بسته

همه چیز درباره تگ کنونیکال (canonical)

همه چیز درباره تگ کنونیکال (canonical)

همه چیز درباره تگ کنونیکال (canonical)

تگ کنونیکال (canonical) در واقع عنصری از زبان نشانه‌گذاری HTML است که به مدیران وبسایت‌ها کمک می‌کند تا از بروز مطالب تکراری جلوگیری کنند. در واقع برچسب‌های Canonical یک روش قدرتمند برای اطلاع‌رسانی به گوگل و سایر موتورهای جستجو درباره اینکه می‌خواهید کدام URLها را فهرست‌بندی کنید، هستند.

اگر چندین نسخه از یک محتوا را داشته باشید، با استفاده از تگ کنونیکال یک نسخه را به عنوان محتوای اصلی در نظر می‌گیرید که این امر باعث می‌شود تا موتورهای جستجو مهمترین محتوا را تشخیص دهند. در واقع تگ کنونیکال روشی است که به موتورهای جستجو می‌گوید که یک URL خاص دارای محتوای اصلی است و موارد مشابه این محتوا از اهمیت کمتری برخوردار هستند. استفاده از تگ کنونیکال از بروز مشکلات ناشی از نمایش محتوای یکسان یا تکراری در چندین URL جلوگیری می‌کند.

یکی از انواع تگ‌های مهمی که در سئو داخلی مورد توجه سئوکاران قرار می‌گیرد، تگ کنونیکال است. در تگ کنونیکال ما محتوای اصلی را از دیگر محتواهای کپی متمایز می‌کنیم تا گوگل آن را به درستی شناسایی کند. 
اگر شما به دنبال کسب اطلاعاتی دقیق در زمینه تگ کنونیکال هستید، این مقاله را از دست ندهید، زیرا که در آن جزئیاتی دقیق و مهم در خصوص این تگ به شما ارائه خواهیم کرد. 

تگ کنونیکال چیست؟

در یک وبسایت احتمال دارد که یک محتوا نسخه‌های متفاوت و متعددی داشته باشد. برای این که گوگل نسخه اصلی آن را شناسایی کند باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم. 
این تگ در لینک یک صفحه قرار داده می‌شود و هیچ تغییری در بخش‌های ظاهری صفحه ایجاد نخواهد کرد. حتی ممکن است افراد عادی و کاربران نیز متوجه آن نشوند. این اقدام صرفاً مورد بررسی گوگل خواهد بود و موجب می‌شود که لینک دارای تگ کنونیکال ایندکس شود.

با این مسئله موتورهای جستجو را از سردرگمی در می‌آورید و در جایی که موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام نسخه را در نتایج خود نشان دهند، مشکل محتوای تکراری را حل می‌کنید. در کد html زیر می‌توانید نمونه‌ای از تگ کنونیکال و محل قرار‌گیری آن را مشاهده کنید:

</”link rel=”canonical” href=”https://www.nopshop.ir>

اهمیت تگ کنونیکال در سئو وبسایت

شاید برای افرادی این پرسش مطرح شود که تگ کنونیکال چه میزان تاثیری بر سئو کلی وبسایت خواهد داشت؟ برای پاسخ‌دهی باید بگوییم که لحاظ کردن این تگ در لینک یک صفحه از دو جهت مختلف می‌تواند منجر به بهبود سئو گردد.:

1- در صورتی که تگ کنونیکال در یک لینک لحاظ نشود و یک وبسایت دو آدرس با یک محتوای یکسان و تکراری داشته باشد، هنگام جستجوی کاربران گوگل نمی‌تواند به درستی تشخیص دهد که کدام صفحه را به کاربر پیشنهاد دهد. به همین دلیل ممکن است که صفحه‌ای از سوی گوگل پیشنهاد داده شود که مورد انتخاب شما نیست. در این موارد شما می‌توانید با تگ کنونیکال شانس بالا آمدن صفحه مورد نظرتان را افزایش دهید.

2- در مواردی که محتوای تکراری در یک وبسایت وجود داشته باشد و تگ کنونیکال مورد استفاده قرار نگیرد، سایت شما به عنوان وبسایت متخلف جریمه خواهد شد. مهم‌ترین نقطه منفی برای وبسایت این موضوع خواهد بود که رتبه سایت شما از بین می‌رود و از جایگاه خود به رتبه‌های پایینتر حرکت خواهد کرد. 

تگ کنونیکال

نبایدها در بکارگیری تگ کنونیکال

1- نباید آدرس اصلی وبسایت را به عنوان تگ Canonical سایر صفحات وب یا تمامی آن‌ها قرار داد. با این اقدام به نوعی تمامی صفحاتی که در وبسایت شما وجود دارد به عنوان یک کپی از صفحه اصلی وبسایت تعریف می‌گردند. در نهایت صفحات دیگر از ایندکس خارج شده و صرفاً صفحه اصلی، ایندکس باقی خواهد ماند. 
2- هرگز نباید برای یک صفحه چند تگ کنونیکال لحاظ شود. هر صفحه صرفاً باید یک تگ کنونیکال داشته باشد. زیرا اولین تگ از سوی گوگل مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. 
3- لینک کنونیکال را به طور دقیق و درست وارد کنید. در واقع در هنگام وارد کردن تگ Canonical باید نحوه آدرس‌دهی‌تان دقیق باشد و از آدرس‌هایی که دارای www و https هستند، استفاده کنید. 
4- صفحات آرشیو باید با صفحاتی کنونیکال شوند که آرشیو هستند و کنونیکال کردن آن‌ها با صفحاتی به جز خودشان می‌تواند نتایج منفی به همراه داشته باشد. 
5- آن دسته از صفحاتی که تگ کنونیکال به آن‌ها ارجاع داده شده‌اند، نباید به صفحه دیگری کنونیکال یا ریدایرکت شوند. 
6- باید در خصوص کاربرد و موارد استفاده تگ کنونیکال اطلاعاتی دقیق داشته باشید و از استفاده زیاد این تگ پرهیز کنید. زیرا که نباید در هر صفحه‌ای و بی‌مورد از این تگ استفاده شود. در غیر اینصورت نتیجه معکوس خواهد داشت و منجر به از بین رفتن رتبه‌های خوب سایت خواهد شد. 

قوانین و اصول به کارگیری تگ کنونیکال

از مهمترین نکاتی که باید در هنگام تگ کنونیکال به آن‌ها توجه داشته باشید، موارد زیر هستند:

  • استفاده از URLهای مطلق: شما باید از آدرس کامل URL استفاده کنید.
  • به کارگیری حروف کوچک در آدرس یو آر ال : همانطور که می‌دانید گوگل کاملاً نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساسیت دارد و باید از حروف کوچک در آدرس‌های URL استفاده کنید.
  • به کارگیری نسخه اصلی دامنه‌ها: برای مثال در صورتی که در وبسایت از SSL استفاده می‌کنید حتماً باید توجه داشته باشید که در تگ‌های کنونیکال نیز از SSL استفاده کرده باشید.
  • در صفحات مختلف باید تگ‌های متفاوت کنونیکال به کار گرفته شود: در غیر این صورت گوگل نمی‌تواند به درستی این روند را مورد شناسایی قرار دهد. در نهایت به نتیجه‌ای که می‌خواهید دست نخواهید یافت.

تمامی این نکات در این جهت عنوان گردید که بتوانید به نتیجه مطلوبتان دسترسی پیدا کنید. این اصول منجر به بهبود نتیجه استفاده از تگ کنونیکال می‌شود.

اشتباهات متداول در به کارگیری آدرس کنونیکال

گاهی اوقات به دلایل متفاوت متخصصین سئو و برنامه نویسان در استفاده از تگ کنونیکال دچار اشتباه می‌شوند. در این قسمت رایج‌ترین اشتباهاتی که در به کارگیری آدرس تگ کنونیکال انجام می‌شود، را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا از انجام آن‌ها و تکرارشان اجتناب کنید و در صورت انجام این کارها در گذشته آن‌ها را اصلاح کنید.

کنونیکال کردن برگه‌های صفحه بندی شده به صفحه اول مجموعه

نباید تگ کنونیکال را برای صفحه اول صفحاتی که صفحه بندی (Paginated) دارند، قرار بدهید. به مثال زیر برای درک بهتر توجه کنید. شما سه صفحه با آدرس‌های زیر دارید:

nopshop.ir/article?story=seo-news&page=1
nopshop.ir/article?story=seo-news&page=2
nopshop.ir/article?story=seo-news&page=3

در این صفحات قرار دادن تگ کنونیکال در صفحات 2 و 3 به صفحه یک کار اشتباهی است. چون این صفحات کپی یا تکراری نیستند. در اصل باید برای هر یک از صفحات و برگه‌های صفحه‌بندی شده تگ کنونیکال قرار بدهیم، اما به خود آن‌ها ارجاع بدهیم.

بستن تگ کنونیکال در robots.txt

اگر در فایل robots.txt آدرس کنونیکال را مسدود کنید، ربات‌های گوگل نمی‌توانند بررسی کنند. این موضوع ممکن است به سایت و سئو آن آسیب بزند.

نوایندکس کردن آدرس کنونیکال  

هیچ وقت نباید به طور همزمان از دو تگ نوایندکس و کنونیکال با هم استفاده کنید. البته گوگل طبق اولویت‌بندیش به تگ کنونیکال بیشتر اهمیت می‌دهد اما به هر حال نباید باهم به کار برده بشوند.

عدم استفاده از تگ کنونیکال با تگ‌های hreflang

همانطور می‌دانید از تگ‌های hreflang برای اینکه بتوانیم سایت را در اختیار کاربران یک منطقه جغرافیایی خاص قرار بدهیم، استفاده می‌کنیم.  طبق توضیحات گوگل، باید در هنگام استفاده از تگ hreflang به یک صفحه با زبان یکسان کنونیکال کنیم. اگر هم صفحه هم زبان وجود ندارد، باید به بهترین صفحه‌ی ممکن لینک بشود.

تنظیم کنونیکال در یوست سئو

پیاده‌سازی تگ کنونیکال در وردپرس

در ادامه درباره نحوه قرار دادن تگ کنونیکال در سیستم‌های مدیریت محتوا مختلف وردپرس نظیر یواست و رنک‌مث صحبت خواهیم کرد. 

تنظیم کنونیکال در Yoast SEO

اگر از WordPress استفاده می‌کنید افزونه Yoast SEO به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی کنونیکال چندین صفحه را در تنظیمات افزونه تغییر دهید.

با کمک Yoast SEO می‌توانید برای برگه‌ها، صفحات و انواع پست‌های سفارشی، تگ کنونیکال قرار دهید.

برای دسته‌ها، برچسب‌ها و سایر اصطلاحات طبقه بندی، می‌توانید کنونیکال را در همان مکان در متاباکس Yoast SEO تغییر دهید.

پیاده‌سازی تگ کنونیکال در وردپرس

تگ کنونیکال در RankMath 

در صورتی که RankMath مورد استفاده شماست برای این که تگ کنونیکال را در آن ایجاد کنید، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید: 
مرحله اول: در صفحات مختلفی که در وبسایت وجود دارد، باید به بخش یا تب پیشرفته یا همان «advanced»  وارد شوید. 
مرحله دوم: در همین تب بخشی را اختصاص داده‌اند برای این که بتوانید به راحتی یک تگ یا URL کنونیکال تعیین کنید. 

سوالات متدوال درباره کنونیکال

سوالات متدوال درباره کنونیکال

در این بخش به سوالات متداول درباره تگ کنونیکال پاسخ داده‌ایم. 

1- تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 چه تفاوتی با هم دارند؟

نقطه اشتراکی که بین تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 وجود دارد این است که هر دوی آن‌ها را برای محتواهای تکراری مورد استفاده قرار می‌دهند. 
اما مهمترین تفاوت‌هایی که بین این دو وجود دارد، عبارتند از:
1. استفاده از تگ کنونیکال منجر به پنهان شدن محتوای یک صفحه نخواهد شد. بنابراین، آن صفحه همچنان به کاربران پیشنهاد داده می‌شود.

2. ریدایرکت کردن به معنای مخفی کردن محتوای یک آدرس یا لینک و انتقال کاربر به یک صحفه دیگر است. در مواردی که یک صفحه با مشکلاتی مواجه شود یا ارور 404 بدهد یکی از راهکارها این است که آن صفحه را با ریدایرکت کردن به صفحه‌ای که بدون مشکل است، منتقل کنیم تا آسیبی به رتبه‌های وبسایت نرسد. 

2- چه زمانی باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

به طور خلاصه در موارد زیر از تگ کنونیکال استفاده خواهیم کرد:

- زمانی که محتوا تکراری داریم
- زمانی که تست A/B انجام می‌دهیم
- زمانی که در URL تغییراتی می‌دهیم
- زمانی که در سایت‌های دیگر محتوا سایتمان را بازنشر می‌کنیم

خاتمه

در این مقاله بسیاری از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه تگ کنونیکال وجود دارد را در اختیارتان قرار دادیم. مهم‌ترین توصیه‌ای که داریم این است که در صورتی که می‌خواهید از تگ کنونیکال استفاده کنید و از کاربردهای آن بهره‌مند شوید، حتماً درباره آن کسب اطلاعات کنید و تکنیک‌های مربوط به این تگ را به درستی آموزش ببینید.

اگر درباره تگ کنونیکال سوال یا ابهامی دارید در کامنت‌ها مطرح کنید تا کارشناسان ناپ شاپ شما را راهنمایی کنند.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها