در حال بارگزاری ...

10 نکته کلیدی برای بهبود تجربه کاربری وب سایت

10 نکته کلیدی برای بهبود تجربه کاربری وب سایت

در دهه 90 میلادی تجربه کاربر (یا UX برای کاربر experience) اصطلاحی است که برای توصیف احساس کاربر هنگام وبگردی توصیف می شود. این رویکرد با هدف بهبود مستمر محتوای سایت به منظور ارائه تجربه ای دلپذیر به کاربر که باعث تمایل وی به بازگشت به سایت می شود، می باشد.

حرفه طراحان UX هدف پشتیبانی از سیستم عامل های وب است که به طور خاص برای دیدار با کاربران مختلف طراحی شده است. از این به عنوان بهینه سازی تجربه کاربری یاد می شود، که هم بر ساختار داده های ارائه شده به وی و هم بر ویژگی هایی که در اختیار وی قرار می گیرد تأثیر می گذارد.

طراحی UX در توسعه وب بسیار مهم و حائز اهمیت است.

امروزه تجربه کاربری عامل مهمی است که باید در توسعه وب سایت مورد توجه قرار گیرد. در واقع، طراحی UX به طور فزاینده ای در استراتژی بازاریابی شرکت ها مورد توجه قرار می گیرد. 55٪ از شرکتها در حال انجام آزمایش تجربه کاربر هستند.

طبق آمار، 52٪ از کاربران به دلیل طراحی وب سایت به آن بر نمی گردند. بنابراین، حوزه فعالیت شما هرچه باشد، این جنبه بسیار مهم است. طراحی واضح و مطبوع برای هر سیستم عامل توصیه می شود. ضمناً، اگر استعداد خاصی در طراحی ندارید، یک متخصص استخدام کنید که بتواند تمام مهارتهای خلاقیت خود را برای وب سایت شما کار کند.

تجربه کاربری چیست

.

تجربه کاربری (یا طراحی ux) چیست؟

تجربه کاربر همان طراحی گرافیکی یا طراحی وب نیست، اگرچه این سه رابطه نزدیک با هم دارند.

طراحی گرافیک و طراحی وب بیشتر بر جنبه بصری، زیبایی در محل متمرکز هستند، در حالی که طراحی UX حول عملکرد و سهولت استفاده در سایت می چرخد.

تجربه کاربری با تمام عناصری که به روان شدن گشت و گذار بازدید کننده در یک وب سایت کمک می کند، مشخص می شود. به عبارت دیگر، تجربه کاربری بسیار وابسته به ارگونومی سایت است. هرچه ارگونومی سایت بهتر باشد، احتمال تبدیل کاربر اینترنت بیشتر است.

ارگونومی، سهولت استفاده، دسترسی، تعامل، طراحی، همه این اصطلاحات به احساسات مثبت کاربر کمک می کند.

هدف از طراحی UX در یک سایت ارائه یک سفر کاملاً روان و کارآمد است که نه برای شرکت بلکه برای کاربر قابل دسترسی باشد.

اگر متوجه کاهش نرخ تبدیل خود شدید، وقت آن است که شرایط را تجزیه و تحلیل کنید تا پیمایش وب سایت خود را بهینه کنید.

روش های بهبود تجربه کاربری

.

چرا بهبود تجربه کاربر برای یک وب سایت بسیار مهم است؟

طراحی UX به کاربران کمک می کند تا اطلاعات مورد نظر خود را در سایت شما به سرعت و به طور کارآمد پیدا کنند.
برای ایجاد یک تجربه کاربری مثبت برای بازدیدکنندگان، مهم است که وب سایت شما عملکرد درستی داشته باشد تا کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. جابجایی در سایت شما باید برای کاربر اینترنت طبیعی و روان باشد.

به طور مشخص، داشتن یک تجربه کاربری مناسب در وب سایت می تواند مزایای بسیاری را برای فعالیت آن به همراه داشته باشد. ارائه سادگی و کارایی به نحوه ارائه شرکت و محصول خود در سایت خود به طور حتم نتیجه را تضمین می کند.

در حال حاضر، با از بین بردن موانع برقراری ارتباط بین شما و کاربران خود، یک رابطه اعتماد و همجواری قوی تری ایجاد می کنید.

بازدیدکنندگان شما از مسیری که به آنها پیشنهاد می کنید قدردانی می کنند و تمایل دارند که به برند شما وفادار باشند. به عنوان مثال، اگر فرم تماس را با بخشهایی که مختص نیاز کاربر شما هستند، ساده کنید، احتمال اقدام آنها بیشتر است.

هدف در اینجا به حداقل رساندن اصطکاک ممکن است بین سایت و بازدید کنندگان شما باشد تا نرخ تبدیل شما افزایش یابد.

علاوه بر این، با انتقال ارزش ها و شخصیت شرکت خود از طریق هویت بصری، به بازدید کنندگان خود تصویر خوبی از شما و نام تجاری خود خواهید داد. منشور گرافیکی و طراحی وب شما به شما این امکان را می دهد که در نظر کاربران شما مدرن تر، حرفه ای تر و کاربر پسندتر به نظر برسد. بسیاری از مصرف کنندگان نه از طریق محصول یا خدمات بلکه از طریق مارک تجاری مارک مورد نظر خرید می کنند.

اگر به درستی بهینه نشده باشد، UX به راحتی می تواند کاربر را گیج کرده و او را بسیار ناامید کند. اگر کاربران شما نتوانند آنچه را که بدنبال آن هستند در وب سایت شما پیدا کنند، ممکن است نتایج ضعیفی کسب کنید و ممکن است آمار سایت در حال سقوط باشد.

افزایش ux

.

به همین دلیل بهبود تجربه کاربری وب سایت شما ضروری است. بنابراین اکنون خواهیم دید که چگونه به این مهم دست یابیم و چه کارهایی باید انجام دهیم.

1. بدانید کاربران شما چه کسانی هستند
در تجربه کاربری، بسیاری از افراد کلمه "کاربر" را فراموش می کنند. با این حال، کاربر در مرکز طراحی UX قرار دارد. هدف سایت شما این است که بازدیدکنندگان خود را به دنبال آنچه می خواهند، یعنی ایجاد احساسات و پاسخ های مثبت یاری کنید.

به این منظور، دانستن هدف خود از داخل ضروری است. به شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، نمایشگاه های تجاری و غیره بروید ... با این کار می توانید مشتری های بالقوه خود را بفهمید و بنابراین محتوا و تجربه کاربری متناسب با آنها را ایجاد کنید.

با آگاهی دقیق از سلیقه، سن، سوابق اجتماعی، حرفه و غیره شما قادر خواهید بود تا یک طراحی رابط کاربری ایجاد کنید که متناسب با کاربران شما باشد.

هر جنبه ای از صفحه شما باید با در نظر گرفتن کاربران باشد.

رنگها
تایپوگرافی ها
نمادها
تصاوير متحرك
واژگان استفاده شده
عکس های استفاده شده
با درک کاربران خود، خواهید فهمید که چه تجربه ای را در سایت خود ارائه می دهید.

ایجاد صفحات ساده

2. ایجاد صفحات ساده
هنگامی که ما طراحی یک سایت را شروع می کنیم، تمایل داریم که انیمیشن ها، ویژگی ها، رنگ ها را اضافه کنیم تا از نظر بصری صفحاتی زیبا و چشم نواز را ایجاد کنیم. نکته مهم در اینجا ایجاد صفحاتی است که کاربران شما بتوانند در یک چشم به هم زدن آن را درک کنند. دریغ نکنید که با فضای خالی بازی کنید، به شما این امکان را می دهد تا مطالب خود را برجسته کنید و تمرکز بازدید کنندگان خود را حفظ کنید.

مطمئناً می توانید از رنگ های برجسته یا انیمیشن هایی که به وضوح قابل مشاهده هستند استفاده کنید، اما مطمئن شوید که متناسب با محتوای شما، بازدیدکنندگان و آنچه می خواهید انتقال دهید، مناسب هستند.

نکته مهم این است که برای به حداکثر رساندن درک کاربران خود، ارتباطات خود را ساده نگه دارید.

پیچیدگی زیاد در طراحی سایت ممکن است که کاربران شما گیج کند و تجربه کاربری بدی را برای آنها به ارمغان بیاورد.

در اینجا چند کلید برای داشتن صفحات ساده و روان آورده شده است:

سفید بهترین دوست شما است: اگرچه در بسیاری از سایت ها زیاد استفاده می شود، اما رنگ سفید برای برجسته سازی مطالب و آرامش تراکم صفحات مناسب ترین رنگ است.
از فضای خالی استفاده کنید: همانطور که قبلاً گفته شد، فضای خالی راهی عالی برای پخش محتوای شما و شفاف سازی بیشتر آن است. فضای خالی چه در بین خطوط متن شما باشد، چه در فهرست شما، چه در فرم شما، به شما کمک می کند تا سایت خود را ساده تر و درک آن را راحت تر کنید.
به حداقل رساندن انیمیشن ها: انیمیشن ها خوب هستند، اما مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید، اگر متوجه شدید زیبایی ایجاد می کند بدون اینکه مزاحمتی برای کاربر ایجاد کنید، در این مسیر درست هستید.
کد رنگی کاملاً مشخص داشته باشید: در رنگ های خود گم نشوید، بهترین انتخاب پالت 2 تا 5 رنگ و بازی با آنهاست. به یاد داشته باشید، اما رنگ سفید باید رنگ غالب باقی بماند.

افزایش سرعت بارگذاری سایت

3. افزایش سرعت بارگذاری صفحه

سرعت بارگذاری صفحه تأثیر زیادی در رفتار کاربر دارد. با این حال این یکی از مهمترین عواملی است که باعث می شود بازدید کننده وب سایت شما را ترک کند.

شرایط ناوبری نقش اساسی در تجربه مشتری دارد، بنابراین لازم است که تلاش خود را بر روی این موضوع متمرکز کنید. مرور آرام که با بهینه سازی سرعت بارگیری صفحات شما امکان پذیر است، کاربران اینترنت را به ادامه بازدید ترغیب می کند.

شما باید در مورد عناصری که در صفحات خود قرار می دهید هوشیار باشید. در واقع، برخی از آنها احتمالاً سرعت بارگذاری محتوای شما را کاهش می دهند:

تصاویر خیلی سنگین هستند
میزبان وب بی کیفیت
بدون ذخیره سازی
افزونه های زیاد
و غیره.
برای آگاهی از عملکرد بارگیری صفحات خود، از سایتهایی مانند PageSpeed ​​Insights  GT Metrix یا Pingdom استفاده کنید.

راه حل های بهبود سرعت بارگیری صفحات آن بسیار ساده هستند ، در اینجا آمده است:

اندازه تصویر را کاهش دهید
کد HTML ، CSS ، PHP و JS سایت خود را بهینه و ساده کنید
انیمیشن ها را سبک کنید
میزبانی وب با کیفیت داشته باشید

تجزیه و تحلیل سایت

4. به طور منظم رفتار بازدید کننده را تجزیه و تحلیل کنید
تجزیه و تحلیل رفتار کاربر اینترنت یک مرحله اساسی است که به شما امکان می دهد تنظیمات لازم را انجام دهید. ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل موجود در بازار، داده های بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهند. در استفاده از Google Analytics ، Jaco ، Clicktale یا حتی Piwik دریغ نکنید.

هدف از این تجزیه و تحلیل ها اطمینان از تجربه کاربری فراموش نشدنی برای افزایش نرخ تبدیل است.

یک تجربه کاربری موفق به هر کسب و کارهای آنلاین اجازه می دهد تا بازدیدکنندگان را در سایت نگه دارند و آنها را تا آنجا که ممکن است به پایین تر از کانال تبدیل کنند. به این ترتیب که آنها منجر به تولید و افزایش عملکرد فروش خود می شوند.

صفحات فرود

5. صفحات فرود ایجاد کنید
آیا چندین محصول، خدمات یا آموزش ارائه می دهید؟ برای هر نوع محصول یک صفحه فرود (یا صفحه فرود) ایجاد کنید. با این کار می توانید به کاربران اینترنت اطلاعات دهید و آنها را با توجه به نیاز آنها به پیشنهادات دقیق تری هدایت کنید.
همچنین ایجاد صفحه فرود برای خبرنامه یا رویدادهای شما می تواند جالب باشد.

آیا در بهبود پیمایش و سازماندهی سایت خود مشکل دارید؟ دریغ نکنید از اطرافیان خود بپرسید و نظر آنها را جویا شوید.

call to action

6. تماس های عملی موثر ایجاد کنید
هدف اصلی یک وب سایت تبدیل بازدید کنندگان شما به مشتری است. ممکن است سایتی با منشور گرافیکی شسته و رفته، تجربه بهینه کاربر و حتی ارجاع بهینه SEO داشته باشید، اگر تماس های اقدام شما ارائه نشود، نتیجه ای نخواهید داشت.

دعوت به عمل شما می تواند اهداف بسیار متفاوتی داشته باشد.

مشترک شدن در یک خبرنامه
فرم تماس
قراری تعیین کنید
درخواست یک نقل قول کنید
به صفحه خاصی بروید
اینها مثالهایی است اما اگر برای اقدام در سایت خود فراخوان دیگری دارید دریغ نکنید، هر مورد می تواند منحصر به فرد باشد.

در هر صورت، نکته اینجاست که کاربران شما متوجه فراخوانهای شما شده و با آنها تعامل دارند. این فراخوانها برای عمل می توانند به صورت Pop up یا یک بنر باشند اما در بیشتر اوقات، Call to Action یک دکمه ساده است.

بنابراین رنگ های خود را هوشمندانه انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید از یک شیب رنگی هماهنگ یا یک سایه قطره ای برای برجسته کردن رنگ دعوت به عمل استفاده کنید.

سایت ریسپانسیو

7. سایتی مناسب برای تلفن و تبلت داشته باشید
کاربران شما احتمالاً از تلفن هوشمند یا رایانه لوحی برای مرور اینترنت استفاده می کنند. برای بهبود تجربه کاربری سایت خود، داشتن یک وب سایت پاسخگو کاملاً ضروری است که با تمام قالب های صفحه سازگار باشد.

همانند سرعت بارگیری، اگر یکی از کاربران شما به سایت شما بیایند که برای قالب های کوچکتر مناسب نباشند، از تجربه کاربری که به آنها ارائه می دهید خوشحال نخواهند شد. بنابراین مطمئن شوید که یک وب سایت با طراحی وب کاملاً پاسخگو(Responsive) دارید.

به همه چیز مانند منو، تصاویر، تماس برای اقدام، متن، خط شکسته و غیره فکر کنید ... همه چیز باید دوباره طراحی شود تا اطمینان حاصل شود که تجربه کاربر فقط در تلفن یا رایانه لوحی روی صفحه رایانه خوب است.

هوشمندانه از عکس ها استفاده کنید

8. هوشمندانه از عکس ها استفاده کنید
عکسها راهی عالی برای افزودن زندگی و نشاط به وب سایت شما هستند. خواه برای صفحات محصول شما باشد (اگر تجارت الکترونیکی دارید)، صفحه مربوط به معرفی تیم یا صفحه اصلی.

استفاده از عکس البته تجربه کاربر را بهبود می بخشد. چرا ؟ زیرا صفحه ای که به طور انحصاری با متن پر شده است اغلب می تواند برای کاربر خسته کننده به نظر برسد. یک عکس کلمات، نام تجاری، محصولات یا خدمات شما را نشان می دهد.

همچنین به شما امکان می دهد یک یا چند چهره را در شرکت خود قرار دهید و بنابراین سایت خود را انسانی کنید. در حقیقت، پنهان شدن در پشت یک آرم همیشه یک راه حل خوب نیست. شخصی ترجیح می دهد وقتی می خواهد با یک شخص حقیقی درخواست تجدید نظر کند با یک شخص واقعی برخورد کند.

با این حال، امروزه بسیاری از سایت ها از عکس های بانک تصاویر رایگان موجود در شبکه استفاده می کنند. بدیهی است که این سایت ها بسیار کاربردی هستند. فقط، سهام تصاویر بی نهایت نیستند و اگر در یک زمینه فعالیتی با رقابت باشید، به سرعت گشت و گذار در این تصاویر را خواهید داشت.

قرار دادن عکس های عمومی بدون حق امتیاز باعث نمی شود سایت و تجارت شما از رقابت متفاوت باشد. البته، اگر می خواهید یک نکته خاص را به تصویر بکشید، استفاده از تصویر بدون حق امتیاز می تواند راه حل خوبی باشد. فقط زیاده روی نکنید.

خطای 404

9. مدیریت خطاهای 404
بهینه سازی صفحه 404 موضوعی است که برای تجربه کاربر در نظر گرفته می شود ، اغلب نادیده گرفته می شود. در واقع ، تصور کنید که مقاله ای را که بازدید کننده می خواهد به آن مراجعه کند و آن را در صفحه 404 قرار دهید حذف کنید. اگر مقاله به درستی کار نکند ، کاربر خیلی سریع سایت شما را ترک می کند ، منطقی.

برای ایجاد یک صفحه خوب 404 ، می توانید مثلاً مانند بعضی از مارک ها با شوخ طبعی بازی کنید.

اما مهمترین چیز این است که کاربران خود را به جایی که فکر می کنید بهتر است بروید هدایت کنید. به عنوان مثال، اگر کاربران شما به طور معمول به دنبال پست های وبلاگ هستند، ویژگی دعوت به عمل را داشته باشید که کاربر را به خواندن سایر پست های سایت شما سوق می دهد.

نکته مهم در این صفحه برجسته سازی جالبترین امکانات و مسیرها برای کاربری است که گم شده است.

نوآوری

10. نوآوری

یکی از اهداف کلیدی یک تجربه کاربری خوب انتقال احساسات مثبت به مشتریان بالقوه شماست. البته اگر می خواهید شانس را به نفع خود بگذارید، قوانینی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید. فقط اگر می خواهید به طور موثر با رقبای خود روبرو شوید، باید برجسته باشید. و برای آن شما باید نوآوری کنید.

شاید ابتکار عمل در وب سایت پیچیده به نظر برسد اما هر شرکتی منحصر به فرد است بنابراین ما باید روی این موضوع کار کنیم. به عنوان مثال، شما می توانید با هویت بصری خود نوآوری کنید، خلاق باشید و تصویرگری ایجاد کنید که در جای دیگری نمی توانید ببینید. با این کار می توانید کاربران خود را غافلگیر کنید. ویژگی های مفید جدید را که در رقابت خود نمی بینید پیاده سازی کنید. از فناوری های جدید استفاده کنید تا سایت و نام تجاری شما با زمان پیشرفت کند.

با این کار می توانید به تجارت و ارتباطات خود شخصیت بخشید.

.

نویسنده: امین اصلانپور

.

مطالب اخیر:

15 ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی در سال 2021

10 قدم اصلی برای مشتری مداری

10 عامل موفقیت در فروشگاه اینترنتی

4 نکته حیاتی که برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین موفق نیاز دارید

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها