دسته بندی
    بسته

    تبلیغات CPM چیست؟

    تبلیغات CPM چیست؟

    تبلیغات CPM

    با حدود 5 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان و بیش از 2 میلیارد مشتری فروشگاه‌های اینترنتی، فضای تبلیغات دیجیتال در حال رونق است و هر روز اهمیت بیشتری برای صاحبان کسب و کار پیدا می‌کند. برای ناشران و بازاریابان در تبلیغات دیجیتال، درک تأثیر کمپین‌های تبلیغاتی آن‌ها و نحوه ایجاد کمپینی که بتواند به برندسازی آن‌ها کمک کند، بسیار حائز اهمیت است.

    CPM که قیمت بر حسب هر هزار نمایش تبلیغ نیز نامیده می‌شود، یکی از چندین روش قیمت‌گذاری و معیارهایی است که در بازاریابی برای تبلیغات استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد تبلیغات CPM یا همان تبلیغات بر اساس نمایش صحبت کنیم و آن را با سایر روش‌های تبلیغاتی مقایسه کنیم.

    حتما بخوانید: خدمات سفارش سئوی سایت 

    تبلیغات CPM یا تبلیغات بر اساس نمایش

    در حیطه کاری دیجیتال مارکتینگ روش‌ها و راهکارهای بسیاری وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانند بیشتر اهداف بازاریابی یا اقدامات تبلیغاتی و مارکتینگ را انجام دهند. در این میان برخی از ابزارهای مارکتینگ در دسته ابزارهای رایگان قرار می‌گیرند. اما برای استفاده از برخی از آن‌ها باید هزینه‌های مشخصی را پرداخت کرد. یکی از این ابزار‌ها، تبلیغات CPM است.

    CPM مخفف عبارت Cost Per Mile است. معنای این عبارت در اصطلاح «قیمت بر حسب هر هزار نمایش تبلیغ» است. تعداد نمایش هر تبلیغ رکن اصلی CPM است، به همین دلیل خیلی از افراد از این تبلیغ به عنوان تبلیغ نمایشی یاد می‌کنند. تبلیغات CPM در دسته‌ی انواع تبلیغاتی قرار می‌گیرد که آنلاین هستند و هزینه‌ای که در بر دارد بر اساس تعداد نمایش آن تبلیغ در وبسایت تعیین می‌گردد.

    در گذشته یکی از مهم‌ترین فضاهایی که در آن روند تبلیغات CPM انجام می‌شد، بنرهایی بودند که در فضاهای وبسایت‌های مختلف طراحی می‌شدند و در معرض دید کاربران قرار می‌گرفتند. اما این روزها با توجه به رشد و گسترش استفاده از انواع رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و یوتیوب این فضاها نیز گزینه‌های خوب و مناسبی برای انجام تبلیغات  CPM هستند. 

    همانگونه که در دنیای گسترده دیجیتال مارکتینگ ابزارهای رایگان خوبی به منظور بازاریابی (مارکتینگ)، تبلیغات، جذب کاربر و مشتری وجود دارد، ابزارهای پولی مناسبی نیز وجود دارد که در ازای پرداخت هزینه‌ای به پروسه تبلیغاتی شما سرعت می‌بخشند. علاوه بر این، همیشه هزینه‌ی این ابزارها و بسترهای تبلیغاتی زیاد نیست و می‌توانید خروجی خوبی از آن‌ها دریافت کنید.

    نحوه محاسبه مقدار CPM

    نحوه محاسبه مقدار CPM

    بعد از انتشار تبلیغ، در نهایت باید تعداد بازدیدهای CPM یا هزینه هر نمایش را محاسبه کرد تا مشتری نحوه مصرف هزینه را بداند. برای محاسبه CPM یک فرمول ساده وجود دارد، در فرمول CPM، کافیست هزینه تبلیغات را بر تعداد نمایش‌ها ضرب و بر هزار تقسیم کنید؛ به صورت زیر:

    فرمول CPM = نمایش * هزینه کل تبلیغات /  1000

    گفتنی است که در برخی از سیستم عامل‌ها و رسانه‌ها امکان اینکه تعداد بازدیدها را بشمارید، وجود ندارد که بر این اساس 1000 بازدید احتمالی در نظر گرفته می‌شود. سپس یک تبلیغ‌کننده به ازای هر هزار بار نمایش آگهی‌هایشان، به صاحب وب‌سایت هزینه می‌پردازد.

    در حالی که تحلیلگران و استراتژیست‌های کمپین در حال حاضر داده‌ها و معیارهای زیادی برای اندازه‌گیری تعداد بازدیدها، بازدیدهای دیجیتال، تعامل کاربر و اثربخشی تبلیغات در دسترس دارند،  CPM یکی از چندین روش قیمت‌گذاری استاندارد برای تعیین هزینه‌های تبلیغات در سطح وب بوده است. برای تبلیغ‌کنندگانی که بر روی دید برند و آگاهی از برند تمرکز دارند، کمپین بازاریابی دیجیتال CPM بهترین گزینه است. 

    چرا روش CPM مهم است؟

    چرا روش CPM مهم است؟

    یکی از سوالات رایجی که اغب کاربران در سر دارند، این است که اصلاً چرا باید از روش CPM استفاده کنیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که شما به صورت عادی وقتی تبلیغی انجام می‌دهید، هزینه آن به صورت عادی محاسبه می‌‌گردد و ممکن است هزینه زیادی بابت یک تبلیغ پرداخت کنید و در حالت عادی مشخص نمی‌شود، چه تعداد از افراد از بنر و پست شما بازدید کرده‌اند. این امر می‌تواند مانع از دستیابی شما به هدفتان شود؛ اما در شیوه تبلیغات CPM یا همان پرداخت هزینه به ازای بازدید، شما هزینه‌ای که می‌کنید بر اساس تعداد بازدید پرداخت می‌شود و کاملاً هدفمند است و هزینه‌ی اضافی از شما گرفته نمی‌شود، و این یعنی تا هنگامی که کاربری پست و بنر شما را نبیند هیچ هزینه‌ای از شما کم نخواهد شد.

    تفاوت CPM با CPC و CPA

    شاید برایتان سوال بوده باشد که بین این سه تکنیک تبلیغاتی چه تفاوت‌هایی وجود دارد. در این بخش می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که روند کار در این سه روش تبلیغاتی به چه شکل است.

    CPM یکی از چندین روش مورد استفاده برای قیمت گذاری تبلیغات وبسایت است. یکی دیگر از مدل‌های قیمت گذاری، هزینه به ازای کلیک (CPC) است، که در آن تبلیغ کننده هر بار که بازدیدکننده وبسایت روی تبلیغ کلیک می‌کند، پرداختی انجام می‌دهد. هزینه به ازای خرید (CPA)، تبلیغی است که تبلیغ‌کننده فقط هر بار که بازدیدکننده وب‌سایت خریدی را پس از کلیک بر روی تبلیغ انجام می‌دهد، برایش پول پرداخت می‌کند.

    برخی از کسب‌و‌کارها عمده فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند در جهت درآمدزایی و تبدیل تمامی انرژی‌ها و سرمایه‌هایشان به درآمدهای قابل توجیه است. بنابراین، در این موارد می‌توان گفت بهترین تکنیک‌هایی که می‌توانند برای آن‌ها پولساز و درآمدزا باشد، تبلیغات برحسب کلیک و یا تبلیغات برحسب خرید است. در این روش‌ها کلیک‌ها درآمدی برای شرکت در پی خواهند داشت. اما در مقابل برخی از شرکت‌ها هنوز به دنبال درآمد نیستند و صرفاً با هدف معرفی شدن به دیگران دست به تبلیغات می‌زنند. در این موارد گفته می‌شود که تبلیغات بر حسب بازدید می‌تواند آن‌ها را به هدفشان برساند.

    پرداخت به ازای بازدید یا CPM باعث می‌شود که وبسایت‌هایی که دارای بازدید زیادی هستند، بتوانند سازمان‌ها را به دیگران معرفی کنند و در قبال آن هزینه‌هایی نیز دریافت کنند.

    روش‌های مختلف قیمت‌گذاری برای برخی کمپین‌های تبلیغاتی مناسبتر از سایرین است. CPM برای کمپینی که بر افزایش آگاهی از برند یا ارائه یک پیام خاص متمرکز است، بسیار منطقی و به صرفه است. در این مورد، CTR اهمیت کمتری دارد، زیرا قرار گرفتن در معرض یک تبلیغ به طور برجسته در یک وب سایت پربازدید به تبلیغ نام تجاری یا پیام شرکت کمک می‌کند، حتی اگر بازدیدکنندگان روی تبلیغ کلیک نکنند.

    ناشران تبلیغات، CPM را دوست دارند زیرا فقط برای نمایش تبلیغات پول می‌گیرند. یک وبسایت برای کسب درآمد مناسب از تبلیغات CPM به ترافیک بالایی نیاز دارد. با این حال، نرخ‌های تبلیغات رسانه‌های اجتماعی بیشتر است و بسته به پلتفرم می‌تواند متفاوت باشد. در سال 2021، میانگین CPM تبلیغات رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام تقریباً 9 دلار بود، در حالی که میانگین CPM برای لینکدین و توییتر حدود 6.50 دلار تعیین شده بود.

    شرکت‌ها کمتر بر روی جذب انبوه مخاطبین تمرکز می‌کنند و بیشتر بر روی تبلیغ یک محصول به یک مخاطب خاص تمرکز می‌کنند و تبلیغات CPC یا CPA را انتخاب می‌کنند، زیرا تنها زمانی باید هزینه را پرداخت کنند که بازدیدکنندگان به سایتشان مراجعه کنند یا محصول تبلیغ‌شده را خریداری کنند.

    مزایای تبلیغات CPM

    مزایای تبلیغات CPM

    برای تمامی کمپین‌های تبلیغاتی، اهدافی تعیین گردیده است. معمولاً از تبلیغات CPM در مواردی استفاده می‌شود که میزان فروش ما کم است و هدفمان برندسازی است.
    با این وجود، برای تبلیغات CPM، اهداف خاصی وجود دارد که ما در بخش زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    1- تبلیغات CPM بازدید و ترافیک ورودی خوبی را می‌تواند برای شما به همراه بیاورد.
    2- تا هنگامی که کاربران سایت بر روی بنر و پست تبلیغاتی شما کلیک نکنند، هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.
    3- CPM سبب افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به برند شما می‌شود.
    4- تبلیغات به کاربران هدف نمایش داده می‌شود.
    5- نرخ تبدیل فروش در کمپین‌های تبلیغاتی افزایش می‌یابد.

    CPM چه نقطه ضعف‌هایی دارد؟

    وبسایت‌هایی که دارای نرخ بازدید پایین هستند در زمینه تبلیغات CPM نمی‌توانند روند موفقیت‌آمیزی را طی کنند. در واقع درآمدی که حاصل از این نوع بازاریابی است کاملاً وابسته به میزان بازدیدی است که یک وبسایت باید داشته باشد؛ بنابراین در صورتی که یک وبسایت بازدید کمی داشته باشد، نمی‌تواند درآمد زیادی کسب کند.

    پس این روش، تکنیک تبلیغاتی مناسب برای تمامی وبسایت‌ها نیست و صرفاً وبسایت‌های محدود که دارای بازدید زیادی هستند، می‌توانند روی این روش حساب باز کنند. بنابراین، می‌توان گفت این تکنیک تبلیغاتی و بازاریابی نمی‌تواند دستاویز اقتصادی و زمینه درآمدزایی برای تمامی وبسایت‌ها باشد. این مورد را می‌توان به نوعی نقطه ضعف برای این روش تبلیغاتی دانست.

    همچنین در تکنیک CPM این محدودیت و حساسیت وجود دارد که در مواردی که به درستی این تکنیک به کار گرفته نشود، می‌تواند تا حد زیادی نتایج منفی و مخالف با هدف اولیه مارکتینگ داشته باشد. از این رو صرفاً کسانی که می‌توانند این تکنیک را اصولی به کار گیرند، باید به سمت آن پیش روند.

    CPM چه نقطه ضعف‌هایی دارد

    چگونه ROI تبلیغ CPM را به حداکثر برسانیم؟

    امروزه پلتفرم‌های اجتماعی و موتورهای جستجوی زیادی وجود دارند که خدمات تبلیغاتی CPM را ارائه می‌دهند. برای افزایش ROI در تبلیغات CPM به نکات زیر توجه داشته باشید:

    •  افراد مناسب را هدف قرار دهید: هدف‌گذاری و تقسیم‌بندی اصلاح شده تضمین می‌کند که فقط برای مخاطبین هدف پول خرج می‌کنید.
    •  روند تبلیغات را رصد کنید: بر این تمرکز کنید که افراد مشابه تبلیغات شما را بیش از 3 بار نبینند.
    •  از عنوان‌ها و تصاویری جذاب استفاده کنید: مطمئن شوید که مردم پس از دیدن تبلیغ شما، برند شما را به خاطر می‌آورند.
    •  از رضایت مشتریان و افراد تاثیرگذار درباره محصولتان استفاده کنید: با نشان دادن تأیید اینفلوئنسر یا نقل‌قول از یک مشتری راضی، مخاطبان خود را متقاعد کنید که محصول و خدمات مفیدی برای ارائه دارید.

    سخن آخر:

    امروزه هزینه‌هایی که بابت تبلیغات در سطح اینترنت انجام می‌شود، افزایش یافته، تبلیغات CPM این امکان را ایجاد کرده تا کسب وکارها بتوانند با پرداخت هزینه‌ای در ازای تعداد بازدید کاربران از تبلیغ، به اهداف خود برسند و از این طریق بتوانند درآمد قابل توجهی را دریافت کنند. برای شروع موفقیت‌آمیز استراتژی بازاریابی CPM باید بودجه تعیین شده برای این بخش از بازاریابی شما از بودجه کلی شما جدا باشد و تمرکزتان را بر روی افزایش آگاهی برند بگذارید. 

    خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در زمینه برگزاری کمپین بازاریابی و استفاده از این روش تبلیغاتی دارید با ما به اشتراک بگذارید.

    ثبت نظرات

    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها