CPA مخفف Cost Per Action و به معنای هزینه به ازای هر فعالیت میباشد، اگرچه این مخفف گاهی اوقات برای اشاره به هزینه هر خرید به کار میرود. در تبلیغات CPA، بازاریابان فقط در صورتی هزینه پرداخت میكنند كه تبلیغات آنها منجر به اقدامی توسط مشتری احتمالی شود. در واقع این نوع تبلیغ نوعی از افیلیت مارکتینگ یا همان بازاریابی محسوب میشود که به تبلیغ دهندگان اجازه میدهد تا نقطه تبدیل مورد نظر خود را که برای آن هزینه میکنند مانند اولین خرید یا ثبت نام اشتراک را انتخاب کنند. از آنجا که تبلیغات CPA به جای نمایش یا کلیک مستقیماً بر روی تبدیل مشتری تمرکز دارد، این مدل برای تبلیغ کنندگان بسیار مفید است.
هزینه هر اقدام با تقسیم کل هزینه تبلیغات بر کل تبدیل مشتری محاسبه میشود. این روش محاسبه باعث میشود تا تنها برای کاربرانی که تبدیل به مشتری واقعی شدهاند هزینه پرداخت کنید. CPA مانند سایر تبلیغات دیگر عملکردی است که در آن ناشر ریسک و مسئولیت بیشتری را به عهده میگیرد.
به طور کلی، هزینهای که برای CPA انجام میدهید بیشتر از هزینه شما برای هر کلیک یا همان CPC خواهد بود، زیرا هرکسی که آگهی شما را کلیک میکند، برای انجام عمل مورد نظر شما اقدام نمیکند، چه خرید، چه پر کردن فرم برای تبدیل شدن به پیشرو هزینه هر عمل، تعداد کلیک تبلیغاتی را که قبل از تبدیل شخصی احتیاج دارید در نظر میگیرد.
شیوه کار تبلیغات CPA
CPA مبلغی است که وقتی آگهی منجر به فروش (یا اقدام) شود، پرداخت میشود. این بدان معنی است که قیمت تبلیغات CPA در مقایسه با CPM یا CPC بسیار بالا به نظر میرسد. دلیل این امر این است که نرخ تبدیل در آن زیاد است.
همچنین بخوانید: تبلیغات cpm چیست؟
به عنوان مثال، شما یک کمپین تبلیغاتی را در یک وب سایت رزرو میکنید و توافق میکنید که هر بار آگهی منجر به فروش شود، مقداری را به عنوان CPA بپردازید. سپس وب سایت تعداد نامحدودی از آگهیها را منتشر میکند که سعی در انجام آن فروش دارند. سپس شما (به عنوان تبلیغ دهنده) تعداد فروشهای انجام شده را به وب سایت گزارش میدهید و برای هر یک از آنها مقداری را پرداخت میکنید.
وب سایت پس از همه تبلیغاتی که براساس CPM یا CPC پرداخت میکنند، احتمالاً تبلیغات شما را نشان میدهد. این کاملاً به خودشان بستگی دارد که چه تعداد تبلیغات را نشان دهند. به طور کلی ، معامله انجام مقدار مشخصی از فروش نخواهد بود، فقط تلاش و انجام هرچه بیشتر. این روش تبلیغاتی یکی از سودآورترین نوع معامله است که تبلیغ کنندگان در بیشتر موارد آن را انجام میدهند.
مزایا و معایب تبلیغات CPA چیست؟
شیوه تبلیغاتی CPA که از آن به عنوان Cost per Engagement یا هزینه به ازای مشارکت نیز یاد میشود، در واقع به تبلیغ دهنده اجازه خواهد داد تا نسبت به مقدار هزینهای که در جهت تبلیغ پرداخت میکند، درصد سودآوری بیشتری را داشته باشد و به صورت عینی نتیجه تبلیغاتش را مشاهده کند و میزان نرخ تبدیل مشتری را به راحتی محاسبه کند.
با ذکر این تعاریف، تبلیغ دهنده در برابر هزینه پرداختی خود ریسک و خطر چندانی را متحمل نخواهد شد، زیرا که از قبل کاملا میداند که هر اقدام صورت گرفته در نتیجه ی تبلیغاتش چه میزان هزینه و چه میزان سود برایش در بر خواهد داشت. در حقیقت اندازه گیری میزان بازگشت سرمایه (ROI) کمپینهای CPA راحت خواهد بود.
مدلهای CPI، CPCV (تبلیغات نصب اپلیکیشن)، و CPM نیز تمامی برای ایجاد آگاهی نسبت به برند بسیار حائز اهمیت هستند و قادرند پیامهای مهمی را از جانب برند به مخاطب برسانند، اما اثبات اینکه این امکانات تا چه اندازه در متقاعد کردن کاربر به انجام یک عمل (مانند خرید) نقش دارند راحت نیست. از سوی دیگر، کمپینهای CPA کمک میکنند بازگشت سرمایهگذاری و میزان نرخ تبدیلهای مدنظر خود را به شیوههای بسیار راحتتری زیر نظر داشته باشید.
در واقع میتوان گفت که بهرهگیری از مدلهای CPA به عنوان قسمتی از یک استراتژی یکپارچه بهترین نتیجه گیری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما صرفاً استفاده از روش CPA یک نقطه ضعف دارد و آن این است که تبلیغ دهنده ممکن است دید خود را نسبت به نقاط تماس کلیدی در مسیر تعامل با مشتری از دست بدهد.
صرفاً استفاده از مدلهای هزینه در ازای مشارکت و نادیده گرفتن مدلهای مبتنی بر بازدید مانند تبلیغات CPM به عنوان مکمل تبلیغ، منجر خواهد شد تا تبلیغ دهنده متوجه نشود که کدام نقاط تماس در شکل گیری تصمیم نهایی کاربر موثر بوده است. به بیان دیگر تبلیغ دهنده در نهایت بابت آنچه را که میخواسته هزینه می پردازد اما نمیتواند مشتریان خود را ردگیری کرده و در مقیاس بزرگ آگاهی مخاطبان از برند خود را افزایش دهد.
از دیگر مزایای CPA می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. راه اندازی آسان
راه اندازی بازاریابی CPA آسان است: شما فقط به یک وب سایت و یک شبکه CPA نیاز دارید. برای استفاده از این روش بازاریابی سرمایه اولیه کمی نیز نیاز دارید.
2. پرداخت پس از فروش
شما برای ترافیکی که تبدیل نمیشود، هزینه نمیکنید. اگر مراجعات یک شرکت وابسته به طور مداوم نرخ تبدیل کم نرخ را ارائه میدهد، شرکت های وابسته خود را متنوع کنید و تمرکز خود را به یک تأثیرگذار موفقتر تغییر دهید.
3. کم خطر
از آنجا که هیچ هزینهای به ناشر پرداخت نمیشود مگر اینکه بازدید کننده ارجاع شده به مشتری تبدیل شود یا کار خاصی را انجام دهد، خطر برای مشاغل تجارت الکترونیک کم است. ابزارهایی مانند Mentionlytics وجود دارد که به شما کمک میکند تا نحوه استفاده از این روش را کنترل کنید.
4. میزان بازگشت سرمایه بالا
بازاریابی وابسته 16 درصد از کل بازاریابی آنلاین را تشکیل میدهد. یک تحقیق توسط Conversant’s Affiliate Customer Insights نشان میدهد که مشتریان هنگام خرید از توصیههای شرکت وابسته ، پول بیشتری خرج میکنند.
این بدان معناست که این نوع کمپینهای بازاریابی کیفیت بهتری از ترافیک را ایجاد میکنند و ارزش بهتری را نسبت به منابع ترافیکی ارائه میدهند.
سوالات متداول درباره CPA (سی پی ای)
به چه فعالیت یا اقداماتی در این نوع بازاریابی،Action گفته میشود؟
به اعمالی که به کمک آنها بتوانیم کمپین تبلیغاتی راهاندازی کنیم و همگی آنها قابل اندازه گیری و تحلیل باشند.
یک کمپین CPA را چگونه قیمت گذاری میکنند؟
طبق تعریف تبلیغات CPA پرداخت به ازای هر عملکرد محاسبه میشود. بنابراین کل هزینه تقسیم بر تعداد عملکردهایی که صورت گرفته راه محاسبه و قیمت گذاری است. برای درک بهتر به فرمول زیر توجه کنید:
CPA=Advertising Cost/Number of Actions
از طریق چه کانالهایی میتوانیم بازاریابی از طریق CPA انجام بدهیم؟
امروز شما میتوانید از کانالهای زیادی برای این نوع تبلیغات استفاده کنید اما پرکاربردترین کانالهای بازاریابی ایمیل، شبکههای اجتماعی، SEO و...هستند.
کلام پایانی
تبلیغات CPA یکی از تبلیغاتهای مهم برای دیجیتال مارکترها هست و از اهمییت بالایی برخوردار است دلیل این اهمیت مربوط به نرخ تبدیل بالا این تبلیغات است. توجه داشته باشید که برای انجام این نوع تبلیغات بودجه کافی احتیاج دارید پس اگر بودجه کمی دارید به توسعه سایر قسمتهای کسب و کارتان بروید و بعداً از این سرویس تبلیغاتی استفاده کنید.
آیا شما تا به امروز از تبلیغات CPA استفاده کردهاید؟ از این تبلیغات چه نتیجهای گرفتهاید؟ تجربیات خود را با ما در ناپ شاپ به اشتراک بگذارید.
ثبت نظرات