در حال بارگزاری ...

چگونه دیجی کالا رشد کرد؟ داستان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایران

چگونه دیجی کالا رشد کرد؟ داستان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایران

دیجی کالا یک سایت آنلاین تجارت الکترونیکی ایرانی و مشابه آمازون است. این وب سایت بسیار موفق بوده است و توسط الکسا به عنوان ششمین وب سایت پربازدید در ایران رتبه بندی شده است و بزرگترین وب سایت در نوع خود در خاورمیانه است. با حدود 750،000 بازدید کننده در روز و بیش از 2.3 میلیون مشترک، 85-90٪ تجارت الکترونیکی ایران در دیجی کالا انجام می شود.

دیجی‌کالا را می توان یکی از موفق‌ ترین کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپی در ایران دانست که در طول بیش از یک دهه فعالیت خود به صورت پیوسته و مدواوم رشد کرده و موفق گردیده تا به یکی از بزرگ‌ ترین خرده‌ فروشی های اینترنتی در سطح خاورمیانه تبدیل گردد.

دیجی کالا با تمام شرکت های تابعه خود تقریباً 92٪ از سهم بازار خرده فروشی آنلاین ایران را در اختیار دارد.

فروشگاه اینترنتی دیجی‌ کالا در طول این مدت با پشت سر گذاشتن چالش‌ های گوناگون، موفق گردیده به بزرگترین استارتاپ کشور در جهت یونیکورن (رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری) شدن، تبدیل شود؛ به گونه ای که به گفته‌ بنیان گذاران این استارتاپ، دیجی‌ کالا فاصله‌ کمی تا رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری دارد تا رکورد جدیدی را در بین کسب و کارهای اینترنتی ایرانی به نام خود ثبت نماید.

دیجی کالا توسط دو برادر دوقلو حمید و سعید محمدی در سال 2007 تأسیس شد. حمید می گوید، این ایده اولین بار به ذهن آنها خطور کرد، زمانی که آنها به دنبال خرید دوربین دیجیتال به صورت آنلاین بودند، اما نتوانستند یک وب سایت ایرانی پیدا کنند که مشخصات درستی برای مدل های مختلف ارائه دهد.

آنها این تجارت را با ایده فروشگاه معتبر بودن و در عین حال کمک به خریداران در یافتن اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب محصولات مناسب آغاز کردند. برادران محمدی دیجی کالا را در یک دفتر اجاره ای کوچک در تهران با یک گروه هفت نفره راه اندازی کردند و فقط دو محصول تلفن همراه و دوربین های دیجیتال را ارائه دادند.

طبق گزارشات امروز دیجی کالا 150 میلیون دلار ارزش دارد، 760 کارمند دارد و در بیش از 20 شهر ایران فعالیت می کند و بیش از 4000 سفارش در روز ثبت می کند. این سرویس در تهران و شهر مجاور کرج خدمات تحویل مشابه دارد و تحویل در روزهای بعد را به 20 شهر دیگر ارائه می دهد.

به گفته محمدی، این شرکت از زمان تاسیس تاکنون رشد 200 درصدی را نسبت به سال قبل شاهد بوده است. اگرچه ایرانی ها از نظر مالی از دنیای خارج جدا شده و به کارت های اعتباری بین المللی دسترسی ندارند اما کارت بدهی صادر شده توسط بانک های ایرانی دارند که به طور آنلاین و به صورت داخلی کار می کنند. دیجی کالا اکنون از تلفن های هوشمند، کتاب ها، وسایل خانه و لوازم آرایشی، همه چیز را می فروشد.

داستان به وجود آمدن دیجی کالا مربوط می شود به سال 1383 که دو برادر به اسامی سعید و حمید محمدی امپراطوری این غول تجارت الکترونیک را آغاز کردند. این دو برادر اشتیاق فراوانی به عکاسی داشتند و از همین رو اقدام به خرید یک دوربین دیجیتال نمودند. اما اطلاعات درست و کافی در این زمینه نداشتند. از این رو اقدام به جستجو در منابع و وبسایت‌ های فارسی نمودند. اما پس از آنکه به طور کلی از یافتن مطلب فارسی مناسب در این زمینه نامید گشتند، به سراغ وبسایت‌ های معتبر خارجی رفتند و به این صورت توانستند دوربین مورد نظر خود را انتخاب نمایند. اما حالا تنها کاری که باید انجام می دادند این بود که به خیابان جمهوری بروند و این دوربین را به طور حضوری خرید نمایند. (متاسفانه در آن روزها دیجی‌ کالایی وجود نداشت تا بتوانند این دوربین را به صورت آنلاین بخرند.)

شروع اولین ایده تجاری

پس از اندکی تحقیق و جستجو، سرانجام یک فروشگاه اینترنتی پیدا شد که مدل مدنظر آنها را داشته باشد. آنها خرید خود را از طریق این فروشگاه اینترنتی انجام دادند و با خوشحالی به خانه آمدند. اما پس از مدتی، موضوع ناخوشایندی توجه آنها را به خود جلب کرد... این بخش از داستان مقاله را میتوانیم از زبان خود آنها بشنویم:

"پس از چند روز استفاده، احساس نمودیم که این دوربین دچار اشکال شده است. خودمان به صورت دقیق نمی‌ دانستیم که ایراد و اشکال کار کجاست، اما تصاویر ثبت‌ شده با نمونه‌ عکس‌ هایی که از این دوربین در اینترنت دیده بودیم متفاوت بود. بعد از مدتی فهمیدیم چرا... مشکل به لنز دوربین مربوط میشد. لنز روی دوربین دست‌ دوم و تعمیر شده بود.

این اتفاق برای ما دو تجربه را به همراه داشت. یک تجربۀ ناخوشایند از خرید سنتی و یک تجربۀ خوشایند به خاطر اطلاعاتی که از طریق اینترنت کسب کرده بودیم. و این تجربه‌ هایی که کسب کرده بودیم منجر به ایجاد یک ایده تجاری برای ما شدند."

موفقیت Digikala در ایران را می توان با موفقیت آمازون در آمریکا مقایسه کرد. هر دو آنها در کشورهای خود در زمینه سیستم های تجارت الکترونیکی پیشرو هستند. آمازون با فروش کتاب شروع به کار کرد و دیجی کالا با فروش محصولات دیجیتال شروع به کار کرد، اما هر دو آنها به عنوان پیشرو در صنعت شناخته شدند. سوالی که باید مطرح شود این است که آیا اگر روزی تحریم ها برداشته شود ، آیا آمازون بازاری در ایران پیدا می کند؟ بنیانگذاران ایرانی خیلی نگران این موضوع نیستند. آنها در مصاحبه ای اظهار داشتند که "فکر نمی کنم آمازون تهدیدی برای ما باشد. حتی اگر آنها ایران را به عنوان یک بازار بزرگ ببینند ، مجبورند یک آمازون فارسی زبان ایجاد کنند. من فکر می کنم رفع تحریم ها بیشتر از اینکه یک تهدید باشد فرصتی برای افرادی مثل ما است. "

بزرگترین شرکتهای اینترنتی در ایران

بر اساس گزارشی از سوی World Startup، دیجی کالا با ارزش ترین کسب و کار اینترنتی در ایران شناخته می شود و گروه آپارات و کافه بازار دو کسب و کار اینترنتی برتر دیگر هستند.

1. دیجی کالا، ارزش 150 میلیون دلار
2. گروه آپارات، 30 میلیون دلار
3. کافه بازار، 20 میلیون دلار

شما می توانید قالب ناپ کامرسی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را در فروشگاه ساز ناپ شاپ دانلود نمایید و توسط آن فروشگاه اینترنتی مشابه دیجی کالا را راه اندازی نمایید.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
بازاریابی مستقیم  و بازاریابی غیر مستقیم  چیست؟
روابط عمومی (Public Relations) چیست و چه کاربردی دارد؟
بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟
میکرومارکتینگ یا بازاریابی خرد چیست؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها