دسته بندی
    بسته

    سئو خارجی (Off-page seo) چیست؟

    سئو خارجی (Off-page seo) چیست؟

    سئو خارجی (Off-page seo)

    آمدن به صفحه اول گوگل و تلاش برای گرفتن جایگاه اول در نتایج کار آسانی نیست. برای اینکه به همچین دستاوردی در سئو برسیم لازم است که هم تکنیک‌های سئو داخلی و هم سئو خارجی را در سایتمان انجام دهیم. در این مطلب به صورت جامع درباره سئو خارجی صحبت کرده‌ایم. با ما تا به انتهای مطلب همراه باشید.

    سئو خارجی چیست؟

    سئو خارجی (Off-page seo) به اقدامات انجام شده در خارج از وبسایت برای بهبود رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) گفته می‌شود. این فعالیت‌ها باعث دریافت سیگنال از سایت‌های دیگر به سایت شما می‌شود. مهم‌ترین آن‌ها نیز ساخت بک‌لینک یا همان لینک بیلدینگ می‌باشد. در واقع لینک بیلدینگ مهم‌ترین فاکتور سئو خارجی از میان بیش از ۲۰۰ فاکتور موجود در رتبه بندی گوگل است.

    ضرورت استفاده از سئو خارجی

    مهم‌ترین نکته‌ای که باید در خاطر داشته باشید، این است که سئو خارجی به نوعی مکمل روند سئو داخلی است. بنابراین، نمی‌توانید متمرکز بر سئو داخلی باشید و هیچ اقدامی در جهت بهبود وضعیت سئو خارجی انجام ندهید و امیدوار به پیشرفت سئو کلی وبسایتتان باشید. به همین دلیل تمامی اقداماتی که زیر مجموعه سئو داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، باید همگام با هم پیش روند تا وبسایت به رتبه خوبی دست پیدا کند. 

    چرا لینک ها برای گوگل مهم هستند

    تفاوت بین سئو داخلی و سئو خارجی

    سئو داخلی به مجموعه عواملی گفته می‌شود که به طور کامل تحت کنترل شماست و شما می‌توانید با تغییرات گسترده‌ای که روی آن‌ها انجام می‌دهید وضعیت سئو داخلی‌تان را بهبود بخشید. این موارد شامل: 
    محتوای وبسایت: محتوا مثل محتواهای متنی، عکس، فیلم و ...
    • تگ عنوان محتواها
    • قرار دادن کلمات کلیدی و ارزیابی مناسب‌ترین و بهترین کلمات کلیدی 
    • ایجاد URLهایی که روند بهینه سازی روی آن‌ها انجام شده است 
    • ایجاد لینک‌های داخلی به نحو صحیح و براساس اصول سئو 
    • قرار دادن متن جایگزین برای عکس‌های یک مقاله 

    اما تمامی اقداماتی که زیر مجموعه سئو خارجی قرار می‌گیرد، تمامی در بیرون از وبسایت انجام می‌شود و تا حد زیادی بیرون از اراده و اختیار شماست. برای مثال زمانی که شما لینک‌هایی را در سایت‌هایی غیر از سایت خود قرار می‌دهید، افزایش کلیک روی آن و وارد شدن به آن بستگی به علاقه‌مندی و تقاضای کاربران دارد. شما تمامی تکنیک‌ها را انجام می‌دهید و منتظر نتیجه خواهید بود. 

    چرا لینک‌ها برای گوگل مهم هستند؟

    با یک مرور کلی می‌توان به این موضوع پی برد که وجود لینک‌ها سبب ایجاد موتورهای جستجو شد. خزنده‌های وب (Web Crawler) با دنبال کردن لینک‌های موجود در وب، صفحات را می‌یابند و سپس صفحه را ذخیره کرده و با استفاده از الگوریتم‌های خود و فاکتورهایی که تعیین کرده‌اند، شروع به رتبه بندی می‌کنند. در واقع اینترنت را می‌توان به یک تار عنکبوت تشبیه کرد که هر تار یک لینک و هر عنکبوت یک ربات گوگل است و تمامی این تارها مجموعاً در کنار یکدیگر دنیای وب را تشکیل می‌دهند.

    تفاوت لینک فالو و نوفالو (follow VS nofollow)

    زمانی که شما از لینک‌های نوفالو استفاده می‌کنید، اعتباری از سایت مبدا به سایت شما اضافه نمی‌شود. البته نمی‌توان گفت که لینک‌های نوفالو بی‌تاثیر هستند. درست است که لینک‌های نوفالو از لینک‌های فالو ارزش کمتری دارند، اما ارزش این نوع لینک‌ها صفر نیست و اگر از سایت‌های خوب و قوی لینک گرفته شود، ازش بالایی دارند.

    زمانی که سایتی از لینک نوفالو یا همان Rel nofollow استفاده می‌کند به گوگل می‌فهماند که این سایت مورد اعتماد نیست و آن را دنبال نکن. معمولاً وبسایت‌هایی که لینک‌های خروجی زیادی دارند، لینک خود را به صورت پیش فرض بر روی رل نوفالو (rel nofollow) قرار می‌دهند. همچنین لینک‌هایی که از طریق رپورتاژ آگهی و یا خرید بک لینک تهیه می‌کنید، اکثراً لینک نوفالو هستند.

    تفاوت لینک فالو و نوفالو

    روش‌های کلی لینک سازی یا لینک بیلدینگ

    روش‌های زیادی برای لینک سازی وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها را برایتان بیان خواهیم کرد:

    ساخت وبلاگ

    در این روش، شما در پلتفرم‌های مختلف وبلاگ‌نویسی عضو می‌شوید، شروع به فعالیت و نوشتن مطلب‌های جدید و مرتبط می‌کنید و از این مطالب به سایت خودتان لینک می‌دهید.

    رپورتاژ آگهی یا همان رپورتاژ خبری

    رپورتاژ آگهی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های پربازدید از آن استفاده می‌کنند. در این روش شما بنر تبلیغاتی و لینک خود را داخل سایت‌های خبری و مجله‌ای پرطرفدار قرار می‌دهید. توجه داشته باشید در این روش سایت‌ها به شما اکثراً لینک نوفالو می‌دهند و چون لینک از جنس نوفالو هستش خیلی تاثیر روی سئو ندارد ولی باعث افزایش ورودی و ترافیک سایت شما می‌شود.

    قرار دادن کامنت در وبسایت‌های مرتبط

    یکی دیگر از کارهایی که شما می‌توانید برای سئو آف پیج خود انجام دهید، قرار دادن کامنت در سایت‌های مختلف است. برای اینکه کامنت شما پاک نشود، بهتر است از لینک داخلش استفاده نکنید، چون مدیران سایت بیشتر کامنت‌های حاوی لینک را پاک می‌کنند. توجه داشته باشید که در متن کامنت به برندتان تاکید کنید تا افراد از برند شما مطلع شوند و به سایتتان سر بزنند.

    مشارکت در فروم‌های مرتبط سایت‌های دیگر

    در سطح وب، فروم‌های مختلفی وجود دارد که افراد با یکدیگر به تبادل نظر می‌پردازند. یکی از تکنیک‌های عالی برای تقویت سئو آف‌پیج، پیدا کردن فروم‌های مرتبط با وبسایتتان و مشارکت در آن‌ها است. شما می‌توانید به برندینگ بپردازید و حتی لینک‌ صفحات مهم سایتتان را در اختیارشان قرار بدهید.

    پست مهمان

    پست مهمان یکی دیگر از راه‌ها و تکنیک‌های سئو خارجی است. در این روش، شما یک مطلب در یک سایت پرترافیک می‌نویسید و از آن مطلب به سایت خود لینک می‌دهید.

    مزرعه لینک (Link farm)

    مزرعه لینک امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، دلیل این امر این است که جزو تکنیک‌های کلاه سیاه به حساب می‌آید و گوگل بسیار سریع مطلع شده و سایت شما را جریمه می‌کند. در این روش، مجموعه‌ای از سایت‌ها به طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دادند و همین لینک‌سازی، باعث رشد سایت میشد. اما امروزه به دلیل جریمه گوگل دیگر پرطرفدار نیست.

    روش های کلی لینک سازی یا لینک بیلدینگ

    سئو محلی و نقش آن در سئو خارجی

    بسیاری از صاحبان کسب‌و کار و مشاغل فعالیت‌هایی دارند که مختص به منطقه و ناحیه‌ای خاص است. در این موارد سئو محلی اهمیت پیدا می‌کند. سئو محلی به نوعی زیر مجموعه سئو خارجی قرار می‌گیرد. با سئو محلی می‌توانید کاربرانی که در یک حوزه جغرافیایی خاصی هستند را به سمت وبسایتتان سوق دهید تا از خدمات شما بهره‌مند شوند. افزایش میزان کلیک و رتبه‌گیری وبسایت‌تان در نهایت منجر به شناسایی برند شما توسط گوگل خواهد شد. در نتیجه با بهبود وضعیت رتبه‌های سایت، کاربران نیز به وبسایت و کسب‌ و کار شما اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. 

    تفاوت بین سئو داخلی و سئو خارجی

    انواع تکنیک‌های سئو خارجی

    در این بخش می‌خواهیم عمده تکنیک‌هایی که در جهت بهبود وضعیت سئو خارجی وبسایت‌ها می‌توان انجام داد را به شما معرفی کنیم. مهم‌ترین تکنیک‌ها عبارتند از:

    حضور در فضاهای اجتماعی و برنامه‌های ارتباط جمعی:

    امروزه کمتر کسی است که با شبکه‌های اجتماعی آشنایی نداشته باشد و حداقل در یکی از برنامه‌ها اکانت یا حسابی باز نکرده باشد. به همین دلیل شما در این فضا به کاربران زیادی دسترسی دارید. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که می‌توانید با هدف بهبود وضعیت سئو خارجی انجام دهید، داشتن یک صفحه اختصاصی و فعالیت در آن است. بنابراین، می‌توانید با تولید محتواهای با کیفیت و مفید به راحتی کاربران زیادی را برای وبسایتتان جذب کنید. برای مثال توصیه می‌کنیم که در بخش بیو اینستاگرام‌تان، لینک وبسایتتان را قرار دهید تا از آن طریق کاربران بتوانند با کمترین تلاش و در کوتاه‌ترین زمان وارد وبسایتتان شوند. 

    از دیگر شبکه‌های اجتماعی که می‌توانید در جهت بهبود سئو خارجی یک وبسایت از آن‌ها کمک بگیرید، فیس بوک، توئیتر و لینکدین هستند. در هر کدام از این برنامه‌ها می‌توانید به نحوی هوشمندانه کاربر را به سمت وبسایتتان سوق دهید. تمامی این اقدامات برای افزایش بازدید وبسایت است. قطعاً آگاه هستید که یکی از مهم‌ترین معیارهایی که گوگل در هنگام رتبه‌دهی مورد توجه قرار می‌دهد، میزان بازدیدکنندگان وبسایت است؛ اینکه چند نفر و چه مدت زمانی در صفحات باقی مانده‌اند و از بخش‌های مختلف محتواها استفاده کرده‌اند. 

    انواع تکنیک های سئو خارجی

    همکاری با اینفلئونسرها و به کارگیری تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ:

    اینفلوئنسرها این روزها بخش مهمی از روند تبلیغات را در فضای اجتماعی به شکل موفقی پیش می‌برند. به طور کلی، اینفلوئنسر به کسانی گفته می‌شود که در یک فضای اجتماعی از جمله اینستاگرام دارای یک صفحه شخصی پر مخاطب هستند. شما می‌توانید با همکاری با اینفلوئنسرها، کسب و کار و وبسایت خود را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنید. به این تکنیک در بازاریابی، اینفلوئنسر مارکتینگ گفته می‌شود. در نهایت شاهد خواهید بود که ترافیک وبسایت افزایش خواهد یافت و بسیاری از افراد که به نوعی نیازمند استفاده از خدمات یا محصولاتتان هستند، از وبسایتتان خرید خواهند کرد. در پی افزایش میزان کاربران ورودی به وبسایت، بهبود وضعیت سئو سایت قابل مشاهده خواهد بود.

    ارتباط‌گیری با وبسایت‌های معتبر 

    شما می‌توانید در صفحات مختلف وبسایت خود و در بین مطالبی که درج می‌کنید، به وبسایت‌های دیگر لینک بدهید. زمانی که شما این اقدام را انجام می‌دهید، مدیران آن وبسایت‌ها از لینک‌دهی شما آگاه خواهند شد. در نتیجه موجب ایجاد تعامل بین شما و وبسایت مقصد در زمینه لینک‌دهی می‌شود.

    در آینده‌ی فعالیت‌های وبسایتتان احتمالاً اگر دارای وبسایت قوی و معتبر شوید، آن وبسایت‌ها نیز به مطالب و صفحات مختلف شما لینک خواهند داد. در نتیجه ورودی‌های فروشگاه اینترنتی‌تان افزایش یافته و به راحتی می‌توانید مسیر توسعه و رشد سئو خودتان را شاهد باشید. البته باید دقت داشته باشید که در انتخاب وبسایت‌های مقصد برای لینک‌دهی نهایت دقت را به کار بگیرید. به این معنا که باید فعالیت‌های آنان با فعالیت‌های شما مشابه باشد و از میزان اعتبار خوبی برخوردار باشند. در غیر اینصورت، نتیجه معکوس برایتان ایجاد خواهد شد.

    مطالب بیشتر را در صفحه خدمات سفارش سئوی سایت ببینید.

    کلام آخر

    ممنون که تا به انتها این مطلب با ما همراه بودید، در این مقاله تلاش کردیم که به صورت کامل درباره سئو خارجی صحبت کنیم. خیلی از افراد لینک سازی رو هم‌معنی سئوی خارجی می‌شناسند و این درست نیست. توجه داشته باشید این روش جزو سئو کلاه خاکستری به حساب می‌آید، به همین دلیل در به کارگیری ترفندها باید بسیار با برنامه و احتیاط رفتار کرد.

    اگر در زمینه سئوی خارجی سوالی دارید، متخصصین ناپ شاپ پاسخگوی سوالات شما هستند.

    ثبت نظرات

    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها