فهرست مطلب
- CTR چیست؟
- نحوه محاسبه CTR یا نرخ کلیک
- درصد نرخ کلیک ایدهآل چقدر است؟
- هدف از اندازهگیری نرخ کلیک چیست؟
- انواع کاربرد CTR دردیجیتال مارکتینگ
- اهمیت CTR در سئو
- تکنیکهای قطعی برای افزایش CTR
- سوالات متداول درباره نرخ کلیک
- 1-آیا افزایش میزان CTR، موجب بهبود سئو وبسایت میشود؟
- 2- نقش پرسونا در افزایش نرخ کلیک چیست؟
- 3-برای محاسبه نرخ کلیک به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟
- 4- نرخ کلیک طبیعی چیست؟
- 5-آیا برای بالا بردن نرخ کلیک از ربات استفاده بکنم؟
- 6- CTR بالای 100% برخی کلمات کلیدی در کمپین تبلیغاتی به چه معناست؟
- 7-گوگل در سال 2022، CTR را چگونه ارزیابی میکند؟
- کلام پایانی
CTR یا نرخ کلیک در بازاریابی اینترنتی یک شاخص ارزیابی مهم به حساب میآید. نرخ کلیک، معیار ارزشمندی برای بررسی و ارزیابی موفقیت تبلیغات کلیکی و سئو وبسایت شما است و نشان میدهد که یک تبلیغ و یا محتوا چقدر در جلب توجه کاربران شما موفق بوده است. در این مطلب با بیانی ساده و روان، اطلاعات جامعی دربارهی نحوه محاسبه نرخ کلیک، کاربردهای آن و راهکارهایی برای بهبود CTR را برایتان بیان کردهایم.
CTR چیست؟
CTR مخفف Click Through Rate است که در زبان فارسی به آن نرخ کلیک میگویند. CTR به بیان ساده، به نسبت بین تعداد کلیکهای دریافت شده و تعداد بازدیدها گفته میشود. CTR یک شاخص بسیار مهم در دنیای بازاریابی دیجیتال است. به طور کلی، CTR اثربخشی ارتباطات آنلاین را کمّی میکند. شاید برای اولین بار برای اندازهگیری اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی آنلاین مورد استفاده قرار گرفت. اما امروزه برای اندازهگیری و سنجش اثربخشی همه موارد قابل کلیک مورد استفاده قرار میگیرد.
اطلاعات بیشتر را در صفحه سفارش سئو ببینید.
مثال برای درک بهتر CTR
برای درک بهتر نرخ کلیک، بیایید با هم یک مثال را بررسی کنیم. تصور کنید روزانه شمار زیادی از کاربران در زمینههای مختلف و موضوعات متفاوت در گوگل به جستجو میپردازند. زمانی که شما یک عبارت را جستجو میکنید، گوگل یک لیستی از لینکهای مختلف یا وبسایتهای متفاوت را برایتان نمایش میدهد. شما بعد از دیدن نتایح یکی از آنها را به انتخاب خودتان، کلیک میکنید. به طور مثال شما عبارت " CTR چیست؟" را در گوگل جستجو میکنید و از بین نتایج، مطلب سایت ناپ شاپ را انتخاب میکنید.
خب در این مثال، فقط بخشی از کاربران که لیست نتایج را دیدهاند، وبسایت ما را انتخاب کردهاند. حالا نسبت تعداد نفراتی که کلیک کردهاند بر افرادی که پس از جستجو لینک ما را دیدهاند، نرخ کلیک یا CTR را نمایش میدهد. توجه داشته باشید که برای ارزیابی بهتر CTR، عدد به دست آمده را در 100 ضرب میکنیم تا درصد نرخ کلیک را داشته باشیم. یک مدیر وبسایت و یا متخصص سئو، برای این که بتوانند استراتژی و برنامه درست و کارآمدی را به کار گیرد، نیاز به درصد دقیق CTR دارند. در اغلب موارد سئوکاران از سرچ کنسول برای به دست آوردن اطلاعات کافی درباره CTR استفاده میکنند.
نحوه محاسبه CTR یا نرخ کلیک
یکی از مهمترین مواردی که باید در زمینه نرخ کلیک آموزش ببینید، محاسبه CTR به صورت اصولی و درست است. برای این کار باید با کمک ابزارهایی که دارید یا به کمک الگوهایی که از آنها آگاه هستید، Impression یا همان تعداد دفعات نمایش وبسایت شما در صفحه نتایج را به دست آورید. توجه داشته باشید که زمانی برای شما یه Impression محاسبه میشود که فرد یک کلمه را جستجو کرده و شما چون در صفحه اول نتایج هستید، برای شما یک ایمپرشن ثبت میشود. ولی اگر در صفحه دوم باشید و کاربر به صفحه دوم نیاید، برای شما Impression ثبت نخواهد شد. بنابراین، تنها زمانی تعداد دفعات نمایش با Impression برابر است که وبسایت شما در صف اول نتایج قرار داشته باشد.
بعد از اینکه از میزان Impression آگاهی پیدا کردید باید تعداد کلیکها را نیز داشته باشید. حالا برای محاسبه سی تی آر کافیست تعداد کلیکها را بر Impression و بازدید تقسیم کنید. سپس عدد به دست آمده را در 100 ضرب کنید تا درصد نرخ کلیک را به دست بیاورید. حالا به راحتی میتوانید مشاهده کنید که چند درصد از کسانی که وبسایت شما را در لیست نتایج مشاهده کردهاند، روی آن کلیک کرده و وارد آن شدهاند.
درصد نرخ کلیک ایدهآل چقدر است؟
درصد نرخ کلیک ثابتی به عنوان نرخ کلیک ایدهآل نداریم. درصد نرخ کلیک برای هر فروشگاه اینترنتی و سایتی یک درصد خاص است و به عوامل زیادی بستگی دارد. در واقع، میزان کلیک ممکن است بسته به صنعت، کلمات کلیدی یا نرخ تبدیل متفاوت باشد.
علاوه بر این، این امر به برند و شهرت وبسایت و فروشگاه اینترنتی شما نیز بستگی دارد. برای سایتی که تازه فعالیت دیجیتال مارکتینگ را شروع کرده است، نرخ کلیک 2٪ در اول راه خوب است. متخصصان CPC معتقدند که CTR برای سایتهای تازه تاسیس و کمپینهای اولیه، باید بین 2 تا 5 درصد باشد و برای سایتهای بزرگ و برند که شهرت آنها کاملاً مشخص شده است، نرخ کلیک باید از 5٪ فراتر برود.
هدف از اندازهگیری نرخ کلیک چیست؟
همانطور که در تعریف CTR اشاره کردیم، نرخ کلیک برای اندازهگیری اثربخشی محتوا و کمپینهای تبلیغاتی استفاده میشود. همچنین میتواند برای تعیین تعداد کلیک دریافت شده توسط هر پیوند در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده شود. در این حالت، نرخ کلیک به عنوان شاخص برای تعیین اینکه کدام پیوندها مرتبط هستند و کدامیک کاربران را به خود جذب میکنند، مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین، هر چه درصد CTR بالاتر باشد، شما در برگزاری کمپین خود موفق بودهاید و محتوای شما اثربخشی خوبی در هدایت کاربران به سمت هدف مورد نظرتان داشته است. این هدف میتواند افزایش ترافیک وبسایت، فروش یک محصول و یا صرفاً بازدید از یک صفحه باشد.
انواع کاربرد CTR دردیجیتال مارکتینگ
همانطور که در ابتدا مطلب به آن اشاره کردیم، درصد نرخ کلیک ابتدا برای سنجش میزان موفقیت تبلیغات کلیکی مورد استفاده بوده و با گذر زمان در زمینههای گستردهتری مورد توجه قرار گرفته است.
در این بخش، به زمینههای مختلفی که در آنها نرخ کلیک شاخص اصلی برای ارزیابی است، اشاره خواهیم کرد:
1- CTR در بازاریابی موتور جستجو (SEM):
یکی از مهمترین کاربردهای CTR در بازاریابی موتورهای جستجو است. زمانی که شما از سرویسهای ارائهدهنده خدمات SEM، همچون Google Ads یا یکتانت استفاده میکنید، شما یکسری کلمه کلیدی برای تبلیغات را انتخاب میکنید، نرخ کلیک (CTR) به شما کمک میکند که با دیدن رفتار مخاطب، کلمههای کلیدی اصلی را انتخاب کنید و کلماتی که لازم نیست را حذف کنید. اینگونه شما با صرف هزینه کمتر، بازدهی بیشتری در تبلیغاتتان خواهید داشت و رشد دقیق از روی درصد CTR قابل رویت است. نرخ کلیک باعث بهبود اجرای کمپینهای تبلیغاتی و هدفمندتر کردن آن میشود.
2- CTR در تبلیغات بنری:
تبلیغات بنری یکی از رایجترین انواع تبلیغاتی است که سایتهای فروشگاهی همچون دیجیکالا و ... برای فروش محصولات و خدماتشان از آن استفاده میکنند. گاهی علیرغم صرف هزینه زیادی که سایتها میکنند، نتیجه دلخواه حاصل نمیشود. برای اینکه شما بتوانید متوجه مشکل تبلیغاتتان بشوید نیاز به بررسی CTR دارید. اگر نرخ کلیک کم است یعنی تبلیغ شما و یا به عبارت بهتر بنر شما نیاز به اصلاح دارد و باید بهبود پیدا کند؛ به طور مثال متن بهتری برای آن نوشته شود، رنگ آن تغییر کند و... . شما به راحتی، با بررسی CTR میتوانید نتیجه تبلیغات بنری خود را ارزیابی کنید و در جهت بهبود آن گام بردارید.
CTR در سئو:
نرخ کلیک در SERP برای متخصصان سئو بسیار اهمیت دارد. متخصصان سئو، CTR را از طریق سرچ کنسول بررسی میکنند. سرچ کنسول میتواند اطلاعات دقیقی درباره میزان نرخ کلیک، حتی بر اساس کلمات کلیدی هدف را نیز مشخص کند و به کارشناس سئو اطلاعات لازم برای بررسی و بهبود سئو سایت را میدهد.
اهمیت CTR در سئو
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، نرخ کلیک برای کارشناسان سئو بسیار حائز اهمیت است و آنها CTR را به کمک سرچ کنسول به دست میآورند. هر مدیر سئویی به میزان کلیک در SERP توجه دارد، زیرا بیشتر زمانها شما شاهد عدد بالای Impression و تعداد کلیک پایین هستید که در نتیجه نرخ کلیک شما را کاهش میدهد. یک مدیر سئو ماهر تلاش میکنند با بررسی دقیق CTR در محتواهای مختلف، مشکلات و ایرادها را رفع کند و نرخ کلیک را افزایش بدهد. افزایش نرخ کلیک در موتورهای جستجو به معنای افزایش ترافیک ورودی سایت است. همچنین نرخ کلیک بالا جزو 200 فاکتور گوگل برای بررسی سایت شما نیز هست. در ادامه برای شما راهکارهای افزایش نرخ کلیک را بیان کردهایم. به طور خلاصه راهکارهایی که به شما در افزایش نرخ کلیک کمک میکنند، عبارتند از:
- نوشتن عنوان سئو جذاب
- نوشتن متاتگ کامل و خوب
- به کار بردن استراکچر دیتا با استفاده از علامتگذاری مناسب از عناصر HTML
- و...
توجه داشته باشید، اگر شما سایتی با تجربه کاربری (UX) خوب برای مخاطبان طراحی نکرده باشید، حتی با داشتن نرخ کلیک بالا هم نمیتوانید رتبه خوبی از گوگل بگیرید. به دلیل اینکه افراد پس از ورود به سایتتان از آن خارج شده و بانس ریت شما افزایش پیدا میکند. در نهایت به مرور زمان، گوگل به دلیل نارضایتی افراد، رتبه شما را کاهش میدهد.
تکنیکهای قطعی برای افزایش CTR
اگر دیجیتال مارکتر یا متخصص سئو باشید، احتمالاً به دنبال راههایی برای افزایش CTR هستید تا به کمک آن کمپینهای بازاریابی تاثیرگذارتری برگزار کنید و همچنین ورودی و ترافیک سایتتان را افزایش بدهید. در این بخش به شما تکنیکهایی را گفتهایم که با انجام آن شما میتوانید نرخ کلیک کمپینهای تبلیغاتی و همچنین ورود به سایتتان را افزایش بدهید.
1. تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید
تحقیقات کلمات کلیدی به شما کمک میکند، کلمات کلیدی هدف برای انواع تبلیغات (تبلیغات بنری، تبلیغات ادوردز و...) خود را پیدا کنید. ابزارهای زیادی وجود دارد که میتوانید برای تعیین بهترین کلمات کلیدی از آنها استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک میکنند انواع کلمه کلیدیهای حوزه خود و تعداد جستجوهای انجام شده با استفاده از آن کلمه کلیدی را پیدا کنید.
شما نباید به صورت تصادفی کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید. زیرا این کار باعث هدر رفتن بودجه شما میشود. ممکن است فکر کنید که یک کلمه کلیدی خاص به خوبی نتیجه خواهد داد، اما ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود. تحقیقات کلمات کلیدی در ایجاد تبلیغات موثر بسیار ارزشمند است. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، میتوانید به اهداف بازاریابی خود زودتر دست پیدا کنید.
2. انواع مختلف تبلیغات را امتحان کنید
اگر میخواهید یک کمپین اجرا کنید و در آن موفق باشید، باید تجربه انواع تبلیغات در بسترهای متفاوت را داشته باشید تا بتوانید بهترین و موثرترین راه تبلیغ را پیدا کنید. بنابراین، اگر تجربه کافی ندارید و از عملکرد تبلیغات مختلف اطلاعی ندارید، از این رو شاید لازم باشد تبلیغات مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدامیک از آنها بهترین عملکرد را دارند. یا حتی ممکن است بستری که برای ارائه تبلیغات انتخاب کردهاید، کاملاً مناسب باشد ولی محتوا مناسب یا تصویر مناسبی ندارید که مخاطبین را جذب کند. بنابراین، لازم است که مدام تبلیغات خود را تحلیل و آنالیز کنید و ایرادهای آن را برطرف کنید.
3.مخاطبان را به انجام کاری در سایتتان، ترغیب کنید (CTA)
یکی از موثرترین کارهایی که میتوانید برای افزایش نرخ کلیک انجام دهید، این است که کاربر را به انجام یک اقدام (CTA) تشویق کنید. مهم است که شما کال تو اکشنهای مربوطه را در پستها، صفحات و تبلیغات خود بگنجانید. CTA خوب باعث میشود افراد روی آگهی شما کلیک کنند. با این کار CTR شما افزایش مییابد.
شما میتوانید از عباراتی مانند "پیدا کردن نحوه..."، "بررسی ..." یا "اکنون بخر" استفاده کنید. این عبارات همگی افراد را به اقدامی هدفمند تشویق میکنند. CTA شما باید با تبلیغ شما مرتبط باشد. اگر میخواهید فردی را برای خرید تشویق کنید، عباراتی مانند "اکنون بخر"، "اگر نخری ضرر میکنی" و ... بسیار تاثیرگذار هستند.
از طرف دیگر، اگر میخواهید شخصی با پشتیبانی وبسایت شما تماس بگیرد، عبارات "اکنون تماس بگیرید"، " پشتیبان آماده پاسخگویی به سوالات شماست" و "از من بپرس" گزینههای بهتری هستند. با استفاده از CTAهای مربوطه میتوانید افراد بیشتری را وادار به کلیک بر روی تبلیغات خود کنید. این عبارات به شما کمک میکنند تا CTR خود را افزایش دهید و کاربران و مشتریان بالقوه بیشتری را به فروشگاه و یا سایت خود جذب کنید.
4.محتوا مرتبط و باکیفیت بنویسید
مهمترین اقدامی که ارتباط کاملی با بهبود وضعیت CTR دارد، بهبود محتواهای موجود در صفحات مختلف وبسایت است. در قدم اول باید در نظر داشته باشید که زمانی کلیکها بر روی سایت شما افزایش خواهد داشت که محتوا نظر کاربر را جلب کند و به قدری جذاب و مرتبط باشد که بتواند کاربر را در صفحه نگهدارد.
مهمترین تکنیکهایی که در این زمینه سئوکاران میتوانند انجام دهند، موارد زیر هستند:
- برای اینکه نرخ کلیک وبسایت افزایش داشته باشد، طبیعی است که باید در رتبههای اول یا صفحه اول گوگل قرار بگیرید. با کسب رتبههای ابتدایی گوگل، وبسایت شما بعد از سرچ کاربران بلافاصله در معرض دید آنها خواهد بود و احتمال کلیک روی آن افزایش مییابد.
- محتواهایی که بر اساس اصول و الگوهای تعریف شده گوگل بهینه شوند، شانس صعود به صفحات اول و رتبههای اول را پیدا خواهند کرد. بنابراین، این تکنیکها را باید آموزش ببینید که توصیه میکنیم به مقالات مرتبط با محتوا سئو شده در وبلاگ ناپشاپ مراجعه کنید.
سوالات متداول درباره نرخ کلیک
در این قسمت به سوالات متداولی که درباره نرخ کلیک و تکنیکهای افزایش CTR وجود دارند، میپردازیم:
1-آیا افزایش میزان CTR، موجب بهبود سئو وبسایت میشود؟
در خصوص تاثیرگذاری میزان CTR بر سئو، نظرات متفاوت و مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که CTR یکی از 200 موردی است که گوگل در دادن رنک (رتبه) به سایتها به آن توجه میکند. افزایش میزان کلیک موجب بهتر شدن رنک وبسایت و در نهایت بهبود رتبه سایت شما میشود. در واقع گوگل، زمانی که متوجه افزایش میزان نرخ کلیک روی یک وبسایت خاص میشود، رتبه آن وبسایت را کاهش میدهد تا وبسایت شما به صفحات اول گوگل آید. زمانی که وبسایت شما جایگاه بهتری در نتایج جستجو پیدا میکند، چون بیشتر در معرض دید است، کلیک بیشتری هم دریافت میکند.
2- نقش پرسونا در افزایش نرخ کلیک چیست؟
همانطور که میدانید طراحی پرسونای مشتری و آگاهی از رفتار پرسونا به شما کمک میکند تا محتوایی که تولید میشود، برای کاربر جذابتر و کاربردیتر باشد. به طور مثال، زمانی که شما بدانید مشتری فروشگاه اینترنتی شما از چه لحن و چه تصاویری بیشتر خوشش میآید، محتوای تبلیغاتی جذابتری تولید میکنید و چون مشتری شما این سبک محتوا را دوست دارد راحتتر روی لینک و یا تبلیغ شما کلیک میکند و همین امر باعث افزایش نرخ کلیک میشود.
3-برای محاسبه نرخ کلیک به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟
برای محاسبه نرخ کلیک، شما باید آمار تعداد نمایش لینک (Impression) و تعداد کلیکهای انجام داده شده را داشته باشید. تا آنها را در فرمول محاسبه CTR قرار بدهید.
4- نرخ کلیک طبیعی چیست؟
برخی از شما، برایتان سوال است که آیا نرخ کلیک با نرخ کلیک طبیعی فرق دارد؟ اصلاً نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) چیست؟ این دو با یکدیگر از نظر مفهوم فرقی ندارند. فقط زمانی که افراد کلمه نرخ کلیک طبیعی را به کار میبرند، منظورشان تعداد کلیکهایی است که کاربران کاملاً به صورت طبیعی، سایت شما را در نتایج جستجو دیدهاند و روی آنها کلیک کردهاند و وارد سایت شدهاند. به عبارت بهتر همان ترافیک ارگانیک سایت شما را Organic CTR میگویند.
5-آیا برای بالا بردن نرخ کلیک از ربات استفاده بکنم؟
به هیچ وجه! امروزه الگوریتمهای گوگل بسیار پیشرفت کردهاند و رفتار کاربران را خیلی دقیق تحلیل میکنند. بنابراین به راحتی تشخیص میدهند که از ربات استفاده کردهاید و سایت شما را جریمه میکند.
6- CTR بالای 100% برخی کلمات کلیدی در کمپین تبلیغاتی به چه معناست؟
7-گوگل در سال 2022، CTR را چگونه ارزیابی میکند؟
همانطور که در نکات افزایش نرخ کلیک به آن اشاره کردیم، مرتبط و مفید بودن محتوای صفحه فرود بسیار مهم است. کارشناسان سئو طبق تحقیقاتشان متوجه شدند که چون کاربران زیادی در صفحات ورود مطلب مرتبط و یا مفیدی دریافت نکردهاند و بلافاصله از سایت خارج شدهاند، گوگل به رفتار کاربران حساس شده است. بنابراین، گوگل در سال 2022 برای سنجش CTR، بانس ریت را نیز در رتبه بندی سایتها مورد بررسی قرار میدهد.
بنابراین، سایتی که در تبلیغات کلیکی و تبلیغات گوگل ادز خود، صفحات لندینگ مناسب و پرمحتوا برای کاربرانش تهیه کند، رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.
کلام پایانی
در این مقاله تمامی تلاشمان بر این بود که بتوانیم اطلاعاتی کاربردی در جهت افزایش نرخ کلیک (CTR) و بهبود وضعیت سئو وبسایتتان را به شما به ارائه بدهیم. پیشنهاد ناپ شاپ به شما این است که تمامی مطالب تکمیلی در زمینه آموزش سئو سایت را مطالعه کنید.
شما چه راهکاری در راستای افزایش نرخ کلیک پیشنهاد میدهید؟ تجربه و دانش خود در زمینه CTR را با ما در ناپ شاپ به اشتراک بگذارید.