بسته

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی

در صورتی که در فضای وب فعالیت کنید و در این حوزه حتی اطلاعاتی ابتدایی داشته باشید، به‌احتمال زیاد از میزان اهمیت انتخاب کلمات کلیدی در سئو وب سایت آگاهی دارید. تراکم کلمات کلیدی مفهومی بنیادی برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. درک چگونگی عملکرد کلمات کلیدی بسیار مهم است، چراکه این امر می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رتبه سایت شما در نتایج موتور جستجو (SERP) و همچنین هزینه فعالیت‌های بازاریابی آنلاین شما داشته باشد. با این حال، اهمیت تراکم کلمات کلیدی در بیشتر الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتور جستجو، از جمله گوگل، طی سال‌های اخیر تغییر کرده است. بنابراین درک اینکه این مفهوم چه تاثیری بر SEO سایت شما در جهان پس از الگوریتم پاندا دارد، بسیار مهم است.

اگر از چگالی کلمات کلیدی به‌درستی استفاده شود، می‌تواند به جذب کاربر در موتورهای جستجو کمک کند و امکان دیده شدن یک صفحه را در نتایج موتورهای جستجو افزایش دهد. البته در صورت بی‌توجهی به تراکم کلمات کلیدی، ممکن است یک صفحه از رتبه‌بندی بازداشته شود یا حتی توسط موتور جستجو مجازات شده و آن صفحه به‌طور کلی از نتایج حذف شود. با اهمیت دادن به تراکم کلمات کلیدی می‌توانید از مزایای محتوای کاملاً بهینه شده بهره‌مند شوید. در این مقاله چگالی کلمه کلیدی و نحوه استفاده صحیح از آن توضیح داده خواهد شد.

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

زمانی که قصد دارید یک مقاله یا محتوای متنی را برای یک وب سایت تولید کنید، باید در ابتدا کلمات کلیدی مهم در همان زمینه به ‎خصوص را بیابید. سپس ضروری است که کلمات کلیدی به دفعات متعدد و مکرر در متن تکرار شده و در جایگاه مناسبی قرار داده شوند. Keyword Density یا چگالی کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که یک کلمه کلیدی خاص در یک صفحه وب در مقایسه با تعداد کل کلمات ظاهر شود. تراکم کلمات کلیدی اغلب به‌صورت درصد یا نسبت گزارش می‌شود. هرچه میزان چگالی کلمه کلیدی بالاتر باشد، کلمه کلیدی انتخابی شما بیشتر در صفحه استفاده شده است.

  • اما کلمات کلیدی چقدر باید تکرار شوند؟
  • آیا میزان تراکم کلمات کلیدی در متن به‌طور دقیق تعیین شده است یا خیر؟

دیدگاه‌های مختلف درباره چگالی کلمات کلیدی

این روزها افرادی که در زمینه بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو فعالیت می‌کنند، درباره تراکم کلمات کلیدی دو نظر مخالف دارند که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها به‌تفکیک پرداخته‌ایم.

  1. اولین دسته از سئوکاران معتقدند که نباید کلمات کلیدی را به میزان زیاد در متن تکرار کرد. چراکه الگوریتم‌های گوگل بسیار پیشرفته است و در صورت استفاده بسیار از کلمات کلیدی، کیفیت متن به خطر می‌افتد. احتمالاً تاکنون متونی را مطالعه کرده‌اید که در آن‌ها به‌قدری کلمات کلیدی تکرار شده است که علاوه بر خسته شدن شما، متن نیز کیفیت خود را از دست داده است.
  2. دومین دسته از سئوکارانی که عموماً تجربه زیادی در این زمینه دارند، بر این باورند که تکرار زیاد کلمات کلیدی می‌تواند در افزایش ترافیک سایت و بهبود سئو وب سایت اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد. به همین دلیل محتوانویس‌ها را ترغیب به نگارش متن‌هایی با چگالی بالای کلمات کلیدی می‌کنند.

keyword stuffing چیست

شیوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

اگر می‌خواهید بدانید که در یک متن چه تعداد کلمه کلیدی باید استفاده شود، در این بخش شیوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی را به شما آموزش خواهیم داد. به طور کلی فرمول چگالی کلمات کلیدی به‌صورت زیر است:

100 * (تعداد کل کلمات مقاله / تعداد کلمات کلیدی استفاده شده)

با این فرمول می‌توانید درصد کلمات کلیدی استفاده شده در متن را تعیین کرده و از مناسب بودن میزان آن اطمینان حاصل کنید. در واقع عددی که در نهایت حاصل می‌شود، چگالی کلمات کلیدی را در یک متن نشان می‌دهد.

Keyword stuffing چیست؟

Keyword stuffing عبارت است از تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی هدف به‌منظور کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو. درگذشته، این روش یکی از محبوب ترین روش های کلاه سیاه سئو محسوب می‌شد. اما امروزه این روش منسوخ شده است. چراکه در صورت بالا بودن درصد تراکم کلمات کلیدی در یک صفحه، ممکن است توسط گوگل جریمه شوید.

توصیه می‌شود از این کار اجتناب کنید، زیرا Keyword stuffing مغایر با دستورالعمل‌های موتور جستجوی گوگل است و این مورد می‌تواند منجر به جریمه وب سایت شما شود و صفحه‌تان را از نتایج گوگل حذف کند. همچنین، تراکم بیش از حد کلمات کلیدی می‌تواند کیفیت محتوای شما را کاهش دهد و تجربه منفی را برای کاربران شما به وجود آورد. Keyword stuffing می‌تواند بر وضوح و خوانایی محتوای صفحات شما تأثیر بگذارد و باعث شود بازدید کنندگان به صفحاتی باکیفیت بالاتر مراجعه کنند.

تعداد چگالی کلمات کلیدی

اهمیت آگاهی از چگالی کلمات کلیدی چیست؟

بر اساس آنچه تا به اینجای مقاله گفته شد، علی‌رغم اینکه باید تعداد معینی از کلمات کلیدی در متن استفاده شود، نباید میزان استفاده از آن فراتر از حد معمول باشد. بنابراین شما به‌عنوان یک وبمستر باید در هنگام انتشار متن در وب سایت، از میزان چگالی کلمات کلیدی در طول محتوا آگاه باشید. اگر کلمه کلیدی به میزان استاندارد در متن استفاده شده باشد، نیازی به تغییر محتوا نیست، چراکه اصول تولید محتوا به‌درستی رعایت شده است. اما در صورتی که تعداد کلمات کلیدی موجود در متن کمتر و یا بیشتر از حد معمول باشد، باید برای رتبه‌ای که آن محتوا در موتورهای جستجو دریافت می‌کند، نگران شوید. زیرا کم بودن چگالی کلمات کلیدی و یا حتی زیاد بودن آن، در نهایت به ضرر وب سایت‌تان خواهد بود. آگاهی از تراکم کلمات کلیدی باعث اصلاح اشتباهات موجود در محتوا می‌شود و در بهبود سئو وب سایت شما نیز نقش به سزایی خواهد داشت.

میزان تراکم کلمات کلیدی باید چگونه باشد؟

یکی از مهم‌ترین مباحثی که همواره بین سئوکاران و وبمسترها مطرح می‌شود، این است که:

  1. میزان چگالی کلمات کلیدی باید چقدر باشد؟
  2. آیا باید کلمات کلیدی به کرّات در محتوا تکرار شوند یا این که میزان مشخصی برای آن تعیین شده است؟

تقریباً 20 سال پیش و اواخر دهه 1990، به چگالی کلمات کلیدی اهمیت بسیاری داده می‌شد و به میزانی کلمات کلیدی در محتوا تکرار می‌شدند که گاهاً محتوای اصلی متن قربانی تکرار این کلمات می‌شد. در نتیجه محتواهایی مشاهده می‌شدند که برای ارائه اطلاعات نبودند، بلکه مهم‌ترین هدف آن‌ها تکرار یک سری کلمات کلیدی بود.

اما به‌مرور زمان و به موازات پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، شاهد کاهش چگالی کلمات کلیدی در مقالات وب سایت‌ها شدیم. الگوریتم‌های گوگل به‌نوعی تعیین شدند که کلمات کلیدی باید به‌طور متناسب در متن به‌کارگرفته می‌شدند. بر همین اساس، اگر در گذشته وب سایت‌هایی در رتبه‌های برتر قرار می‌گرفتند که در آن‌ها کلمات کلیدی به وفور در متن استفاده شده بود، با تغییر الگوریتم‌ها، این دسته از وب سایت‌ها توسط گوگل جریمه شدند. در نتیجه صاحبان وب سایت‌ها تغییر جهت دادند و تلاش‌شان بر تولید محتواهایی بود که بتوانند در آن کلمات کلیدی را به شکل متناسب استفاده کنند.

این روزها نیز گوگل وب سایت‌هایی که به شکل نامتعارف از کلمات کلیدی استفاده کنند را جریمه می‌کند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی نه تنها در بهبود سئو سایت شما تأثیر نخواهد داشت، بلکه به ضرر وب سایت‌تان نیز خواهد بود. بهترین میزان چگالی کلمات کلیدی 1 تا 3 درصد از کل متن محسوب می‌شود. باید کل کلمات متن را در نظر بگیرید و سپس 1 تا 3 درصد آن را محاسبه کنید، به تعداد عدد به دست آمده می‌توانید از کلمات کلیدی در متن استفاده کنید.

میزان مناسب چگالی کلمات یا تراکم کلمات کلیدی

چه تعداد کلمه کلیدی باید در محتوا استفاده کرد؟

هیچ قانون سخت و جدی درمورد چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد. با این حال، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند برای استراتژی هدف قرار دادن کلمات کلیدی تصمیم بگیرید. بسیاری از متخصصان سئو توصیه می‌کنند که در هر 200 کلمه از محتوای خود، باید از یک کلمه کلیدی استفاده کنید. به عبارت دیگر، اگر یک صفحه وب از یک پاراگراف 200 کلمه‌ای تشکیل شده باشد، نباید بیش از یک کلمه کلیدی در آن به‌کار رود.

بهترین جایگاه قرار دادن کلمات کلیدی

علاوه بر اینکه استفاده از کلمات کلیدی مهم است و مقدار و تعداد آن از اهمیت بالایی برخوردار است، باید در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی در کدام بخش‌ها و در کدام جایگاه‌ها بهتر است در متن قرار داده شوند. مهم‌ترین توصیه‌هایی که سئوکاران به صاحبان وب سایت‌ها می‌کنند، این است که کلمه کلیدی را در ابتدای متن و در بخش مقدمه بیاورید. چراکه در این حالت، موتورهای جستجو توجه بیشتری به این بخش از متن خواهند داشت و منجر به بهبود سئو وب سایت خواهد شد. بنابراین بخش‌های ابتدایی متن بهترین گزینه برای استفاده از انواع کلمات کلیدی هستند.

در ابتدای کار بهتر است از خدمات سفارش سئوی سایت استفاده کنید تا رتبه گیری در گوگل راحت تر انجام گیرد. تیم ها و سایت های مختلف از جمله تیم سئو در ناپ شاپ این خدمات را اراده می‌دهند. 

بهترین جایگاه قرار دادن کلمات کلیدی

ابزار بررسی چگالی کلمات کلیدی

درست است که می‌توانید با اطلاع از تعداد کل کلمات و کلمات کلیدی به‌کاررفته در هر صفحه وب سایت، میزان تراکم کلمات کلیدی را محاسبه کنید؛ اما با گسترش وب سایت و افزایش تعداد صفحات، بهتر است از ابزارهای مناسب کمک بگیرید و در زمان خود نیز صرفه‌جویی کند. در ادامه به معرفی چندتا از بهترین ابزارهای بررسی چگالی کلمات کلیدی خواهیم پرداخت.

SEO Review

شیوه کار این ابزار رایگان مبتنی بر وب، به این صورت است که آدرس سایت خود را وارد می‌کنید، سپس گزینه "من ربات نیستم" را تأیید کنید تا چگالی کلمه کلیدی هر صفحه از وب سایت‌تان بررسی شود. این ابزار کلمات کلیدی که بیش از حد تکرار شده‌اند را مشخص می‌کند، بنابراین شما به‌راحتی می‌توانید ببینید که کدام‌یک از کلمات کلیدی باید حذف شوند.

تحلیلگر چگالی کلمات کلیدی SEOBook

برای استفاده از این ابزار رایگان نیاز به یک حساب کاربری دارید. همراه با گزارش‌های تراکم کلمات کلیدی، این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و داده‌های 5 صفحه اول را جمع‌آوری کرده و تجزیه و تحلیل کنید.

ابزار Copywritely

سادگی و کاربرپسند بودن Copywritely آن را به گزینه خوبی تبدیل برای کسانی تبدیل کرده است که به‌دنبال بررسی سریع تراکم کلمات کلیدی هستند. می‌توانید برای بررسی و تصحیح خطاهای موجود در محتواهای وب سایت‌تان در Copywritely ثبت نام کنید.

خاتمه

اگر می‌خواهید موقعیت وب سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید، باید با کلمات کلیدی قدرتمند شروع کنید و تعادل استفاده از کلمات کلیدی را رعایت کنید. با ارزیابی منظم چگالی کلمات کلیدی محتواهای وب سایت خود، می‌توانید رتبه بهتری را در موتورهای جستجو دریافت کنید و از خطر جریمه توسط گوگل رهایی یابید. امیدواریم که تمامی بخش‌های ارائه شده در این مقاله بتواند پرسش‌های شما را در زمینه چگالی یا تراکم کلمات کلیدی پاسخ گوید.

در صورتی که همچنان مباحثی در این زمینه برای شما سوال برانگیز است یا این که ابهام دارد می‌توانید در بخش کامنت‌ها تمامی پرسش‌های خود را مطرح کرده تا در اولین فرصت کارشناسان ما پرسش های‌تان را به‌صورت دقیق و تخصصی و در عین حال به زبانی ساده پاسخ دهند.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها