دسته بندی
    بسته

    تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟

    تبلیغات کلیکی (PPC)

    PPC مخفف pay-per-click و به معنای پرداخت به ازای هر کلیک می‌باشد و مدلی از بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود که در آن تبلیغ کنندگان با هر بار کلیک روی یکی از تبلیغات خود هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. در واقع روش PPC یک مدل تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین مدنظر کلیک می‌کند، تبلیغ کنندگان در ازای آن تبلیغ هزینه پرداخت می‌کنند. انواع مختلفی از تبلیغات PPC وجود دارد، اما یکی از متداول‌ترین آن‌ها گوگل ادز(Google ads) است که در ادامه آن را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم.

    تبلیغات کلیکی چیست

    مزیت‌های تبلیغات کلیکی

    تبلیغات کلیکی مزایایی دارد که سبب شده تا مدیران کسب و کار از آن استفاده بکنند.در ادامه این مطلب به صورت مختصر و مفید به این مزایای خواهیم پرداخت.

    1.  تبلیغات کلیکی کاملاً هدفمند طراحی می‌شوند.شما می‌توانید انواع فیلتر برای آن‌ لحاظ کنید تا به مخاطبین هدفتان نمایش داده شود چه از نظر جغرافیایی ، سیستم و دستگاه‌های مورد استفاده مخاطبینتان و موارد دیگر.
    2. میزان موفقیت و تمامی آمار مربوط به این تبلیغات کاملاً قابل اندازه‌گیری و تحلیل است. به همین دلیل شما می‌توانید به صورت کامل تبلیغات خود را بررسی کنید و آن‌ها را بهبود ببخشید.
    3. نسبت به سایر انواع تبلیغات سرعت خوبی در دیده شدن دارد.
    4. هزینه این نوع تبلیغات نسبت به سایر تبلیغات‌مقرون به صرفه‌تر است و به همین دلیل بسیار پرطرفدار است.
    5. تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید بر اساس اهداف و نیازتان یکی از آن‌ها را  انتخاب کنید.

     از  تبلیغات PPC می‌توانید در وبسایت‌ها، صفحات نتایج گوگل، پلتفرم ‌های پخش ویدئو نظیر آپارات و یوتیوب و حتی برنامه‌های تلفن همراه استفاده کنید.

    معایب تبلیغات کلیکی

    تبلیغات کلیکی در کنار مزایای بسیاری که برای انواع کسب و کارها دارد، معایبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

    1. تا زمانی که شما پول پرداخت می‌کنید، تبلیغات شما دیده می‌شود و به محض اینکه دیگر پول خرج نکنید دیگر دیده هم نمی‌شوید و این موضوع ممکنه بر روی کسب و کار شما تاثیر منفی بگذارد.
    2. به کمک این نوع تبلیغات شما می‌توانید تبلیغات رو از هر نظر زبان، موقعیت جغرافیایی و ...شخصی سازی کنید و این موضوع گاهی اوقات باعث می‌شود برخی از مشتریانتان را از دست بدهید.
    3.  مشکل اصلی این نوع تبلیغات کلیک‌های الکی است که هنوز راه مقابله صد درصدی آن پیدا نشده است. در واقع برخی کلیک‌ها فقط بار مالی و هزینه برای شما دارند اما کاملاً الکی هستند و سودآوری ندارد.

    معایب تبلیغات کلیکی

    انواع تبلیغات کلیکی (PPC)

    تبلیغات کلیکی به صورت کلی بر اساس کلمات کلیدی مختلف انجام می‌شوند.این نوع تبلیغات دارای انواع بسیاری هستند که شما بر اساس هدفتان آن‌ها را انتخاب می‌کنید. در این قسمت از مطلب به انواع PPC ها می‌پردازیم:

    تبلیغات در جستجو (Search ads)

    یکی دیگر از متداول‌ترین انواع تبلیغات کلیکی، Search ads یا همان تبلیغات در جستجو است. این نوع از تبلیغات  PPC در صفحات نتایج جستجو کاربران گوگل و موتورهای جستجو دیگر  نظیر بینگ نمایش داده می‌شود. تبلیغات گوگل (Google Ads)  یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین Search ads می‌باشد.

    دلیل این اهمییت به خاطر اطلاعات و حجم بالای داده در گوگل است. گوگل ابزاری کامل به نام Google Ads دارد که پیشتر آن را با نام  Google AdWords می‌شناختیم و این ابزار در اختیار تمام مدیران وبسایت‌ها است که به کمک آن می‌توانند تبلیغات کلیکی خود را ثبت کنند. سپس بعد از واریز وجه موردنظر ، تبلیغات شما بر روی کلمات کلیدی که بر اساس استراتژی‌های کسب و کارتان انتخاب کردید در صفحات نتایج گوگل نمایش داده می‌شود.

    تبلیغات همسان (Native)

    تبلیغات همسان نوع دیگری از تبلیغات کلیکی است که در کشور ما محبوبیت خوبی هم دارد و بیشتر مورد استفاده برندهای بزرگ است. در این نوع محتوای تبلیغاتی ما از طریق مطالب پیشنهاد شده (Recommendation Ads) در وبسایت‌هایی که احتمال حضور مخاطبین بالقوه ما وجود دارد به صورت متن و عکس نمایش داده می‌شود. (جهت اطلاعات بیشتر بخوانید: تبلیغات همسان چیست؟ )

    ریتارگتینگ (Retargeting)


    یکی دیگر از انواع تبلیغات PPC، تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting)  است و در این روزها نیز از محبوبیت زیادی برخوردارند دارند و دلیل این محبوبیت بین صاحبین کسب و کار و وبمستران، قابلیت هدف گیری دقیق مخاطبین و نمایش تبلیغات به مخاطبین هدف است که تبلیغ مرتبط به نیاز کاربر به اون نشان داده می‌شود.

    همچنین بخوانید: ریتارگتینگ چیست؟

    این نوع تبلیغات یک زیر مجموعه اصلی هم دارد به نام تبلیغات ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting) که بیشتر مورد توجه مدیران وبسایت‌های فروشگاهی است. در این نوع تبلیغات، محصولی که کاربر به دنبال آن در سایت میگردد به او نشان داده می‌شود و این موضوع احتمال خرید و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

    تبلیغات بنری (Banner Ads)

    یکی از ساده‌ترین تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری می‌باشد. این نوع تبلیغات به صورت یک بنر در قسمتی از سایت‌های مورد استفاده مخاطبین هدف قرار می‌گیرد. در این نوع تبلیغات جذابیت و کپی رایتینگ بنر مورد استفاده، رمز موفقیت آن به حساب می‌آید.

    انواع تبلیغات کلیکی

    روش کار تبلیغات PPC

    در تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، کسب و کارهایی که تبلیغات را انجام می‌دهند تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که کاربر واقعاً بر روی تبلیغات کلیک کند، از این رو نام آن «پرداخت به ازای هر کلیک» است. سایر اشکال تبلیغات PPC شامل تبلیغات نمایشی (معمولاً ارائه تبلیغات بنری) و بازاریابی مجدد است.

    همانطور که گفته شد، تبلیغات گوگل ادز موتور جستجوی گوگل یکی از محبوب‌ترین روش‌های PPC به حساب می‌آید. هنگامی کاربران عبارت پر جستجویی را جستجو می‌کند، این امر به تبلیغ کنندگان این امکان را می‌دهد که با استفاده از گوگل ادز سایت خود را در رتبه‌های اول نتایج جستجو نشان دهند تا کاربر از این طریق بر روی وب سایت مورد نظر کلیک کند. به عنوان مثال، اگر شما کلمه کلیدی "فروش بلیط هواپیما" را جستجو کنید، ممکن است چندین تبلیغ در بالاترین رتبه در صفحه نتایج گوگل برای شما ظاهر شود.

    هر بار که بر روی تبلیغات کلیک شود و بازدید کننده‌ای به وبسایت ارسال شود، باید آن وبسایت هزینه‌ای را به موتور جستجو پرداخت نماید. اگر وب سایت مورد نظر از طریق PPC به درآمد خوبی برسد دیگر هزینه تبلیغات برایش چیز پیش پا افتاده‌ای محسوب می‌شود، چرا که در ازای هر بازدید بیش از آنچه برای آن پرداخت کند سود و ارزش بیشتری را دریافت می‌کند. به عبارت دیگر، اگر سایت مدنظر 3 دلار برای یک کلیک پرداخت کند، اما کلیک منجر به فروش 300 دلار شود، سود کلانی را به دست می‌آورد.

    تبلیغات کلیکی یا PPC

    چرا از PPC استفاده کنیم؟

    اگر PPC را به عنوان یک کانال بازاریابی برای کسب و کار آنلاین خود در نظر می‌گیرید، بایستی از مزایای آن مطلع شوید و اینکه چرا باید بودجه خود را در این راه و نه در جای دیگر سرمایه گذاری کنید.

    در این بخش از مقاله برخی از رایج‌ترین دلایل اینکه PPC می‌تواند کانال تبلیغاتی مناسبی برای شما باشد، ذکر شده است:

    1- می‌توانید خیلی سریع بازدید سایت خود را چند برابر کنید

    هنگامی که حساب کمپین خود را تنظیم کردید و کمپین خود را راه اندازی کردید، معمولاً کمپین شما باید توسط سیستم عامل تأیید شود، اما این روند چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. هنگامی که تبلیغات شما منتشر شد، تا زمانی که واجد شرایط حضور در تاپ لیست نتایج گوگل را داشته باشید و پیشنهاد شما به اندازه کافی جذاب باشد، می توانید خیلی سریع شروع به نمایش کلیک‌ها کنید. در مقایسه با کانال‌هایی بازاراریابی دیگر مانند SEO روش PPC به شما این امکان را می‌دهد تا خیلی سریع بازدهی تبلیغات خود را ببینید. و این دقیقا یکی از دلایل محبوبیت آن در بین بازاریابان است.

    حتما بخوانید: خدمات سفارش سئوی سایت 

    2- PPC به راحتی قابل اندازه‌گیری و ردیابی است.

    یکی از مزایای اصلی PPC نسبت به کانال‌های تبلیغاتی سنتی، توانایی اندازه گیری و ردیابی بازده از تبلیغات است. همه‌ی سیستم عامل‌های معروف مانند Google Ads و Bing Ads به شما این امکان را می‌دهند تا میزان تبدیل مشتری را از جمله میزان سفارش یا میزان محبوب‌ترین محصولات خود را به راحتی ردیابی کنید. همچنین شما از این طریق می‌توانید پی ببرید که کدام یک از کلمات کلیدی شما می‌تواند میزان فروش بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

    3- شما در کنترل زمان اجرای تبلیغات و میزان پرداخت خود کاملاً کنترل دارید.

    آیا نیاز به توقف موقت تبلیغات در یک زمان شلوغ دارید؟ آیا می‌خواهید فقط در صورت نیاز به ایجاد آگهی‌های جدید تبلیغات را انجام دهید؟

    PPC بهترین روش برای این کار است، زیرا شما کنترل کامل زمان تبلیغات خود را در دست دارید (از جمله زمان روز و روز هفته) و می‌توانید به راحتی و هر طور که می‌خواهید تبلیغات را خاموش و روشن کنید. اگرچه همیشه یک کمپین با عملکرد بالا توصیه می‌شود که برای رشد بیشتر تجارت به کار گرفته می‌شود و به عنوان تاکتیک توقف شروع استفاده نمی‌شود.

    همچنین در مقایسه با کانال‌های دیگر که توانایی مدیریت یکسان کانال و بودجه کانال را به شما نمی‌دهند، کنترل کاملی بر میزان هزینه روزانه (یا ماه) و میزان پرداخت هر کلیک دارید. 

    4- شما می‌توانید مشتریان هدفمند داشته باشید.

    برخلاف تبلیغات سنتی، PPC به شما این امکان را می‌دهد مشتری دقیق خود را بر اساس داده‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد هدف قرار دهید، حتی به شما امکان می‌دهد پیشنهادات را بر اساس دستگاه‌های استفاده شده، زمان روز و مکان تنظیم کنید. اگر مشتری خود و نحوه جستجو را می‌دانید، می‌توانید با استفاده از این داده‌ها برای کاهش هزینه‌های بیهوده تبلیغات استفاده کنید.

    PPC و CPP تفاوت

    تفاوت PPC و CPC

    CPC یا هزینه هر کلیک قیمت واقعی است که شما برای هر کلیک در تبلیغات کلیکی خود پرداخت می‌کنید. این کلیک به بازدید یا تعامل با محصولات و خدمات یک کسب و کار اشاره دارد. اما PPC حالت جامع‌تری نسبت به CPC دارد و به صورت کلی به روش تبلیغات کلیکی گفته می‌شود نه هزینه هر کلیک.

    کلام پایانی:

    تبلیغات برای هر کسب و کاری یک نیاز اساسی به حساب می‌آید، در این مطلب تلاش کردیم تا درباره تبلیغات کلیکی به شما اطلاعات جامعی بدهیم.

    نظر شما درباره اینگونه تبلیغات چیست؟ آیا تا به امروز از این نوع تبلیغات استفاده کرده‌اید؟ منتظر شنیدن تجربه‌های شما در این باره هستیم.

    ثبت نظرات

    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها