فهرست عناوین
این روز ها یکی از مهم ترین معیارهایی که توسط گوگل برای رتبه دهی به و بسایت های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت ریسپانسیو بودن یا واکنس گرا بودن یک وبسایت است.
درگذشته وبسایت ها صرفاً سازگار با دسکتاپ طراحی می شد. اما به مرور زمان و به موازات گسترش استفاده از دستگاه های هوشمند شاهد هستیم که بیش از 95 درصد کاربران با دستگاه گوشی هوشمند وارد وبسایت های مختلف می شوند. بنابراین در این موارد باید چه نتیجه ای گرفت؟ باید چه اقدامی انجام داد؟ باید چه مسیری را طی نمود؟
طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای با سرعت فوق العاده خود را به تیم ما بسپارید.
طبیعی است که در این شرایط و بعد از آگاه شدن گوگل از این موضوع ( یعنی افزایش تعداد کاربران موبایلی نسبت به سایر کاربران ) استراتژی هایی تدارک دیدند که سبب شد ریسپانسیو بودن یک وبسایت از نکات مثبت در رتبه دهی به یک وبسایت باشد. از آن زمان به این سمت تمامی وبمستر ها با اقداماتی فنی وبسایت شان را به شکل واکنش گرا یا ریسپانسیو طراحی کردند. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که طراحی ریسپانسیو چیست و تا چه حد می تواند در روند بهبود سئو وبسایت تان نقشی غیر قابل انکاری ایفا کند.
طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرایی چیست؟
طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا به طراحی ای گفته می شود که در طی آن یک وبسایت با تمامی دستگاه ها سازگار یا منطبق می شود. به بیانی دیگر اگر بخواهیم توضیح دهیم به این شرح است که : قطعاً دستگاه های مختلفی وجود دارد که در اختیار کاربران قرار گرفته و می توانند با آن ها به اینترنت متصل شوند و وبگردی انجام دهند.
قیمت طراحی سایت فروشگاهی را مشاهده کنید.
یک فرد با موبایل یا دستگاه تبلت و دیگری با لپ تاپ یا کامپیوتر وارد وبسایت می شوند. در این موارد برای این که صفحات وبسایت مطابق با هر نوع از سیستم ها تناسب داشته باشد نیاز است که دارای طراحی ریسپانسیو باشد. در غیر اینصورت شاهد هستیم که بخشی هایی از صفحه در صفحه گوشی موبایل نمایش داده نمی شود. در نتیجه کاربر به نتیجه یا اطلاعاتی که می خواهد دسترسی پیدا نخواهد کرد.
وبسایت هایی که طراحی ریسپانسیو دارند متناسب با نوع دستگاه تغییر حالت می دهند، بدین نحو در دسکتاپ صفحات بزرگ می شود و تمامی بخش های به طور کامل مورد مشاهده است. در دستگاه گوشی هوشمند همه ی بخش های مختلف صفحه قابل نمایش است اما در سایز های کوچک. بنابراین هیچ مشکلی و اختلالی در زمینه دسترسی کاربر به تمامی اطلاعات وجود ندارد.
طراحی ریسپانسیو چرا اهمیت دارد؟
طراحی ریسپانسیو اهمیت دارد زیرا که:
اولاٌ از سوی گوگل مورد بررسی قرار می گیرد. معمولاً وبسایت هایی که ریسپانسیو هستند در تمامی نتایج گوگل قابل مشاهده هستند. برای مثال در مواردی که یک وبسایت ریسپانسیو نیست زمانی که یک کاربر موبایلی دست به سرچ می زند گوگل تمامی وبسایت هایی که ریسپانسیو هستند و قابلیت تطبیق با دستگاه موبایل دارند را به کاربران پیشنهاد می دهد. بنابراین در صورتی که وبسایت تان ریسپانسیو نباشد شانس خود را در زمینه دیده شدن از سوی کاربرانی موبایلی از دست خواهد داد.
از سوی دیگر نیز ( دوماً ) زمانی که کاربران مختلفی وارد وبسایت عدم ریسپانسیو شوند، در صورتی که صفحه وبسایت به درستی نمایش داده نشود صفحه را می بندند و خارج می شوند. این اتفاق نیز مساوی با افزایش نرخ پرش است که تاثیر منفی روی سئو وبسایت خواهد گذاشت.
از چه زمانی طراحی ریسپانسیو اهمیت پیدا کرد؟
برای پاسخ گویی به این سوال باید از کمی عقب تر شروع کنیم و توضیحاتی را در خصوص روند کاری وبمستر ها و ربات های گوگل در گذشته در اختیارتان قرار دهیم.
واقعیت این است که در گذشته به دلیل عدم رشد و گسترش انواع دستگاه های دیجیتال از جمله موبایل ها، تبلت ها و انواع گجت و ... کاربرانی که در فضای نت فعالیت می کردند تنها دستگاهی که در اختیارشان قرار داشت کامپیوتر هایی عظیم و ابتدایی بودند. بنابراین طراحی هایی که برای وبسایت های مختلف انجام می شد کاملا با این نوع دستگاه ها سازگار بود. در کنار این موضوع نیز گوگل نیز الگوریتم هایی که برای رتبه دهی به سایت های مختلف طراحی کرده بود متناسب با همین سیستم وبسایت ها و کاربران و دستگاه های مورد استفاده شان بود.
هر چقدر که جلوتر آمدیم و در فضای دیجیتال دچار آتشفشان اطلاعاتی و تولیدات شدیم دستگاه های جدیدی وارد بازار شد و در دست کاربران مورد استفاده قرار گرفت. در این زمان چه اتفاقی افتاد؟ کاربران تلاش می کردند با دسترس ترین وسیله وارد فضای های آنلاین و اینترنتی شوند. در این شرایط گوگل باید چکار می کرد؟ طبیعی است که خودش را باید با دنیای مدرن و دیجیتال آپدیت می کرد و الگوریتم های جدیدی برای رتبه بندی سایت ها تدارک می دید. در نتیجه اتفاقی که افتاد این بود که طراحی سایت ها ریسپانسیو گردد تا تمامی کاربران با هر نوع دستگاهی که وارد وبسایت می شوند به راحتی این امکان برایشان فراهم باشد.
مزایای طراحی ریسپانسیو
در ادامه مفصل به مزایایی که طراحی ریسپانسیو سایت برای کسب و کار شما دارد، میپردازیم.
1-طراحی خاص و منعطف خواهید داشت.
در طراحی ریسپانسیو، سایت شما بسیار طراحی منعطفی دارد به این مفهوم که شما میتوانید در سایر دستگاهها نظیر لپتاپ و گوشی بعضی موارد که از اهمییت کمتری برخوردار هستند را حذف کنید. این نوع طراحی یک پویایی خاص و زیبایی به سایت شما میدهد به همین دلیل سایت شما از سایر سایتها متمایز و مخاطب پسندتر میشود.
2- در زمان طراحی صرفه جویی میشود
زمانی که شما سایتتان را واکنشگرا طراحی میکنید، دیگر لازم نیست با گسترش کسب و کارتان و ورود شما به انواع بازاریابیها نظیر بازاریابی تلفن همراه و... ، مجدد برای دستگاههای جدید طراحی انجام بدهید و همان بار اول شما یکبار زمان گذاشتید و سایتتان آماده است.
3- در هزینه طراحی نیز صرفه جویی میشود
شما نیاز به طراحی چندین قالب برای لپتاپ و موبایل و تبلت و... ندارید بلکه یک قالب ریسپانسیو برای سایت شما کفایت میکند و این موضوع به طرز چشمگیری هزینههای شما را کاهش میدهد.
4- باعث افزایش بازدید از سایت شما میشود
بیشتر افراد در سطح جهان با تلفن همراه خود وارد سایت شما میشوند و اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، مخاطب پسند نیست و مخاطب به دلیل داشتن یک تجربه کاربری بد دیگر به سراغ سایت شما نمیآید ولی اگر سایت شما ریسپانسیو باشد ، باعث میشود که مخاطب تجربه کاربری بهتری در سایت شما داشته باشد. بنابراین، ترافیک ورودی سایت شما افزایش پیدا میکند و مخاطبان زمان بیشتری را در سایت شما سپری میکنند.
(همچنین بخوانید: 10 روش افزایش ترافیک وب سایت )
5-فروش و درآمد شما افزایش پیدا میکند
توجه داشته باشید زمانی که سایت شما ریسپانسیو باشد مخاطب به راحتی از طریق هر دستگاهی نظیر موبایل، لپتاپ و تبلت به سایت شما سر میزند و چون به راحتی میتواند از سایت شما استفاده کند احتمال خرید او بیشتر میشود.
(همچنین بخوانید: افزایش فروش فروشگاه اینترنتی)
6-از رقبا جلو میزنید
بسیاری از رقبا شما در فضای تجارت الکترونیک و فروش آنلاین چون سایت ریسپانسیو ندارد، فروش پایینی دارند، بنابراین، داشتن سایت ریسپانسیو همچون برگه برنده شما در میان رقبا است.
7-سبب بهبود سئو سایت شما میشود
بر اساس الگوریتمهای جدید گوگل، شرگت گوگل تلاش میکند با بررسی دقیق سایتها، سایتهایی را به مخاطبین پیشنهاد بدهد که مخاطب پسندتر و دارای تجربه کاربری بهتری هستند. یکیی از الگوریتمهای مهم الگویتم موبایل گدون(Mobilegeddon) است که خیلی تخصصی به مخاطبین و کاربران موبایل اهمیت میدهد و اگر شما سایت ریسپانسیو نداشته باشید، نمره منفی از این الگوریتم میگیرد و دچار افت سئو میشوید ولی در صورت داشتن سایت ریسپانسیو رتبه سایتشما رشد میکند و سئو سایت شما بهبود پیدا میکند.
سخن پایانی
در این مقاله تلاش مان بر این بود که بتوانید با یکی از مهم ترین معیار هایی که ربات های گوکل در هنگام ارزیابی وبسایت تان در نظر می گیرند آشنا شوید. توصیه می شود که نسبت به انجام این نحوه از طراحی ابداً بی توجه نباشید و اگر می خواهید که در کوتاه ترین زمان سئو وبسایت تان رشد قابل توجهی داشته باشد حتماً نسبت به انجام آن اقدام کنید.
در انتها نیز پیشنهاد می شود در صورتی که همچنان سوال یا ابهامی برایتان وجود دارد آن را در بخش کامنت ها برای ما نگارش کنید. بخش کامنت ها با هدف تسهیل هر چه بیشتر روند ارتباط گیری شما با کارشناسان ما تدارک دیده شده است که در اسرع وقت به پرسش های طرح شده در آن بخش پاسخ گفته می شود.