دسته بندی
    بسته

    سئو داخلی (On-page- SEO) چیست؟

    سئو داخلی (On-page- SEO) چیست؟

    سئو داخلی (On-page- SEO)

    برای سئو وبسایت و آمدن به صفحه اول گوگل، ترفندها و کارهای مختلفی را می‌توان انجام داد. به طور کلی، سئو را به دو بخش، سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می‌کنند. شما برای بهینه سازی سایتتان و داشتن جایگاه بهتر در رتبه بندی لازم است که هم به سئو داخلی و هم خارجی وبسایتتان توجه کنید. در یک مقاله مجزا و اختصاصی به سئو خارجی پرداختیم.

    در این مطلب به تعریف سئوی داخلی ، میزان اهمیت ‌آن و اقدامات مربوط به سئوی آن پیج خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

    سئو داخلی چیست؟

    سئو داخلی یا همان On-Page SEO ، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که شما می‌توانید برای بهینه‌سازی سایتتان در موتورهای جستجو، داخل وبسایتتان انجام بدهید. مهم‌ترین هدف سئو داخلی افزایش رتبه سایت است. اقدامات‌ معمول سئو داخلی شامل بهینه سازی برچسب‌ها، تولید محتوا یونیک، لینک‌سازی داخلی و درست کردن URLها است.

    سئو داخلی چیست؟

    چرا سئو داخلی مهم است؟

    سئو داخلی سبب کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو، افزایش بازدید سایت شما و جذب مخاطب بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که سئو داخلی زمان‌بر است، اما همین که استراتژی سئو داخلی شما انجام شود، می‌تواند رتبه بندی و فروش آنلاین شما را به اوج برساند.

    فاکتورهای مهم در سئو داخلی چیست؟

    در سئو داخلی ، چندین فاکتور مختلف برای رتبه بندی دارید. شما می‌توانید برای هر یک از موارد وقت اختصاص بدهید و با رعایت اصول سئو داخلی باعث رشد وبسایتتان بشوید. عوامل بهینه سازی داخلی که باید روی آن‌ها تمرکز کنید، عبارتند از:

    - آدرس اینترنتی (URLs)
    - عنوان‌ها
    - توضیحات متا
    - برچسب‌ها
    - تحقیق کلمات کلیدی
    - محتوا
    - سرعت سایت
    - لینک‌سازی داخلی
    - سئو تصاویر
    - بهینه سازی برای موبایل
    - بهبود تجربه کاربری
    - بهینه سازی کد html

    چرا سئو داخلی مهم است؟

    چک لیست سئو داخلی

    در این بخش توضیحات تکمیلی چک لیست سئو داخلی را برایتان آورده‌ایم. سئو آن پیج دارای فاکتورهای زیادی است که در بهبود رتبه وبسایت تاثیرگذار هستند. بخشی از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی داخلی عبارتنداز:

    لینک سازی داخلی بین صفحات (Internal Links)

    بیشتر افراد بر این باورند که فقط لینک‌های خارجی که از دیگر سایت‌ها دریافت می‌کنیم، مهم هستند. اما آن‌ها از تاثیر فوق‌العاده لینک‌های داخلی آگاهی ندارند، چرا که یکی از فاکتورهای مهم در سئوی داخلی، ارتباط بین صفحات آن وبسایت است.

     لینک‌های داخلی باعث می‌شوند تا کاربران به راحتی مطالب مختلف سایتتان را پیدا کنند و آن‌ها را بخوانند. علاوه بر این سبب می‌شوند تا موتورهای جستجو نیز بتوانند از طریق این لینک‌ها ارتباط تمامی صفحات وبسایت شما را بیابند.

    بهینه‌سازی تصاویر (Image optimization)

    استفاده از تصاویر در محتوا می‌تواند بر جذابیت هر بیشتر محتوا برای کاربران بی‎افزاید. اما نیاز است تا تصاویر خود را نیز از نظر سئو بهینه کنید. برای بهینه‌سازی تصاویر، بهتر است تا از ویژگی متن جایگزین و Title در تصاویر استفاده شود.

    ویژگی Alt یا همان متن جایگزین زمانی که تصویر به هر دلیلی بارگذاری نشود، متن داخلی آن را به جای تصویر نمایش می‌دهد و ویژگی Title هم باعث می‌شود زمانی که ماوس روی عکس قرار می‌گیرد، یک متن به جای آن نشان داده شود.

    نکته دیگری که باید در سئو تصاویر به آن توجه کنید، کاهش حجم تصاویر است. تصاویر سنگین سرعت سایت را کاهش می‌دهند و در بیشتر مواقع اصلاً لود نمی‌شوند. شما می‌توانید به کمک فوتوشاپ و یا ابزارهای آنلاین دیگر حجم تصاویرتان را کم کنید. 

    برای اطلاعات بیشتر صفحه «سفارش سئوی سایت» را ببینید.

    سرعت بارگذاری صفحه (Page-speed)

    موتور جستجوی گوگل رسماً اعلام کرده که سرعت بارگذاری وبسایت یکی از عوامل موثر بر رتبه بندی صفحات است. شما می‌توانید با استفاده از وبسایت GtMetrix، سرعت سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که سرعت بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه نباشد، تحقیقات به دست آمده، نشان می‌دهد که 75 درصد از کاربران بیش از 4 ثانیه منتظر بارگذاری صفحه نمی‌مانند و به سراغ وب‌سایت بعدی می‌روند.

    ساختار آدرس اینترنتی (url structure)

    گوگل همچنین اعلام کرده است که 3 تا 5 کلمه ابتدایی URL، بیشترین وزن را در رتبه بندی سایت دارند. بنابراین، بهتر است تا URL سایت را کوتاه و خوانا قرار دهید. همچنین توصیه می‌شود تا کلمه کلیدی را نیز در URLها قرار دهید.

    به عبارت دیگر:

    از ایجاد URLهای زشت بپرهیزید. مانند: Nopshop.ir/P=321

    همچنین بهتر است از URLهای بلند نیز استفاده نکنید، مانند:

    Nopshop.ir/8/6/16/Cat=SEO/On-Page-Seo-Is-So-Amazing-Omg-Its-The-Best

    طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو (Responsive)

    موتور جستجوی گوگل در سال 2015 شروع به پنالتی کردن وبسایت‌هایی کرد که برای نسخه موبایل، مناسب نبودند.

    طبیعتاً این واکنش در آینده جدی‌تر نیز خواهد شد، چرا که کاربرانی که از موبایل برای بازدید وبسایت‌ها استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش هستند. پس بهتر است، وبسایتی که طراحی می‌کنیم قابلیت نمایش بدون نقص در انواع گوشی‌های موبایل را داشته باشد.

    تمامی فاکتورهای ذکر شده به یک نکته اشاره دارند و آن ارائه تجربه کاربری (UX) مناسب برای مراجعه‌کنندگان وبسایت است. در واقع هرچه عملکرد صفحات سایت بهتر باشد، بهینه سازی داخلی نیز بهتر خواهد بود.

    هدف سئو داخلی

    عنوان صفحه (Page Title)

    زمانی که شما یک صفحه ایجاد می‌کنید و در آن مقاله و محتوای تصویری از جمله ویدئو و عکس قرار می‌دهید، باید یک عنوان مشخص داشته باشد. مهم‌ترین تکنیک این است که کلمات کلیدی در عنوان صفحه، لحاظ شود تا روند پیشرفت سئو سریع‌تر و موفقیت‌آمیز‌تر پیش رود. بنابراین، حتماً در عنوان صفحه از کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
    تحقیق کلمات کلیدی نیز باید به درستی و دقیق انجام شود که در یک مقاله‌ در همین وبسایت به انواع روش‌های کیورد ریسرچ پرداخته‌ایم و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید. 

    تگ توضیحات متا (Meta Description)

    در الگوریتم‌هایی که جدیداً در گوگل آمده است، Meta Description یا تگ توضیحات مورد توجه ویژه قرار گرفته است. بنابراین، باید این تگ را لحاظ کنید و کلمات کلیدی را در این بخش قرار دهید. 
    در متا تگ در قالب 150 کلمه، توضیحاتی در خصوص موضوع کلی مطلبتان می‌نویسید.

    استفاده از تگ‌های Heading

    در هر مطلب، شما می‌توانید تیترهای مختلف از H1 الی H6 را قرار بدهید. تیترها کمک می‌کنند مطالب مقاله به صورت بخش‌بندی به کاربر ارائه شود، در نتیجه می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان توجه کاربر را جلب کند. سعی کنید در تیترهای خود از کلمه کلیدی یا مترادف‌های آن استفاده کنید.

    استفاده از کلمه کلیدی در جایگاه مناسب

    توجه داشته باشید که تعداد کلمات کلیدی کسب و کار شما که قرار است در طول محتوا استفاده کنید، زیاد از حد نباشد. زیرا که نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت. بنابراین، ضروری است که تعداد کلمات کلیدی را متناسب با تعداد کلمات کلی یک مقاله انتخاب کنید و در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید. به طور کلی باید چگالی و تراکم کلمات کلیدی در متن را رعایت کنید. 

    استفاده از داده‌های ساختار یافته یا اسکیما

    یکی دیگر از کارهایی که در سئو داخلی می‌توانید انجام دهید، استفاده از انواع داده‌های ساختار یافته برای وبسایتتان است. داده‌های ساختار یافته باعث می‌شود افراد بیشتری وارد سایت شما بشوند و همچنین باعث بهتر شدن تجربه کاربری کاربران و مخاطبین وبسایت شما می‌شود.

    توجه به E.A.T

    احتمالاً این روزها عبارت E.A.T زیاد به گوشتان خورده است. این عبارت یکی از جدیدترین عوامل مهم در سئو داخلی است. E.A.T مخفف سه کلمه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است.

    E.A.T فاکتوری است که به کمک آن اعتبار و تخصص را می‌توانید به گوگل نشان بدهید. در این فاکتور عواملی همچون اعتبار نویسنده، نظر دیگران درباره برند شما و... تاثیرگذارند.

    چک لیست سئو داخلی

    در سئو داخلی این کارها را انجام ندهید!

    در این بخش می‌خواهیم که در خصوص نکاتی بحث کنیم که باید نهایت دقت را داشته باشید تا این اشتباهات را در سئو داخلی‌تان انجام ندهید. زیرا که در اغلب موارد شاهد بودیم وبمسترها مرتکب این اشتباهات شدند و با نتایجی منفی روبرو گشتند. مهم‌ترین این موارد که باید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید، موارد زیر هستند:

    1. وبمسترها برای این که به صفحات دیگر وبسایت لینک دهند از راه Navigation توسط اسکریپت‌ها پیش می‌روند. این اقدام کاملاً منطقی و از نظر گوگل و سئو نیز هیچ ایرادی ندارد اما در مواردی شاهد هستیم که وبمسترها از فناوری JavaScript یا Flash استفاده می کنند. متخصصین سئو در این زمینه توصیه اکید دارند که این اقدام گامی منفی در جهت سئو داخلی وبسایت است. زیرا که خزنده‌های جستجوگر از کانال این دسته از پیوندها وارد نمی‌شوند. در نهایت شاهد خواهید بود که وبسایتتان به لحاظ داخلی با افول در زمینه سئو مواجه می‌شود.

    2. انجام ریدایرکت به شکل پی در پی و مداوم اقدامی منفی به حساب می‌آید. انجام ریدایرکت در مواردی تا حد زیادی می‌تواند به وبسایت کمک کند. در واقع، زمانی که یک وبسایت با مشکلی مواجه شده باشد قطعاً بهترین گزینه این است که بتوانید از این راه مشکل را برطرف سازید. اما در صورتی که روند ریدایرکت به شکل پی‌در‌پی انجام شود و روند به نحو زنجیره‌های تو در تو ادامه داشته باشد، در نهایت شاهد نتیجه‌ای معکوس خواهید بود و سئو داخلی با مشکل روبرو می‌شود.

    3. وجود صفحات کپی در یک وبسایت بسیار مخرب است. در صورتی که یک صفحه از یک وبسایت آدرس‌های فیزیکی بیش از یک عدد داشته باشد، می‌تواند عاملی برای ضعف سئو داخلی شما باشد. بنابراین، اگر صفحات کپی در وبسایتتان وجود دارد، باید آن صفحات را نوایندکس کنید.

    جمع‌بندی

    سئو داخلی را به طور خلاصه میتوان بهینه سازی قسمت‌های مختلف وبسایت تعریف کرد که می‌توانند بر رتبه بندی در موتور جستجو تأثیرگذار باشند. جایگاه وبسایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو توسط تعدادی از عوامل رتبه بندی از جمله قابلیت دسترسی به سایت، سرعت صفحه، محتوای بهینه شده، کلمات کلیدی، عنوان سئو و... تعیین می‌شود. شما می‌توانید این موارد را بر روی سایت خود تغییر دهید و باعث بهبود رتبه و بهینه سازی سایتتان شوید.

    توجه به سئو داخلی باعث می‌شود تا به محض ایجاد محصولات، صفحات و دسته بندی‌های خود رتبه خوبی بگیرید. اگر در زمینه سئو نیاز به مشاوره دارید و یا به دنبال خدمات سئو تضمینی می‌گردید، تیم ناپ شاپ می‌تواند به شما کمک کند. با ما در ارتباط باشید.

    ثبت نظرات

    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها