در حال بارگزاری ...

UTM چیست؟

UTM چیست؟

فرض کنیم که وب سایت ما به صورت روزانه بیش از صدها یا حتی هزاران بازدید کننده دارد و از سوی دیگر برای افزایش فروش و بازدید، اقدام به درج تبلیغات در دیگر وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… کردیم. حال ما باید از کجا متوجه شویم که هر یک از این تبلیغات چه تعداد کلیک و بازدیدکننده داشتند؟ بر فرض مثال از کجا باید پی ببریم کمپینی که برای فروش تلفن همراه سامسونگ راه‌اندازی کردیم در طول این سه ماه چه تعداد کلیک و بازدید داشته و چه تعداد از این کلیک‌ و بازدیدها منجر به خرید شده است؟

به منظور دانستن این آمار استفاده از لینک UTM بهترین گزینه است که با استفاده از آن به سادگی میتوانیم آمار لینک ها و بازدیدهای خود را بررسی کنیم.

"UTM" مخفف عبارت Urchin tracking module بوده و به معنای "ماژول ردیابی Urchin" می باشد.

Urchin در واقع یک نرم افزار تجزیه و تحلیل وب بود که توسط Urchin Software Corporation توسعه یافته و برای ردیابی رفتار بازدید کنندگان وب سایت منحصر به فرد طراحی شده بود. گوگل آن را در سال 2005 خریداری کرد و این خرید منجر به ایجاد Google Analytics شد، که محبوب ترین ابزار تجزیه و تحلیل داده های وب در سراسر اینترنت شد.

اهمیت استفاده از UTM

کدهای UTM به ما کمک می کند تا عملکرد هر یک از لینک هایی که به صفحات ما وارد می شوند را بررسی و ردیابی کنیم تا متوجه شویم ترافیک ورودی ما از کدام کانال ها وارد می شود.

این لینک ها می توانند از شبکه های اجتماعی به سایت ما داده شده باشند، می توانند از دیگر سایت ها به سایت ما داده شده باشد یا نتیجه جستجوی مستقیم کاربران باشند.

با استفاده از UTM میتوانیم پی ببریم که کدام یک از صفحات ما بیشترین بازدید را داشته، نرخ خروج کدام صفحات بیشتر بوده و حتی کدام یک از محصولات ما بیشترین نرخ فروش را نصیب خود کرده اند.

بنابراین سیستم تجزیه و تحلیل UTM به ما  این امکان را می دهد تا به طور خاص مکان بازدیدکنندگان خود را ردیابی کنید.

.

 نحوه کار UTM

نحوه کار UTM


از طریق این ابزار تجزیه و تحلیل داده ها می توانید پنج مورد را با استفاده از 5 پارامتر مجزا ردیابی کنید:


1- utm_source
منبع ترافیک شما چیست؟ (به عنوان مثال فیس بوک، توییتر و غیره)

2- utm_medium
رسانه ای که مخاطبان شما از طریق آن در وب سایت شما قرار گرفتند چیست؟ (به عنوان مثال اجتماعی ، نامه و غیره)

3- utm_campaign
کدام کمپین مخاطبان شما را به خود جلب کرد؟ (به عنوان مثال Summersale2017)

4- utm_content
کدام محتوا برای پست شما بهتر است؟ (به عنوان مثال تفاوت بین دو متن CTA)

5- utm_term
کدام دوره پرداخت شده بیشترین بازدید را برای شما به همراه داشته است؟ (به عنوان مثال اگر کمپین های پولی پرداخت کرده اید می توانید کلمه کلیدی مورد استفاده خود را مشخص کنید)

5 پارامتر فوق متغیرهایی هستند که هنگام ایجاد پیوند با برچسب UTM از آنها استفاده می کنید.

.

آموزش استفاده از پارامترهای UTM

آموزش استفاده از پارامترهای UTM
در اینجا 4 مرحله ساده برای تنظیم پارامترهای UTM برای پیگیری نتایج رسانه های اجتماعی شما آورده شده است.

مرحله 1: Google Analytics را تنظیم کنید
پارامترهای UTM داده ها را برای تغذیه در Google Analytics جمع می کنند. اگر قبلاً Google Analytics را در وب سایت خود تنظیم نکرده اید، باید این کار را قبل از شروع استفاده از پارامترهای UTM انجام دهید.

- یک حساب Google Analytics رایگان ایجاد کنید (یا به حساب موجود خود وارد شوید.)
- وب سایت خود را به عنوان یک Property اضافه کنید.
- دسته کسب و کار و منطقه زمانی گزارش خود را انتخاب کنید، سپس روی دریافت شناسه پیگیری کلیک کنید.
- درست بعد از برچسب <head> در HTML خود، برچسب سایت جهانی را در وب سایت خود کپی و جایگذاری کنید. حتماً شناسه رهگیری خود را در کد وارد کنید.

مرحله 2: پارامترهای UTM را به پست های اجتماعی خود اضافه کنید
برای افزودن پارامترهای UTM به پست های اجتماعی شما دو گزینه وجود دارد. می توانید آنها را مستقیماً در Hootsuite Composer اضافه کنید، یا می توانید از یک ابزار Google استفاده کنید.

گزینه 1: اضافه کردن پارامترهای UTM در Hootsuite Composer
روی پیام جدید کلیک کنید و پست خود را ایجاد کنید.
پیوند را در متن پست خود قرار دهید.
روی Add Tracking کلیک کنید.
روی سفارشی کردن کلیک کنید.
پارامترهایی را که می خواهید ردیابی کنید و مقادیر آنها را وارد کنید. گزینه Dynamic را انتخاب کنید تا به سیستم اجازه دهد مقادیر را به طور خودکار بر اساس شبکه اجتماعی، نمایه اجتماعی یا شناسه پست شما تطبیق دهد. یا برای وارد کردن یک مقدار خاص، سفارشی را انتخاب کنید.
در بخش Shortener، یک کوتاه کننده پیوند را انتخاب کنید تا یک پیوند فشرده برای استفاده در پست اجتماعی خود ایجاد کنید.
روی درخواست کلیک کنید. پیوند ردیابی شما در پنجره پیش نمایش ظاهر می شود.

مرحله 3: پیگیری کمپین ها با پارامترهای UTM
وارد Google Analytics شوید.
در زبانه گزارش ها در سمت چپ، به Acquisition، سپس Campaigns بروید.
به پایین بروید و لیستی از همه کمپین هایی را که برای آنها URL های قابل پیگیری ایجاد کرده اید، با شماره های ترافیک و نرخ تبدیل مشاهده کنید.

مرحله 4: داده های ارائه شده توسط پارامترهای UTM را تجزیه و تحلیل کنید
اکنون که همه این داده ها را دریافت کرده اید ، باید آنها را تجزیه و تحلیل کنید. این یک گام حیاتی برای بهبود موفقیت در تلاشهای شما در شبکه های اجتماعی است.

در Google Analytics، برای بارگیری داده های ردیابی UTM خود به صورت PDF ،Google Sheets ، Excel یا پرونده.csv در صادرات در فهرست بالا کلیک کنید.
برای تجزیه و تحلیل، داده ها را به گزارش رسانه های اجتماعی خود وارد کنید.
به خاطر داشته باشید که هدف شما بیش از شمارش ساده اعداد است. با تیم خود کار کنید تا مطمئن شوید که معیارهای قابل توجهی برای پست های ارگانیک در شبکه های اجتماعی و تبلیغات پرداخت شده در شبکه های اجتماعی خود دنبال می کنید.

.

نویسنده: امین اصلانپور

.

مطالب اخیر:

چگونه یک عنوان جذاب بنویسیم؟

نرخ بازگشت سرمایه(ROI) چیست؟

محتوای همیشه سبز چیست؟

10 روش افزایش ترافیک وب سایت

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها