احتمالاً با تگ های HTML آشنا هستید. این تگ ها از مهم ترین عواملی هستند که در زمینه بهینه سازی وبسایت ها و بهبود سئو وبسایت ها کاربرد دارند. در این مقاله قرار است که به یکی از پرتکرار ترین سوال هایی که در خصوص تگ های HTML مطرح می شود پاسخ گوییم و آن پرسش این است: چگونه با کمک تگ های HTML سئو وبسایت را افزایش دهیم؟ اما در ابتدا باید توجه داشته باشید که تگ های HTML انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن ها می تواند بخشی از وظیفه بهینه سازی وبسایت را به عهده بگیرد و تاثیر مثبت در آن بخش داشته باشد. بنابراین تلاش می کنیم که به شکل تفکیک شده در ابتدا تگ ها را معرفی کرده سپس کاربرد هر مورد را بگوییم.
چگونه با کمک تگ های HTML سئو وبسایت را افزایش دهیم؟
تگHTML، ریشه و ستون یک وب سایت را تشکیل میدهد و دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها بر سئو و افزایش رتبه وب سایت تاثیر بسزایی دارند. یک طراح سایت حرفه ای باید از اهمیت تگ های html آگاه باشد و هنگام طراحی سایت از آن غافل نشود. تگ های html یکی از اقدامات مهم در سئو، بهینهسازی داخلی سایت هستند.
طراحی سایت فروشگاهی با امکانات فوق العاده بالا و کاملا سئو شده را به تیم ناپ شاپ بسپارید تا از خدمات رایگان هم بهره مند شوید.
عملیات تولید سایت، از گرافیک سایت گرفته تا ریسپانسیو بودن و ... به کمک تگهای html انجام میشود.در این مقاله قصد داریم مهمترین تگهای HTML که در سئو و بهینهسازی نقش مهمی ایفا میکنند را معرفی کنیم. اگر به تازگی وارد دنیای بهینه سازی وبسایت و seo شده اید و یا از اهمیت تگ های html آگاه نیستید، توصیه میکنیم این مطلب را از دست ندهید.
همانطور که میدانید، بهینه سازی سایت به دو صورت انجام میشود:
- بهینه سازی برای کاربران (HEO)
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، که تگها در این بخش کاربرد دارند.
تگ HTML کمک میکند تا موتورهای جستجو محتوای شما را به خوبی بشناسند و به درستی دسته بندی نمایند. اگر میخواهید جزء نتایج اول گوگل برای نمایش باشید، استفاده درست از تگهای html را فراموش نکنید. بدین صورت میتوانید ترافیک وب سایت و رتبه سئو وب سایت را افزایش دهید.
حتما بخوانید: سفارش سئو و پکیجهای سئوی ناپ شاپ
مهم ترین تگ های HTML
تگ عنوان یا تگ تایتل Title Tags
از مهم ترین و اصلی ترین تگ های HTML که می توان نام برد تگ عنوان یا تایتل تگ است. اهمیت این تگ به جهت این است که تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به سایر تگ ها در سئو وبسایت ها دارد. از این رو باید در هنگام انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید تا بهترین عنوان انتخاب شود. زمانی که این تگ لحاظ می شود گوگل می تواند محتوای وبسایت شما را در آن صفحه اختصاصی ارزیابی کند و در هنگام جستجوی عنوان ها وبسایت شما در همان زمینه که دارای محتوا است در نتایج خواهد آمد.
در واقع عنوان محتوا است که تعیین می کند در کدام از سرچ های گوگل از سوی کاربران باید در صفحه نتایج نمایش داده شوند. بنابراین تلاش کنید که عنوان هایی انتخاب کنید که برای کاربران جذاب است و از سوی آنان مورد پرسش گری قرار می گیرد. در نتیجه به میزانی که عنوان محتوا به سلیقه کاربر نزدیک باشد احتمال زیاد در نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد.
Header tags (تگ عنوان)
تگ عنوان اولین و مهمترین تگ HTML موثر بر افزایش رتبه سئو وب سایت است و همچنین پرتاثیرترین متاتگ از میان تگهای مهم Html است و باید در همه صفحات استفاده شود و درواقع همان تگی است که در نتایج گوگل و تب مرورگر نمایش داده میشود. " بهتر است نام سایت و کلمهکلیدی در این تگ نوشته شود."
بررسی های گوگل نشان میدهد که بیش از نیمی از کاربران برای پیدا کردن محتوای مورد نیاز خود در وب سایت، 15 ثانیه زمان میگذارند. این تگ HTML به کاربران کمک میکنند تا راحت تر آنچه را که میخواهند را پیدا کنند. از نظر سئو، تگهای هدر نیز همان چیزی است که موتورهای جستجو برای تعیین بخشهایی از محتوا و مهمتر نشان دادن قسمت هایی از محتوا استفاده میکنند. کاربرد مهمی که می توان برای این تگ برشمرد این است که این تگ به نوعی به کاربران کمک می کند و سبب می شود که آن ها در اسرع وقت به محتوایی که مد نظرشان است دسترسی پیدا کنند.
با این تگ می توانید سرعت پیدا کردن محتوا را از سوی کاربران افزایش دهید و به نوعی به کاربر باج می دهید که در صفحه تان بماند. زیرا همانطور که می دانید کاربران گوگل چندان حوصله ای ندارند که مدت زمان زیادی را صرف گشتن دنبال محتوای مورد نظرشان باشند. آن ها از این صفحه به صفحه دیگر می روند و تلاش می کنند که سر راست ترین آدرس را پیگیری کنند. بنابراین این شمایید که با کمک تگ هدر به آن ها نقشه مسیر سرراستی می دهید و سبب می شوید که آن ها در وبسایت شما باقی بمانند.
افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در وبسایت مساوی با بهبود وضعیت سئو وبسایت شما خواهد بود. ( البته این موضوع تنها یکی از ده ها دلیل و راهکار بهبود سئو وبسایت می باشد و باقی راهکار ها را نیز باید مد نظر قرار دهید. )
متا تگ کیورد (keyword meta tag)
با وجود تغییرات زیادی که هرساله برای الگوریتم های گوگل اتفاق می افتد، ولی هنوز هم با گذشت زمان زیاد، متا تگ های کلمات کلیدی برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو مهم هستند. بنابراین بسیاری از متخصصین این حوزه بر این باورند که متا تگ کلمه کلیدی را باید جدی گرفت.
هنگام وارد کردن کلمه کلیدی در متا تگ keyword، کلماتی را انتخاب کنید که کاربران، شما را با آنها جستجو میکنند و یا ممکن است چه کلماتی در گوگل سرچ شود و کاربران به سایت شما برسند، یعنی در نظر داشته باشید که کلمات تخصصی سایت با کلماتی که کاربران در وب سرچ میکنند کاملاً متفاوت است.
کلمات کلیدی همان چیزی هستند که کاربران ممکن است آن را در گوگل جستجو کنند، بنابراین کلمه کلیدی را به همراه هم خانواده های آن وارد کنید و و از تکرار تنها یک کلمه خودداری کنید، همچنین توجه داشته باشید که زیاده روی در کلمات کلیدی باعث پنالتی شدن شما توسط گوگل میشود. اگر کلمات کلیدیتان فارسی است، استفاده بیش از 200 کاراکتر به عنوان تخلف محسوب میشود.
نحوه اضافه کردن کد متا تگ keyword به صورت زیر است:
<...MATA name=”keywords” content= keyword1, keyword2, keyword3>
تگ متا دیسکریپشن meta tag description
Meta description یا همان تگ توضیحات، تاثیر بسیار خوبی در سئو وبسایت شما دارد. متا تگ توضیحات همان چیزی است که کاربران شما در نتایج گوگل مشاهده میکنند.
توضیحات متا باید حداکثر از 140 حرف تشکیل شود بنابراین در نوشتن این متا تگ باید بسیار حساس و خوش سلیقه باشید زیرا یک متن جذاب میتواند نرخ ورودی و کلیک وبسایت شما را بسیار افزایش دهد.
در نوشتن توضیحات متا توجه داشته باشید که متن خود را از بین متن صفحه انتخاب کنید زیرا تمام متن با این جمله مطابقت داده میشود و در صورت مشاهده نشدن، تأثیر بدی روی سئو سایت میگذارد.
اگر از پلاگین هایی برای نوشتن توضیحات متا استفاده میکنید حواستان باشد که احتمال تکراری نوشتن مطلب وجود دارد، بنابراین باید بسیار دقت کنید و خودتان نیزMeta description را چک کنید، زیرا خالی گذاشتن این قسمت خیلی بهتر از نوشتن جملات تکراری است.
نحوه وارد کردن meta tag description به این صورت است:
<...meta name=”description” content= your meta description>
تگ Viewport
همه این را می دانیم که واکنش گرا بودن وب سایت یکی از مهم ترین فاکتور ها در سئو است و امروزه به علت استفاده بسیار زیاد مردم از گوشی های تلفن همراه، گوگل به این نوع تگ ها خیلی اهمیت میدهد. این تگ برای نمایش صفحات وبسایت در نمایشگر گوشی بسیار کاربردی است. به کمک این تگ میتوان اندازه صفحه سایت را با اندازه نمایشگر منطبق کرد و و کاربران شما متناسب با اندازه ی صفحه ی موبایل خود می توانند سایت شما را مشاهده کنند.
برای طراحی صحیح و responsive کردن سایت و همچنین ریسپانسیو کردن عکس های سایت وجود این تگ ضروری است. برای ریسپانسیو کردن وب سایت قرار دادن Viewport در Head امری اجباریست.
نحوه وارد کردن Viewport به این صورت است:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
خصوصیت Alt
از نگاه گوگل مطالبی که تصاویر زیبا و جذاب دارند بسیار کاربر پسند ترند و گوگل برای این محتواها ارزش بیشتری قائل است. بررسی ها نشان داده است که تقریبا 94 درصد از محتواهایی که دارای عکسهای جذاب و با کیفیت هستند، بازدید بیشتری نسبت به محتواهایی که تصاویری در آنها استفاده نشده است، دارند ولی گوگل قابلیت تشخص موضوع عکس را به خودی خود ندارد، شما با قرار دادن مرتبط ترین کلمه با تصویر در ویژگی ALT درک گوگل را بالا تر می برید.
ALT تصاویر یکی دیگر از مهمترین و موثرترین تگهای HTML بر سئو است و به ربات ها و موتورهای جستجو نشان میدهد که عکس ها در چه موضوعی هستند و ارتباط عکس و محتوا را بیان میکند. این خصوصیت کمک میکند موتورهای جستجو تشخیص دهند، تصاویر استفاده شده در محتوا چه معنایی دارند. بنابراین در قسمت توضیحات تصویر از کلمه کلیدی محتوا استفاده نمایید.
عکس ها یا تصاویری که در بخش های مختلف محتوا استفاده می شود باید دارای توضیحاتی باشد که در زیر آن قرار داده شود. توضیحات باید به شکلی باشند که به طور کامل تصویر یا عکس را توضیح قرار دهند. این اقدام سبب می شود که ربات گوگل بتواند موضوع کلی یک تصویر یا عکس را مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت نیاز آن ها را در سرچ ها در نتایج قرار دهد. یکی از توصیه ها این است که از انواع کلمات کلیدی در توضیحات عکس ها و تصاویر استفاده کنید.
تگ کنونیکال
زمانی که شما از این تگ استفاده می کنید موتورهای جستجوگر متوجه می شوند که وظیفه کنونیکال هدایت صفحات مشابه به یک صفحه مشخص است.
همچنین بخوانید : تگ کنونیکال چیست؟
زمانی از این تگ استفاده می کنید که محتوای تکراری در وبسایت خود دارید برای مثال فرض کنید، موبایلی را در فروشگاه اینترنتی خود دارید که 3 رنگ مختلف دارند و شما برای هر کدام از این رنگ ها یک صفحه جدا در وب سایت ساخته اید. ممکن است گوگل به کپی بودن محتوای شما ایرادبگیرد که آسیب بدی به سئوی شما میزند، پس بهتر است هر ۵ رنگ را به صفحه اصلی محصول کنونیکال کنید.
این محتوای تکراری معمولاً ناشی از استفاده نادرست تگها، کپی کردن محتوا و بازشدن همزمان سایت با آدرسهای http و https ایجاد میشود! برای رفع این مشکل تگ کنونیکال کارکرد مناسبی دارد.
<link rel="canonical" href="https:/nopshop.ir/ >
تگ ربات ها یا خزنده ها meta robot
در تگ ربات ها مدیران وبسایت ها این امکان را دارند که یکسری دستوراتی را به گوگل اعلام کنند تا گوگل آن ها را انجام دهد. برای مثال در صورتی که یک مدیر وبسایت بخواهد یکی از وبسایت های خود را ایندکس کند باید از این تگ کمک بگیرد تا گوگل براساس آن تگ بداند که صفحه مورد نظر را ایندکس کند. در مواردی نیز مدیران وبسایت خلاف این خواسته را دارند. بدان معنا که نمی خواهند صفحه ای به دلایلی ایندکس شود. بنابراین در این موارد ضرورت دارد که روند کار انجام شود تا گوگل دستورات لازم را دریافت و اجرا کند.
با کمک این تگ اقدامات مختلفی را به عنوان دستور می توانید به گوگل ابلاغ کنید تا در لیست کارها قرار گیرد و برایتان انجام دهند.
تگ HTML رباتها
تگ رباتها، دستور العملهایی را برای موتورهای جستجو مشخص میکند. با استفاده از تگ رباتها میتوانید به موتورهای جستجو همچون گوگل اعلام نمایید که برخی از صفحات سایت را ایندکس نماید و یا بالعکس. ایندکس کردن به معنای بررسی صفحات سایت توسط گوگل و نشان دادن آن در نتایج گوگل است، درواقع با کمک این تگ HTML میتوانید برخی از دستورالعملها را به موتورهای جستجو اعلام نمایید.
تگ hreflang
تگ hreflang بیشتر برای سایت های چندزبانه استفاده میشود، به این صورت که مثلا برای کاربران انگلیسی، نسخه انگلیسی و برای کاربران فارسی، نسخه فارسی وبسایت نمایش داده میشود. این تگ برای گوگل بسیار حائز اهمیت است حتی اگر سایت تک زبانه نیز دارید باز هم داشتن ایتن تگ خالی از لطف نیست.
نحوه وارد کردن این تگ:
<link rel=”alternate” href=”http://NOPSHOP.IR/” hreflang=”en” />
تگ doctype
یکی از ابتدایی ترین تگ هایی که در زیر مجموعه تگ های اچ تی ام ال قرار می گیرد تگ doctype است. در حقیقت این تگ نوعی راهنما است که باعث می شود مرور گر ها بتوانند نوع سند اچ تی ام ال را تشخیص دهند. زمانی که شما از این نوع تگ یعنی doctype استفاده می کنید موتور های جستجو به راحتی می توانند که تمامی صفحات مختلف وبسایت را به شکلی صحیح در برابر دیدگان کاربران نمایش دهند.
اما یکی از تفاوت هایی که این تگ با سایر تگ ها دارد این است که به هیچ عنوان دستور خاصی را به نسخه اچ تی ام ال بر نمی گرداند. بلکه صرفا تنها کابردی که دارد این است که صفحات در مرورگر ها به شکلی صحیح نمایش داده شود. در نهایت شاهد خواهید بود که این تگ ها منجر به بهبود کلی سئو وبسایت می شوند تا کاربران با تجربه مناسبی ( تجربه کاربری ) که در یک وبسایت دارند تلاش کنند اطلاعاتی که در پی آن هستند در همان وبسایت کسب کنند. بنابراین مدت زمان ماندگاری کاربران در وبسایت افزایش یافته و همین عامل باعث رشد سئو وبسایت می شود.
سخن پایانی:
در این مطلب سعی کردیم برخی از مهمترین تگهای HTML که سبب افزایش رتبه وب سایت میشوند، را بیان نماییم. با استفاده درست از این تگها و رعایت برخی از نکات میتوانید رتبه سئو وب سایت خود را افزایش دهید اما در تمامی مراحل طراحی سایت و بهبود آن باید این نکته را رعایت کنید که با بهینه سازی بیش از حد سایت وبسایت خود را دچار مشکل نکنید!. در بخش های مختلفی که در این مقاله مورد مطالعه قرار دادید مهم ترین و اصلی ترین مفاهیمی که باید مورد مطالعه قرار دهید را در اختیارتان قرار دادیم.
یکی از راه های ارتباطی شما با کارشناسان ما در این وبسایت این است که در بخش کامنت ها سوالات و ابهاماتی که در خصوص متن دارید را در همان بخش با ما به اشتراک بگذارید. زیرا که کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ پرسش های شما را خواهند داد.
1 دیدگاه