در حال بارگذاری ...
بسته

نیچ مارکتینگ چیست؟

1. نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست؟

2. نیچ مارکتینگ دارای چه ویژگی هایی است؟

3. نیچ مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

4. نیچ مارکتینگ بهترین گزینه برای چه نوع کسب و کار هایی است؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار نام این روش بازاریابی به گوش تان خورده است و دوست دارید که اطلاعاتی دقیق را در این زمینه کسب کنید با ما همراه باشید. زیرا که در این مقاله و در بخش های مختلفی که تدارک دیده ایم پاسخ تمامی پرسش هایی که در ابتدای همین متن آمده است را به زبانی ساده و روان خواهیم آورد.

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست؟

نیچ مارکتینگ به یکی از انواع روش های بازاریابی اشاره دارد که در آن صاحبان شرکت ها و تولیدکنندگان به سراغ بخش هایی از بازار می روند که آن بخش ها از دید سایر رقبا پنهان مانده است. درواقع گاهاً بازار های مختلف دارای بخش هایی است که همواره از سوی شرکت ها و برند های بزرگ مورد توجه قرار نگرفته است یا این که آن بخش به قدری کوچک بوده است که صاحبان صنایع بزرگ نخواسته اند که به سراع آنها بروند و زمان خود را صرف پروژه های کوچک کنند.

در این موارد شرکت هایی که نوپا هستند و به تازگی روند فعالیت های خود را آغاز کرده اند به جای این که درصدد رقابت با شرکت های بزرگ و باسابقه برآیند تلاش می کنند که دست روی بخش هایی از بازار بگذارند که پیش از آن دست نخورده باقی مانده بود.

نیچ مارکتینگ نیز به همین تکنیک اشاره دارد. در واقع در نیچ مارکتینگ افراد به سراغ به اصطلاح نقاط دنج بازار می روند و در صدد هستند که نیاز های آن بخش از جامعه را تامین کنند. نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ در فارسی به بازاریابی جاویژه یا بازاریابی گوشه ای ترجمه شده است. اما به طور کلی افراد بیشتر با ترکیب " نیچ مارکتینگ" این شیوه از بازاریابی را می شناسند.

نیچ مارکتینگ چیست؟

انواع اقدامات در زمینه نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای

از مهم ترین کار هایی که می توانید و بایددددد در نتیچ مارکتینگ انجام دهید تا به هدف خودتان نزدیک شوید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام تحقیقات گسترده و دقیقت در خصوص مشتریان و بازار هدف
  • برنامه ریزی و تعیین استراتژی در خصوص انواع اقداماتی که باید در خصوص جذب مشتری انجام دهید
  • پیشبرد روند طراحی محصول و یا تدارک انواع خدماتی که باید به مشتریان ارائه کرد و آنها کاملاً باید بر حسب نیاز های مشتریان باشد. در غیر اینصورت بازنده بازی رقابتی در مارکتینگ شما خواهید بود.
  • تحقیق در خصوص انواع پلتفرم های تبلیغاتی و در نهایت انتخاب بهترین، موثر ترین و ثمربخش ترین آنها در خصوص انواع روند مارکتینگ در یکی از آن ها برای رشد و گسترش فعالیت های فروشگاهی تان در فضای آنلاین
  • استفاده از انواع تکنیک های گسترش فعالیت های آنلاین از جمله شراکت های بیزنسی با سایر رقبا
  • انجام مارکتینگ و بکارگیری انواع تکنیک هایی که می توانند در جهت معرفی و جذب مشتریان تان به درستی و دقیق عمل کنند.مزایای نیچ مارکتینگ

ویژگی های نیچ مارکتینگ چیست؟

مهم ترین ویژگی هایی که می توانیم برای نیچ مارکتینگ برشمریم موارد زیر هستند:

1. بازار هدف برای صاحبان کسب و کار ها که می خواهند از نیچ مارکتینگ استفاده کنند بسیار محدود و کوچک است.

2. بازار هدف برای مدیران شرکت ها و برند ها علیرغم کوچک بودن اما دارای سودآوری قابل توجیهی است که باعث می شود افراد به سراغ این بازارها بروند و امیدوار باشند که می توانند برای شروع درآمد مناسبی داشته باشند.

3. عدم برخورداری از رقبای اصلی و واقعی در بازار هدف: در واقع همانطور که در تعریف نیچ مارکتینگ گفته شد مدیران و روسای شرکت ها و برند ها به سراغ بازار هایی می روند که پیش از آن کسی روی آن ها دست نگذاشته است و به نوعی دنج و امن محسوب می شود. بدون این که دغدغه رقابت با دیگر شرکت های مشابه را داشته باشند. در مواردی که رقیب هایی مطرح می شوند شرکت می تواند تکنیک هایی را بکار گیرد که موفق شود و تمایز کار آن ها با دیگران مشخص گردد.

4. بازار هدف در تکنیک نیچ باید پتانسیل داشته باشد تا بتوانید در آن سرمایه گذاری کنید تا بعدها به سوددهی دست پیدا کنید. بنابراین در صورتی که نتوانید به آینده این بازار امیدوار باشید تا حدودی سرمایه گذاری و صرفه هزینه و زمان در آن بازار تا حدودی غیر منطقی است.

5. توانایی های اقتصادی بازار هدف در نتیچ مارکتینگ: زمانی که یک بازار هدف را انتخاب می کنید در صورتی که آن بازار سرمایه ای برای خرید محصولات از شما را نداشته باشد یا این که نتواند از پس هزینه های شما برآید طبیعی است که نمی توان به آینده این بازار امیدوار بود.

بنابراین بر اساس تمامی ویژگی هایی که در بالا برشمردیم یک بازار هدف در نیچ مارکتینگ دارای ویژگی هایی است که باعث می شود شما اطمینان حاصل کنید آن بازار صلاحیت و امکانات تبدیل شدن به یک بازار موفق را دارد. در غیر اینصورت نمی توان توجیه کرد که دیگر شرکت ها و رقبا این بازار را چرا نخواسته اند. در واقع شاید آن ها پیش از شما متوجه شده اند که این گزینه نمی تواند به عنوان یک بازار هدف انتخاب شود و روی آن سرمایه گذاری انجام گردد.

ویژگی های نیچ مارکتینگ

مزایای نیچ مارکتینگ

این تکنیک در بازاریابی نیز همچون بسیاری از دیگر تکنیک هایی که وجود دارند می تواند با مزایا و نتایج مثبتی همراه باشد تا باعث شود شرکت های نوپا و جدید در مسیر تجارت شان سریعاً رشد کنند.

مهم ترین مزایای این تکنیک:

1. شما تبلیغات تان را در جهت معرفی خود و آگاهی بخشی به دیگران در یکسری بازار های مشخصی انجام خواهید داد. در نتیجه احتمال موفقیت شما در کوتاه ترین زمان افزایش می یابد. زیرا که محصولات و یا خدماتی که ارائه می کنید را برای بخشی از بازار ارائه خواهید کرد در نتیجه سرعت تبلیغات زیاد است.

2. با تلاش در جهت این که محصولات و خدمات باکیفیت تری ارائه کنید در کوتاه ترین زمان در بازارهای کوچکی که تسخیر کرده اید می توانید تبدیل به یک برند شوید.

3. کیفیت محصولات و خدمات شما در بازار های هدف شما مشتریان دائمی و وفادار برای شما جذب خواهد کرد. در نتیجه آهسته آهسته تعداد زیادی از مشتریان وفادار را برای خودتان به مدت طولانی نگه خوساهید داشت.

4. بازار های کوچک آهسته آهسته روند تبلیغاتی خود جوش را برایتان انجام خواهند داد. در واقع در این موارد تکنیک بازاریابی دهان به دهان انجام خواهد شد. (‌برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ای با همین عنوان در وبسایت مان مراجعه کنید.)‌ به این معنی که در صورت رضایت افرادی که در بازار های کوچک مشتری شما هستند شما به شکل خودکار از سوی آنان به دیگران معرفی خواهید شد و مشتریان دیگری را از طریق بازار های هدف خود _ که در ابتدا کوچک بودند اما به سرعت در حال گسترش هستند_ به دیگران معرفی خواهید شد.

5. بازار های کوچک در قبال معرفی شما به دیگران هزینه ای دریافت نخواهند کرد. زیرا که آنان صرفاْ از روی رضایتی که تجربه کرده اند دست به تبلیغ می زنند. بنابراین در این موارد شما هیچ هزینه ای را برای تبلیغات پرداخت نخواهید کرد. در نتیجه در هزینه های تبلیغات شما صرفه جویی خواهد شد.

6. در ابتدا قطعاً در بازار های محدود فروش های محدودی خواهید داشت و بالطبع سود های محدودی به دست خواهید آورد. اما به مرور زمان بازار شما گسترش خواهد یافت و فروش شما افزایش می یابد. بنابراین این تکنیک بازاریابی به نوعی روند رشد شما را به صورت تصاعدی بالای می برد تا بتوانید سود زیادی را بدست آورید.

مزایای نیچ مارکتینگ

خاتمه

امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله دقیقاً بدانید که نیچ مارکتینگ چیست و چه مزایایی برای کسب و کار های نوپا دارد. در صورتی که همچنان پرسش هایی در این زمینه برای شما مطرح است این امکان برایتان فراهم است که در بخش کامنت ها با ما و کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در اسرع وقت پاسخ سوالات و ابهامات شما را در همان بخش قرار دهند.

بسیاری از افراد شاید تصور کنند که این شیوه از بازاریابی بسیار محدود است و نمی تواند پاسخ گوی مناسبی برای فروش محصولات و رشد آن ها در مسیر تجاری شان باشد. در حالیکه این تکنیک تا کنون توانسته است که بسیاری از صاحبان صنایع و برند ها را از نقطه صفر به رشد بسیار قابل توجهی برساند.

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها