فهرست عناوین
- استراکچر دیتا (داده های ساختار یافته) چیست؟
- چرا استراکچر دیتا مهم است؟
- مزایای بکارگیری استراکچر دیتا
- تاثیر استراکچردیتا بر سئو
- میزان اهمیت بکارگیری استراکچر دیتا
- استراکچر دیتا و نقش آن در کاهش اهمیت کلمات کلیدی
- چگونه از استراکچر دیتا استفاده کنیم؟
- چگونه با یک ابزار داده های ساختار یافته را تست کنیم؟
استراکچر دیتا یکی از مهم ترین عواملی است که سبب بهبود سئو وب سایت شما خواهد شد. به همین دلیل نیاز است که اطلاعاتی دقیق در این زمینه داشته باشید و بعد از آگاهی از میزان اهمیت آن برای سئو وبسایت آن را بکار گیرید.
مدت ها است که جستجوی اطلاعات آنلاین بر اساس کلمات کلیدی انجام می شود. همه افردی که دارای وب سایت هستند به دنبال راهی برای بهبود رتبه بندی در Google SERP هستند. و یکی از راه های انجام این کار استفاده از استراکچر دیتا بر روی وب سایت می باشد. در ادامه این مطلب این ابزار قوی را بررسی می کنیم.
در این مقاله قرار است که در زمینه موضوعات زیر مباحثی به شکل تفکیک شده و اختصاصی را مطرح سازیم:
1. استراکچر دیتا چیست؟
2. چرا استراکچر دیتا مهم است؟
3. مزایای بکارگیری استراکچر دیتا
4. تاثیر استراکچردیتا بر سئو
5. میزان اهمیت بکارگیری استراکچر دیتا
6. چگونه از استراکچر دیتا استفاده کنیم؟
7. چگونه با یک ابزار داده های ساختار یافته را تست کنیم؟
بنابراین اگر پرسش های فوق نیز برای شما مطرح است این مقاله را تا انتها با ما همراه باشید.
استراکچر دیتا (داده های ساختار یافته) چیست؟
استراکچر دیتا عاملی است که سبب می شود ربات هایی که در موتور های جستجو هستند بتوانند جملات، کلمات و واژگان را از هم تفکیک کنند و آن ها را تجزیه و تحلیل کنند. در واقع استراکچرد دیتا یا استراکچر دیتا موجب می شود روند درک داده ها و دیتاهایی که در وبسایت وجود دارد را برای گوگل تسهیل کنید.
داده های ساختاریافته قالبی است که برای علامت گذاری اطلاعات در صفحه وب یک وب سایت استفاده می شود. به موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و بسیاری دیگر کمک می کند تا محتوای موجود در صفحه وب را بهتر درک کنند و از آن برای نمایش نتایج جستجو به روشی مرتبط و مرتب استفاده کنند.
استراکچر دیتا یا "علامت گذاری" ، قطعه ای از کد یا "مارکر" است که شما به محتوای صفحات وب خود اضافه می کنید. این قطعات کد ساختار خاصی دارند که موتورهای جستجو می توانند آن را بخوانند. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند.
شما این مثال را در نظر داشته باشید:
استراکچر دیتا اهمیت زیادی در سئو وبسایتها دارد. ( استراکچر دیتا اهمیت زیادی در سئو وبسایت دارد.) این جمله را شما به راحتی می توانید به لحاظ معنایی و واژگانی مورد ارزیابی قرار دهید و مفهومی از آن درک کنید. اما همین جمله را اگر در یک وبسایت قرار دهید قطعاً ربات هیچ توانی در تجزیه ندارند. تمامی این عبارت به شکل یکپارچه و با تعداد کارکتر مشخص برای ربات قابل تشخیص خواهد بود.
بنابراین نیاز است استراکچر دیتا مورد استفاده قرار گیرد تا روند ارزیابی این جمله توسط ربات ها به درستی انجام گردد. از سوی دیگر عدم ارزیابی جملات و واژگانی که در یک متن به عنوان محتوای یک وبسایت بکار گرفته شده اند باعث می شود که موتورهای جستجو نتوانند به درستی وبسایت شما را در نتایج گوگل نشان دهند. بنابراین نیاز است که از استراکچر دیتا استفاده شود تا خللی در روند سئو گیری وبسایت وارد نشود. بنابراین روشن است که این مساله تا چه حد برای سئو وبسایت ضرورت خواهد داشت.
چرا استراکچر دیتا مهم است؟
در واقع، شما از طریق ساختار داده به موتورهای جستجو می گویید که در آن محتوای خاص مخفف شده است. به عنوان مثال، می توانید نشان دهید که چیزی مانند عکس، آدرس، شماره تلفن و غیره وجود دارد.
زبانی که برای گفتگو با Search Enigines (موتور جستجو) استفاده می کنید schema.org است. Schema.org واژگانی است که می تواند با رمزگذاری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. Schema.org دارای 3 قالب است: JSON-LD ، Microdata یا RDFa. آن را به عنوان گویش در نظر بگیرید: 3 روش مختلف برای نوشتن کد استراکچر دیتا. JSON-LD پایدارترین فرمت است که توصیه می کنیم از آن استفاده کنید.
موتورهای جستجو مانند Google برای درک بهتر وب سایت شما کد را می خوانند، اما از داده های ساختاری نیز برای نمایش صفحات وب شما در نتایج جستجو به روشی خاص استفاده می کنند.
مزایای بکارگیری استراکچر دیتا
داده های ساختاریافته یک قسمت مهم در کسب و کار آنلاین است زیرا درک روشنی از آنچه در محتوای صفحه وب است، ایجاد می کند. استراکچر دیتا به موتورهای جستجو کمک می کند تا آن را بهتر تفسیر کنند و آن را با سوالات و جستجوی مد نظر مطابقت دهند. همانطور که در زیر ذکر شده است، استفاده از داده های ساختاری مزایای بسیاری دارد:
1. بهبود تجربه کاربری: استراکچر دیتا از مهم ترین تاثیراتی که دارد این است که باعث می شود تجربه کاربری بهبود پیدا کند. بنابراین احتمال این که تجربه مثبت کاربری در نهایت منجر به بهبود سئو شود نیز افزایش خواهد یافت. زیرا که وبسایت هایی که تجربه دلچسبی برای کاربران ایجاد می کنند می توانند در آینده نیز کاربران را به سمت خود بکشانند. در نتیجه با افزایش نرخ کلیک مواجه هستیم که یک وبسایت برای بهبود سئو خود بدان نیاز دارد. از سوی دیگر کاربران وفادار قطعاً از اکثر شرایطی که وبسایت برایشان ایجاد کرده است بهره مند می شوند و این مساله برای صاحبان وبسایت ها مثبت خواهد بود. برای مثال تصور کنید سایت یک فروشگاه اینترنتی را که می خواهد محصولاتش را به فروش برساند و نیازمند این است که فروش بیشتر، بازدید بیشتر، کلیک بیشتر و نیز سئو بهتر داشته باشد.
2. زمانی که استراکچرد دیتا استفاده می شود کاربران می توانند به داده ها یا دیتاهایی سازمان یافته دست پیدا کنند و با خیال راحت وارد وبسایت های مختلف وارد سازند. این سازمان یافتگی نتیجه بکارگیری استراکچرد دیتا است که بر اساس فعالیت های موفق صاحبان وبسایت ها حاصل گردیده است.
3. زمانی که استراکچرد دیتا ایجاد می شود، توصیف محصولات مختلف فروشگاه آنلاین و اینترنتی به شکل درستی انجام خواهد شد. برای مثال تصور کنید وبسایت دیجی کالا که با این حجم از نظم و دقت روبرو است. قطعا چنین وبسایت هایی از شرایط و امکانات مختلف بهره مند می شوند تا شکل و شمایل بهتری به وبسایت شان بدهند. در نتیجه نیز در کوتاه ترین زمان می توانند رشد قابل توجهی داشته باشند.
4. ارزیابی و تحلیل انواع رویداد ها و اعلانات شغلی که در وبسایت قرار می گیرد نیز توسط گوگل با کمک استراکچرد دیتا به درستی انجام شود. بنابراین افراد به راحتی می توانند به شکل تفکیک شده به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
5. استراکچرد دیتا کمک می کند شما بدانید در بخش های مختلف وبسایت چه نوع اطلاعاتی ارائه می شود. در نتیجه نسبت به نیاز خود به آن ها مراجعه کنید.
6. با استفاده از نمودار دانش آگاهی از برند را بهبود می بخشد: در مرحله اول، باید بگوییم که نمودار دانش یک جعبه اطلاعات عظیم در جستجوی دسکتاپ گوگل است. این باعث می شود حضور مارک و برند شما بصورت آنلاین با Schema Markup (به عنوان مثال کد وب سایت که به Google کمک می کند نتایج آموزنده را برای جستجوی عبارتهای جستجو جمع کند)، تقویت کند. به کاربران این امکان را می دهد تا حتی بدون مراجعه به وب سایت هایشان، اطلاعات مهم مربوط به مشاغل از جمله جزئیات تماس را پیدا کنند. نمودار دانش Google پیوندهای نمایه های اجتماعی شما را در Facebook ، Instagram ، Twitter ، LinkedIn ، کانال YouTube و غیره نمایش می دهد.
7. پیش نمایش محرمانه از محتوای شما را در نتایج جستجو ارائه می دهد: یکی دیگر از مزایای Structured Data این است که اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با محتوای یک سایت با تصاویر بصری چشم نواز به جستجوگران ارائه می دهد که توجه آنها را در جستجو جلب می کند. با افزودن نشانه گذاری ساختار داده، شما واجد شرایط هستید که محتوای سایت خود را به عنوان نتایج / قطعه های غنی در Google SERP نشان داده شود.
8. CTR (میزان نرخ کلیک) را بهبود می بخشد:نشانه گذاری Schema امکان استفاده از نوشته های غنی را فراهم می کند و به گسترش حضور نام تجاری آنلاین شما در Google SERP کمک می کند. این به نوبه خود به بهبود CTR یا نرخ کلیک یاری می رساند.
تاثیر استراکچردیتا بر سئو
شاید برایتان این سوال مطرح شود که آیا استفاده ازStructured Data برای وبسایت شما ضروری است؟
بله، کاملا درست است، استراکچردیتا ابزاری برای بهبود سئو نیست اما به واسطه آن قادر خواهید بود تا با ربات های موتورجستجو ارتباط داشته باشید و موتورهای جستجو درک بالاتری نسبت به محتویات سایت شما داشته باشند.از این رو در تحلیل آن ها عملکرد بسیار بهتر و بهینه تری خواهید داشت.
اگر بخواهیم این موضوع را ساده تر بیان کنیم، وبسایت های فروشگاهی و یا شرکتی برای نمایش دادن تمام محتوای خود به موتورهای جستجو از Structured Data بهره میگیرند، چرا که محتوای وبسایت آن ها گسترده است و به دلیل نیاز به دیده شدن توسط کاربر استفاده از استراکچر دیتا به آن ها کمک خواهد کرد تا تمامی محتواهای سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی نمایند و کاربر از این طریق راحت تر به محتوای آنها دسترسی داشته باشد
در مورد موتورهای جستجو هم امری طبیعی است که هر چه یک موتور جستجو مانند گوگل اطلاعات بیشتر و جزئیتری از اجزای مختلف محتوای وب سایت ما داشته باشد، بهتر میتواند این اطلاعات را دسته بندی کرده و به کاربرانی که آن عبارت را جستجو کرده اند نمایش دهد،در نتیجه عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد استراکچر دیتا در موتورهای جستجو کاربردهای مختلفی دارد.
بیشتر بخوانید: سفارش سئو سایت در ناپ شاپ
میزان اهمیت بکارگیری استراکچر دیتا
در گذشته صفحاتی که در نتایج گوگل نمایش داده می شد مملو از لینک هایی بود که به شکل نامرتب و شلوغ دیده می شد. اما این روزها از آن صفحات بدون هیچ گونه ترتیب و نظمی خبری نیست.
این روز ها ظاهر وبسایت ها به شکلی شده اند که می توانید در اغلب موارد در همان ابتدای جستجو بدون این که وارد وبسایت خاصی شوید پاسخ پرسش خود را بدست بیاورید. زیرا که اطلاعات بسیار دقیق جستجو شده و در صفحه اول نمایش داده می شوند.زمانی که شما یک عبارت یا واژگان خاصی را جستجو می کنید سرچ فیچر های « search feature» مختلفی نمایش داده می شود.
فیچر های محتوایی: این فیچر به پاسخ سوالاتی گفته می شود که به شکل مستقیم به پرسش شما داده شده است. مثلاً پنل هایی که در آن اطلاعات درج شده است یا این که نواری که به عنوان نوار اخبار ارائه می شود. افزدونی هایی که در نتیجه جستجو نمایش داده می شود همچون امتیازاتی برای مطالب به شکل یک ستاره به شما ارائه می گردد. فیچر هایی که نام بردیم جزئی از وب معنایی هستند و آن ها به شکلی ایجاد می شوند که گوگل می تواند آنها را تحلیل و ارزیابی کند. بنابراین نیاز است که استراکچر دیتا در وبسایت ها بکار گرفته شود تا این دیتا ها به شکل منظم تر به کاربر ارائه گردد.
داده های ساختاریافته باعث خوانایی بیشتر مطالب شما برای Google می شود. همچنین به شما کمک می کند تا "نتیجه غنی" را به جستجوگر ارائه دهید. این احتمال را بیشتر می کند که این کاربر روی صفحه شما کلیک کند. بنابراین پیاده سازی داده های ساختار یافته در وب سایت خود بسیار قابل تشخیص است. آسان است که خودتان این کار را با Strukted Data Markup Helper انجام دهید اما ما همچنین به شما توصیه می کنیم از توسعه دهنده وب یا متخصص SEO برای پیاده سازی آن در وب سایت خود برای جلوگیری از اشکالات و خطاها به شما کمک کند.
اگر شما نیز در زمینه طراحی و بهینه سازی وب در حال فعالیت هستید و یا دوست دارید که فعالیت کنید، می بایست به این موضوع دقت نظر داشته باشید که استراکچر دیتا یک امر کلیدی بریا وب سایت شما محسوب میشود و دانستن آن تا حدی ضروری است
- چرا که با استفاده از آن می توانید محتوای وبسایت خود را بهتر به گوگل معرفی کنید
- علاوه بر این، انجام این امر موجب می شود تا وب سایت خود را از دید سئو بهینه کنید
- پس بهتر است که از این آپشن جادویی به راحتی گذر نکنید.
استراکچر دیتا و نقش آن در کاهش اهمیت کلمات کلیدی
وبمستر هایی که سال هاست در این زمینه فعالیت می کنند و بر روی وبسایت های مختلف کار کرده اند می دانند که در گذشته اهمیت کلمات کلیدی بسیار زیاد بود. به همین دلیل افراد ( محتوا نویس ها ) به هر نحوی که شده کلمات کلیدی مختلف را در قالب محتواهای متفاوت در صفحات وبسایت شان قرار می دادند. اما این روز ها شاهد هستیم که بر اساس الگوریتم های جدیدی که گوگل دارد دیگر کلمات کلیدی جایگاه گذشته خود را از دست داده اند. از این رو نیاز است که به سایر تکنیک های بهبود سئو رو بیاوریم. و اما نقشی که استراکچر دیتا در این مساله دارد به دلیل این است که موتور جستجو گوگل به مرور زمان و در طول سال ها توانسته است که الگوریتم های پیچیده تر و دقیق تری را برای غربال وبسایت ها بکار گیرد. بنابراین طبیعی است که استراکچر دیتا نیز به عنوان یکی از مواردی که در لیست نتایج گوگل موثر است باعث کاهش اثرات ناشی از کلمات کلیدی باشد. به این شکل که شخصی سازی هایی که در نتایج جستجو دیده می شود یا محلی کردن جستجو به این نحو پیش می رود که وارد حوزه معنایی شده اند. یعنی دیگر نمی توانید صرفاً با کلمات کلیدی به سئو تان کمک کنید بلکه استراکچر دیتا نیز در زمینه جستجوی معنایی به موتور های جستجو کمک خواهد کرد.
در نتیجه بهتر است که نگرش خود را نسبت به تولید محتوا و استفاده از کلمات کلیدی تغییر دهید و استراکچر دیتا را نیز در نظر بگیرید.
چگونه از استراکچر دیتا استفاده کنیم؟
بیایید بررسی کنیم که چگونه می توانیم این کار را به روشی آسان شروع کنیم. تنها با انجام 4 مرحله می توانید این کار را انجام دهید.
1.طرحواره ای را که دوست دارید اجرا کنید، انتخاب کنید.
یک لیست طولانی در schema.org وجود دارد که به شما می گوید چه چیزی معمولاً استفاده می شود. در اینجا یک نگاه کلی است:
- سازمان
- شخص
- محل
- تجارت محلی
- رستوران
- تولید - محصول
- پیشنهاد
- مرور
- کار خلاقانه
- کتاب
- فیلم سینما
- ضبط موسیقی
- دستور آشپزی
- سریال تلویزیونی
- رویداد
اولین قدم ایجاد نقشه طرح است تا بتوانید این موارد را به راحتی پیاده سازی کنید. می توانید از صفحات مثال زیر استفاده کنید:
- http: www.digitalmovers.nl/about - سازمان ، مشاغل محلی
- http: www.digitalmovers.nl/team - شخص
- http: www.digitalmovers.nl/clients - کارهای خلاقانه
- http: www.digitalmovers.nl/testimonials - بررسی
توجه داشته باشید که یک طرحواره را می توان برای اهداف مختلف اعمال کرد. به عنوان مثال، Person یک طرحواره مناسب برای توصیف یک شخص است اما این شخص همچنین می تواند آدرس داشته باشد و می تواند با یک سازمان مرتبط باشد.
2.علامت گذاری داده ها
برای علامت گذاری داده های ساختار یافته دیگر لازم نیست که یک توسعه دهنده وب باشید. ما همیشه توصیه می کنیم برای پیاده سازی آن از یک متخصص SEO و توسعه دهنده وب کمک بگیرید اما با کمک Marked Data Markup Helper از Google آسان است که خودتان علامت گذاری کنید:
1) شما باید Structured Data Markup Helper را باز کرده و سپس روی نوع داده ای که می خواهید علامت گذاری شود کلیک کنید. سپس آدرس URL خود را در فیلدی که می توانید از مرحله قبل انتخاب کنید، وارد کنید و "شروع برچسب گذاری" را فشار دهید.
2) اکنون می توانید تمام عناصر صفحه خود را برجسته کرده و مواردی را که می خواهید اضافه کنید. اگر کارتان تمام شد می توانید دکمه قرمز رنگ سمت راست را فشار دهید، جایی که می توانید HTML ایجاد کنید.
3) اکنون می توانید JSON-LD یا MICRODATA را انتخاب کنید. JSON-LD را از فهرست گشودنی انتخاب کنید. مرحله بعدی این است که کد را کپی کرده و در برچسب <head> یا <body> در کد HTML صفحه مربوطه در وب سایت خود قرار دهید.
اگر صفحات زیادی دارید، توصیه می کنیم با یکی از توسعه دهندگان و متخصصان جستجوگرها در ارتباط باشید در حالی که انجام این صفحه برای صفحه زمان زیادی را می برد.
3.نشانه گذاری خود را آزمایش کنید
می توانید نشانه گذاری خود را در ابزارهای آزمایش داده، استراکچر دیتا را آزمایش کنید. در صورت پیاده سازی داده های نشانه گذاری به روش صحیح و هرگونه خطا یا هشدار، این ابزار به شما اطلاعات می دهد.
همانطور که می دانید SEO استراتژی است که مدتی طول می کشد و برای داده های ساختاریافته نیز کاربرد دارد. Google مستقیماً این قطعه های غنی را برداشت نمی کند. برای بهترین روشها و توصیه های اضافی، مقدمه ای برای داده های ساختار یافته توسط Google را بخوانید که می تواند به شما کمک کند اطلاعات ساختاری خود را شروع کنید.
4.داده های ساختار یافته را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید
اطمینان حاصل کنید که شما به طور منظم داده های ساختار یافته خود را در Search Console بررسی می کنید، زیرا به شما محل وقوع خطاها را نشان می دهد. همچنین اطلاعات مربوط به داده های ساختاریافته شما را که قبلاً ندیده اید برجسته می کند.
چگونه با یک ابزار داده های ساختار یافته را تست کنیم؟
ابزاری که برای تست استراکچر دیتا استفاده می شود با استفاده از حل مسائل با اطلاعات سازمان یافته و شناسایی آن ها کمک می کند. این ابزار بینشی درباره اطلاعات صفحه وب قابل مشاهده برای موتورهای جستجو فراهم می کند. Google تست داده های ساختاری را ارائه می دهد بنابراین بهتر است محتوای وب سایت خود را سازماندهی و بهینه سازی کنید تا Google بداند چه محتوایی را باید در SERP قرار دهد.
برای تست استراکچر دیتا کافیه عبارت زیر را در گوگل سرچ کنید : structured data testing tool
خاتمه
در این مقاله مهم ترین بخش هایی که تدارک دیده ایم با هدف این بود که بتوانیم موضوعاتی را در زمینه استراکچرد دیتا در اختیارتان قرار دهیم. در خلال مباحث تلاش کردیم پرسش هایی را در خصوص عنوان استراکچرد دیتا پاسخ دهیم.
در صورت نیاز می توانید در بخش کامنت ها با ما و کارشناسان ما در ارتباط باشید و سایر سوالات پاسخ داده نشده در متن و نیز ابهامات ایجاد شده را مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ و ابهام زدایی برایتان انجام شود.