فهرست مطالب
این روز ها یکی از دغدغه های مهمی که صاحبان و مدیران وبسایت های مختلف دارند این است که وبسایت شان را برای کاربرانی که از طریق موبایل وارد سایت می شوند، بهینه کنند. همانطور که می دانید بیش از 95 درصد کاربران و مخاطبین وبسایت ها از طریق موبایل وارد وبسایت های مختلف می شوند و محتواهای دلخواهشان را مشاهده می کنند تا مورد مطالعه قرار می دهند.
بنابراین نیاز است که تمامی اقداماتی که سبب می شود کاربران روی لینک وبسایت مان کلیک کنند و تجربه کاربری مثبتی داشته باشند را انجام دهیم. در غیر اینصورت به احتمال خیلی زیاد کاربران زمانی را جهت لود شدن وبسایت و بالاآمدن محتوا بر روی گوشی موبایل شان صرف نخواهند کرد. در نتیجه مدیران وبسایت ها به هدفی که دارند نخواهند رسید و بنابراین وبسایت بازدیدی نخواهد داشت.یکی از راهکار هایی که در این زمینه وجود دارد این است که با استفاده از AMP سرعت لود شدن محتواها را افزایش دهید.
(همچنین بخوانید: راه های افرایش سرعت سایت - 16 تکنیک برتر)

AMP چیست؟
AMP یا Accelerated Mobile Pages یک فریمورک متنباز است که توسط گوگل برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب روی دستگاههای موبایل معرفی شد. هدف اصلی AMP ارائه یک تجربه کاربری سریع، سبک و روان برای کاربران موبایل است؛ آن هم در زمانی که بسیاری از وبسایتها به دلیل حجم بالای فایلها و اسکریپتها کند بارگذاری میشدند. با AMP، صفحات وب به گونهای طراحی میشوند که فقط عناصر ضروری را بارگذاری کنند تا سرعت لود صفحه به شکل چشمگیری افزایش یابد.
چرا AMP ایجاد شد؟
با گسترش استفاده از موبایل برای جستجو و خرید اینترنتی، سرعت بارگذاری صفحات اهمیت زیادی پیدا کرد. تحقیقات نشان میداد اگر لود صفحه بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، بسیاری از کاربران صفحه را ترک میکنند. گوگل برای حل این مشکل AMP را معرفی کرد تا وبسایتها بتوانند نسخهای بسیار سریع از صفحات خود را به کاربران موبایل ارائه کنند.
همچنین بخوانید: شرایط سفارش سئوی سایت

مزایای AMP چیست؟
از مهم ترین مزایایی که می توان برای آن برشمرد موارد زیر هستند:
1. بهبود وضعیت سئو وبسایت: قطعاً می دانید که افزایش میزان بازدید وبسایت از مهم ترین اهدافی است که مدیران وبسایت ها در صدد تحقق آن هستند. بنابراین نیاز است که تمامی پتانسیل های موجود را برای افزایش بازدید بکار گیرند تا کاربر تجربه مثبتی از بازدید وبسایت داشته باشد و وبسایت از سوی گوگل به عنوان یک منبع معتبر شناسایی شود.
افزایش سرعت وبسایت از طریق راهکار های مختلف از مهم ترین اقداماتی است که باید برای بهینه سازی وبسایت انجام داد. بنابراین منطقی است که برحسب تمامی الگوریتم ها و امکاناتی که خود گوگل در اختیارمان قرار داده است عمل کنیم تا مسیری ایمن و ثمر بخشی را طی کنیم. بر این اساس توصیه می شود که برای وبسایت تان از AMP استفاده کنید تا در سرعت لود مطالب و محتواها تغییرات مثبتی حاصل شود.
2. جذب مخاطب و ایجاد انگیزه در کلیک کردن روی لینک ها: زمانی که وبسایت ها از این امکان استفاده می کنند یعنی از AMP سود می جویند در بخشی از وبسایت یک علامت خاصی ایجاد می گردد. کسانی که با این علامت آشنایی دارند خواهند فهمید که این علامت نشانگر سرعت بالای وبسایت است. بنابراین ایجاد انگیزه برای آن ها خواهد شد تا بتوانند در کوتاه ترین زمان روی لینک وبسایت شما کلیک کنند و از سرعت بالای آن بهره مند شوند.
3. افزایش بازدید: براساس دو مورد قبلی که شرح دادیم وبسایت هایی که به جهت رتبه و جایگاه در نتایج گوگل در ناحیه خوبی قرار می گیرند احتمال این که کاربران روی این لینک ها کلیک کنند بسیار می شود. بنابراین هم رتبه وبسایت و هم علامت کنار وبسایت که برخورداری از AMP را برای وبسایت نشان می دهد در نهایت منجر به افزایش بازدید وبسایت خواهد شد.
4. توجه گوگل به وبسایت های دارای AMP : به طور کلی زمانی که گوگل در روند بررسی و ارزیابی وبسایت ها قرار دارد یکی از مهم ترین معیارهایی که سبب می شود گوگل برای وبسایت ها رتبه خوبی لحاظ کند همین علامتAMP است. بنابراین لحاظ کردن AMP برای وبسایت همچون سایر راهکار ها که برای جلب توجه گوگل انجام می شود ضروری است و دارای نتایج مثبتی می تواند باشد.
5. به طور کلی پژوهش ها نشان می دهد که وبسایت های دارای علامت AMP نسبت به سایر وبسایت هایی که این علامت را ندارند و نیز کند هستند در زمینه نرخ تبدیل و نیز سایر موارد یعنی بازدید ها و شاخص های مربوط به تعامل وبسایت ها با کاربران شان رشد بیشتری دارند.
6. افزایش احتمال نمایش وبسایت تان در Carousel گوگل یا چرخ و فلک و اسلایدر: Carousel گوگل به نوار افقی ای گفته می شود که در سرچ های گوگل نمایش داده می شود و در بالا ترین بخش نتایج گوگل قرار داده می شود. بنابراین زمانی که برای وبسایت تان از AMP بهره برده باشید احتمال این که در نوار افقی نتایج گوگل وبسایت تان نمایش داده شود زیاد می شود.

اهمیت AMP برای وبسایت های فروشگاهی و کسب و کارهای آنلاین
زمانی که شما دارای یک فروشگاه آنلاین هستید برای این که سرعت لود مطالب یا عکس ها یا ویدئو هایی که در زمینه محصولات یا خدمات تان تهیه کرده اید افزایش داشته باشد توصیه می شود که از AMP استفاده کنید. زیرا که مشتریان و کاربرانی که در وبسایت های فروشگاهی به دنبال تهیه و خرید یک نوع محصول خاص هستند ترجیح می دهند وبسایت هایی را انتخاب کنند که سرعت لود تصاویر و مطالب در آنها سریع باشد و در کسری از ثانیه به اطلاعاتی که به آن نیاز دارند دست پیدا کنند. بنابراین در این زمینه فروشگاه های اینترنتی ای که دارای سرعت زیادی هستند شانس اینکه گوی رقابت را از رقبای خود بگیرند و پیروز شوند زیاد است.
برای مثال دیجی کالا را تصور کنید. این فروشگاه اینترنتی زمانی که وارد وبسایت آن می شوید در کوتاه ترین زمان می توانید به انواع اطلاعاتی که نیاز دارید اعم از فیلم و عکس دسترسی پیدا کنید و محصولی که می خواهید را مورد پسند قرار دهید. به همین دلیل است که این وبسایت می تواند یک وبسایت معتبر و موفق در رده وبسایت های مشابه به خود باشد.

خاتمه
در این مقاله سعی کردیم که اطلاعاتی ابتدایی اما مهم را در زمینه AMP در اختیارتان قرار دهیم. از سوی دیگر انواع مزایا و نتایج مثبتی که در نتیجه بکارگیری آن حاصل می شود را برشمردیم تا میزان اهمیت آن مشخص شود.
بخشی را در زیر همین مقاله تدارک دیده ایم ( بخش کامنت ها ) تا در صورت نیاز بتوانید سوالات خودتان را در همان بخش با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ اش را در ادامه پرسش تان قرار دهیم. بنابراین این امکان برایتان فراهم است که از طریق بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید.