در حال بارگزاری ...

AMP چیست؟

AMP چیست؟

AMP سرواژه عبارت Accelerate Mobile Page بوده و به معنای صفحات موبایل سریع می باشد.

همانطور که از نامش پیداست تمرکز این تکنولوژی بر روی افزایش سرعت در تلفن های همراه است.

AMP در واقع یک فریمورک متن باز و رایگان است که توسط دو غول بزرگ گوگل و توییتر در اوایل سال 2016 منتشر شد.

فناوری صفحات موبایل سریع، این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم صفحات کم حجم و سبک طراحی کرده تا ‌بواسطه آن وب سایت در تلفن همراه با سرعت چند برابر به کاربران نشان داده شوند.

حتماً برای شما هم پیش آمده که با کلیک بر روی این صفحات وب سایت در نتایج گوگل متوجه سرعت زیاد آن شوید.

این سرعت بالای صفحات به خاطر کش گوگل است که منجر می‌ شود تا زمان لودینگ صفحات به طرز چشمگیری کاهش بیابد.

 AMP چیست؟

به گفته گوگل، AMP یک پروژه متن باز است که برای کمک به ناشران وب در ایجاد محتوای بهینه شده برای موبایل طراحی شده است که بلافاصله روی همه دستگاه ها بارگیری می شود. گوگل در یک پست وبلاگی نوشت: "ما می خواهیم صفحات وب با محتوای غنی مانند ویدئو، انیمیشن و گرافیک در کنار تبلیغات هوشمند کار کنند و به صورت فوری بارگیری شوند." "ما همچنین می خواهیم که کد مشابه در چندین سیستم عامل و دستگاه کار کند تا بتواند محتوا را در یک لحظه نشان دهد - مهم نیست که از چه نوع تلفن، لپ تاپ یا دستگاه تلفن همراه استفاده می کنید."

هدف گوگل از AMP ارائه بهترین تجربه ممکن از طریق موبایل به کاربران خود است. مایکل برتینی، کارشناس بازاریابی جستجو برای آژانس بازاریابی دیجیتال iQuanti می گوید: "گوگل می خواهد هرچه سریعتر اطلاعات را به کاربر نهایی برساند." "گوگل نمی خواهد کاربر برای خواندن یا دیدن چیزی منتظر بماند."

به گفته سایت SearchEngineLand.com ، رودی گالفی، مدیر محصولات AMP گوگل، در یک کنفرانس بازاریابی اخیر گفته است که متوسط ​​زمان بارگذاری محتوای دارای کد AMP 0.7 ثانیه است. در مقایسه، زمان بارگیری متوسط ​​برای صفحات غیر AMP بیست و دو ثانیه است، یا "زمانی که شما برای ترک سایت و هرگز بازگشتن لازم نیست".

روش کار AMP

همانطور که می دانید هر چه میزان کدهای استفاده شده در یک وب سایت کمتر باشد سرعت لود آن نیز بیشتر است و هر چه تعداد کدها بیشتر باشد، حجم صفحات نیز افزایش پیدا کرده و سرعت وب سایت کاهش می یابد

با پیش مقدمه ای که در بالا به آن اشاره کردیم می رویم به سراغ روش کار AMP

در واقع فریم ورک AMP بخش هایی از کدهایی را که در زمان نمایش وبسایت در دسکتاپ استفاده می شوند اما استفاده از این کدها در زمان نمایش صفحه وب در دستگاه موبایل ضروری نباشد را نادیده گرفته و لود نمی کند که این امر منجر میگردد تا هر سایتی که از AMP استفاده می کند با ورژن تلفن همراه سازگاری بیشتری داشته باشد و خیلی سریعتر اجرا و لود شود.

روش کار amp

مزیت استفاده از AMP چیست؟ و تاثیر آن در سئو

اکنون که با این تکنولوژی AMP بیشتر آشنا شدید، قصد داریم تا مزایای آن را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

همان طور که می دانید رابطه مستقیمی میان سرعت وبسایت، تعداد بازدید کاربران از صفحه و رتبه‌ بندی وبسایت در موتور جستجوی گوگل وجود دارد.

از طرف دیگر هرچقدر زمان لود صفحه موردنظر کوتاه ‌تر باشد، ممکن است باعث شود تا کاربران صفحات بیشتری از وبسایت شما را ببینند و از نرخ پرش (Bounce Rate) شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در حقیقت AMP مزیت های فراوانی دارد اما ما در اینجا به طور مختصر به پنج مزیت اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

موتور جستجوی گوگل با بهره گیری از AMP، سرعت ارائه محتوا را در گوشی های موبایل افزایش داده است بدون اینکه کاربران را مجاب به مشاهده تمامی محتوای وبسایت کند کند.

در واقع صفحاتی که از این فناوری بهره مند هستند، از حیث جایگاه و رتبه یک سر و گردن از رقبای خود جلوتر هستند.

مزایای amp

معایب AMP

  • این فناوری کاملا به سرورهای گوگل وابسته است
  • محروم بودن از جاوا اسکریپت بصورت دلخواه
  • محدودیت های برنامه نویسی آن از حد یک فریم ورک خیلی بیشتر است
  • مشابه بودن اکثر وبسایت هایی که از AMP استفاده می کنند
  • استفاده از AMP بر روی جایگاه رتبه سایت در نسخه دسکتاپ تاثیرخاصی ندارد

چه نوع سایت هایی باید از AMP استفاده کنند؟

در ابتدا، AMP بر روی اخبار ناشران آنلاین متمرکز است، محتوای اصلی که کاربران جستجوی Google در حال حاضر به عنوان صفحات AMP در نتایج جستجوی تلفن همراه مشاهده می کنند. با این حال ، AMP برای انواع دیگر مشاغل، مانند سازمان های تجارت الکترونیکی، که چرخ و فلک نتایج AMP و سایر مولفه ها برای آنها مناسب است نیز مرتبط است.

چگونه از AMP در وب‌سایت خود استفاده کنیم؟

اگر بنا دارید که خودتان به صورت خودجوش صفحات AMP را طراحی و پیاده سازی کنید بهتر است جهت راهنمایی و آموزش کامل به ‌سایت amp.dev مراجعه کنید.

در این ‌سایت سندهای کاملی جهت راهنمایی توسعه دهندگان وب تدارک دیده شده است.

چنانچه شما با کدنویسی آشنایی ندارید می‌بایست از یک طراح ‌سایت برای راه اندازی آن کمک بخواهید.

اما چنانچه از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می ‌کنید هیچ احتیاجی به رعایت این موارد نیست. تنها چیزی که نیاز است، این است که افزونه های AMP را در سیستم مدیریت محتوای خود نصب کنید و مراحل نصب آن را طی نمایید

افزونه های amp

سخن آخر

اگر چنانچه ‌سایت شما مقالات نسبتا طولانی و خبری منتشر می ‌کند، یا ویدیو در آن منتشر می ‌کنید که حجم بالایی دارند، استفاده ازAMP می تواند گزینه مناسبی جهت ارتقای سرعت سایت شما باشد.

 البته ناگفتنی نماند که پروژۀ AMP دائما در حال پیشرفت و بهبود است.

مثلا در نسخه‌های ابتدایی amp کاربران قادر به ایجاد فرم برای لیدجنریشن نبودند ولی بعد از آپدیت های مداوم، اکنون با نصب افزونه‌های متفاوت کاربران می‌توانند استفاده‌های متنوع و حرفه ای از آن داشته باشند.

اما اشکالات AMP چیست؟

رایج ترین دلیل اینکه برخی مارک های وب دیجیتال تصمیم گرفته اند AMP را اجرا نکنند، سطح تلاش لازم برای وب سایت شما در AMP است. غیرقابل انکار است که تلفن همراه فرصتی را ارائه می دهد، اما همچنین یک رویکرد قابل توجه و قابل تأمل را می طلبد. برای استفاده از مزایای تجربه AMP ، تیم توسعه شما باید دارایی های جداگانه ای را برای AMP ایجاد و نگهداری کند.

از آنجا که AMP محتوا را بدون درخواست در سرورهای شما هر بار ذخیره می کند، ابزارهای تجزیه و تحلیل و اندازه گیری شما نمی توانند 100٪ به درخواست های سرور اعتماد کنند. برای گرفتن دقیق CTR ها و معیارهای تعامل از نسخه AMP وب سایت خود، باید پارامترهای ویژه ردیابی را پیاده سازی کنید.

به بیان ساده، شما نمی توانید تجربیات غنی کاربر مانند حرکت نقشه ها، چرخش تصاویر و موارد دیگر را در AMP ارائه دهید. اگر بخشهایی از وب سایت شما تا حد زیادی به UX غنی متکی است ، ممکن است بخواهید در ساخت نسخه های AMP آن بخشهای وب تجدید نظر کنید.

سرانجام، تجربیات AMP با طراحی محدود و محدود می شوند. برای کاربران سخت است که از طریق تجربه AMP کاری انجام دهند ، جز بازگشت به نتایج جستجوی Google. این امر خطر از دست دادن تعامل کاربر تلفن همراه و تبدیل بالقوه برای نام تجاری شما را ایجاد می کند.

نویسنده: امین اصلانپور

مطالب مرتبط:

مقایسه فروشگاه ساز ناپ کامرس و سایر پلتفرم ها

CTA یا دکمه فراخوان چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

مزایای بازاریابی محتوایی

نکات طلایی که باید در تولید محتوا بدانیم!

انصراف از نظر
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها