شاید این ترکیب برایتان جالب و جذاب باشد که بازاریابی ویروسی یعنی چه ؟ ولی ابتدا در همین حد به شما بگوییم که این روش بازاریابی در لیست مهم ترین روش های بازاریابی یا مارکتینگ قرار می گیرد که بسیاری از فعالان در حوزه مارکتینگ از آن بهره مند می شوند.
در ادامه می خواهیم که در خصوص چیستی آن و نیز مزایا و نیز معایبی که این روش مارکتینگ در پی دارد مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم جزء کسانی هستید که به دنبال یک روش بازاریابی کم هزینه و پربازده هستید این مقاله را از دست ندهید. زیرا که در این مقاله روشی بازاریابی با این ویژگی ها را می خواهیم به شما معرفی کنیم.
حتما بخوانید: سفارش طراحی سایت فروشگاهی
بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟
به شیوه ای از بازاریابی که در آن از سوی شرکت ها و کسب و کار ها مخاطبین به این جهت سوق داده می شوند که پیام بازاریابی یا متن بازاریابی را دست به دست کنند بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) گفته می شود.
در واقع پیام تبلیغاتی همچون یک ویروس بین مخاطبین منتشر می شود و در کوتاه ترین زمان تعداد زیادی از افراد آن پیام تبلیغاتی را دریافت می کنند. در اینجا مشخص می شود که چرا این روش بازاریابی، بازاریابی ویروسی خوانده شده است. در واقع به نوعی می توان گفت در بازاریابی ویروسی با تکثیر و انتشار پیام های تبلیغاتی تعداد زیادی از افراد برای خرید به سمت محصول یا خدمات هدایت می شوند.
به نحوی می توان گفت که در بازاریابی ویروسی از تکنیک بازاریابی دهان به دهان استفاده می شود. اما با این تفاوت که در بازاریابی وایرال از انواع تکنولوژی ها و انواع صفحات اجتماعی در جهت گسترش و انتشار اخبار کمک گرفته می شود. این روز ها یکی از مهم ترین ابزار هایی که در خدمت بازاریابی ویروسی می باشد، اینترنت و ابزار های آنلاین است که محاطبین را مورد هدف قرار می دهد.
بازاریابی ویروسی در واقع خلاقانه ترین و هوشمندانه ترین روشی در بازاریابی یا مارکتینگ است که مدیران و صاحبان کسب و کار های بزرگ از پتانسیل هایی که در فضاهای آنلاین دارند استفاده می کنند تا فرصتی برای رشد خود ایجاد کنند. در این بین کسانی که به عنوان نردبان ترقی و رشد کسب و کار مدیران محسوب می شوند مشتریان یا کاربرانی در فضاهای آنلاین فعال هستند و تا حدودی مرجع خوبی برای زمینه سازی تبلیغات ویروسی به شمار می آیند.
احتمالاً در این روز ها با مفاهیمی همچون نتورک تا حدودی آشنایی داشته باشید. در این موارد نیز صاحبان کسب و کار و سرمایه با توجه به بازاریابی ویروسی دست به فروش و کسب سود های کلان می زنند. زیرا که در نتورک روند بازاریابی شبکه ای بکار گرفته می شود و روند تبلیغات در کوتاه ترین زمان به شکل ویروس در همه جا پخش می شود. اما در سال های اخیر با توجه به گسترش و رشدی که در حیطه های مختلف دیجیتال و فضاهای اجتماعی رخ داده است شاهد هستیم که این شیوه از بازاریابی یعنی بازاریابی ویروسی تغییر شکل داده است و با لباسی جدید به حیات خود ادامه می دهد.
بازاریابی ویروسی و تاثیر آن بر سئو
قطعاً زمانی که یک مدیر یا صاحب برند یا هر شخصی که تولید کننده یک محصول یا ارائه دهنده یک نوع خدمات محسوب می شود از این روش بازاریابی کمک بگیرد، در کوتاه ترین زمان افراد بسیاری وجود دارند که به سمت شان سوق داده می شوند. در واقع هر کسب و کاری این روزها به احتمال زیاد دارای یک وبسایتی است که در آن بخشی از فعالیت های خود را به شکل آنلاین انجام می دهد.
بنابراین تصور کنید که یک پیام تبلیغاتی با استراتژی بازاریابی ویروسی تولید شده و منتشر شود. پس از این که شمار زیادی از افراد این پیام را دریافت کنند برخی از افراد کنجکاو خواهند شد که به وبسایت یا این که حتی به شبکه اجتماعی اختصاصی آن کسب و کار مراجعه کرده و اطلاعاتی جزئی را دریافت کنند. افزایش کلیک روی لینک وبسایت در نهایت منجر به بهبود سئو وبسایت شما خواهد شد.
مزایای بازاریابی ویروسی
در این بخش می خواهیم که به عمده مزایا و نتایج مثبتی که در نتیجه بازاریابی ویروسی حاصل خواهد شد اشاره داشته باشیم.
روند رشد سریع:
به دلیل تکنیک هایی که در این نوع بازاریابی بکارگرفته می شود شاهد هستیم که روند رشد یک کسب و کار با این روش خیلی سریع پیش می رود. بنابراین می توانید امیدوار باشید که به محض انتشار پیام های تبلیغاتی تان و دست به دست شدن آن ها روند صعودی مناسبی را در میزان فروش یا حتی شناخت برند تان توسط تعدادی از افراد داشته باشید.
صرفه جویی در زمان:
در تکمیل مورد قبلی باید بگوییم که با بازاریابی ویروسی به دلیل این که روند نتیجه دهی تبلیغات سریع است شما می توانید که در زمان خود صرفه جویی کنید و مدت زمان زیادی را صرف تبلیغ و انتظار برای بهبود روند کسب و کارتان نکنید.
کاهش هزینه ها برای تبلیغات:
در صورتی که یک پیام تبلیغاتی مناسب را در قالب بازاریابی ویروسی تهیه کنید نیاز نیست که هزینه های زیادی را برای آن صرف کنید. زیرا که این روش بازاریابی با نتایج موفقیت آمیزی همراه است و شما را از انجام سایر تکنیک های بازاریابی بی نیاز خواهد کرد.
جذب مشتریان زیاد:
این تکنیک بازاریابی تا حد زیادی می تواند در جذب مشتریان موفق عمل کند و در زمینه افزایش فروش اینترنتی نقش مثبتی را ایفا کند.
معرفی برند یا محصولات یا خدمات به تعداد زیادی از افراد:
حتی اگر با این روش بازاریابی نتوان که مشتریان زیادی را به سمت محصولات یا خدمات یا برند سوق داد که خرید کنند حداقل می توان امیدوار بود که در یک پروسه تبلیغات تعداد زیادی از افراد با تمامی محصولات و خدمات آشنا می شوند و درآینده نیز می توان امیدوار بود که آن ها بخواهند حتی یک بار هم شده از آن ها استفاده کنند.
افزایش اعتبار برند یا کسب و کارتان:
به میزانی که تعداد زیادی از افراد برند شما را بشناسند و با ماهیت فعالیت های شما در کسب و کارتان آشنا شوند می توان امیدوار بود که روز به روز به اعتبار شما اضافه شود. در نتیجه شما می توانید با ارائه خدمات و ارائه بهترین محصولات به میزان اعتبار خودتان بفزایید.
مقرون به صرفه بودن هزینه های مربوط به بازاریابی ویروسی:
هزینه هایی که شما برای این روش بازاریابی صرف می کنید نسبت به سایر روش های بازاریابی بسیار معقول و مقرون به صرفه است. بنابراین بدون نیاز به هزینه های کلان و زیاد می توانید با بازاریابی ویروسی به بسیاری از نتایج مثبت دست پیدا کنید. ( این مورد با کاهش هزینه ها که در مورد دوم گفتیم تفاوت دارد.)
در واقع شما در کوتاه ترین زمان بیشترین تعداد افراد را با کسب و کارتان آشنا می کنید بدون این که نیازمند هزینه های کلانی برای تبلیغات باشید. در نتیجه دو نتیجه در پی دارد: یا افراد مشتری و خریدار محصولات و خدمات شما خواهند شد یا این که حداقل آشنایی زیادی با برندتان پیدا می کنند. با افزایش تعداد کسانی که نسبت به شما آشنایی دارند شما نیز به سمت کسب اعتبار بیشتر حر کت خواهید کرد.
معایب بازاریابی ویروسی
از مهم ترین معایبی که شیوه بازاریابی ویروسی در بر دارد این است که:
در ابتدا باید به این مورد اشاره کرد که عدم کنترل روی نام و برند باعث می شود که در روند تبلیغات نتوانید اقدامی انجام دهید. از سوی دیگر نمی توانید به طور حدودی روند رشد فروش و جذب مشتری را در طی این نوع تبلیغات پیش بینی کنید. در این جا نیز وجه مشابهت بازاریابی ویروسی و بازاریابی دهان به دهان نیز تا حدودی نمایان می شود.
به علاوه این که در این روش بازاریابی نیز امکان ارزیابی رفتار کاربران نیز وجود نخواهد داشت. زیرا که شما مواجهه رودررویی با کاربران ندارید.
در آخرین مورد نیز از مهم ترین معایب این روش می توان به عدم کنترل پذیری روند تبلیغ اشاره کرد. در واقع شما زمانی که یک محتوای تبلیغاتی را در جهت تبلیغ منتشر می کنید امکان دارد که آن محتوا دچار حواشی ای شود که از مسیر خود خارج گردد و نتایج منفی در پی داشته باشید. بنابراین این روش تبلیغاتی نیز تا حدودی ریسک دارد و باید نهایت دقت را داشته باشید که در مسیر خطری برای برند یا شرکت تان پیش نیاید.
چگونه محتوا ویروسی میشود؟
چندین سؤال وجود دارد که بازاریابان و همه تولیدکنندگان محتوا را که میخواهند به بازاریابی ویروسی تکیه کنند، گیج کرده است، مانند: چگونه میتوانم محتوای ویروسی را به اشتراک بگذارم تا توسط مردم به اشتراک گذاشته شود؟ آیا عوامل خاصی برای آن وجود دارد؟ آیا به کیفیت محتوا و نحوه انتشار آن مربوط می شود؟
محتوای متن
خب، هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بتوانید از آن برای ویروسی شدن محتوا پیروی کنید و هیچ پاسخ قطعی در مورد عواملی که باعث ویروسی شدن محتوا می شود وجود ندارد. این عوامل بسته به نوع محتوا متفاوت است. طبق یک مطالعه بک لینک روی بیش از 900 میلیون وبلاگ که عوامل ویروسی شدن محتوا را بررسی می کند، برخی از عوامل رایج وجود دارد که اکثر محتوای متنی محبوب مشترک هستند:
طول محتوا
مطالعات نشان می دهد که محتوای بین 1000 تا 2000 کلمه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، در حالی که پست هایی با عناوین بیشتر از 14 کلمه بهترین عملکرد را در بازاریابی ویروسی دارند و بیشترین اشتراک اجتماعی را به خود اختصاص می دهند.
روز انتشار
روز ارسال تاثیر زیادی بر بازاریابی ویروسی ندارد، اما این مطالعه نشان داد که پستهای وبلاگ روز یکشنبه از نظر تعامل کمی بهتر از پستهای پستشده در روزهای دیگر بودند (حدود 1%). یکشنبه در اکثر کشورهای جهان تعطیل است، اما در کشور ایران تعطیلات بیشتر جمعه است.
محتوای بصری
در مورد ویدیوها، اینها برخی از بخش های کلی هستند که محبوب ترین ویدیوها را در پلتفرم های مختلف اجتماعی متمایز می کنند:
طول ویدیو
طول ایده آل برای یک ویدیو بسته به شبکه اجتماعی متفاوت است. به عنوان مثال، در یوتیوب و فیس بوک، محبوب ترین ویدیوها به طور متوسط دو دقیقه است. در توییتر، مدت زمان تنها به 30 ثانیه کاهش می یابد. در اینستاگرام، ویدیوهایی که بیشترین نظر را به خود اختصاص می دهند تنها ۲۶ ثانیه هستند.
جلوههای بصری
ویدیوهایی با طراحی جذاب و خلاقانه که بینندگان را مجذوب خود میکند، بهویژه در پلتفرمهای جوانان مانند اینستاگرام، بیشترین بازدید را دارند.
صدا
صدا بسیار مهم است و یکی از عواملی است که پخش ویدیو را کنترل می کند، به خصوص که بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند: فیس بوک و توییتر، ویدیوهای بدون صدا را پخش می کنند. بنابراین ویدیوهایی که بدون صدا قابل تماشا هستند به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند و تعامل بیشتری را به همراه دارند.
مقدمه
42 درصد از پربازدیدترین ویدیوها در یوتیوب دارای مقدمه هستند، معمولاً به طور متوسط 3 ثانیه.
تعامل
تعامل با نظرات بینندگان به افزایش انتشار ویدیو به خصوص در توییتر کمک می کند.
چگونه یک کمپین بازاریابی ویرسی ایجاد کنیم؟
1. اهداف خود را برای بازاریابی ویروسی مشخص کنید
آخرین چیزی که می خواهید این است که زمان و تلاش زیادی را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی سرمایه گذاری کنید و پس از موفقیت، متوجه می شوید که محتوا در بین مردم بدون اینکه به نفع شما باشد پخش شده است. قبل از شروع کار بر روی کمپین بازاریابی، باید این سوال را از خود بپرسید: از این کمپین بازاریابی چه چیزی می خواهم به دست بیاورم؟
اهداف زیادی وجود دارد که بازاریابی ویروسی می تواند به شما در دستیابی به آنها کمک کند که در رأس آنها آگاهی از برند خود در مدت زمان کوتاه و در مقیاس بزرگ و استفاده از یک رویداد برای تبلیغ محصولات و خدمات و افزایش سریع مشتریان است.
2. بخش مورد نظر را انتخاب کنید
درست است که هدف از بازاریابی ویروسی گسترش در مقیاس بزرگ است، اما مهم است که بخشی را که هدف آن هستید تعریف کنید تا هنگام تهیه محتوای بازاریابی، آن را در نظر بگیرید و حتی اگر محتوا ویروسی نشود، آن را در نظر بگیرید. هنوز برای بخش هدف مناسب است. سعی کنید هنگام راه اندازی کمپین های بازاریابی ویروسی خود، ویژگی های مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید. چیزهایی را که توجه آنها را جلب می کند، نیازهایشان، مشکلاتی که با آن روبرو هستند و شبکه های اجتماعی که برای محتوای بازاریابی شما به آنها مراجعه می کنند را پیدا کنید.
3. یک موضوع مناسب برای کمپین بازاریابی ویروسی خود پیدا کنید
پس از اینکه مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، باید موضوع مناسبی را پیدا کنید که بر اساس آن کمپین بازاریابی ویروسی خود را پایه گذاری کنید. موضوع باید در مرکز توجه مخاطبان هدف به طور خاص و مردم به طور کلی باشد، زیرا مردم محتوایی را در مورد موضوعی که به آن اهمیتی نمی دهند به اشتراک نمی گذارند. شما باید یک جستجوی خالص برای موضوعات پرطرفدار که در حال حاضر در حال انجام هستند انجام دهید.
درست است که بسیاری از محتوای ویروسی جدید هستند و از روندها و امواج فعلی پیروی نمی کنند، بلکه منبع این امواج جدید هستند. با این حال، اکثر کمپین های بازاریابی ویروسی موفق بر روی امواج موجود ساخته می شوند و تلاشی برای ابداع یک موج اجتماعی جدید ندارند. این یک قانون کلی نیست، اگر ایده ای جدید و بدیع دارید و فکر می کنید که مردم آن را دوست دارند و مجبور می شوند آن را به اشتراک بگذارند، از آن در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید.
4. محتوای ویروسی ایجاد کنید
محتوا اساس هر استراتژی بازاریابی به خصوص بازاریابی ویروسی است که به گسترش محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی بستگی دارد. بیشتر محتوای ویروسی نوآورانه است، بنابراین بیشتر تلاشها برای تقلید از آن با شکست مواجه میشوند. شما باید خلاق باشید و سعی کنید کمپین بازاریابی ویروسی خود را با ظاهری نوآورانه ارائه دهید. اما چگونه می توانید افراد را وادار به اشتراک گذاری مطالب خود کنید؟
به زبان ساده، برای اینکه مردم با محتوای شما تعامل داشته باشند، باید آنقدر احساسی و مفهومی باشد که بخواهند آن را با همه به اشتراک بگذارند. بنابراین، شما باید مشتاق ایجاد محتوایی باشید که احساسات مثبت را در ذهن افراد برانگیزد تا اطمینان حاصل کنید که بیشترین گسترش ممکن را دارد. چند نکته وجود دارد که باید هنگام تولید محتوا در نظر بگیرید. مثلا:
یکی از انواع محتوای به اشتراک گذاشته شده، محتوایی است که افراد را به ویژه از نظر بصری مجذوب خود می کند. بنابراین باید مطالب را در قالبی هنری جذاب و زیبا مشاهده کنید که بیننده را مجذوب خود کند. اگر تجربه طراحی ندارید می توانید از طریق یک سایت فریلنسری یک گرافیست حرفه ای استخدام کنید.
دعوت به اقدام را به محتوا اضافه کنید، در نهایت اهداف اصلی شما بازاریابی است و میخواهید بینندگان اقدام خاصی مانند بازدید از سایت شما، خرید محصول، دنبال کردن حسابهای اجتماعی یا شرکت در رویدادی در سازمان شما انجام دهند. مردم را از اشتراکگذاری محتوا منع نکنید، حقوق مالکیت آن را که مانع استفاده مجدد از آن میشود، قرار ندهید. آن را برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، انجمن ها، وب سایت ها و همه جا در دسترس قرار دهید.
اگر کمپین بازاریابی ویروسی موفقیت آمیز بود، باید تا جایی که می توانید از آن استفاده کنید، زیرا ممکن است نتوانید آن را تکرار کنید. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار، ایجاد زنجیره ای برای دنبال کردن محتوای ویروسی است. به عنوان مثال، اگر ویدیویی ایجاد میکنید و به صورت ویروسی در میآید، باید موضوعات جدیدی را ایجاد کنید تا آن ویدیو را دنبال کنید و کمپین ویروسی خود را گسترش دهید.
بازاریابی ویروسی یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی مدرن است که سریع ترین از نظر نتایج و دورترین از نظر دامنه و گسترش است. اما نیاز به خلاقیت و شناخت عمیق گرایش های عمومی و سلیقه افراد دارد. امیدواریم از اهمیت این نوع بازاریابی و مزایای بالقوه آن برای کسب و کار خود متقاعد شده باشید.
خاتمه
در طول این مقاله با بخش های مختلفی که تدارک دیده بودیم تلاش مان بر این بود که بتوانیم موضوعات مختلف و اساسی را در زمینه بازاریابی ویروسی و تاثیر آن بر سئو مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم.
علاوه بر این که تعریفی جزئی و دقیق از بازاریابی ویروسی ارائه کردیم در انتها نیز به مزایا و معایب این شیوه از بازاریابی پرداختیم. با آگاهی از انواع مزایا و معایب یک روش بازاریابی این امکان برایتان فراهم است که با آگاهی از ابعاد مختلف آن استراتژی های دقیقی را در این مسیر بکار گیرید تا در نهایت به خواسته خودتان برسید.
در صورتی که سوال یا ابهامی برای شما وجود دارد می توانید که در بخش کامنت ها آن را با ما در میان بگذارید تا سریعاً پاسخ را در همان بخش برایتان قرار دهیم.
ثبت نظرات