بسته

افیلیت مارکتینگ چیست؟

affiliate marketing یا افیلیت مارکتینگ یا سرویس همکاری در فروش یکی از راهکار های افزایش فروش و کسب درآمد به صورت آنلاین یا اینترنتی است.از همان زمانی که این سرویس در مارکتینگ ظهور کرد هر ساله به میزان قابل توجهی روند رشدی را طی کرد و منجر گردید بیش از پیش مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گیرد.در این مقاله در صدد هستیم که جنبه های مختلف از این صنعت مهم و تاثیر گذار در دیجیتال مارکتینگ را مورد ارزیابی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه صنعت افیلیت مارکتینگ

affiliate marketing از سال 2015 روند رشدی ای که طی کرده 10.1% است. خوش بختانه از همان سال پیش بینی گردید که این صنعت رشد چشمگیری داشته باشد و روز به روز به ارزش مادی آن اضافه گردد. بعد از گذشت تقریبا نیم دهه ( 5 سال ) شاهد بودیم که پیش بینی ها درست از آب درآمدند و ارزش های میلیاری برای این صنعت تعیین گردید.

قطعا رشدی که در این صنعت یعنی صنعت افیلیت مارکتینگ رخ داده است نشانگر اتفاقات خوبی است که این صنعت می تواند در دیجیتال مارکتینگ رقم بزند.این روزها شاهد هستیم که بسیاری از فعالان در حوزه بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ از این راهکار کسب درآمد به عنوان مهم ترین و بهترین روش یاد می کنند و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهند.

 تاریخچه و نحوه کار افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یا affiliate marketing چیست؟

در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ که این روز ها روند رو به رشدی را طی می کند تکنیک ها و راهکار های مختلفی وجود دارد. یکی از این تکنیک ها افیلیت مارکتینگ است. افیلیت مارکتینگ به فارسی به همکاری در فروش ترجمه شده است و تا حد زیادی می تواند میزان فروش را افزایش داده و بر موفقیت مارکتینگ اثر گذاری مثبتی داشته باشد.این تکنیک را که با نام روش بازاریابی پورسانتی می شناسند از طریق افرادی غیر از صاحبان اصلی محصولات یا خدمات انجام می شود.

در واقع کسانی که دارای یک وبلاگ یا وبسایت هستند می توانند با صاحبان کسب و کار ها و تولید کنندگان محصولات مختلف وارد همکاری مشترک شوند. با این روش ناشر افیلیت محصولات یا خدمات دیگران را تبلیغ کرده و از مخاطبین خود می خواهند که این محصولات با کیفیت را خریداری کنند. زمانی که تبلیغات آن ها پاسخ مثبتی در پی داشته باشد و خریداران و مشتریان را جذب کنند از میزان فروشی که داشته اند می توانند درصدی را به عنوان پورسانت دریافت کنند.

در تکنیک افیلیت مارکتینگ روش هایی را بکار می بندند تا امکان ارزیابی میزان ثمر بخشی بکار گیری تبلیغات توسط ناشر افیلیت فراهم گردد.برای مثال برای این که میزان هزینه های پرداختی به ناشر افیلیت را محاسبه کنند نیاز است که میزان فروش و یا این که میزان کلیک کاربر بر لینک تبلیغات ارائه شده مورد بررسی قرار گیرد.

نحوه عملکرد افیلیت مارکتینگ

این روز ها وبسایت ها یا بلاگ هایی وجود دارند که تمامی فعالیت های آن ها متمرکز در تبلیغ محصولات برند ها و صاحبان محصولات و خدمات دیگر است.بنابراین کسانی که یک محصولی را تولید می کنند یا خدمتی ویژه و یا انحصاری را در اختیار کاربران قرار می دهند می توانند با این دسته از مدیران وبسایت ها وارد همکاری های مشترک جهت تبیلغات و فروش شوند.

ناشران افیلیت مارکتینگ برحسب بازدیدی که وبسایت شان دارد و نیز کاربرانی که به آن ها اعتماد دارند در قالب یک بنر یا متن به تبلیغ محصولات می پردازند.به میزانی که تبلیغات بنری از سوی کاربران کلیک شوند و محصولاتی خریداری گردد هزینه ای به عنوان پورسانت به ناشران فیلیت داده می شود.

تمامی روند افیلیت مارکتینگ به صورت دقیق انجام می شود و تمامی فعالیت های کاربران مورد بررسی قرار می گیرد تا صاحبان وبسایت تبلیغات به طور کامل پورسانت خود را دریافت کنند.

چگونه سیستم همکاری در فروش را شروع کنیم؟

افراد درگیر در بازاریابی افیلیت

در این تکنیک بازاریابی دیجیتال سه گروه مهم هستند که فعالیت می کنند و درگیر این پروسه هستند.

1. فروشندگان محصولات یا Merchant:

این افراد شامل افرادی هستند که تولید کننده محسوب می شوند و نیاز دارند که از نیرو هایی جهت تبلیغ و فروش محصولات شان کمک بگیرند. یک دسته از نیرو های تبلیغاتی افراد دارای وبسایت و بلاگ هستند. همکاری بین فروشندگان محصولات و ناشران روند بازاریابی افیلیت را ممکن می سازد.

2. ناشران افیلیت مارکتینگ:

ناشران افیلیت، افراد دارای وبسایت ها و بلاگ ها که واسط بین تولید کننده و کاربرانی که نیازمند به محصولات خاصی هستند، قرار می گیرند. بنابراین روند معرفی و برندینگ به نوعی به عهده آن ها است.

3. کاربران:

مخاطبین وبسایت ها زمانی که تبلیغات بنری یک محصول خاص را مشاهده می کنند برحسب نیاز می توانند روی لینک ها کلیک کرده و اطلاعات ابتدایی را در خصوص آن ها کسب کنند. در ادامه در صورتی که اعتماد لازم ایجاد گردید به خرید اقدام می کنند.

عملکرد افیلیت مارکتینگ

مزایای بازاریابی افیلیت

افیلیت مارکتینگ دارای مزایایی است که می توان از مهم ترین آنها به موارد زیر اشاره کرد:

1. روشی بهینه برای حصول انواع اهداف مارکتینگ

2. دارای ROI بالا در حوزه مارکتینگ

3. بازاریابی ایمن: همانطور که در بخش های مختلف این مقاله توضیح دادیم روشن گردید که هزینه های مربوط به تبلیغات زمانی به ناشران افیلیت پرداخت می شود که تبلیغات ثمر بخش بوده و نتایج مثبت آن آشکار گردد. بنابراین به میزانی که هزینه می کنید به همان میزان از نتایج افیلیت مارکتینگ بهره مند خواهید شد. در نتیجه شما بازاریابی ایمنی را خواهید داشت بدون این که ریسکی در این زمینه داشته باشید.

4. مناسب ترین گزینه برای کسب و کار های نوپا و جدید: بسیاری از کسب و کار های آنلاین و اینترنتی که در ابتدای مسیر فعالیت های مارکتینگ هستند سرمایه های اولیه ندارند. بنابراین نیاز است که از روش هایی کمک بگیرند که در آن هزینه های زیادی را صرف نکنند. بنابراین افیلیت مارکتینگ را به کسانی توصیه می کنیم که نمی خواهند هزینه های تبلیغات زیادی را صرف کنند و در صدد صرفه جویی در هزینه های ابتدایی هستند. زیرا زمانی که افیلیت برای آنها نتیجه بخش بود و تا حدودی به جذب سرمایه کمک کرد می توانند هزینه های تبلیغات را پرداخت کنند.

5. از سوی دیگر این نحوه از بازاریابی صرفاً برای تولید کنندگان و صاحبان سرمایه به صرفه نمی باشد. بلکه ناشران تبلیغات و واسطه ها نیز بدون این که نیازمند امکانات خاصی در خصوص انبار داری و محافظت از محصولات باشند می توانند درآمدی را از تولیدات دیگران داشته باشند. در واقع ناشران در روند دشوار و پیچیده تولید، نگه داری و توزیع هیچ زحمتی را متقبل نخواهند شد و تمامی این مراحل توسط خود تولید کنندگان و مدیران شرکت ها و برند ها انجام خواهد شد. تنها کاری که از سوی اینان انجام می شود این است که به نوعی برند آن ها را با مخاطبین خود معرفی کنند و از اعتبار خود استفاده کنند تا کاربران زیادی مشتری محصولات و خدمات آن ها شود.

افرادی که در افیلیت مارکتینگ دخالت دارند

معایب افیلیت مارکتینگ

از مهم ترین معایبی که می توانیم برای این شیوه مارکتینگ برشمریم در این بخش به آنها اشاره خواهیم داشت. اما پیش از آن که وارد مبحث اصلی شویم بهتر است این نکته را یادآور شویم که هر شیوه مارکتینگی با تمامی مزایا و نتایج مثبتی که به همراه دارد می تواند با محدودیت هایی نیز همراه باشد. همچون افیلیت مارکتینگ که با معایب زیر روبرو است:

در مواردی شاهد بودیم افرادی که به عنوان مسئول فروش یا کارشناس فروش همکاری می کنند در جهت بهبود و افزایش درآمدشان از مسیر اصلی و صحیح خارج شدند و تکنیک هایی غیر اخلاقی را بکار بستند. برای مثال در خصوص کیفیت محصولات و خدمات بیش از آنچه که باید تلاش کردند و مشتریان را به اشتباه انداختند. در این هنگام باید گفت که این روند به درستی پیش نمی رود و مشتریان باید به همان میزان که پولی هزینه می کنند کیفیت را دریافت کنند و به اصطلاح سرشان کلاه نرود.

در این موارد شاهد هستیم که بعد ها برند و مدیران ارشد شرکت ها زیر سوال می روند و فعالیت های آن ها با مشکل روبرو می شود.

دومین عیب این روش بازاریابی نیز این است که این امکان برای کارشناسان فروش فراهم است که برای اپلیکیشن برند کاربرانی غیر واقعی یا فیک جذب کنند. در نتیجه روند کار با همان کیفیتی که پیش بینی شده است پیش نخواهد رفت و مدیران ارشد به اهداف خود نخواهند رسید.  

ناشران افیلیت مارکتینگ باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

اگر شما جزء کسانی هستید که تولید کننده محسوب می شوند و می خواهید تولیدات خود را با روش افیلیت مارکتینک به فروش برسانید توصیه می کنیم که حتما در هنگام انتخاب ناشر افیلیت مارکتینگ نهایت دقت را داشته باشید. زیرا که هر ناشری نمی تواند گزینه مناسبی برای سپردن روند تبلیغات باشد.

مهم ترین ویژگی هایی که یک ناشر خوب در روند افیلیت مارکتینگ باید داشته باشد موارد زیر هستند:

1. وبسایت آن ها بازدید بالایی داشته باشد تا در کوتاه ترین زمان میزان قابل توجهی از کاربران را به سمت کسب و کار شما سوق دهد.

2. وبسایت آن ها معتبر و قابل اعتماد باشد تا افراد بیشتری بر حسب اعتبار و شهرت وبسایت ناشر نسبت به محصولات شما مشتاق شوند و ترغیب کاربران برای خرید با موفقیت انجام شود.

3. هزینه های معقولی را در قبال تبلیغاتی که انجام می دهند دریافت کنند. در واقع برخی از وبسایت ها یا بلاگ ها علیرغم این که بازدهی بالایی دارند اما به لحاظ هزینه بسیار غیر منطقی هستند. با این دسته از کسب و کار ها باید با استراتژی های اقتصادی توجیه کننده وارد مشارکت شد تا در نهایت به سود طرفین افیلیت مارکتینگ باشد.

مزایای افیلیت مارکتینگ

خاتمه

در این مقاله توضیحات جامعی را در زمینه چیستی افیلیت مارکتینگ و نحوه تاثیر گذاری آن بر روند افزایش فروش و توسعه کسب و کارهای کوچک در اختیار شما قرار دادیم.

علیرغم این که این روش بازاریابی این روزها توسط بسیاری از صاحبان برند ها، شرکت ها و حتی تولید کنندگان جزئی مورد توجه قرار گرفته است اما برخی از افراد همچنان نسبت به آن تردید دارند و تصور می کنند که نمی توانند نتایج دلخواه خود را از این روش کسب کنند.

توصیه می کنیم که اگر شما هم جزء این افراد هستید حتما اطلاعات تکمیلی را در خصوص این تکنیک کسب کنید سپس برای انجام آن اقدام کنید.

بخش کامنت ها برای مخاطبین و کاربران عزیز این وبسایت در نظر گرفته شده است تا در صورتی که سوالی برایشان مطرح شود در همان بخش پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارند. در اسرع وقت پاسخ پرسش تان را در همان بخش دریافت خواهید کرد.

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها