همهی ما تلاش میکنیم تا با کمک تکنیکهای سئو بتوانیم باعث بهتر شدن رتبه وبسایتمان بشویم، اما گاهی ما از یکسری تکنیکها استفاده میکنیم به جای اینکه سایت ما رشد کند، افت میکند. به این تکنیکها که شما باید از انجام آنها پرهیز کنید تا توسط گوگل جریمه نشوید، سئو منفی میگویند.
در صورتی که در خصوص سئو منفی اطلاعاتی ندارید یا اینکه دقیقاً نمیدانید کدام تکنیکها زیرمجموعه سئو منفی یا سئو کلاه سیاه قرار میگیرند، با ما همراه باشید. در این مطلب، به تعریف سئو منفی ، تکنیکهای آن و مجازاتهایی که گوگل برای سایتهای خطاکار در نظر گرفته است، میپردازیم. پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا انتها بخوانید، پیش از آن که وبسایتتان جریمههای سنگین گوگل را متحمل شود.
سئو منفی چیست؟
سئو منفی یا Negative SEO ، که آن را سئو کلاه سیاه (Blackhat SEO) نیز میگویند، شامل استفاده از روشهای مخرب در سایت شما برای خدشهدار کردن شهرت شما در گوگل و سرقت رتبهی شما در یکسری کلمات کلیدی خاص است.
تکنیکهای سئوی کلاه سیاه شاید در یک مدت زمان کوتاهی باعث بهبود رتبه و بهبود ترافیک وبسایت شما شود ولی گوگل با کمک هوش مصنوعی و الگوریتمهای بهینهسازیاش، سایتهای متخلف را شناسایی میکند و باعث حذف آنها از نتایج جستجو و پنالتی شدن آنها میشود.
گاهی هم برخی از رقبا برای کاهش رتبه وبسایت شما در نتایج گوگل، از روشهای سئو منفی بر عیله شما استفاده میکنند!
آشنایی و آگاهی شما از سئو منفی میتواند به شما کمک کند تا جلوی سوءاستفاده رقبا را بگیرید و همچنین با پرهیز از این راهها به سایتتان آسیب نزنید.
انواع تکنیکهای سئو منفی
در این روش، فرد تخریبگر، دسترسی به وبسایت و یا محتوای صفحات شما ندارد؛ بنابراین، تمرکز این فرد بیشتر بر روی لینکسازی مخرب بر روی وبسایت شما است.
الگوریتم پنگوئن گوگل، وظیفه بررسی لینکهای وبسایت را برعهده دارد و در صورتیکه مطمئن شود بک لینکها تنها به منظور کسب رتبه در نتایج گوگل خریداری شدهاند، وبسایت خاطی را جریمه میکند و همین نکته به افراد سودجو کمک میکند تا با استفاده از لینکسازی مخرب برای رقبا، آنها را هدف جریمه الگوریتم پنگوئن قرار دهند.
در ادامه اقداماتی که جزو سئو منفی به حساب میآیند، را برایتان معرفی خواهیم کرد:
1. هک وبسایت رقیب و تغییر در محتوای صفحات
تکنیکهای سئو منفی داخلی به مراتب پیچیدهتر و سختتر از روشهای خارجی آن است؛ زیرا برای انجام آن، فرد مهاجم، نیاز به دسترسی مستقیم به پنل مدیریت یا هاست وبسایت را دارد. در واقع تکنیکهای سئو منفی داخلی زمانی قابل اجرا هستند که وبسایت شما توسط فرد مهاجم هک شده باشد.
هک کردن وبسایتها در دهههای گذشته هدفی جز خودنمایی یا قدرتنمایی نداشته است و معمولاً نتیجه آن قراردادن صفحهای سیاه رنگ با نام و مشخصات هکر بوده که به سرعت توسط مدیر سایت برطرف میشده است. اما امروزه اگر فردی امکان دسترسی به فایلها و اطلاعات هاست شما را داشته باشد، میتواند به راحتی بدون اینکه شما متوجه شوید، وبسایت را برای اهداف شوم خود و کاهش رتبه آن پیش ببرد.
2. خرید بک لینکهای متعدد برای وبسایتهای رقیب:
در وضعیت عادی یک سئوکار برای این که وبسایت خود را توسعه بدهد تا به لحاظ سئو پیشرفت کند، تعداد محدود و مشخصی بکلینک میخرد. اما در صورتی که قرار باشد سئو منفی انجام شود، سئوکار برای وبسایت رقیب خود در یک روز تعداد زیادی (هزاران عدد) بکلینک خریداری میکند. همین امر موجب میشود که گوگل وبسایت مذکور را متخلف شناسایی کند. در این حالت سئو خارجی آن وبسایت دچار مشکل میشود. در نتیجه در جستجوها سایت دیرتر نمایش داده میشود و رتبه سایت افت میکند.
3. خرید دامنه منقضی شده برای وبسایت رقیب:
سئوکار کلاه سیاه با خرید دامنههایی که تاریخ آنها منقضی شده است، میتوانند برای وبسایت رقیب لینکهایی بسازند که تخریبکننده است و موجب کاهش رتبه وبسایت میشوند.
4. هک وبسایت با هدف ریدایرکت کردن صفحات وبسایتهای مختلف به صفحات وبسایتهای تازهکار:
شاید باورتان نشود اما این یک حقیقت بزرگ است. در مواردی شاهد بودیم که برخی از هکرها با هک کردن وبسایتهایی که کاربران زیادی دارند و از شهرت و اعتبار زیادی برخوردارند، توانستند با ریدایرکت کردن صفحات آنها به صفحات خود، روند افزایش ترافیک وبسایتشان را در کوتاهترین زمان سرعت ببخشند.
همانطور که میدانید در روند ریدایرکت زمانی که کاربر روی یک لینک کلیک میکند، وارد همان وبسایت نمیشود بلکه به لینکی وارد میشود که در ریدایرکت تعیین شده است. بنابراین، تمامی کابران و مخاطبینی که میخواهند به وبسایت بزرگ و معتبر وارد شوند به شکل غیر مستقیم وارد لینک وبسایتهای متخلف میشوند.
در نتیجه مشاهده میکنید که وبسایت متخلف به شکل غیر اصولی و مخالف با الگوریتمهای گوگل در جهت بهبود سئو سایت فعالیت میکند. با این تکنیک سئو منفی، میزان بازدیدکنندگان وبسایت متخلف افزایش یافته و وبسایتی که مورد هک قرار گرفته است، احتمال دارد که در کوتاهترین زمان رتبههای خود را از دست بدهد یا اینکه درصد بازدیدهایش کاهش چشمگیری پیدا کند. بنابراین، وبسایتهایی که از اعتبار و شهرت زیادی برخوردارند باید از جایگاهی که دارند به خوبی حفاظت کنند و مراقب کلاهبرداران سایبری باشند.
5. استفاده از مزرعه لینک:
مزرعه لینک به تکنیکی اشاره دارد که در طی آن بسیاری از وبسایتها به شکل شبکهای و به شکل غیرطبیعی و مصنوعی به یکدیگر لینک میدهند. این تکنیک در جهت دریافت لینک خارجی یا بکلینک انجام میشود. همانطور که میدانید افزایش میزان لینک خارجی یا بکلینک از مهمترین تکنیکهایی است که میتوانید برای بهبود وضعیت سئو وبسایتتان انجام دهید. بنابراین، فروشگاههای اینترنتی که در ابتدای مسیر هستند برای اینکه این روند را به شکل مصنوعی پیش ببرند از تکنیک مزرعه لینک استفاده میکنند.
فراموش نکنید به دلیل اینکه در این تکنیک از تعداد زیاد و غیرطبیعی بکلینکها استفاده میشود، رباتهای گوگل خیلی سریع و به راحتی متوجه این تخلف میشوند و وبسایتهای متخلف را جریمه میکنند.
بنابراین، گرچه مزرعه لینک میتواند به مدت محدود در این مسیر کمکرسان وبمسترها باشد اما در ادامه مسیر میتواند به شکل معکوس عمل کند و در نهایت منجر به جریمه وبسایت از سوی گوگل گردد.
6. فشار آوردن به سرور
برخی از رقبا برای آسیب زدن به وبسایت شما یکسری ربات را به سایت شما هدایت میکنند، اینکار باعث میشود که به سرور فشار زیادی بیاید و در نتیجه پاسخگو رباتهای اصلی گوگل و کاربران واقعی نباشد که همین موضوع باعث نارضایتی مشتریان و در نهایت کاهش رتبه سایت میشود.
از دیگر روشهای سئو منفی، میتوان موارد زیر را نام برد:
- کپی کردن مطالب سایت شما و انتشار آن در سایتهای دیگر به صورت غیرمجاز
- استفاده از لینکهایی برای سایت شما که در آن از کلمات کلیدی مانند Viagra ،Poker Online و موارد این چنینی استفاده شده باشد.
- ایجاد حسابهای کاربری غیرواقعی (fake) در وبسایت شما که منجر به آسیبزدن به اعتبار وب سایت شما میشود.
- حذف بک لینکهای وبسایت شما.
انواع نشانههای سئو منفی
با نشانههایی که در وبسایت خود مشاهده میکنید، میتوانید سئوی منفی وبسایت خود را تشخیص دهید. مهمترین این نشانهها عبارتند از:
1. کاهش میزان ترافیک جستجو در مواردی که شما هیچگونه تغییری را در سایت خود ایجاد نکردهاید.
2. دریافت پیغام از سمت گوگل با این هشدار که وبسایت شما دچار تخلف شده است و قوانین را زیر پا گذاشتهاید. در صورتی که شما هیچ اقدامی خارج از محدوده قوانین گوگل انجام ندادهاید.
3. در رتبهبندی کلمات کلیدی وبسایتتان مشکل یا تغییر غیر عادی مشاهده کردید.
4. بروز مشکل در میزان بکلینکها و توجه به ایمیلهایی که برای شما ارسال میشود. برای مثال در ایمیل به شما گفته میشود که چه تعداد بکلینک خریداری کردهاید. بنابراین، نباید نسبت به ایمیلهای خود بیتوجه باشید، زیرا که با توجه به آنها میتوانید از بروز مشکل سریعاً مطلع شوید و در اسرعوقت برای رفع مشکل اقدام کنید.
5. بکلینکها به صورت ناگهانی کاهش داشته باشند. در صورتی که برخی از بکلینکهای شما بدون دلیل مشخصی حذف شدهاند، باید به سرعت علت حذف آنها را پیگیری کنید. در صورتی که علت به درستی معین نشد، احتمالاً مورد حمله قرار گرفتهاید و برای شما سئو منفی انجام شده است.
روشهای مقابله با سئو منفی:
اولین گام برای حفاظت از سایت در برابر سئو منفی، شناسایی علائم حمله مانند افت ناگهانی رتبه کلمات است.
اگر به صورت دائم از طریق سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس بر ترافیک خود نظارت داشته باشید، این امر به راحتی قابل تشخیص است.
علاوه بر این میتوانید هشدار ایمیل Google Search Console را فعال کنید تا اگر سایت شما دچار تغییرات دستی (Manual Action) شد، گوگل از طریق ایمیل به شما اطلاع دهد.
Disavow کردن لینکها:
یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل برای خنثیسازی لینکهای منفی شاخته شده، ابزار Disavow است. شما با استفاده از این ابزار میتوانید به گوگل بگویید که کدام لینکهای سایت را در نظر نگیرد و از وجود آنها چشم پوشی کند.
جلوگیری از هک:
همانطور که در بخش تکنیکها گفتیم یکی از راههای بسیار رایج برای تخریب سئوی سایت، هک سایت است. برای اینکه بتوانید در برابر این تکنیک کلاه سیاه مقابله کنید، میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
- برای وبسایتتان رمز عبورهای قوی شامل اعداد، حروف کوچک و بزرگ بسازید و هر ماه یکبار رمزتان را عوض کنید.
- از فایلها و محتواهایتان بک آپ بگیرید.
- اگر سایت شما وردپرسی است، از افزونهها و پلاگینهای امنیتی استفاده کنید تا امنیت سایت بالا برود.
- همیشه در تیم فنی خود یک متخصص امنیت داشته باشید تا بتواند در مواقع مختلف پشتیبانیهای لازم را انجام دهد و در لحظات اول متوجه حمله و هک وبسایت شما بشود.
بررسی مداوم سرعت سایت:
زمانی که به سرور شما فشار میآید، سرعت سایت شما به میزان قابل توجهی افت پیدا میکند و زمان لود آن بسیار زیاد میشود. برای اینکه بتوانید متوجه حضور رباتهای مزاحم بشوید و بتوانید آنها را از سایتتان بیرون کنید، باید به صورت مداوم سرعت سایتتان را بررسی کنید.
برای مشاوره سئو به صفحه «سفارش سئو سایت» مراجعه کنید.
نتیجهگیری
احتمالاً این مطلب باعث نگرانی برخی وبمستران، که در این زمینه اطلاعاتی نداشتند، شده است. توصیه میکنیم که آرامش خود را حفظ کنید و بدانید که میتوانید با انجام برخی از اقدامات از بروز چنین اتفاقات ناگواری برای وبسایتتان جلوگیری کنید. بنابراین، با آموزش اصولی راهکارهای مقابله با سئوی منفی جای نگرانی نیست.
آیا تا به حالا سایت شما مورد حمله قرار گرفته است؟ لطفا تجربیات خودتان را با کاربران ناپ شاپ به اشتراک بگذارید.