در حال بارگذاری ...
بسته

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

قطعاً در صورتی که در فضای وب فعالیت کنید و در این حوزه حتی اطلاعاتی ابتدایی داشته باشید از میزان اهمیت انتخاب کلمات کلیدی در سئو وبسایت آگاه هستید.در ادامه قرار است در خصوص موضوعی که سوالات بسیاری را با خود به همراه داشته است مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم. این موضوع مهم، چگالی یا تراکم کلمات کلیدی است.

در ابتدا تعریفی جامع درباره چگالی و تراکم کلمات کلیدی ارائه خواهیم داد تا در ادامه جزئیاتی دقیق درباره آن را مطرح سازیم. بنابراین اگر این موضوع برای شما نیز بحث برانگیز و دارای ابهاماتی است توصیه می شود که این مقاله را از دست ندهید.

تراکم کلمات کلیدی مفهومی بنیادی برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. درک چگونگی عملکرد کلمات کلیدی بسیار مهم است ، زیرا این امر می تواند تأثیر مستقیمی بر قابلیت مشاهده محتوای سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) و همچنین هزینه های فعالیت های بازاریابی آنلاین شما داشته باشد.

با این حال، اهمیت نسبی تراکم کلمات کلیدی در بیشتر الگوریتم های رتبه بندی موتور جستجو، از جمله گوگل، طی سالهای اخیر تغییر کرده است، بنابراین درک اینکه این مفهوم چه تاثیری بر SEO شما در جهان پس از الگوریتم پاندا دارد ، بسیار مهم است.

اگر از چگالی کلمات کلیدی به درستی استفاده شود، می تواند به جذب کاربر در موتورهای جستجو کمک کند و قابلیت مشاهده یک صفحه را در صفحات نتایج موتور جستجو(SERP) افزایش دهد.و در صورت عدم توجه به آن، می تواند یک صفحه را از رتبه بندی باز دارد یا حتی منجر به مجازات توسط موتور جستجو شود و آن را به طور کلی از نتایج حذف کند.در این پست چگالی کلمات کلیدی و نحوه استفاده صحیح از آن توضیح داده خواهد شد. به این ترتیب می توانید از مزایای محتوای کاملاً بهینه شده بهره مند شوید و از مشکلات مرتبط با تراکم کلمات کلیدی جلوگیری کنید.

چگالی کلمه کلیدی

 چگالی کلمه کلیدی چیست؟

زمانی که شما می خواهید یک مقاله یا محتوای متنی را برای یک وبسایت تولید کنید باید در ابتدا کلمات کلیدی مهم در زمینه همان موضوع خاص را بیابید. در ادامه ضروری است که کلمات کلیدی به دفعات متعدد و مکرر در متن تکرار شود و در هر جایگاه که مناسب است آن کلمات قرار داده شوند.چگالی کلمات کلیدی به درصدی اشاره دارد که میزان تکرار یک کلمه کلیدی را در یک متن تعیین می کند. درصد به نسبت میان کلمات کلیدی و کل کلمات متن اشاره خواهد داشت.

1.اما کلمات کلیدی چقدر باید تکرار شوند؟

2.آیا میزان چگالی یا تراکم کلمات کلیدی در متن به طور دقیق تعیین شده است یا خیر؟

نظرات مختلف در خصوص چگالی یا تراکم کلمات کلیدی

این روز ها سئو کار هایی که در این حوزه فعالیت می کنند دو نظر مخالف دارند و هر کدام از آنها دلایل خود را اقامه می کنند.

اولین دسته از سئو کاران معتقدند که نباید کلمات کلیدی را به میزان زیاد تکرار کرد. زیرا که استدلال می کنند تکنولوژی های گوگل بسیار پیشرفته است و در صورت زیاد بودن کلمات کلیدی تا حد زیادی در خطر این هستیم که متن کیفیت خود را از دست بدهد.احتمالاً تا کنون متونی را خوانده اید که در آن ها به قدری کلمات کلیدی تکرار شده اند که اولاً خواننده را خسته می کند دوماً این که گویی متن کیفیت خود را از دست داده، زیرا که در خدمت کلمات کلیدی قرار گرفته است و تا حدودی در مواردی شاهد هستیم که کلمات کلیدی، متن را از ساختار مناسب خود خارج ساخته است.

دومین دسته از سئوکارانی که عموماً تجربه زیادی در این زمینه دارند بر این باورند که تکرار زیاد کلمات کلیدی می تواند در بهبود سئو وبسایت اثر گذاری قابل توجهی داشته باشد. به همین دلیل محتوانویس ها را ترغیب به نگارش متن هایی با چگالی بالای کلمات کلیدی می کنند.اما به راستی حق با کدام یک از این دو دسته است و کدام یک از آن ها در زمینه چگالی کلمات کلیدی به درستی اظهار نظر می کنند؟

keyword stuffing چیست

چگالی کلمه کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

اگر می خواهید بدانید که در یک متن چه تعداد کلمه کلیدی باید استفاده شود در این بخش می خواهیم نحوه حساب کردن کلمات کلیدی را به شما بگوییم.به طور کلی فرمولی که برای این محاسبه ارائه کرده اند از این قرار است:

تعداد کلمات کلیدی تقسیم بر تعداد کل کلمات استفاده شده در مقاله، ضربدر 100

( کلمات کلیدی استفاده شده / کل کلمات مقاله ) ضرب در 100

با این فرمول می توانید درصد کلمات کلیدی استفاده شده را تعیین کرده و از مناسب بودن میزان آن اطمینان حاصل کنید.در واقع عددی که در پایان روش محاسبه فوق حاصل می شود چگالی کلمات کلیدی را در یک متن نشان می دهد.

Keyword stuffing چیست؟

Keyword stuffing عبارت است از تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی هدف به منظور کسب رتبه بهتردر صفحه. در گذشته، این روش یکی از محبوب ترین روش های کلاه سیاه سئو محسوب میشد.اما امروزه از این روش زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.اگر درصد تراکم کلمات کلیدی صفحه شما زیاد باشد،ممکن است توسط گوگل جریمه شوید.

شما باید از این کار اجتناب کنید زیرا پر کردن کلمات کلیدی (Keyword stuffing) مغایر با دستورالعمل های کیفیت موتور جستجوی گوگل است، و این می تواند منجر به جریمه موتور جستجو شود که صفحه را از نتایج حذف کند.

تراکم بیش از حد کلمات کلیدی همچنین می تواند تجربه ضعیفی را برای خوانندگان و کاربران شما ایجاد کند.این می تواند بر وضوح و خوانایی محتوای صفحات شما تأثیر بگذارد و باعث شود بازدید کنندگان به سمت صفحاتی باکیفیت تر رجوع کنند.

تعداد چگالی کلمات کلیدی

ضرورت آگاهی از چگالی کلمات کلیدی در یک متن 

براساس آنچه که در بخش های قبلی گفته شد علیرغم اینکه باید تعداد معینی از کلمه کلیدی در متن استفاده شود، اما نباید میزان استفاده از آن فراتر از حد معمول باشد. بنابراین در این شرایط گفته می شود که شما به عنوان یک وبمستر باید در هنگام انتشار متن تان در خصوص میزان چگالی و تکرار کلمات کلیدی در طول متن تان آگاه باشید. اگر کلمات کلیدی به میزان استاندارد در متن استفاده شده بود که باید به شما تبریک گفت. زیرا که اصول تولید محتوا را رعایت کرده اید. اما اگر کمتر یا بیشتر از حد معمول بود باید نسبت به آینده سئوی محتوایی که تولید کرده اید قدری مشکوک باشید. زیرا که این کم بودن میزان چگالی کلمات کلیدی یا حتی زیاد بودن این چگالی در نهایت به ضرر وبسایت تان خواهد بود. هر کدام از این اتفاقات رخ دهد، یعنی اگر چگالی کم باشد یا بیش از حد تکرا شوند افتادن از یک سمت بوم است.  

در اینجاست که مشخص می شود شما ضرورتاً باید از میزان چکالی کلمات کلیدی تان آگاه باشید و دقیق آن را مورد بررسی قرار دهید. آگاهی باعث انجام اصلاحیه به اشتباهات انجام شده می شود. چیزی که شما نیاز دارید برای بهبود سئو کلی وبسات تان انجام دهید. 

میزان مناسب چگالی کلمات یا تراکم کلمات کلیدی

یکی از مهم ترین مباحثی که همواره بین سئوکاران و مهندسین وبسایت ها مطرح می شود این است که :

1.میزان چگالی کلمات چقدر باشد؟

2.آیا باید کلمات کلیدی به کرّات در وبسایت تکرار شوند یا این که میزان مشخصی برای آن تعیین گردیده است؟

واقعیت این است که در گذشته یعنی تقریباً 20 سال پیش ( اواخر دهه 1990 ) به قدری به چگالی کلمات کلیدی اهمیت داده می شد و به میزانی این کلمات تکرار می شدند که گاهاً متن اصلی قربانی تکرار این کلمات می گردید. در نتیجه شاهد بودیم که گویی متن برای ارائه اطلاعات نبوده بلکه مهم ترین هدفش تکرار یکسری کلمات بوده است.

اما به مرور زمان و به موازات پیشرفت هایی که در الگوریتم های گوگل ایجاد گردید شاهد کاهش اهمیت کلمات کلیدی شدیم. البته الگوریتم ها به نوعی تعیین گردید که کلمات کلیدی باید به طور مناسب در متن بکار گرفته شوند.بر همین اساس اگر در گذشته به وبسایت هایی رتبه داده می شد که در آن ها کلمات کلیدی به وفور در متن استفاده می شد اما با تغییرات الگوریتم همین وبسایت ها مورد جریمه واقع می شدند.در نتیجه صاحبان وبسایت ها تغییر جهت دادند و تلاش شان بر تولید محتواهایی بود که بتوانند در آن کلمات کلیدی را به شکل مناسب استفاده کنند.

این روز ها نیز گوگل وبسایت هایی که به شکل نامتعارف از کلمات کلیدی استفاده کرده است را جریمه می کند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که استفاده بی رویه از کلمات کلیدی نه تنها وضعیت سئو را به شکل مثبت تغییر نخواهد داد بلکه احتمالاً به ضررتان باشد و به شکل معکوس تاثیر بگذارد.

بهترین میزان استفاده از کلمات کلیدی یا بهترین چگالی کلمات کلیدی 1 تا 3 درصد از کل متن است. یعنی تعداد کلمات متن مقاله را در نظر بگیرید 1 تا 3 درصد آن بهترین میزانی است که می توانید از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید.

 

چه تعداد کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنیم؟

هیچ قانون سخت و جدی در مورد چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد. با این وجود، برخی از دستورالعمل ها وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در مورد استراتژی هدف قرار دادن کلمات کلیدی خود تصمیم بگیرید.بسیاری از متخصصان سئو توصیه می کنند که از هر 200 کلمه درمحتوای خود، یک کلمه کلیدی استفاده کنید.به عبارت دیگر، اگر یک صفحه وب از یک پاراگراف 200 کلمه ای تشکیل شده باشد، نباید بیش از یک کلمه کلیدی در آن بکار رود.

بهترین جایگاه قرار دادن کلمات کلیدی

علاوه بر این که استفاده از کلمات کلیدی مهم است و نیز مقدار و تعداد آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است باید در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی در کدام بخش ها و در کدام جایگاه ها در متن قرار داده شوند. زیرا که مکان آن ها نیز به اندازه مقدارشان اهمیت دارد.

مهم ترین توصیه هایی که سئو کاران به صاحبان وبسایت ها می کنند این است که کلمات کلیدی را در ابتدای متن مثلا در بخش مقدمه ای که نگارش می کنید بیاورید. زیرا که در این موارد موتورهای جستجو توجه بیشتری به این بخش از متن ها خواهند داشت. در نتیجه شاهد بهبود وضعیت سئو وبسایت خواهیم بود.بنابراین بخش های ابتدایی متن بهترین گزینه برای استفاده از انواع کلمات کلیدی هستند و در نهایت کارایی کلمات کلیدی در این موارد بیش از پیش ظهور پیدا خواهد کرد.

خاتمه

امیدواریم که تمامی بخش های ارائه شده در این مقاله بتواند پرسش های شما را در زمینه چگالی یا تراکم کلمات کلیدی پاسخ گوید.

در صورتی که همچنان مباحثی در این زمینه برای شما سوال برانگیز است یا این که ابهام دارد می توانید در بخش کامنت ها تمامی پرسش های خود را مطرح کرده تا در اولین فرصت کارشناسان ما پاسخ پرسش هایتان را به صورت دقیق و تخصصی اما به زبانی ساده در همان بخش قرار دهند. 

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها