بسته

چرا وب‌ سایتمان در نتایج گوگل قرار نمی‌گیرد؟

چرا وب‌ سایتمان در نتایج گوگل قرار نمی‌گیرد؟

چرا وب‌ سایتمان در نتایج گوگل قرار نمی‌گیرد؟

میلیاردها کاربر در سراسر دنیا از موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن اخبار، اطلاعات، محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. این بدان معنا است که برای دسترسی به آن افراد، باید وب سایت شما در نتایج گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط قابل مشاهده باشد. سئوکاران از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا یک وب سایت در نتایج گوگل قرار گیرد و صفحات مختلف آن نیز بتوانند رتبه‌های ابتدایی گوگل را کسب کنند. به همین دلیل، زمانی که علی‌رغم به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف برای بهبود رتبه سایت، صفحات سایت در نتایج گوگل مشاهده نمی‌شوند، یا اینکه جایگاه مناسبی ندارند، اولین پرسشی که برای سئوکاران و مدیران کسب‌وکارهای آنلاین پیش می‌آید، این است که:

چرا وب سایت‌مان در نتایج گوگل قرار نمی‌گیرد؟

در ادامه تمامی عوامل بالا نیامدن سایت در گوگل را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد، تا مشکلاتی را که مانع از نمایش سایت شما در جستجوی گوگل می‌شوند را تشخیص داده و به آن‌ها رسیدگی کنید.

چرا وب‌ سایتمان در نتایج گوگل قرار نمی‌گیرد؟

چرا سایت من در گوگل نیست؟

کابوس هر کسب‌وکاری این است که باارزش‌ترین کلمات کلیدی خود را در گوگل جستجو کند، اما وب سایت خود را در نتایج مشاهده نکند. به احتمال زیاد این سؤال برایتان پیش می‌آید که چرا وب سایت من در گوگل نمایش داده نمی‌شود؟ ما از علت نبودن سایت شما در نتایج گوگل مطلع هستیم و شما را با نحوه رفع آن‌ آشنا خواهیم کرد تا بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل بهبود ببخشید. در ادامه مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایلی که مانع نمایش سایت در گوگل می‌شود را بررسی کرده‌ایم:

1. جدید بودن وبسایت

طبیعی است که در ابتدای راه‌اندازی یک وب سایت نمی‌توان انتظار داشت که صفحات سایت در رتبه‌های برتر گوگل قرار گیرند. چراکه باید تمامی اقدامات ضروری در خصوص بهبود سئو سایت انجام شود. اقداماتی که در جهت بهبود سئو وب سایت خود انجام خواهید داد، برای گوگل این بستر را فراهم می‌کند که صفحات شما را تشخیص دهد و به رتبه‌بندی هر یک از آن‌ها بپردازد. وب سایت‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند باید مدت زمانی را صرف انجام تکنیک‌های سئو کنند تا گوگل به اعتبار وب سایت آن‌ها پی ببرد و فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شود را ارزش‌گذاری کند. با اهمیت دادن به سئو تکنیکال و تولید محتواهای باکیفیت می‌توانید به جایگاه مناسبی در لیست نتایج گوگل دست پیدا کنید.

البته نمی‌توان به‌طور دقیق مدت زمانی که باید از راه‌اندازی وب سایت بگذرد تا سایت در لیست نتایج گوگل مشاهده شود را مشخص کرد. نحوه عملکرد وبمستر‌های یک وب سایت و میزانی که حرفه‌ای کارشان را پیگیری کنند، در این مدت زمان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. برای بررسی اینکه گوگل از وجود وب سایت شما اطلاع دارد، نام وب سایت‌تان را به شکل زیر جستجو کنید.

site: yourwebsite.com

اگر حداقل یک نتیجه وجود داشته باشد، نشان‌دهنده آن است که ربات‌های گوگل از وب سایت شما اطلاع دارند. در غیر این صورت، لازم است یک نقشه سایت ایجاد کنید و آن را از طریق Google Search Console با گوگل به اشتراک بگذارید.

نتایج گوگل

2. جلوگیری از ایندکس شدن صفحات توسط گوگل

گاهی اوقات ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا گوگل نتایج جستجو را به‌روز کند. این مورد، به این دلیل است که وب سایت شما جدید است و هیچ لینک ورودی ندارد. اگر این سؤال برایتان پیش آمده که علت ایندکس نشدن سایتم در گوگل چیست؟ باید بدانید که در صورت وجود تگ noindex در HTML، صفحه قابل شناسایی نخواهد بود و در رتبه‌بندی گوگل نیز قرار نمی‌گیرد. زیرا صفحات دارای این تگ توسط گوگل شناسایی نمی‌شوند. در نتیجه نمی‌توانید انتظاری برای رتبه‌بندی آن صفحه داشته باشید.

بنابراین، توصیه می‌شود که در این شرایط به تنظیمات تگ‌ها مراجعه کنید و در صورتی که تگ noindex را در کد HTML قرار داده‌اید، بردارید. در این شرایط اگر در زمینه بهبود سئو سایت پیشرفت کنید می‌توانید در لیست نتایج گوگل وب سایت‌تان را مشاهده کنید.

3. عدم برخورداری از بک لینک‌های کافی برای بهبود وضعیت سایت

همان طور که می‌دانید بک لینک‌ها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عواملی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها سئو سایت را بهبود بخشید. در صورت نبودن سایت در SERP و یا نداشتن رتبه خوبی در گوگل، احتمالاً این تکنیک را به‌درستی به‌کار نگرفته‌اید. توصیه می‌شود بک لینک‌های مناسبی برای وب سایت و صفحات مختلف آن تدارک ببینید تا بتوانید در مدت زمان کم، رتبه خوبی را از ربات‌های گوگل دریافت کنید.

نتایج گوگل

4. عدم اعتبار و ارزش صفحات وبسایت

گوگل براساس الگوریتم‌های خاصی که دائماً در حال تغییر است، به یک صفحه و وب سایت رتبه و جایگاه می‌دهد. الگوریتم رتبه‌بندی گوگل بر اساس PageRank است که به بک لینک‌ها و لینک‌های داخلی بستگی دارد. به همین دلیل صفحاتی که PageRank مناسب و قابل قبولی دارند، از نظر ربات‌های گوگل معتبر هستند. برای افزایش اعتبار یک صفحه وب سایت دو راه وجود دارد:

  • ایجاد بک لینک بیشتر
  • افزودن لینک‌های داخلی

5. جریمه شدن وب سایت توسط گوگل به دلیل تخلفاتی که رخ داده است

دیگر علت نبودن سایت در نتایج گوگل، زیر پا گذاشتن قوانین گوگل است. در صورتی که یک وب سایت مخالف با قوانین گوگل اقدامی انجام دهد، امکان جریمه شدن وب سایت توسط گوگل وجود دارد. برای مثال وب سایت‌هایی که در آن‌ها مطالب کپی بسیاری درج شده است، بعد از گذشت مدت زمانی از سوی گوگل شناسایی می‌شوند و به آن‌ها اخطار‌هایی ابلاغ می‌شود. در صورت عدم پیگیری و بی‌توجهی به اخطارهای گوگل، روند جریمه طی می‌شود. ممکن است گوگل به طور موقت یا دائم سایت‌ را از فهرست و نتایج جستجو حذف کند.

(همچنین بخوانید: پنالتی گوگل یا جریمه گوگل چیست؟ )

نحوه جریمه شدن وب سایت از سوی گوگل به شکل زیر است:

  1. Deindexed: زمانی که دامنه شما به‌طور کامل از گوگل حذف شود.
  2. Penalized: زمانی که دامنه یا صفحه شما هنوز وجود دارد اما هیچ‌یک از صفحات سایت شما را نمی‌توان از طریق جستجوی کلمات کلیدی اصلی پیدا کرد. این جریمه می‌تواند به‌صورت خودکار از طریق الگوریتم گوگل یا به‌صورت دستی توسط مهندس کیفیت گوگل اعمال شود.
  3. Sandboxed: دامنه یا صفحه شما حذف یا جریمه نشده است، اما ترافیکی که از Google دریافت می‌کنید ناگهان به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

علت بالا نیامدن وب سایت ما در گوگل

6. وجود مشکل محتوا کپی  (duplicate content)

محتوای کپی یا Duplicate content به وضعیتی گفته می‌شود که در آن یک محتوا مشابه یا تکراری با دو URL  مختلف منتشر شود. از آنجایی که گوگل دو محتوای مشابه و تکراری را ایندکس نخواهد کرد، این مورد از عوامل بالا نیامدن سایت در گوگل محسوب می‌شود. در این شرایط می‌توانید از تگ‌های کنونیکال (canonical)  استفاده کنید تا روند شناسایی بهترین صفحه و محتوا از سوی گوگل به بهترین شکل انجام شود و اختلالاتی در وب سایت شما رخ ندهد. (برای آگاهی بیشتر از تگ کنونیکال می‌توانید مقاله آشنایی با تگ کنونیکال را مطالعه کنید.)

7. عدم اجازه و ایجاد دسترسی به خزنده‌های گوگل در وبسایت و صفحات

زمانی که از متا تگ استفاده شود یا این که فایل robots.txt به‌کار گرفته شود ربات‌های گوگل نمی‌توانند وارد وب سایت شوند و در بخش‌های مختلف و صفحات آن به ارزیابی بپردازند. ثبت شدن وب سایت در سرچ کنسول گوگل مهم‌ترین اقدامی است که می‌توان در جهت آگاهی از بروز انواع مشکلاتی که در وب سایت رخ می‌دهد، انجام داد. زمانی که گوگل نتواند به صفحات شما وارد شود این اتفاق را به شکل یک ارور در ابزار‌های مختلف سرچ کنسول قرار خواهد داد. در نتیجه می‌توانید با آگاهی از این موضوع، سریعاً روند برطرف کردن اختلالات را طی کنید.

8. سرعت پایین سایت

دیگر دلیل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل، سرعت پایین وب سایت شماست. گوگل در تلاش برای ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران است، در نتیجه فاکتورهای فنی مختلفی را هنگام رتبه‌بندی وب سایت‌ها در نظر می‌گیرد. مهم‌ترین عامل فنی که ربات‌های گوگل ارزیابی خواهند کرد، سرعت وب سایت شما است.

بارگذاری آهسته صفحات منجر به عدم رضایت کاربران می‌شود و در نتیجه بر روی نمایش سایت شما در گوگل تاثیر می‌گذارد. همچنین، عملکرد وب ‌سایت شما بر روی تلفن همراه نسبت به نسخه دسکتاپ ارجحیت دارد. به‌طور کلی، سرعت پایین بارگذاری صفحات نمی‌تواند منجر به عدم نمایش وب سایت در نتایج گوگل شود، اما می‌تواند بر رتبه‌بندی صفحات تأثیر بگذارد. از دلایل رایج بارگذاری کند صفحات، مشکلات جاوا اسکریپت، تصاویر بزرگ و کمبود منابع سرور است.

علت بالا نیامدن وب سایت ما در گوگل

خاتمه

بسیاری از کاربران امروزی برای یافتن محصولات و خدمات موردنظر خود به گوگل مراجعه می‌کنند، بنابراین داشتن رتبه مناسب در این موتور جستجو از همیشه مهم‌تر است. در این مقاله به‌طور کامل به مهم‌ترین دلایل و موانعی که در مسیر قرار گرفتن وب سایت‌تان در نتایج گوگل وجود دارد، پرداختیم. توجه داشته باشید که باید تمامی اقداماتی که نیاز است برای بهبود سئو سایت انجام دهید را به‌شکل صحیح به‌کارگیرید. چراکه تکنیک‌های بهبود رتبه سایت هرچقدر هم که کارآمد باشند، در صورتی که به‌درستی استفاده نشوند نمی‌توان به نتیجه‌بخشی آن‌ها امیدوار بود. از سوی دیگر، در سرچ کنسول تمامی خطاهایی که از سوی گوگل برای شما ارسال شده است را به‌طور دقیق بررسی کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع و بهبود آن‌ها بپردازید.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها