آیا قصد راه اندازی سایت فروش آنلاین را دارید؟ این یک ایده عالی است، به خصوص اگر به دنبال توسعه کار خود هستید. در سال 2019، 1.92 میلیارد نفر در سراسر جهان از طریق اینترنت خرید میکردند. این تعداد قابل توجهی از مشتریان بالقوه را نشان میدهد.
در طول همه گیری ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها متحمل ضرر یا حتی دچار ورشکستگی شدند. در این زمان هرکسی که علاوه بر حضور فیزیکی خود دارای فروشگاه اینترنتی نیز باشد، شانس خوبی برای حفظ مشتری خود و یا حتی به دست آوردن مشتری جدید پیدا خواهد کرد. اگر هنوز پیشنهادی آنلاین در شرکت خود ندارید، اکنون زمان مناسب برای راه اندازی فروشگاه خودتان است.
یک فروشگاه آنلاین واقعی، یا یک سایت تجاری، برای همه قابل دسترس است و به مشتریان امکان خرید و پرداخت مستقیم از طریق اینترنت را میدهد.
چرا به فروشگاه آنلاین احتیاج دارم؟
اینترنت امروزه به بخشی ضروری از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است، و از این رو تجارت الکترونیکی، یعنی بازاریابی محصولات شما از طریق فروشگاههای آنلاین در اینترنت صورت میگیرد. اگر میخواهید دسترسی خود را افزایش داده و در همه رسانهها حضور داشته باشید، باید یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید. به این ترتیب میتوانید به گروه بیشتری از خریداران برسید و محصولات خود را در سطح ملی یا حتی بین المللی بفروشید. علاوه بر این، امروزه بیشتر مشتریان به صورت آنلاین خریدهای خود را انجام میدهند که این میتواند فرصت خوبی را برای رشد و پیشرفت شما فراهم آورد.
شما همیشه از طریق یک فروشگاه آنلاین در دسترس هستید و مشتریان میتوانند در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از شما خرید کنند. شما میتوانید به صورت شبانه روزی فروش داشته باشید. مشتریان میتوانند انعطافپذیرتر، راحتتر و خودجوش محصولات شما را بدون نیاز به خروج از خانه خریداری کنند.
طراحی وبسایت فروشگاهی باید چگونه باشد؟
فروشگاه آنلاین در اصل یک وب سایت معمولی است. شکل ظاهری صفحه، یعنی طراحی وب، در جلب اعتماد مشتریان بالقوه نقش اساسی دارد. بنابراین، داشتن یک طراحی جذاب و چشمگیر برای صفحه اصلی خود که توسط یک طراح وب ایجاد شده است، بسیار مهم است. این شما را از سایر شرکتهای تجارت الکترونیکی متمایز میکند و به شما امکان میدهد تا اثری ماندگار از خود بر جای بگذارید.
توجه به این نکته مهم است که طراحی باید کاملا بهینه شده باشد و پارامترهای اصلی طراحی سئو شده در آن رعایت شده باشد، چرا که سئو نقشی اساسی در بازاریابی فروشگاه آنلاین شما دارد.
شما باید محصولات خود را تا جای ممکن دقیقاً با تصاویر و متن توصیف کنید، زیرا این تنها برداشتی است که مشتری میتواند از کالا داشته باشد. آنها باید به اندازه کافی قانع کننده باشند تا به یک تصمیم خرید منجر شوند. به همین دلیل تصاویر و متنها باید در قالبی یکنواخت باشند. همچینین بهتر است از تصاویر کپی شده استفاده نکنید! میتوانید خودتان یک عکاس حرفهای استخدام کنید یا یک استودیوی خانگی کوچک راه اندازی کنید. همچنین میتوانید از محصولات خود فیلم تهیه کنید تا در شرایط روزمره آنها را نشان دهید. همین الزامات در متنها نیز اعمال میشود. توضیحات محصول خود را بنویسید و اطلاعاتی در مورد اندازه، مواد یا روش تولید ارائه دهید. اگر میتوانید با امتیازهای منحصر به فرد فروش مانند پایداری یا قیمت پایین امتیاز کسب کنید، این کار را انجام دهید.
ساخت سایت فروشگاه اینترنتی را به چه کسانی بسپاریم؟
یکی از مهم ترین دغدغه هایی که افراد و کارفرما ها در ابتدای مسیر راه اندازی یا ساخت سایت فروشگاه اینترنتی دارند این است که روند ساخت سایت فروشگاه اینترنتی را به چه کسانی بسپارند یا این که چه کسانی در این مسیر مورد اعتماد هستند. به همین دلیل پرسشی که در این مواقع به تکرار پرسیده می شود این است که بهترین تیم فروشگاه ساز برای سایت فروشگاهی یا اینترنتی چه کسانی هستند؟ یا این که بهترین تیم فروشگاه ساز چه ویژگی هایی دارند؟
در این موارد باید به شما بگوییم که تجربه از مهم ترین و اصلی ترین معیار هایی که باید یک تیم حرفه ای و متخصص در هنگام ساخت سایت فروشگاهی یا اینترنتی داشته باشد. به میزانی که برای ساخت فروشگاهی اینترنتی تجربه افراد بیشتر باشد توانایی های بیشتری در خصوص طراحی های مختلف و راه اندازی فروشگاه اینترنتی خواهند داشت. در نهایت این شمائید که سود و منفعت ناشی از تجربه بالای تیم حرفه ای فروشگاه ساز را در روند کاری تان مشاهده خواهید کرد. بنابراین توصیه اکید می شود که برای ساخت سایت فروشگاهی هرگز روند کار را به هر گروه مدعی نسپارید و تا جایی که امکان دارد در خصوص تجربه و تخصص گروهی که کار شما را متقبل می شوند تحقیقات داشته باشید.
5 مرحله برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین
در این بخش از مقاله قصد داریم تا روند چگونگی راهاندازی یک فروشگاه آنلاین را در 5 مرحله به صورت خلاصه شرح دهیم:
1. نام و دامنه فروشگاه آنلاین خود را انتخاب کنید
انتخاب دامنه خوب برای یک فروشگاه آنلاین ضروری است.
نام و دامنه هر دو باید به راحتی به خاطر سپرده شوند و به راحتی تلفظ شوند، باید تا حد ممکن کوتاه و در صورت امکان توصیفی باشند. در مورد دامنه، اگر حاوی هر یک از کلمات کلیدی ما باشد، به ما کمک میکند تا برای این اصطلاحات در موتورهای جستجو قرار بگیریم.
2. یک شرکت میزبان خوب انتخاب کنید
این عملاً تنها سرمایهگذاری است که برای ایجاد فروشگاه آنلاین خود باید انجام دهید، پس در این مورد خصاصت به خرج ندهید و به دنبال شرکتی باشید که میزبانی و تضمین کیفیت شما را ارائه دهد.
سرعت فروشگاه آنلاین شما، هم برای کاربران و هم برای موقعیتیابی موتور جستجو، امری کلیدی محسوب میشود. یک صفحه کند باعث خستگی کاربران و ترک صفحه توسط آنها میشود، در حالی که به عنوان مثال Google صفحاتی را که بارگیری آنها بیش از X ثانیه طول میکشد با ارسال آنها به انتهای نتایج جستجو مجازات میکند. برای داشتن یک صفحه کند حتی باید هزینه بیشتری در Adwords پرداخت کنید!
بنابراین اطمینان حاصل کنید که شرکت میزبان شما فضای کافی برای فروشگاه آنلاین و سرعت اتصال خوب را برای شما تضمین میکند. با استخدام یک سرویس میزبانی خوب، از قطع شدن غیر ضروری سرور نیز جلوگیری میکنید و میتوانید فروشگاه خود را 24 ساعته و در 365 روز سال در دسترس داشته باشید. ما میزبان را به عنوان ارزانترین هاست با بهترین کیفیت توصیه میکنیم.
3. از یک CMS مناسب برای تجارت الکترونیکی خود استفاده کنید
امروزه بسیاری از CMS های رایگان و قابل اعتماد برای تجارت الکترونیکی وجود دارد. همه آنها به میزان کم و بیش طراحی شدهاند تا بتوانند توسط افراد بدون دانش فنی زیاد مورد استفاده قرار گیرند.
علاوه بر این، از آنجا که اینها ابزارهای منبع باز هستند و توسط تعداد زیادی از متخصصان شناخته شدهاند، بسیاری از شرکتها و فریلنسرها هستند که با هزینهای اندک میتوانند آن دسته از عملکردهایی را که به تنهایی قادر به انجام آنها نیستند، تعدیل یا گسترش دهند.
CMS های زیادی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید مانند: وردپرس، ناپ کامرس، مجنتو، جوملا، Zencart Opencart Digistore و دروپال.
تمامی این CMS ها امکان انتخاب قالبهای مختلف طراحی، چه رایگان و چه پولی را فراهم میکنند که تمام نیازهای شما را پوشش میدهد. برای ایجاد فروشگاه اینترنتی خود قالبی با طراحی جذاب، قابل استفاده و اقدام محور انتخاب کنید.
4. درگاه پرداخت به سایت خود اضافه کنید
بعد از انتخاب CMS و شخصی سازی آن، باید به سایت خود درگاه پرداخت اضافه نمایید که بهتر است محدود به یک درگاه نباشد. هنوز افرادی هستند که به خرید آنلاین اعتماد ندارند و فقط از فروشگاههایی که روش پرداخت درب منزل را ارائه میدهند، سفارش میدهند، زیرا آنها فقط هنگام دریافت بسته هزینه را پرداخت میکنند. اما برخی از حواله بانکی استفاده میکنند زیرا این کار برای آنها راحتتر است.
شما میتوانید درگاههای پرداخت را با بانکهای مختلف اضافه کنید اما اگر این کار را بسیار پیچیده میدانید، به دلیل بانکها یا به دلیل محدودیتهای فنی هنگام ادغام درگاه پرداخت (اجرای آن تا حدودی پیچیده است و نیاز به دانش برنامه نویسی دارد)، راه حلهای دیگری را امتحان کنید. درگاه واسط زرین پال به ما یک درگاه پرداخت ارائه میدهد که به ما امکان میدهد از طریق کارت از مشتریان خود هزینه دریافت کنیم. "نصب" آن بسیار ساده است و تنها هزینهای که برای ما خواهد داشت حق کمیسیون است که زرین پال برای هر معامله انجام شده از ما دریافت خواهد کرد. با این حال، روش بسیار خوبی برای ارائه این روش پرداختی بسیار درخواستی از ابتدا است.
5. کمپینهای تبلیغاتی آنلاین ایجاد کنید
به لطف تبلیغات آنلاین، ما میتوانیم فروشگاه اینترنتی خود را از نظر اقتصادی تبلیغ کنیم.با استفاده صحیح از ابزارهای تجزیه و تحلیل رایگان که اینترنت در اختیار ما قرار میدهد، میتوانیم بطور دقیق بدانیم که کدام یک از روشهای تبلیغاتی به ما سود میدهد و کدام یک از آنها مفید نیستند و میتوانیم به سرعت اصلاح و از خسارات غیر ضروری جلوگیری کنیم.
به این ترتیب، ما میتوانیم در مدت زمان کوتاهی مزایایی کسب کنیم و سرمایه گذاری را به "آنچه در هر ماه به دست میآوریم" کاهش دهیم، بنابراین، با کمترین سرمایه اولیه، بقیه تبلیغات میتوانند هزینههای خود را پرداخت کنند. توانایی هر یک در گسترش این مزایا می تواند در آینده تغییراتی ایجاد کند. برای شروع تبلیغات در اینترنت، میتوانید از تبلیغات در نتایج جستجوی Google با استفاده از Adwords استفاده کنید.
سوالات متداول درباره سایتهای فروشگاهی
در این قسمت از مقاله به متداولترین سوالاتی که درباره سایتهای فروشگاهی زده میشود، خواهیم پرداخت.
ساخت سایت فروشگاهی چقدر هزینه دارد؟
یکی از پرتکرار ترین و مهمترین سوالاتی که در زمینه راه اندازی سایت فروشگاهی همیشه پرسیده میشود ، هزینه ساخت آن است.
این سوال یک جواب قطعی دارد: بستگی دارد.
چرا میگوییم بستگی دارد، توجه داشته باشید، سایت فروشگاهی میتواند از 200 هزار تومان برای شما هزینه داشته باشد تا چند ده میلیون. این که هزینه قطعی چقدر باشد به طراحی، هاست، میزان برنامه نویسی و... سایت شما مرتبط است. پس برای اینکه هزینه مشخص شود باید فاکتورهای بسیاری را معلوم کنید.
چقدر زمان میبرد تا سایت فروشگاهی ما آماده شود؟
پاسخ این سوال نیز بستگی دارد به سایت فروشگاهی شما ، سایت شما میتوانید کمتر از یک هفته آماده شود، ولی اگر سایت پیچیدگی در طراحی یا کدنویسی یا موارد دیگر داشته باشد تا چند ماه نیز زمان میبرد.
چه محصولات و اجناسی میتوانیم در سایت فروشگاهی بفروشیم؟
به طور کلی تمام محصولات فیزیکی را میتوان در سایتهای فروشگاهی به فروش رساند. امروزه حتی محصولات سوپر مارکتی نیز در سایتها به فروش میرسند. علاوه بر این شما میتوانید سرویسها و خدمات خود را هم در سایت فروشگاهیتان بفروشید، خدماتی نظیر: طراحی کارت ویزیت، پوستر و... .همچنین شما میتواند محصولات دیجیتالی هم بفروشید، نظیر: پکیج اموزشی دیجیتال، کتابهای الکترونیکی و...
آیا برای داشتن سایت فروشگاهی نیاز به مجوزهای خاصی هست؟
برای داشتن سایت لزوماً شما نیاز به مجوز ندارید، اما برای داشتن درگاه و جلب اعتماد مخاطبین مجوزهایی نظیر اینماد و ... را نیاز دارید.
سخن آخر
با یک فروشگاه آنلاین میتوانید دامنه تجارت فعلی خود را گسترش دهید یا با یک محصول جدید این بازار را برای خود باز کنید. با یک سرمایه گذاری نسبتاً کم میتوانید فروش خود را افزایش دهید و برای مشتریان راحتتر و اغلب قابل دسترس باشید. برای اطمینان از راه اندازی موفقیت آمیز فروشگاه آنلاین خود، باید از یک شرکت حرفهای مشاوره بگیرید. آنها قبلاً تجربه زیادی کسب کردهاند و فروشگاه آنلاین شما را با کیفیت بالا ایجاد کرده و میتوانند با تخصص خود آن را در آینده حفظ و به روز کنند. یافتن آژانس شریکی مناسبی که میداند چگونه بهترین محصول خود را به بازار عرضه کند و اطمینان حاصل کند که فروشگاه آنلاین شما در آینده نیز موفقیت آمیز خواهد بود، مهم است.
به این منظور وب سایت ناپ شاپ با بهره گیری از فروشگاه ساز ناپ کامرس در این امر میتواند شما را یاری کند.