آرشیو وبلاگ

بازاریابی ویروسی و تاثیر آن بر سئو

بازاریابی ویروسی و تاثیر آن بر سئو

 

امروزه، با افزایش تعامل بین فروشندگان و مشتریان و همچنین افزایش رقابت بین فروشندگان، بازاریابی جایگاه مهمی پیدا کرده است.

 

بازاریابی ویروسی برای فروشگاه آنلاین-1

 

اهمیت بازاریابی

فرض کنید شما با استفاده از یک فروشگاه ساز مثل ناپ کامرس، فروشگاه آنلاینی برای خود ایجاد کرده اید و قصد دارید کار خود را آغاز کرده و وارد دنیای جدیدی از کسب و کار شوید. آیا شما تنها فرد هستید که به این تصمیم رسیده اید؟ قطعا اینطور نیست! آیا شما اولین فرد هستید که قصد چنین کاری دارید؟ باز هم جواب "خیر" است! خیلی ها قبل از شما این کار را شروع کرده اند و خیلی ها هم ممکن است همزمان با شما وارد این دنیای جدید شوند.

ورود به این عرصه، تصمیمی عالیست اما موفق شدن در آن، نیاز به تلاش دارد. پس نه تنها برای شناساندن فروشگاه اینترنتی خود و ادامه دادن راه، بلکه حتی برای پیشرفت روز افزون، نیاز به بازاریابی برای یافتن کاربران فعال در فروشگاه آنلاینتان، تبدیل آنها به مشتری های وفادار، نیاز به بازاریابی دارید. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به یکی از آن ها یعنی "بازاریابی ویروسی" می پردازیم.

 

 بازاریابی ویروسی برای فروشگاه آنلاین-2

 

"بازاریابی ویروسی" چیست؟

خیلی از ما با شنیدن کلمه "بازاریابی" به یاد نقش مشتری و فروشنده و یا ارتباط بازاریاب و مشتری می افتیم. اما بازاریابی ویروسی روش متفاوتی دارد! در این روش، مهره کلیدی خود "مشتری" است و بیشتر در شبکه های اجتماعی دیده می شود. به این صورت که اگر کیفیت محصولات و خدمات شما خوب بوده و مشتری از آن رضایت داشته باشد، محصولات و خدمات شما را به دیگران نیز توصیه خواهد کرد. مشتری اول به مشتری دوم توصیه می کند. مشتری دوم، به مشتری سوم و همینطور نام شما شنیده خواهد شد. به دلیل شباهت این روش به عملکرد ویروس، به آن "بازاریابی ویروسی" یا "Viral Marketing" گفته می شود. البته با نام "بازاریابی توصیه ای" نیز از آن یاد می شود. طی این فرایند، مشتریان تشویق به پخش کردن اطلاعاتی می شوند که بصورت اتفاقی یا برنامه ریزی شده، برایشان جالب هستند.

با این کار بدون هیچ هزینه ای، بصورت ویروسی و دهان به دهان، نام شما شنیده خواهد شد و برای رسیدن به تعداد زیاد مخاطبان، روش مناسبی است.

بطور دقیق تر، بازاریابی ویروسی را می‌توان به این صورت تعریف کرد:

نوعی از بازاریابی است که از شبکه‌های اجتماعی موجود برای افزایش تصاعدی «آگاهی از برند (به انگلیسی= Brand awareness)» از طریق یک فرایند ویروس مانند بهره می‌گیرد. این شیوه، از طریق بازاریابی دهان به دهان با استفاده از اینترنت به صورت آنلاین گسترش می‌یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است. (منبع: ویکی پدیا فارسی)

در حین پخش شدن نام شما، اعتمادسازی انجام خواهد شد. زیرا معمولا افراد به برندهایی که از طریق دوستانشان می شناسند، بیشتر اعتماد می کنند تا اینکه یک برند را به روش های دیگر بشناسند و برای اولین بار امتحان کنند.

 

 بازاریابی ویروسی برای فروشگاه آنلاین-3

 

فراهم کردن زمینه های بازاریابی ویروسی

برای موفقیت در هرکاری، نیاز به فراهم کردن زمینه های انجام آن کار خواهیم داشت. در این مورد، یکی از بهترین راه ها، فراهم آوردن اطلاعاتی جذاب و کامل در مورد محصولات فروشگاه آنلاین یا هر چیز دیگریست که ارائه می دهید. اگر کاربر به دانش جامع و خوبی از خدمات شما برسد، به راحتی می تواند آن را به دیگران نیز منتقل کند و این امر، کار را برای شما بسیار راحت تر می کند و نتیجه مطلئب تر خواهد بود.

پس سعی کنید زمان کافی و مفیدی به بهبود محتوای سایتتان اختصاص دهید

 

بستر مناسب بازاریابی ویروسی

امروزه بستر مناسب اکثر کارهای مرتبط با بازاریابی، همین اینترنت خودمان است. اینترنت و شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، انجمن ها و ... بهترین ها برای این کار هستند. کافیست شما زمینه خوبی فراهم کرده باشید. آنگاه شاید بدون اینکه شما حتی متوجه شوید، فرآیند بازاریابی ویروسی شروع خواهد شد.

 

 بازاریابی ویروسی برای فروشگاه آنلاین-4

 

انواع بازاریابی ویروسی

اگر بخواهیم بصورت تخصصی بیان کنیم، این نوع بازاریابی شامل چند نوع است که عبارتند از:

ويروسي ارزشي

ويروسي حیله ای

ويروسي حیاتی

ويروسي مارپیچی

ويروسي ناخوشایند

به زبان ساده، در انتها همه به این نقطه میرسند که: در بازاریابی ویروسی، مشتری تجربه ای خوب از خرید یا آشنایی با محصول پیدا کرده و آن را به دیگران نیز منتقل می کند.

اما نوع دیگری نیز وجود دارد که کاملا مخالف تعریف بالاست. بدین صورت که رقبای تجاری شما به قصد تخریب شما، شایعه ای پخش می کنند یا در رابطه با برند شما، بحثی به راه می اندازند. فارغ از درست یا غلط بودن شایعه، این کار باعث جلب توجه و کنجکاوی افراد شده و برای تحقیق، به سایت شما مراجعه خواهند کرد.

 

 بازاریابی ویروسی برای فروشگاه آنلاین-5

 

و اما تاثیر این نوع بازاریابی بر سئو

همانطور که می دانید، محتوا، بازدید، مشارکت کاربران در قسمت نظرات و میزان کلیک، تاثیر مستقیمی بر سئو دارند.

برای بازاریابی ویروسی موفق، شما ناگزیر از تولید محتوای باکیفیت و دست اول هستید. حین پیشرفت مراحل بازاریابی شما، کاربران بیشتری به سایتتان مراجعه خواهند کرد و بازدید زیاد خواهد شد. کاربران حاضر در سایت یا فروشگاه اینترنتی شما، برای دیدن سایر مطالب جذاب شما، کلیک های زیادی خواهند کرد. و اگر مطلب جالب یاچالش برانگیز باشد، در قسمت نظرات نیز حضور فعال مخاطبانتان را مشاهده خواهید کرد.

همگی موارد گفته شده، تاثیر مستقیمی بر سئو دارد. چرا که این همان چیزیست که گوگل از شما می خواهد.

 

می توانید با کمی تلاش، روی این روش حساب کنید و نتیجه خوبی بگیرید.

 

 

 

نوشته شده توسط: مهرناز یعقوبی

 

مطالب مرتبط:

نظر خود را وارد نمایید.