گاهی اسامی برخی از الگوریتم هایی که از سوی گوگل معرفی شده است را که می شنویم شاید برایمان جالب و گاهی تعجب آور باشد. مثل، الگوریتم مرغ مگس خوار یا همین الگوریتم پاندا باعث می شود که برخی از افراد نسبت به آن کنجکاو شوند و دلیل نام گذاری آن را بپرسند. در ادامه این مقاله در صدد هستیم که در زمینه این الگوریتم مطالبی را عنوان کنیم و در خصوص وظایف آن و نیز سایر موضوعات و مسائل مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
الگوریتم پاندا نیز همچون اغلب الگوریتم هایی که از سوی گوگل تدارک دیده شده برای بهبود وضعیت نتایج جستجوی های کابران و نیز بهبود روند رتبه دهی به وبسایت های مختلف است. براساس این الگوریتم روند ارزیابی کیفیت محتواها در وبسایت های مختلف به درستی طی می شود. به علاوه این که رضایت کاربران نیز از یک محتوا یا یک وبسایت نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
الگوریتم پاندا در دسته الگوریتم هایی قرار می گیرد که میزان آگاهی وبمستر ها از آن زیاد است. برخلاف برخی از دیگر الگوریتم ها مثل رنک برین یا برت که تا حدودی ناشناخته هستند و در خصوص آن ها احتمال دارد اشتباهاتی به وجود بیاید.از سوی دیگر الگوریتم پاندا قادر است که محتواهای تکراری را نیز تشخیص دهد. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که این الگوریتم از چه جهاتی وبسایت شما را مورد بررسی قرار می دهد و تا چه حد در تعیین سرنوشت رتبه گیری وبسایت تان دخیل است.
الگوریتم پاندا چیست؟
از جمله الگوریتم های گوگل که از درجه شهرت بالایی برخوردار است و تا حد زیادی در روند سئو گیری وبسایت می تواند اثر گذار باشد الگوریتم پاندا است. این الگوریتم در مقطعی از زمان که میزان محتواهای تکراری و بی کیفیت افزایش یافته بود طراحی گردید و نسبت به تشخیص این دسته از محتواها حساسیت بالایی دارد.
زمانی که یک وبسایت در یک صفحه ای از خود دارای محتواهایی است که کیفیت استاندارد را ندارند و نیز آن که از ارزش کافی برخوردار نیستند در غربالگری هایی که توسط این الگوریتم انجام می شود تشخیص داده می شود. در نتیجه شاهد هستیم که این دسته از محتواها در لیست نتایج به کاربران نمایش داده نمی شود.
از سوی دیگر شاهد هستیم که محتواهایی که نمره خوبی در زمینه کیفیت و طول متن از سوی الگوریتم پاندا دریافت می کنند به راحتی در لیست نتایج از رتبه خوبی برخوردار می شوند. تنها عاملی که باعث می شود یک متن یا محتوا از سوی الگوریتم پاندا با کیفیت ارزیابی شود رضایتی است که کاربران نسبت به محتوا دارند. بنابراین تمامی این موارد در نهایت به بهبود سئو صفحه می شود و شاهد هستیم که وبسایت رشد صعودی مناسبی را خواهد داشت.
الگوریتم پاندا چرا طراحی شد؟
مهم ترین دلیلی که باعث گردید این الگوریتم یعنی الگوریتم پاندا طراحی و معرفی شود افزایش میزان وبسایت هایی بود که دارای محتواهای بی کیفیت بودند یا اینکه طول محتواهایشان بسیارکم بود. بنابراین برای این که این دسته از محتواهای فاقد کیفیت و ارزش از دور خارج شوند از این الگوریتم کمک گرفته شد. در نتیجه شاهد هستیم که براساس الگوریتم پاندا، آن دسته از محتواهایی که جذاب اند، کاربر پسند هستند و نیز طول آن ها قابل قبول است در رتبه های برتر گوگل نمایش داده می شود.
در یک دوره زمانی ( پیش از سال 2010) کاربرانی که به صورت حرفه ای از فضاهای وبسایت ها استفاده می کردند به گوگل شکایت داشتند که میزان و حجم محتواهای تکراری و نامناسب افزایش یافته است. شاید این اتفاق برایتان در حد یک تاریخچه باشد اما در حقیقت برای گوگل بزرگ و در مسیر ترقی بحرانی جدی محسوب می شد که باید از آن عبور می کرد یا این که دست هایش را بالا برده و تسلیم اوضاع نابسامان خود می شد. این بحران و نارضایتی کاربران تا جایی پیش رفت که حتی روزنامه های معتبر نیز در زمینه وضعیت نابسامان گوگل دست به قلم شدند و مطالبی را علیه این شرکت نگارش کردند.
مجموعه این اقدامات سبب شد که گوگل تصمیم بگیرد قدرتمند بایستد و این مشکل را برطرف سازد. بنابراین گوگل برآن شد که بتواند رضایت کاربران را جلب کند و آن ها را دوباره به این فضا بازگرداند. در نتیجه الگوریتمی که طراحی گردید پاندا بود. این الگوریتم توانست که در ادامه مسیر کمک شایانی را در زمینه دقت ارزیابی محتواها به گوگل کند. بنابراین از آن پس الگوریتم پاندا از مهم ترین معیارهایی بود که گوگل در هنگام رتبه بندی وبسایت ها به آن توجه دارد.
در الگوریتم پاندا چه مواردی مورد بررسی قرار می گیرد؟
برای اینکه جواب این سوال رو بدانیم بهتره بدانیم که در الگوریتم پاندا چه مواردی مورد بررسی قرار میگیرد؟ از این که الگوریتم پاندا شروع به کار کرد بسیاری از ویژگی های محتواها از سوی این الگوریتم مورد بررسی قرار گرفت و در صورتی که با ویژگی منفی روبرو بود از سوی گوگل فاقد اعتبار تلقی می شد. مهم ترین این موارد به شرح زیر است:
بی کیفیت بودن محتواهای استفاده شده در وبسایت:
اطلاعاتی که کیفیت لازم را نداشته باشند و نیز آنکه ارزش خبری یا اطلاع رسانی نداشته باشند و یا حتی وجود تعداد زیادی غلط در نگارش کلمات و عبارت ها نیز می تواند تا حد زیادی به کیفیت مطالب ضربه وارد کند.
از این رو است که دائما به وبمستر ها توصیه می شود که محتواهایی که درج می کنید را از منابع معتبر تهیه کرده و در اصول نگارش و قواعد اساسی آن نیز نهایت دقت را بکار گیرید. در غیر اینصورت الگوریتم پاندا صفحه وبسایت شما را متخلف و فاقد اعتبار شناسایی خواهد کرد. در این صورت دیگر نمی توان امیدی به داشتن رتبه ای مناسب در نتایج گوگل داشته باشیم.
طول محتوای غیر استاندارد و کوتاه:
به طور کلی محتواهای متنی که در وبسایت های مختلف و در زمینه های مختلف تولید می شوند باید تعداد کلمه هایشان استاندارد باشد و در آن مقاله اطلاعاتی را به کاربر اضافه کند. باید توجه داشته باشید که کاربر در فضای وبسایت ها توقع طول محتوای مناسبی را دارد. زیرا که فضای وبسایت را با فضای تلگرام یا هر منبع خبری دیگر را متفاوت می داند و به دنبال قدری اطلاعات بیشتر است. بنابراین سعی کنید که طول محتواهایتان استاندارد باشد و دانشی به اندازه و دقیق را در اختیار کاربر قرار دهد. گوگل بعد از این که الگوریتم پاندا را بکار گرفت سریعاً به حذف وبسایت هایی پرداخت که دارای محتواهایی بودند که طول آن ها استاندارد نبود و ارزش خبری نداشت.
ناسازگاری بین عبارت هایی که جستجو می شوند با محتوایی که درج شده است:
ضرورتاً زمانی که یک وبسایت با عبارت هایی خاص که در رتبه بندی قرار می گیرد به کاربران پیشنهاد داده می شود باید محتواهایی را ارائه کند که کاملاً با عبارت های جستجو شده یکسان باشد. شما تصور کنید که عبارت " الگوریتم پاندا " را در گوگل نوشته اید سپس یک لینکی به شما پیشنهاد داده می شود که بعد از ورود به آن متوجه می شوید که در زمینه الگوریتم مرغ مگس خوار اطلاعات ارائه می کند. در این موارد شما چه کار می کنید؟ آیا می توانید مجدداً به آن وبسایت اعتماد کنید؟ آیا می توانید به دقت و ارزیابی گوگل اعتماد کنید؟ قطعا در این موارد اعتماد ها سلب می شود و نمی توان پاسخ گوی نارضایتی کاربران شد.
تکراری بودن متن محتواها:
وبسایت هایی که دارای اطلاعات تکرای باشند و متن های تکراری را در صفحات مختلف درج کنند از سوی گوگل متخلف شناخته می شوند. در نتیجه تنبیهی که برای این دسته از متخلفان در نظر گرفته می شود این است که صفحات شان را حذف کنند و در بررسی ها و رتبه بندی ها نیز به آن ها توجهی نشان داده نخواهد شد. توصیه این است که تمامی محتواهای تکراری خود را حذف کرده و صفحات را با محتواهایی جدید و باکیفیت آپدیت کنید. از سوی دیگر محتواهایی که از وبسایت های دیگر کپی شده اند نیز در دسته محتواهای تکرای قرار می گیرند و باید مدیران وبسایت ها آن ها را از وبسایت حذف کنند. این کار علاوه بر این که موجب تشخیص تکراری بودن می شود بلکه تخلف دزدی از وبسایت های دیگر را نیز در بر خواهد داشت که خود نیز موجب جریمه گوگل می شود.
نامعتبر بودن محتواهای درج شده:
برخی از وبسایت ها که ماهیت خبری دارند و اخبار مختلف در آن منتشر می شود باید نهایت دقت را در زمینه اعتبار محتواهایشان داشته باشند. مثلا یک وبسایت خبری در زمینه اخبار ورزشی باید دائماً بروز باشد و در صورتی که می تواند منبع اخبار را در زیر آن بیاورد. وبسایت های که در آن ها اخبار پزشکی، علمی یا حتی تاریخی درج می شود نیز باید به این نکته توجه کنند تا از سوی ارگان های مختلف از جمله خود گوگل مورد جریمه واقع نشوند.
چگونه بدانیم که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده ایم؟
یکی از مهم ترین نشانه هایی که بیانگر جریمه الگوریتم پاندا می شود، افت شدید ترافیک در ایامی است که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می گردد اما نمیتوان تمامی علائم کاهش ترافیک را به این الگوریتم نسب دهیم زیرا مواردی مانند وجود یک رقیب جدید و یا سئو منفی روی سایت شما نیز می توند از عوامل کاهش ترافیک سایت شود. از طریق قسمت Manual action در سرچ کنسول می توانید متوجه جریمه و یا عدم جریمه وب سایت خود گردید.
حتما بخوانید: سفارش سئو سایت در ناپ شاپ
نتیجه گیری
در این مقاله روشن گردید که الگوریتم پاندا تا چه حد حساس است و یک محتوا را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می دهد. و نیز آنکه متوجه شدید که چقدر کار شما حساس است و باید که نسبت محتواهای وبسایت تان با دقت عمل کنید. به میزانی که محتوای شما کیفیت لازم را داشته باشد و بتواند که مدت زمانی مشخص یک کاربر را در صفحه نگه دارد می توانید امیدوار باشید که مهر تایید را از گوگل خواهید گرفت تا در رتبه های برتر گوگل لینک وبسایت شما نمایش داده شود.