در حال بارگذاری ...
بسته

الگوریتم برت(BERT) چیست؟ و تاثیر آن در سئو

در مقاله ای که در پیش رو دارید قصد داریم که در زمینه یکی از الگوریتم های نوین گوگل به ارائه اطلاعاتی بپردازیم که قطعاً وبمستر ها از آن بی نیاز نیستند.

به میزانی که مدیران وبسایت ها و نیز سایر افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ اطلاعات شان افزایش پیدا کند و تلاش کنند که در همان مسیر حرکت کنند، می توانند امیدوار باشند که روند رشد وبسایت شان در زمینه سئو سریع تر و بهتر حرکت خواهد کرد.

از این رو برآن شدیم که در یک مقاله اختصاصی در خصوص الگوریتم برت BERT جزئیاتی دقیق و تخصصی را به بیانی ساده و روان در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

الگوریتم برت BERT چیست؟

الگوریتم برت BERT چیست؟

الگوریتم برت مخفف و کوتاه شده عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. پس از زمانی که این الگوریتم طراحی گردید تحلیل کردن سرچ هایی که به زبان محاوره و عامیانه انجام می شود هرگز دشوار و پیچیده نیست. زیرا که میزان هوشمندی این الگوریتم به قدری زیاد است که می توان به راحتی عبارت هایی را به زبان عامیانه در گوگل سرچ کرد و به نتیجه دلخواه رسید.

برای مثال دقت کرده اید که در هنگام جستجوی عبارت یا متن خاصی مشاهده می کنید که ساجست های گوگل کاملا به بیانی عامیانه و محاوره ای است. برای مثال الگوریتم برت چه نقشی توی سئو داره؟ الگوریتم رنک برین چیه؟ فرق الگوریتم برت با رنک برین چیه؟

تمامی اینها عبارت هایی عامیانه است که از سوی کاربران جستجو شده است و گوگل توسط الگوریتم های خود از جمله الگوریتم برت به راحتی می تواند که تک تک واژگان را به درستی در یک ساخت کلی یعنی در کنار سایر کلمات ارزیابی و تحلیل کند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که از گذشت تا کنون در فضاهای وبسایت ها فعالیت می کنند به این نکته اذعان دارند که لیست نتایج در پی جستجوی کاربران کاملاً با عبارت هایی که آنها جستجو می کنند در تطابق کامل است. اما در گذشته گوگل تا این حد هوشمند نبود و نمی توانست تا این حد نتایج مطابق با عبارت جستجو شده را ارائه کند.

از مهم ترین و جدید ترین و باهوش ترین الگوریتم هایی که از سوی گوگل معرفی و بکار گرفته شده است الگوریتم برت می باشد. این الگوریتم با استفاده از هوش مصنوعی به نوعی طراحی شده است که می تواند جزئی ترین و کوچک ترین واحد های زبان محاوره را شناسایی کند. در نتیجه بعد از تشخیص و ارزیابی کلماتی که بیشتر در زبان روزمره و محاوره ای می آید دقیق ترین نتایج را در یک لیست برای کاربر خواهد آورد.

به بیانی دیگر این الگوریتم طراحی شد تا دقت شناسایی مفهوم عبارات و واژگانی که از سوی کاربران جستجو می شود را افزایش دهد. در نتیجه افراد همچون گذشته با نتایج بی ربط و دور از عبارتی که جستجو کرده اند مواجه نخواهند شد.

الگوریتم برت چیست

نحوه عملکرد الگوریتم برت

در واقع بر حسب الگوریتم برت که براساس هوش مصنوعی کار می کند کلمات کلیدی توسط گوگل بهتر از هم تفکیک داده می شوند و نیز آن که کوئری های جستجو شده از سوی کاربران به شکل دقیق تری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در نهایت شاهد خواهیم بود که نتایج تطابق کاملی با کوئری ها خواهند شد. بنابراین کاربران سریع تر به دقیق ترین نتایج دست پیدا خواهند کرد.

البته الگوریتم برت به دلیل این که محتوای جستجو شده را بهتر از گذشته درک می کند می تواند نتایج دقیقی را به کاربر ارائه کند. در اینجاست که تاثیر هوش مصنوعی نمایان خواهد شد. در الگوریتم برت اشتباهاتی که به لحاظ نگارشی رخ می دهند نیز درک می شود و به نوعی اشتباه کاربر را جبران می کنند و بهترین لیست نتایج را به وی پیشنهاد می دهند.

با طراحی و بکارگیری الگوریتم برت دیگر وبسایت هایی که مدیران شان به دنبال جلب نظر موتور جستجو بودند و محتوایی که تولید می کردند صرفاً با تکیه بر کلمات کلیدی بود از دور خارج شده و جایگاه شان را دست دادند. زیرا که ارزش و اعتبار کلمات کلیدی برای گوگل از بین رفته است.

گوگل با تدارک دیدن الگوریتم های مختلف در واقع یک جمله را به شما می خواهد بگوید:

من ( گوگل ) به محتوایی رتبه خواهم داد که آن محتوا از سوی کاربر تایید شود ( تایید شدن یک محتوا از سوی کاربر را نیز بر حسب تکنیک های مختلف می تواند ارزیابی کند. مثل نرخ کلیک یا .... )

نحوه عملکرد الگوریتم برت

تاثیر الگوریتم برتBERT در سئو وبسایت

واقعیتی که وجود دارد این است که عمده الگوریتم ها با هدف بهبود وضعیت نتیجه گوگل و نیز بهبود تجربه کابران از این جهت که نزدیک ترین نتایج را بعد از جستجوی عبارت یا کلماتی خاصی شاهد باشند. بنابراین در خصوص الگوریتم برت تنها نکته ای که می توان گفت این است که در خصوص اهمیت آن بر سئو نمی توان اظهار نظر قطعی کرد.

اما یکی از توصیه های مهم به وبمستر ها این است که محتوایی که تولید می کنید کاملاً با نیاز کاربر هم سو باشد و تمامی چیز هایی که یک کاربر باهوش می خواهد را در اختیارش قرار دهید. در نتیجه شاهد خواهید بود که شما نیز همان هدفی را دنبال می کنید که گوگل نیز درصدد تحقق آن است. بنابراین نیاز است کیفیت محتواها را افزایش دهید و در زمینه های مختلف محتوا تولید کنید. در نهایت گوگل تشخیص خواهد داد که وبسایت شما از سوی کاربران مورد توجه قرار گرفته است و رتبه و جایگاه مناسبی را برای وبسایت شما در نظر خواهد گرفت.

در صورتی که در هنگام تولید محتوا بتوانید نیاز های کاربر را دقیقاً مد نظر قرار دهید و علاوه بر نیاز کاربر زبان او را نیز در متن یا هر نوع محتوای دیگرتان نیز مد نظر قرار دهید می توان امیدوار بود که الگوریتم برت به نفع وبسایت شما حرکت کند. زیرا که بنابر تشخیص های دقیق الگوریتم برت وبسایت شما در رتبه های برتر گوگل جایگاه خوبی بدست خواهد آورد.

اگر بخواهیم که به شکل دیگری به شما توضیح دهیم باید بگوییم که گوگل دیگر به قدری هوشمند شده است که می تواند تا حد زیادی محتوای وبسایت شما را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهد. بنابراین شما اگر می خواهید که به چشم گوگل بیایید باید برادری خود را به نحو قانونی به وی ثابت کنید. یکی از راهکارهای مهم در جهت ثابت کردن برادری تان این است که محتوایی باکیفیت تولید کنید تا گوگل نیز پاداش شما را با لحاظ کردن رتبه برتر به وبسایت تان بدهد.

نحوه کار الگوریتم برت

ارتباط بین الگوریتم برت و رنک برین چیست؟

در مواردی شاهد هستیم که افراد تصور می کنند که برت همان الگوریتم رنک برین است. در حالیکه این دو الگوریتم کاملاً مستقل از هم هستند و با اهداف مخصوص به خود طراحی شده اند. اما لازم است که این نکته را مد نظر داشته باشید که این دو الگوریتم علیرغم تفاوت هایی که در ماهیت با هم دارد اما می توانند مکمل هم فعالیت کنند.

گوگل rank brain را در سال ۲۰۱۵، معرفی کرد دقیقا به همان دلایلی که BERT را در سال ۲۰۱۹ ارائه داد:

برای درک بهتر منظور کاربران که واقعا چه چیزی را جستجو می‌کنند تا مناسب‌ترین نتایج جستجو را برای آن‌ها نمایش دهد.

RankBrain  به منظور درک معنای اصطلاحاتی است که کاربران جستجو می‌کنند و همچنین تجزیه و تحلیل محتوای صفحات وب ارائه شد.

ارائهBERT ، RankBrain  را منسوخ نکرد، بلکه به سادگی آن را تکمیل می‌کند. الگوریتم گوگل می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام تکنیک برای تفسیر یک جستجوی خاص مناسب است و بر اساس این تصمیم، یکی از آنها را اعمال می‌کند یا حتی آنها را ترکیب می‌کند.

این یک پیشرفت غیرمنتظره برای جستجوهایی معنایی به منظور درک بهتر هدف جستجوگر، رابطه بین کلمات و همچنین مفهوم پرس‌وجو است.

ارتباط بین الگوریتم برت و رنک برین چیست؟

خاتمه

خوش بختانه در چند ساله اخیر الگوریتم های جدیدی از سوی گوگل معرفی شده است که تا حد زیادی منجر به بهبود وضعیت سئو وبسایت های معتبر دارای محتوای باکیفیت شده است. در واقع به میزانی که پیش می رویم به هوشمندی گوگل اضافه می شود و همین امر از مهم ترین عواملی است که سبب می شود یک وبسایت دارای محتوای با کیفیت بتواند شانس بیشتری را در کسب رتبه های برتر بدست بیاورد.

در طول مقاله نیز روشن گردید که الگوریتم برت سبب می شود که وبسایت هایی که کاربر پسند تر هستند و نیاز ها و زبان آن ها را در نظر می گیرند یک قدم از سایر وبسایت ها جلوتر حرکت کنند.

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها