

سئوی کسب و کار محلی: آیا رستوران، فروشگاه یا شرکتی دارید و می خواهید مردم به راحتی شما را روی نقشه ها پیدا کنند و نتایج جستجو را هدایت کنند، پس باید به این نوع سئو توجه کنید که در مقایسه با برخی دیگر نسبتا آسان است.

سئوی ویدئو: اینکه چگونه ویدئوها در بهترین نتایج جستجو در یوتیوب هستند و چگونه ویدئوها در برخی از نتایج جستجو در گوگل معمولی برتری دارند، همه اینها مواردی هستند که می توانید از طریق این نوع سئو به آنها پاسخ دهید.

سئو سایت های معروف: این نوع سئو مختص سایت های معروفی مانند آمازون یا دیجی کالا است، بنابراین چگونه می توانید محصولات یا محتوای خود را بسازید که نتایج جستجوی برتر را در آن سایت ها ارائه دهید، منظور از این نوع سئو همین است.

بهترین ابزارهای سئو

در این قسمت از مقاله بهترین ابزارهای سئو را با شما به اشتراک می گذاریم، ابزارهای سئو زیادی وجود دارد، اما بهترین ها را به شما معرفی می کنیم.

وب سایت Ahrefs

وب سایت Ahrefs

لازم نیست شما یک متخصص سئو باشید، از طریق این وب سایت غول پیکر می توانید جستجو کنید تا رتبه بالاتری کسب کنید و ترافیک بیشتری را به دست آورید، با Ahrefs یک جعبه ابزار قدرتمند SEO را پیدا خواهید کرد که به راحتی می توانید آن را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.

این سایت به شما این امکان را می دهد که سایت های رقیب را ببینید و کلمات کلیدی که روی آنها کار می کنند را مشاهده کنید، همچنین جزئیات دقیقی در مورد سطح سلامت سئو سایت و موارد دیگر به شما می دهد.

به وب سایت: Ahrefs مراجعه کنید

وب سایت semrush

وب سایت semrush

semrush به شما این امکان را می دهد که سایت خود را بررسی کنید تا متا تگ ها، عناوین و لینک های URL را تصحیح کنید، می توانید ایده ها و کلمات کلیدی بیشتری را که رقبای شما استفاده می کنند دریافت کنید، همچنین می توانید ببینید چه کسی از کلمات کلیدی شما در اینترنت استفاده می کند و سپس سایت آنها را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که چگونه کار می کند و چگونه در صدر نتایج جستجو قرار می گیرد.

برای بازدید از سایت: semrush

وب سایت MOZ

وب سایت MOZ

ماز یک راه حل خوب SEO است که به شما کمک می کند رتبه بالاتری کسب کنید، بازدید از وب سایت خود را افزایش دهید و کمپین های سئوی با تاثیر بالا را اجرا کنید، چه یک سایت یا صدها سایت داشته باشید، Moz اطلاعات کسب و کار شما را در سرتاسر وب توزیع می کند تا بیشترین دید را در سایت داشته باشید.

به وب سایت مراجعه کنید: MOZ

وب سایت KWFinder

وب سایت KWFinder

با استفاده از KWFinder ابزار می توانید کلمات کلیدی مناسب کسب و کار خود را پیدا کنید و بر روی آنها کار کنید.

KWFinder هم کلمات کلیدی آسان و هم کلمات کلیدی رقابتی را پوشش می دهد تا به شما کمک کند کلمات کلیدی طولانی با سختی سئوی پایین پیدا کنید و در صفحات جستجو به سرعت رتبه بندی کنید، فقط کلمات کلیدی با سختی سئو پایین را جستجو کنید و حجم جستجوی زیاد را جستجو کنید، این سایت اطلاعات دقیق تری در مورد میزان استفاده از کلمات کلیدی در جستجو را به شما ارائه می دهد. 

برای بازدید از وب سایت: kwfinder

نویسنده: امین اصلانپور

 

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها