جستجو
محصولات
    منو بسته

    الگوریتم Mobile First Index چیست؟

    1399/9/19 20:02:34 بازدید: 31 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
    الگوریتم Mobile First Index چیست؟

    فهرست عناوین

    از زمانی که گوشی های موبایل وارد عرصه دیجیتال شدند و استفاده از آنها گسترش یافت تغییرات زیادی را در جنبه های مختلف زندگی انسان شاهد بودیم.

    گسترش برنامه های مربوط به سیستم های عامل گوشی های موبایل، گسترش ارتباطات و تسهیل روند دسترسی به افرادی که آن سوی مرزها زندگی می کردند و .... همه و همه نتیجه ی این عامل بود که گوشی های موبایل در مدت زمان کوتاهی گسترش یافتند و توانستند که نظر افراد را جلب کنند.

    یکی از مهم ترین تغییراتی که در پی گسترش بکارگیری گوش های موبایل اتفاق افتاد این بود که گوگل نیز در خصوص الگوریتم های خود بازبینی انجام داد و تلاش کرد که روند دسترسی به وبسایت های مختلف را برای کاربران دارای گوشی موبایل تسهیل کند. الگوریتم Mobile First Index الگوریتمی است که با هدف بهبود تجربه کاربری مخاطبینی که از طریق موبایل شان وارد وبسایت می شود طراحی شده است.

    با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چه اتفاقاتی بعد از طراحی و راه اندازی این الگوریتم رخ داده است.

    مفهوم الگوریتم mobile first index(اولویت با موبایل)

    موتور جستجوی گوگل الگوریتم های مختلفی دارد، که هر کدام از این الگوریتم ها به منظور خاصی طراحی کرده است. و الگوریتم Mobile First Index نیز یکی از این الگوریتم هاست.در حالت کلی می توان گفت که الگوریتم Mobile First Index برای دسته بندی نتایج بر حسب جستجوهای موبایل طراحی شده است.

    یعنی در این دسته بندی قرار بر این است که آنچه در موبایل کاربران نمایش داده می شود رتبه بگیرد، نه آن دسته محتوایی که در دسکتاپ نمایش داده می شود. طی تحقیقاتی که انجام شده است، نیمی از افراد از موبایل برای وب‌گردی استفاده می‌کنند. به همین منظور نیاز است که ‌سایت‌ها، خود را برای دستگاه های موبایل بهینه کنند و وب‌سایت خود را به نحوی طراحی و اجرا کنند که برای کاربران موبایلی، گشت و گذار و جستجو کردن در فضای اینترنت با گوشی به سهولت و راحتی آن در دسکتاپ باشد.

    در الگوریتم Mobile First Index اولین نکته که مد نظر گوگل است جستجوی کاربرانی است که توسط گوشی های موبایل شان وارد یک وبسایت شده اند و می خواهند که از محتوای آن بهره مند شوند. این روز ها براساس آمار ها بیش از 95 درصد کاربرانی که از فضاهای مختلف آنلاین از جمله وبسایت ها استفاده می کنند از طریق دستگاه گوشی موبایل شان وارد می شوند. بنابراین وبسایت هایی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند باید وبسایت شان برای این دسته از مخاطبین نیز بهینه سازی شود.

    وبسایت ها در گذشته صرفاً برای دسکتاپ ها ایندکس می شد و روند بهینه سازی شان در این بخش انجام می شد. اما بعد از این الگوریتم وبمستر ها به سوی جدیدی هدایت شدند تا کاربران موبایلی نیز از صفحات شان استفاده کنند.

    حتما بخوانید: سفارش سئو سایت و نحوه انجام آن

    الگوریتم Mobile First Index چرا طراحی شده است؟

    گوگل با طراحی و راه اندازی این الگوریتم در این جهت حرکت می کند که کاربران موبایلی یعنی کاربرانی که با گوشی موبایل وارد وبسایت های مختلف می شوند بتوانند صفحه وبسایت را به درستی مشاهده کنند و اطلاعات به شکل منظم و کامل برای آنها نمایش داده شود. بنابراین این روز ها با توجه به راه اندازی الگوریتم Mobile First Index وبسایت هایی که برای گوشی های موبایل نیز ایندکس شده اند در رتبه بندی های گوگل مورد توجه بیشتری هستند. در نتیجه شاهد هستیم که تمامی وبسایت ها به سمتی حرکت می کنند که نسخه موبایلی آنها نیز ایندکس شود.

    چرا باید به Mobile First Index اهمیت دهیم؟

    آمارهایی که تاکنون منتشرشده، نشان دهنده این امر هستند که جستجوهای موبایلی در طول سالیان گذشته رشد چشمگیر و قابل ملاحظه ای را داشته اند. به همین جهت موتور جستجوی گوگل، افزون بر الگوریتم های دیگر خود در تلاش برای ارائه ی الگوریتم و راهکارهایی بود که نتایج جستجوها را به شکلی به کاربران موبایلی نمایش دهد که قابلیت واکنش پذیری کاملی داشته باشند و کاربران بدون هیچ مشکلی بتوانند به راحتی با موبایل در سطح وب به گشت و گذار بپردازند. پیش از اینکه موتور جستجوی گوگل از الگوریتم خود، موسوم به Mobile First Index استفاده کند، قریب به اکثر وب سایت ها حالت ریسپانسیو و موبایل پسند(Mobile-friendly) نبودند و کاربران موبایلی به سختی با آنها کار میکردند. اما امروزه بیشتر وب سایت ها واکنش گرا (Responsive) هستند و کاربران موبایل به راحتی با آن کار می کنند.

    اهمیت الگوریتم Mobile First Index در سئو وبسایت

    قطعا تمامی الگوریتم هایی که از سوی گوگل معرفی می شود تاثیر زیادی در سئو وبسایت ها خواهد داشت. بنابراین وبسایت هایی که خود را با الگوریتم های جدید گوگل تطبیق دهند شانس بیشتری در کسب رتبه های برتر گوگل خواهند داشت. در نتیجه باید گفت وبسایت هایی که خود را با این الگوریتم ( یعنی Mobile First Index ) سازگار می کنند به مرور بیشتر دیده می شوند و در نهایت سئو شان بهبود خواهد یافت.

    البته این نکته را یاداور خواهیم شد که گوگل کاملاً آگاه است که بسیاری از وبسایت ها قدیمی هستند و زمان می برد که بتوانند با الگوریتم Mobile First Index پیش بروند. بنابراین روند رتبه دهی بر حسب این الگوریتم به آرامی اتفاق خواهد افتاد تا در این مدت زمان وبسایت ها بتوانند چاره های برای خود بیاندیشند.

    پس به شما توصیه می کنیم که وبسایت تان را به روز رسانی کنید تا این الگوریتم نیز در نهایت به ضرر شما تمام نشود.

    طراحی ریسپانسیو

    الگوریتم Mobile First Index با چه سایت هایی مشکل دارد؟

    الگوریتم Mobile First Index قطعا یکسری از وبسایت هایی که اصول مهم در این الگوریتم را رعایت نمی کنند به شکل منفی ارزیابی خواهد کرد. همین اتفاق در نهایت منجر به تاثیر منفی در سئو کلی وبسایت خواهد شد. مهم ترین این وبسایت از این قرارند: 

    1. وب سایت هایی که از نسخه موبایلی استفاده نمی کنند.

    2. وب سایت هایی که ریسپانسیو(Responsive) یا واکنشگرا نیستند.

    3. وب سایت هایی که فاقد نسخه جداگانه برای موبایل هستند.

    ایندکس موبایل یا ایندکس دسکتاپ؟

    در مواردی شاهد هستیم که برخی از وبمستر ها این پرسش را مطرح می سازند که روند ایندکس کردن صفحات از سوی گوگل چگونه انجام می شود؟ به این معنا که نسخه موبایلی صفحه ایندکس می شود یا نسخه دسکتاپ؟ پاسخ این است که زمانی که این الگوریتم از سوی شرگت گوگل مطرح گردید یعنی الگوریتم Mobile First Index دیگر ایندکس ها روی نسخه های موبایلی صفحات انجام می شود.

    بنابراین ایندکس ها به شکل مجزا و اختصاصی روی ایندگس های موبایلی و دسکتاپ ها انجام نمی شود. بلکه یک پروسه ایندکس طی می گردد که همان ایندکس موبایل است. همین نکته به تنهایی می تواند اهمیت این الگوریتم را نشان دهد و وبمستر ها را در جهت بهینه سازی وبسایت شان متناسب با این الگوریتم ترغیب کند. 

    چگونه بفهمیم که mobile first index بر روی وب سایت ما اعمال شده است؟

    برای دانستن اینکه وب سایت ما با الگوریتم  mobile first index همخوانی دارد و به درستی در دستگاه های موبایل به کاربران نمایش داده می شود. می توانیم با استفاده از سرچ کنسول گوگل به آدرس زیر رفته و چگونگی نمایش وب سایت خود را در موبایل بررسی کنیم:

    https://search.google.com/test/mobile-friendly

    و نیز با استفاده از این ابزار می توانیم بررسی کنیم که چنانچه وب سایت ما برای گوشی های موبایل سازگار نباشد ایرادات آن را پیدا کرده و آن ها را رفع کنیم تا کاربران موبایل نیز به راحتی از وب سایت ما استفاده نمایند.

    تفاوت محل دستکتاپ در مقایسه با تلفن همراه چیست؟

    نمایه سازی دستک تاپ از بین نمی رود، اما Google دیگر آن را در اولویت قرار نمی دهد. در واقع، تاکنون آن را نسخه اصلی مرور و نمایه سازی یک صفحه وب می دانست. نسخه موبایل متغیری بود که می تواند در رتبه بندی تأثیر بگذارد. اما با MFI ،Google صفحات وب تلفن همراه را هنگام خزیدن، فهرست بندی و رتبه بندی معیار قرار می دهد. بنابراین، اگر نسخه دسک تاپ وب سایت دارای UX عالی است ، اما نسخه تلفن همراه آن ضعیف است، بنابراین می توانید تحت تأثیر Mobile First Index قرار بگیرید. به همین دلیل است که امروز، تمرکز باید بر روی بهینه سازی وب سایت تلفن همراه باشد. مطمئناً، اگر نسخه موبایل مناسب نباشد، از SERP محو نخواهید شد، اما مطمئناً از وب سایت های دوستانه تلفن همراه عقب خواهید ماند.

    موقعیت ها چگونه تحت تأثیر قرار می گیرند؟

    ما اغلب می شنویم که وقتی Mobile First Index به طور کامل استفاده شد، دستک تاپ و رتبه بندی موبایل یکسان خواهد بود. در عمل، این  موضوع اغلب نادرست به نظر می رسد. در درجه اول و مهمترین نکته، به خاطر داشته باشید که رتبه بندی و نمایه سازی دو چیز بسیار متفاوت هستند، هرکدام دارای اهداف و معیارهای مختلف هستند. در حال حاضر، نتایج جستجوی اصلی بسته با دستگاه مورد استفاده متفاوت است. این تا حدودی به دلیل معیارهای مختلف رتبه بندی و مجازات های اعمال شده توسط Google برای جستجوی تلفن همراه است. معروف ترین مجازات بینابینی و سرعت بارگذاری صفحه است. بنابراین، بعید است این مورد با MFI تغییر کند، زیرا این معیارها بر رتبه بندی و نه نمایه سازی تأثیر می گذارند.رقابت موبایل و دسکتاپ

    تکنیک های مدیریت وبسایت براساس الگوریتم Mobile First Index

    انجام اقداماتی سبب می شود که وبسایت تان برای کاربران موبایلی آماده شود. مثل:

    1. همسان سازی ساختار صفحات مختلف وبسایت و نیز کد هایی که در موبایل و دسکتاپ استفاده می شود

    تمامی انواع محتواهایی که در وبسایت درج می شود باید به شکل دقیقی مورد بررسی قرار گیرد که در موبایل و دسکتاپ به شکل یکسان نمایش داده می شود.

    2. طراحی وبسایت به شکل ریسپانسیو

    پژوهش ها نشان می دهد وبسایت هایی که دارای ویژگی ریسپانسیو هستند نسبت به سایر وبسایت های فاقد این ویژگی بهتر می توانند رتبه بگیرند و از سوی گوگل مورد توجه واقع شوند. بنابراین روشن است که برای بهبود وبسایت تان ریسپانسیو کردن آن تا چه حد می تواند به شما کمک کند.

    3. نمایش دادن محتواهای موجود در تب ها

    از سوی گوگل تمامی متون و محتواها دارای ارزش هستند. بنابراین آنها را مخفی نکنید. زیرا که این دسته از محتواها نیز می توانند ارزشمند باشند و در روند رتبه گیری شما نیز موثر واقع شوند. بنابراین توصیه می شود که این محتواها را استفاده کنید و بگذارید که در ارزیابی های گوگل مورد بررسی قرار گیرد.

    4. ایجاد نسخه موبایلی وبسایت

    متاسفانه باید این خبر بد را به تمامی وبمستر هایی که دارای وبسایتی هستند که نسخه موبایلی آن طراحی نشده است بدهیم که بسیاری از کاربران را از دست خواهند داد. زیرا که بسیاری از کاربران از طریق موبایل وارد وبسایت های مختلف می شوند و در صورتی که وبسایت برای کاربران موبایلی بهینه نشده باشد با مشکلات مختلفی روبرو خواهند بود. در نهایت مشکلات کاربران موجب خواهد شد که صفحات و وبسایت های دیگر را ترجیح دهند و افت ترافیک وبسایت شما به رتبه های شما آسیب خواهد زد. بنابراین تلاش کنید که کاربران موبایلی را مد نظر قرار دهید تا با این اقدام سئو شما نیز رشد کند.

    چگونه می توان فهمید که وب سایتی توسط Mobile First Index مدیریت می شود؟

    وب سایت های جدید به طور خودکار مشمول Mobile First می شوند. از طریق کنسول جستجوی Google با یک پیام خودکار به صاحبان وب سایت های موجود اطلاع داده می شود. هنگامی که این پیام را دریافت کردید، تاثیرنسبتاً سریع در نرخ خزیدن Googlebot Mobile مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این، Google نسخه موبایل صفحات را در نتایج جستجو و صفحات ذخیره شده نشان می دهد.

    اگرچه پیش بینی تغییر وضعیت به MFI غیرممکن است، اما Google گاهی اوقات چند سرنخ از خود به جای می گذارد. در واقع، معمول است که چند روز قبل برخی تغییرات در خزنده های مختلف روبات های Google مشاهده شود. ربات تلفن همراه از اهمیت فزاینده ای برخوردار است، تا زمانی که به یک ربات جستجوگر تبدیل شود که صفحات را بخزد برای مشاهده این تغییرات ، می توانید از آنالیز کننده ورود به سیستم استفاده کنید که متناسب با هر نوع ربات، نسبت خزشی را به شما نشان می دهد. در اینجا معروف ترین آنها وجود دارد: Screaming Frog ، Botify و Oncrawl.

    mobile first index تاثیر

    چگونه باید مطالب را با این فهرست جدید تطبیق دهیم؟

    اگرچه مدتهاست که این موضوع ویرایشگران وب سایت را می ترساند، اما ثابت می شود که این MFI تأثیر چندانی ندارد زیرا اساساً توصیه ها (تلفن همراه و همچنین دسک تاپ) ثابت هستند. برخی از معیارها سختگیرانه تر می شوند ، اما به تنهایی رتبه موثر وب سایت را شرطی نمی کنند. در اینجا چند توصیه وجود دارد که می توانید برای تهیه وب سایت و اطمینان از مشاهده آن در نتایج جستجو دنبال کنید.

    1. بهینه سازی عملکرد

    سرعت بارگذاری یک وب سایت یکی از معیارهای اصلی برای شاخص بندی خوب، رتبه بندی خوب و نرخ پرش پایین است. در واقع ، 40٪ از کاربران صفحه ای را ترک می کنند که بارگیری آن بیش از 3 ثانیه طول می کشد. بنابراین، گوگل پیشنهاد می کند که بارگیری یک صفحه در کمتر از یک ثانیه طول بکشد (در حالت ایده آل بیش از 500 میلی ثانیه). این شرکت حتی در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد که از 9 ژوئیه 2018، سرعت بارگیری وب سایت عامل رتبه بندی برای جستجوهای تلفن همراه خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود شرایط وب سایت را تجزیه و تحلیل کنید و از تکنیک های مختلفی برای بهبود سرعت بارگیری استفاده کنید: فشرده سازی تصویر، بارگذاری سریع ، ذخیره سازی و غیره.

    2. بهینه سازی محتوا

    از زمان راه اندازی Mobile First ، تلفن همراه Googlebot در جستجوی جزئیات بیشتر صفحات تلفن همراه است. بنابراین، اگر برخی از مطالب در تلفن همراه مخفی باشد، Google محتوای ارزشمند خود را از دست می دهد، که می تواند SEO را به خطر بیندازد. به همین ترتیب، برخی از وب سایت ها اطلاعات خلاصه ای را در نسخه های موبایل نمایش می دهند. اما اکنون بهتر است همه موارد موجود در صفحه نمایش داده شود و با تکنیک های ساده مانند برگه ها یا منوها قابلیت استفاده را بهبود ببخشید.

    3. تنظیم داده های ساخت یافته

    برای نمایه سازی بهتر، توصیه می شود از داده های ساخت یافته در دو نسخه موبایل و دسک تاپ استفاده کنید و همچنین بررسی کنید که ساختار هیچ خطایی ندارد. با استفاده از Search Console و Structured Data Markup Helper می توانید این موضوع را تأیید کنید. Google برای بهبود درک خود از محتوای یک وب سایت از این داده ها استفاده می کند. همچنین به لطف این داده ها می تواند قطعه های غنی را در نتایج خود نشان دهد. بنابراین، داده های ساخت یافته برای ربات ها و CTR یا نرخ کلیک صفحات نقش مهمی دارند.

    4. در حال بررسی فراداده

    برچسب های META باید در نسخه های تلفن همراه و دسک تاپ یکسان باشند، زیرا هنگام فهرست بندی و نمایش نتایج، اطلاعات مهمی را در اختیار Google قرار می دهند. اگر طرحی پاسخگو انتخاب کرده باشید این از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    5. جلوگیری از فلش و پنجره های بازشو

    گوگل مدت هاست که هشدار می دهد صفحات دارای این تبلیغات که بر تجربه کاربر تأثیر می گذارند به شدت مجازات می شوند. نسخه های میانبر فقط برای هشدار کوکی ها، تأیید سن و بنرهای بارگیری برنامه تحمل می شوند. با این حال، اگر تصمیم دارید این نوع پنجره های بازشو را در وب سایت بگنجانید، باید تبلیغاتی را طراحی کنید که باعث ایجاد مزاحمت برای کاربران در پیمایش آنها نشود. این معیار منحصر به Mobile First نیست اما شامل مجموعه ای از توصیه های طولانی است که می تواند به خوبی در نتایج جستجوی تلفن همراه قرار گیرد.

    6. آزمایش یک وب سایت بر روی ابزار سازگاری با تلفن همراه

    Google برای کمک به وب سایت های درحال انتقال به MFI ، ابزاری را برای یافتن مناسب بودن صفحه برای مرور موبایل به کار گرفته است. این تست به شما نشان می دهد کاربران اینترنت چه می خوانند، و ربات های گوگل چه می بینند.

    نکته طلایی درباره  Mobile First Index

    با افزایش مداوم ترافیک تلفن همراه، این تغییر در الگوریتم بسیار قابل پیش بینی بود. اگر وب سایتی برای مرور موبایل بهینه نشده باشد، ممکن است این الگوریتم را تغییر داده باشید، اگرچه از نظر تئوری ، گوگل قرار نیست وب سایت ها را به MFI منتقل کند. با این حال، هرچه زودتر این توصیه ها را اعمال کنید، زودتر از مجازات احتمالی مصون می شوید و در رقابت پیشی می گیرید.

    همچنین به یاد داشته باشید که مرور خوب MFI فقط بر موقعیت Google تأثیر نمی گذارد. همچنین نرخ تبدیل را تعیین می کند، اگر وب سایت مناسب تلفن همراه نباشد، می تواند به طرز چشمگیری کاهش یابد. بنابراین، شاخص اول موبایل باید بیشتر به عنوان یادآوری اقدامات خوب تلقی شود تا تهدید واقعی. با پیروی از همه این توصیه ها، شما می توانید موقعیت خود را بلکه سایر معیارهای به همان اندازه مهم مانند نرخ گزاف گویی، نرخ خروج یا نرخ تبدیل را بهبود ببخشید.

    نکته طلایی درباره  Mobile First Index

    خاتمه

    گوگل در فواصل زمانی کوتاهی الگوریتم های مختلفی را به کاربران و وبمستر ها معرفی می کند که تمامی آنها در جهت بهبود وضعیت رتبه بندی وبسایت ها و نیز آنکه تجربه کاربری کاربران را بهتر کند. بنابراین مجبوریم که با تمامی سختی ها و دشواری های که در مسیر وجود دارد حرکت کنیم و وبسایت مان را به روزرسانی کنیم.

    با این الگوریتم روشن گردید که تا چه حد نیاز است کاربران را مد نظر قرار دهیم و با تکنیک هایی خاص روند دسترسی کاربران به اطلاعات را تسهیل کنیم. توصیه می شود که برای آماده کردن وبسایت تان برای کاربران موبایلی عجله کنید تا در رتبه گیری با مشکلاتی مواجه نشوید. زیرا همانطور که مشاهده کردید این الگوریتم به مرور تاثیر به سزایی در سئو خواهد داشت تا جایی که وبسایت های فاقد این ویژگی از دور خارج خواهند شد.

    درج نظر


    شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نام
    نام خانوادگی
    امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
    09127857628