بسته

همه چیز درباره UTM که لازم است بدانید

همه چیز درباره UTM که لازم است بدانید

همه چیز درباره UTM که لازم است بدانید

فرض کنیم که وب سایت ما به صورت روزانه بیش از صدها یا حتی هزاران بازدید کننده دارد و از سوی دیگر برای افزایش فروش و بازدید، اقدام به درج تبلیغات در دیگر وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… کردیم. حال ما باید از کجا متوجه شویم که هر یک از این تبلیغات چه تعداد کلیک و بازدیدکننده داشتند؟

بر فرض مثال از کجا باید پی ببریم کمپینی که برای فروش تلفن همراه سامسونگ راه‌اندازی کردیم در طول این سه ماه چه تعداد کلیک و بازدید داشته و چه تعداد از این کلیک‌ و بازدیدها منجر به خرید شده است؟ 

به منظور دانستن این آمار استفاده از لینک UTM بهترین گزینه است که با استفاده از آن به سادگی می‌توانیم آمار لینک‌ها و بازدیدهای خود را بررسی کنیم.

"در این مطلب با ما همراه باشید تا همه چیز درباره  UTM را بدانید."

UTM چیست؟

"UTM" مخفف عبارت Urchin tracking module بوده و به معنای "ماژول ردیابی Urchin" می‌باشد. 

Urchin در واقع یک نرم افزار تجزیه و تحلیل وب بود که توسط Urchin Software Corporation توسعه یافته و برای ردیابی رفتار بازدید کنندگان وب سایت منحصر به فرد طراحی شده بود. گوگل آن را در سال 2005 خریداری کرد و این خرید منجر به ایجاد Google Analytics شد، که محبوب ترین ابزار تجزیه و تحلیل داده‌های وب در سراسر اینترنت شد.

زمانی که شما تگ UTM را به انتهای یو آر ال (URL )  می افزایید این امکان برایتان فراهم می شود که به کلیکی که روی آن می کنید به گوگل آنالیتیکس وارد شوید. در حقیقت تمامی داده ها وارد گوگل آنالیتیکس واد شده و شما می توانید به راحتی اطلاعاتی در خصوص تمامی اقدامات و تکنیک ها و استراتژی هایی که در خصوص بهبود وضعیت وبسایت تان انجام داده اید کسب کنید. در گوگل آنالیتیکس شما خواهید دانست تا چه موفقیت آمیز عمل کرده اید و روند نتیجه بخشی را طی کرده اید.

بنابراین مشاهده می کنید که UTM  تا چه حد میتواند به شما کمک کند تا در ادامه مسیر استراتژی هایتان را برنامه ریزی کنید. بعد از کسب اطلاعات در گوگل آنالیتیکس شما می فهمید که باید استراتژی تان را تغییر دهید یا این که خیر همان مسیر را پیش بروید.

  و گوگل   utm

اهمیت استفاده از UTM

کدهای UTM به ما کمک می‌کند تا عملکرد هر یک از لینک‌هایی که به صفحات ما وارد می‌شوند را بررسی و ردیابی کنیم تا متوجه شویم ترافیک ورودی ما از کدام کانال‌ها وارد می‌شود. این لینک‌ها می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی به سایت ما داده شده باشند، می‌توانند از دیگر سایت‌ها به سایت ما داده شده باشد یا نتیجه جستجوی مستقیم کاربران باشند.

با استفاده از UTM می‌توانیم پی ببریم که کدام یک از صفحات ما بیشترین بازدید را داشته، نرخ خروج کدام صفحات بیشتر بوده و حتی کدام یک از محصولات ما بیشترین نرخ فروش را نصیب خود کرده‌اند. بنابراین سیستم تجزیه و تحلیل UTM به ما  این امکان را می‌دهد تا به طور خاص مکان بازدیدکنندگان خود را ردیابی کنید.

اهمیت utm

 مزیت‌های استفاده از لینک UTM

آمار مربوط به ترافیک‌ سایت ما در گوگل توسط ربات‌ها و کوکی‌ها جمع آوری می‌شود و زمانیکه ما از لینک‌های UTM استفاده می‌کنیم ردیابی لینک‌ها کاملاً به صورت خاص و سفارشی پیگیری و رصد می‌شود. در ادامه به برخی از مزیت‌های استفاده از لینکUTM اشاره خواهیم کرد:

- میزان و تاثیر کمپین‌های تبلیغاتی که بررسی کردیم را متوجه خواهیم شد.

- می‌توانیم ترافیک وبسایت و منابع ورودی این ترافیک‌ها را به طور کامل رصد کنیم.

- اگر مشکلاتی در مسیر لینک‌های ارجاع داده شده باشد را متوجه خواهیم شد.

- تاثیر و مقایسه دو کمپین متفاوت به راحتی قابل تحلیل می‌شوند.

- پر بازدیدترین محتواها و صفحاتمان مشخص می‌شوند.

نحوه کار UTM

از طریق این ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانید پنج مورد را با استفاده از 5 پارامتر مجزا ردیابی کنید:

1- utm_source
منبع ترافیک شما چیست؟ یعنی اینکه داخل فیس بوک میخواهید لینک منتشر کنید این پارامتر را برای فیس بوک تعیین میکنید که داخل آنالیتیکس متوجه شوید که ورودی شما از لینکی که داخل فیس بوک قرار دادید است. (به عنوان مثال فیس بوک، توییتر و غیره)

2- utm_medium
رسانه‌ای که مخاطبان شما از طریق آن در وبسایت شما قرار گرفتند چیست؟ (به عنوان مثال اجتماعی ، نامه و غیره)

3- utm_campaign
کدام کمپین مخاطبان شما را به خود جلب کرد؟ (به عنوان مثال Summersale2017)

4- utm_content
کدام محتوا برای پست شما بهتر است؟ (به عنوان مثال تفاوت بین دو متن CTA)

5- utm_term
کدام دوره پرداخت شده بیشترین بازدید را برای شما به همراه داشته است؟ (به عنوان مثال اگر کمپین‌های پولی پرداخت کرده‌اید می‌توانید کلمه کلیدی مورد استفاده خود را مشخص کنید)

6- پارامتر فوق متغیرهایی هستند که هنگام ایجاد پیوند با برچسب UTM از آنها استفاده می‌کنید.

نحوه کار UTM

آموزش استفاده از پارامترهای UTM

در اینجا 4 مرحله ساده برای تنظیم پارامترهای UTM برای پیگیری نتایج رسانه‌های اجتماعی شما آورده شده است.

مرحله 1: Google Analytics را تنظیم کنید

پارامترهای UTM داده ها را برای تغذیه در Google Analytics جمع می‌کنند. اگر قبلاً Google Analytics را در وب سایت خود تنظیم نکرده‌اید، باید این کار را قبل از شروع استفاده از پارامترهای UTM انجام دهید.

- یک حساب Google Analytics رایگان ایجاد کنید (یا به حساب موجود خود وارد شوید.)
- وب سایت خود را به عنوان یک Property اضافه کنید.
- دسته کسب و کار و منطقه زمانی گزارش خود را انتخاب کنید، سپس روی دریافت شناسه پیگیری کلیک کنید.
- درست بعد از برچسب <head> در HTML خود، برچسب سایت جهانی را در وب سایت خود کپی و جایگذاری کنید. حتماً شناسه رهگیری خود را در کد وارد کنید.

مرحله 2: پارامترهای UTM را به پست‌های اجتماعی خود اضافه کنید

برای افزودن پارامترهای UTM به پست‌های اجتماعی شما دو گزینه وجود دارد. می‌توانید آنها را مستقیماً در Hootsuite Composer اضافه کنید، یا می‌توانید از یک ابزار Google استفاده کنید. برای این کار گام‌های زیر را به ترتیب انجام بدهید.

گام اول: اضافه کردن پارامترهای UTM در Hootsuite Composer

گام دوم: روی پیام جدید کلیک کنید و پست خود را ایجاد کنید.

گام سوم:  پیوند را در متن پست خود قرار دهید.

گام چهارم: روی Add Tracking کلیک کنید.

گام پنجم: روی سفارشی کردن کلیک کنید.

گام ششم: پارامترهایی را که می‌خواهید ردیابی کنید و مقادیر آنها را وارد کنید. گزینه Dynamic را انتخاب کنید تا به سیستم اجازه دهد مقادیر را به طور خودکار بر اساس شبکه اجتماعی، نمایه اجتماعی یا شناسه پست شما تطبیق دهد. یا برای وارد کردن یک مقدار خاص، سفارشی را انتخاب کنید.

گام هفتم:در بخش Shortener، یک کوتاه کننده پیوند را انتخاب کنید تا یک پیوند فشرده برای استفاده در پست اجتماعی خود ایجاد کنید.

گام هشتم: روی درخواست کلیک کنید. پیوند ردیابی شما در پنجره پیش نمایش ظاهر می شود.

مرحله 3: پیگیری کمپین ها با پارامترهای UTM

وارد Google Analytics شوید. در زبانه گزارش ها در سمت چپ، به Acquisition، سپس Campaigns بروید.
به پایین بروید و لیستی از همه کمپین‌هایی را که برای آن‌ها URL های قابل پیگیری ایجاد کرده‌اید، با شماره‌های ترافیک و نرخ تبدیل مشاهده کنید.

مرحله 4: داده های ارائه شده توسط پارامترهای UTM را تجزیه و تحلیل کنید

اکنون که همه این داده‌ها را دریافت کرده‌اید، باید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. این یک گام حیاتی برای بهبود موفقیت در تلاش‌های شما در شبکه‌های اجتماعی است.در Google Analytics، برای بارگیری داده‌های ردیابی UTM خود به صورت PDF ،Google Sheets ، Excel یا پرونده.csv در صادرات در فهرست بالا کلیک کنید. برای تجزیه و تحلیل، داده‌ها را به گزارش رسانه‌های اجتماعی خود وارد کنید.
به خاطر داشته باشید که هدف شما بیش از شمارش ساده اعداد است. با تیم خود کار کنید تا مطمئن شوید که معیارهای قابل توجهی برای پست‌های ارگانیک در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات پرداخت شده در شبکه‌های اجتماعی خود دنبال می‌کنید.

آموزش استفاده از پارامترهای UTM

نکاتی بسیار مهم درباره لینک یوتی ام(UTM)

نکاتی مهم هست که باید درباره لینک‌های یوتی ام بدانید و آن‌ها را رعایت کنید.در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

نکته اول: از لینک UTM در لینک سازی داخلی به هیچ عنوان استفاده نکنید.

نکته دوم: لینک UTM کوتاه نسبت به لینک های بلند UTM بیشتر کلیک می‌شود، به عبارت بهتر مخاطب لینک کوتاه رو بیشتر کلیک می‌کنند، بنابراین با کمک سایت‌های کوتاه کننده لینک، آن‌ها را کوتاه کنید.

نکته سوم: لینک UTM تاثیر خاصی رو سئو سایت شما ندارد؛و بیشتر برای تحلیل شما در لینک سازی و ... کاربرد دارد.

کلام پایانی:

همانطور که می‌دانید با توجه به کاربرد و مزیت‌های لینکUTM، هیچ لینک خارجی را بدون UTM نگذارید. به طور کلی لینکUTM به سه سوال اساسی درباره ترافیک وبسایت شما پاسخ می‌دهد:

1-ترافیک وبسایت شما از کجا می‌آید؟
2-منبع ورودی این ترافیک دقیقا از کجا است؟
3-چرا شما انتخاب بازدیدکنندگان بوده‌اید؟
به صورت کلی لینک‌های UTM داستان چگونگی مراجعه بازدیدکنندگان به وبسایت شما را بیان می‌کنند.

خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در زمینه لینک‌های UTM دارید با ما در ناپ شاپ به اشتراک بگذارید.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها