سئو هرگز به آسانی ارسال مقاله و سپس انتظار برای رتبه بندی آن آسان نیست. SEO باید جامع نگر باشد و برای رتبه بندی بهتر آن باید تلاش های گوناگونی صورت بگیرد. در سال 2021 و سال های آینده نیز چنین بوده و خواهد بود.
با این حال، کار زیادی نمی توان انجام داد و چیزهای زیادی وجود دارد که می توان در مورد آنها فکر کرد و بر آنها تمرکز کرد. به همین دلیل این چک لیست را برای کمک به شما در کسب رتبه بهتر فراهم نموده ایم. اگر می خواهید در سئو در سال 2021 موفق باشید، برای کمک به شما در برنامه ریزی استراتژی سئو، این چک لیست را دنبال کنید.
1. برچسب های متا را بررسی کنید
بررسی و بهینه سازی متا تگ ها دو مرحله اساسی SEO در صفحه است. این امر همیشه بخش مهمی از هر چک لیست SEO بوده و خواهد بود زیرا شامل یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی می شود:
برچسب عنوان
هنگام بهینه سازی برچسب های عنوان، از وجود کلمه کلیدی هدف به علاوه محتوای مناسب برای جذب کلیک کاربر اطمینان حاصل کنید.
بهینه سازی متا تگ ها به معنای بهینه سازی توضیحات متا است و گرچه عامل رتبه بندی نیست، اما برای نرخ کلیک شما مهم است.
یکی از مواردی که اکثر افراد هنگام بررسی برچسب های متا فراموش می کنند ویژگی robots meta tag است که می تواند منجر به خطاهای اساسی شود. یک برچسب ساده "noindex" می تواند رتبه بندی یک صفحه را کاملاً خراب کند زیرا به معنای واقعی کلمه به گوگل می گوید آن صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهد.
2. محتوای تکراری را بررسی کنید
تکثیر محتوا می تواند دو مشکل اساسی ایجاد کند: اول اینکه توسط گوگل به عنوان اسپم گزارش شود و دوم اینکه کلمات کلیدی وب سایت شما را بی ارزش کند. همچنین بهتر است توجه داشته باشید که محتوای تکراری فقط هر محتوایی در متن یک پست نیست. متا تگ ها و زیرنویس ها نیز می توانند بر رتبه شما تأثیر منفی بگذارند.
در مواردی که نمی توان از محتوای تکراری جلوگیری کرد (به عنوان مثال دو صفحه محصول با همان مورد و توصیف اما اندازه گیری متفاوت و غیره) برای جلوگیری از افت رتبه از برچسب متعارف استفاده کنید.
3. به دنبال صفحاتی که در نتایج نیستند باشید
هدف جستجو مهم خواهد بود. به همین دلیل شما باید نه تنها صفحات جدید وب سایت، بلکه صفحات موجود را نیز بهینه کنید.
به لیست کلمات کلیدی مورد نظر خود نگاهی بیندازید و به جستجوی کلماتی بپردازید که علی رغم تلاش شما هنوز در صفحه اول قرار ندارند. کلمه کلیدی مورد نظر خود را در Google جستجو کنید و نگاهی بیندازید که Google آن را ایندکس کرده است یا خیر. زیرا در حال حاضر، این بهترین روش برای شناسایی هدف کلمه کلیدی مورد نظر شما است.
هنگامی که کلمه کلیدی مورد نظر را ارزیابی کردید، به صفحه ای که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید برگردید و سپس محتوای خود را بر اساس آن تنظیم کنید. آیا نتایج محصولی را نشان می دهد؟ سپس، به احتمال زیاد، شما باید محصولات را در صفحه خود نیز نمایش دهید. هدف جستجو همیشه معطوف به دادن پاسخی است که کاربران انتظار دارند، بنابراین باید محتوای خود را متناسب با آن تنظیم کنید. بله، کلمات کلیدی مقاله شما و تعداد کلمات هنوز مهم هستند، اما اگر محتوای شما با آنچه کاربر در یک کلمه کلیدی خاص به دنبال آن است مطابقت نداشته باشد، همیشه افرادی که این کار را انجام می دهند عملکرد بهتری خواهند داشت.
4. بهینه سازی Core Web Vital و Page Experience
Web Essentials و Page Experience فاکتورهای اثبات شده SEO هستند که در الگوریتم گوگل در سال 2021 ساخته می شوند و شکی نیست که هر دوی این موارد باید در چک لیست شما باشند.
نمودار تجربه صفحه
سه معیار وجود دارد که Core Web Vital ها را ایجاد می کند: بزرگترین المان صفحه، تأخیر در ورودی اول و جبران چیدمان تجمعی.
از طرف دیگر، تجربه صفحه از عوامل SEO موجود تشکیل شده است که اکنون برای کمک به Google در ارزیابی بهتر تجربه کاربر در یک وب سایت، به صورت یکجا جمع شده اند. این شامل HTTPS، سازگاری با تلفن همراه، مرور ایمن و فاقد محتوای بینابینی است. Core Web Vital در واقع در تجربه صفحه وجود دارد، اما این یک موضوع بزرگ است که اغلب به تنهایی مورد بحث قرار می گیرد.
برای کمک به شما در اندازه گیری مقایسه وب سایت خود با این فاکتورهای جدید جستجوگرها، می توانید از انواع ابزارهای آزمایشگاهی و زمینه ای Google استفاده کنید. PageSpeed Insights ،Google Lighthouse و برنامه Core Web Vital Chrome بایستی مورد بررسی قرار گیرند.
5- پست های وبلاگ قدیمی را ارتقا دهید
ارتقای مقالات قدیمی و بهبود آنها یک استراتژی عالی در زمینه جستجوگرها است که می تواند میزان بازدید شما را افزایش دهد. استراتژی اینجا جستجوی پست های وبلاگ است که قبلاً کار کرده اما بعداً رها شده اند. به احتمال زیاد، آنها رتبه بندی خود را از دست داده اند و حاوی اطلاعات منسوخ شده اند و مقالات جدید از وب سایت های دیگر شروع به عملکرد بهتر می کنند.
این فرصتی است که اکثر دارندگان وب سایت معمولاً از آن چشم پوشی می کنند، زیرا بیشتر آنها هنگامی که دارایی های موجود خود را دارند که می تواند باعث صرفه جویی در وقت آنها شود، روی ارسال مقالات جدید متمرکز هستند.
بهبود پست های وبلاگ قدیمی ممکن است متفاوت باشد، پست های وبلاگی وجود خواهد داشت که ممکن است نیاز به طراحی مجدد داشته باشد، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که فقط به چند اصلاح نیاز دارند. در هر صورت، این یک استراتژی مناسب است که قطعاً می تواند بازدید شما را بیشتر کند.
6. از استراکچر دیتا استفاده کنید
خیر، داده های ساخت یافته هنوز یک عامل رتبه بندی نیستند، اما شما هرگز نباید ارزشی را که می تواند برای وب سایت شما بیاورد دست کم بگیرید. استفاده از داده ساختاریافته به طور صحیح در صفحات خود، آنها را واجد شرایط Google Rich Results می کند که می تواند میزان کلیک شما را در نتایج جستجوی Google افزایش دهد.
همچنین بخوانید: استراکچر دیتا چیست
بسیاری از داده های ساختاریافته را نادیده می گیرند زیرا نه تنها یک عامل رتبه بندی نیست بلکه استفاده دستی از نشانه گذاری طرح نیز می تواند زمانبر و پرمشغله باشد. اما خوشبختانه، ابزارهای زیادی وجود دارد که می تواند به اتوماسیون روند کمک کند. اگر از وردپرس استفاده می کنید یا از برنامه سازهای موجود به صورت رایگان آنلاین استفاده می کنید، می توانید به راحتی افزونه ها را نصب کنید. این امر ایجاد نشانه گذاری طرح را بسیار آسان می کند و به دانش توسعه وب نیازی نیست.
7. از AMP استفاده کنید
استفاده از AMP یا صفحات شتاب داده شده تلفن همراه در وب سایت خود به طور خودکار صفحه شما را به حداقل می رساند و فقط عنوان، محتوا و تصاویر باقی می ماند. این به کاربران موبایل بهترین تجربه را می دهد زیرا به وب سایت ها اجازه می دهد تا با سرعت بسیار بالایی بارگیری شوند.
همچنین بخوانید: amp چیست؟
بسیاری از مردم هنوز در مورد میزان کمک AMP در رتبه بندی وب سایت گیج هستند. Google قبلاً تأیید کرده است که AMP عامل رتبه بندی نیست - به این معنی که فعال کردن AMP در وب سایت شما باعث بهبود رتبه نمی شود. با این حال، گوگل همچنین گفت که سرعت یک عامل رتبه بندی است و AMP باعث بارگذاری سریعتر وب سایت شما می شود.
نصب AMP در وب سایت خود کار دشواری نیست و در صورت استفاده از وردپرس نیازی به دانش توسعه وب نیست. شما می توانید به سادگی پلاگین رسمی AMP را نصب کنید و سپس قسمت هایی از وب سایت های خود را که پلاگین نسخه های AMP را در آنها ایجاد می کند، انتخاب کنید.
لطفا توجه داشته باشید که AMP برای همه مناسب نیست. از آنجا که AMP طراحی یک صفحه وب را به حداقل ممکن می رساند، ممکن است تصاویری که برای تبدیل مشتری استفاده می کنید، ظاهر نشوند. من همچنین توصیه نمی کنم از AMP در صفحات محصول و صفحات گروه محصولات برای وب سایت های تجارت الکترونیکی استفاده کنید. اگر این مورد برای شما مناسب است، بهتر است بدون استفاده از AMP اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما از نظر موبایل مناسب است.
8. پیوندهای داخلی را بررسی کنید
پیوند داخلی برای ساختار سایت بسیار مهم است و به رتبه بندی نیز کمک می کند. صفحات مهم وب سایت شما باید حاوی پیوندهای داخلی زیادی با آن باشد. پیوندهای داخلی همچنین به کاربران در پیمایش وب سایت شما کمک می کند و می تواند آنها را تبدیل کند. همچنین می توانید از طریق متن انکرتکست که برای پیوند داخلی استفاده می کنید، به Google کمک کنید تا زمینه صفحات را بیشتر درک کند.
یکی دیگر از اهداف بررسی پیوندهای داخلی شما این است که ممکن است با پیوند دادن به صفحات قدیمی وب سایت خود که دیگر وجود ندارند یا پیوند دادن به URL ها با هدایت مجدد، پیوند را هدر دهید. پیوند به صفحات 404 جریان لینک دهی داخلی را متوقف می کند. از طرف دیگر، تغییر مسیرها از قدرت انتقال پیوندها می کاهند، بنابراین بهتر است مستقیماً به جایی که پیوند هدایت می شود پیوند دهید.
9. وب سایت را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید
اگر قبلاً این کار را نکرده اید، باید این کار را در اسرع وقت انجام دهید. تأیید وب سایت خود در کنسول جستجوی Google اولین مرحله است اگر می خواهید در Google ظاهر شود. در مورد این مرحله واقعاً حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد. فقط به Google Search Console بروید و از حساب Google خود برای ورود به سیستم استفاده کنید. مراحل را برای تأیید وب سایت خود دنبال کنید و تمام! Google باید به جستجوی وب سایت شما بپردازد و سپس آن را نمایه سازی کند.
10. نقشه های سایت را ارسال کنید
هنگامی که کنسول جستجوی گوگل را برای وب سایت خود راه اندازی کردید، اکنون می توانید نقشه های سایت XML خود را ارسال کنید تا به Google کمک کند بهتر وب سایت شما را جستجو کند. Google خزیدن آدرسهای اینترنتی را که در نقشه سایت شما ارسال شده است اولویت بندی می کند و همچنین آنها را بیشتر می خزد. برای نشانی های اینترنتی که در نقشه سایت گنجانده نشده اند، Google همچنان آنها را می خزد، اما با اولویت کمتری.
برای وب سایت های بزرگ، می توانید برای سازماندهی بهتر URL ها، چند نقشه سایت ایجاد کنید. شما همچنین می توانید یک نقشه سایت تصویر برای سئو تصویر ایجاد کنید.
11. خطاهای خزشی و نمایه سازی را بررسی کنید
یکی از مزایای تأیید وب سایت شما، گزارش پوشش در Google Search Console است. در این گزارش، خطاهای خزنده را مشاهده خواهید کرد که همچنین می تواند از نمایه سازی صفحات جلوگیری کند. همچنین لیستی از URL های در حال فهرست شدن، URL هایی با هشدار و URL هایی که به طور کامل از نتایج جستجو حذف شده اند، دریافت خواهید کرد.
12. به Google Analytics 4 بروید
Google Analytics 4 یا GA4 نسخه پیشرفته Google Analytics با فناوری پیشرفته هوش مصنوعی است که می تواند اطلاعات بازاریابی کامل تر و دقیق تری را در اختیار شما قرار دهد. همچنین به شما امکان می دهد ادغام بهتری با Google Ads داشته باشید و چرخه زندگی کاربر را بهتر درک کنید.
در آینده، حساب های جدید Google Analytics به صورت خودکار در GA4 قرار می گیرند و شما در حال حاضر از Universal Analytics استفاده می کنید، نسخه قبلی را می توانید به راحتی در تنظیمات خود به Google Analytics 4 تغییر دهید.
من اکیداً پیشنهاد می کنم که همه حسابهای قدیمی Universal Analysis خود را به GA4 منتقل کنید تا بتوانید از مزایای سیستم عامل جدید بهره مند شوید. من مطمئن هستم که سازگاری با سیستم عامل جدید مدتی طول خواهد کشید، اما زمان بهتری برای سازگاری و پیشرفت وجود ندارد.
.
نویسنده: امین اصلانپور
.
مطالب اخیر:
6 راهی که می توانید اعتماد و وفاداری مشتری را افزایش دهید
10 نکته کلیدی برای بهبود تجربه کاربری وب سایت