در حال بارگزاری ...

سئو منفی چیست؟

سئو منفی چیست؟

سئو منفی چیست؟ سئو منفی، که بعضا "SEO Black Hat ( سئوی کلاه سیاه )" نیز نامیده می شود، شامل استفاده از روشهای مخرب در سایت شما برای خدشه دار کردن شهرت شما در گوگل و سرقت در رتبه بندی های موتور جستجو برای کلمات کلیدی است که استفاده می شود. SEO منفی امروزه بسیار پیچیده تر و پیچیده تر شده است.

تکنیک های سئوی کلاه سیاه شاید در یک بازه زمانی کوتاه منجر به بهبود رتبه یک سایت شوند ولی استفاده بیش از حد از آنها در درازمدت میتواند موجب جریمه سایت، افت رتبه و یا حتی حذف از نتایج جستجو شود.گاهی اوقات رقبا برای کاهش رتبه وب سایت ما در نتایج گوگل، از روش های ناجوانمردانه ای استفاده میکنند!

به این روش ها سئو منفی می‌گویند که آشنایی شما با این موضوع بسیار مهم است، زیرا به شما کمک کند تا بتوانید جلوی سوء استفاده رقبا را بگیرید و سئو منفی منجر به افت رتبه شما نشود.در واقع، سئو منفی به معنای استفاده از تکنیک های کلاه سیاه(black hat) برای ضربه زدن به رقبا است.

انواع روش های سئو منفی

در این روش، فرد تخریب گر، دسترسی به وبسایت و یا محتوای صفحات شما ندارد بنابراین تمرکز این فرد بیشتر بر روی لینک سازی مخرب بر روی وب سایت شما می‌باشد.

الگوریتم پنگوئن گوگل وظیفه بررسی لینک های وب سایت را برعهده دارد و در صورتیکه مطمئن شود بک لینک ها تنها به منظور کسب رتبه در نتایج گوگل خریداری شده اند وبسایت خاطی را جریمه میکند. و همین نکته به افراد سودجو کمک میکند تا با استفاده از لینک سازی مخرب برای رقبا، آنها را هدف جریمه الگوریتم پنگوئن قرار دهند.

سئو منفی چیست

هک وبسایت رقیب و تغییر در محتوای صفحات

تکنیک های سئو منفی داخلی به مراتب پیچیده تر و سخت تر از روش خارجی آن است.زیرا برای انجام آن، فرد مهاجم نیاز به دسترسی مستقیم به پنل مدیریت یا هاست وبسایت را دارد.در واقع تکنیک های سئو منفی داخلی زمانی قابل اجرا هستند که وبسایت شما توسط فرد مهاجم هک شده باشد.

هک کردن وبسایت ها در دهه های گذشته هدفی جز خودنمایی یا قدرت نمایی نداشته است و معمولا نتیجه آن قرار دادن صفحه ای سیاه رنگ با نام و مشخصات هکر بود که به سرعت توسط مدیر سایت برطرف میشد.اما امروزه اگر فردی امکان دسترسی به فایل ها و اطلاعات هاست شما داشته باشد می‌تواند به راحتی بدون اینکه شما متوجه شوید وب سایت را برای اهداف شوم خود و کاهش رتبه آن پیش ببرد.

از دیگر روش های سئو منفی میتوان موارد زیر را نام برد:

-کپی کردن مطالب سایت شما و انتشار آن در سایت های دیگر به صورت غیر مجاز.

-استفاده از لینک‌هایی برای سایت شما که در آن از کلمات کلیدی مانند Viagra ،Poker Online و موارد این چنینی استفاده شده باشد.

-ایجاد حساب‌های کاربری غیرواقعی(fake) در وبسایت شما که منجر به آسیب زدن به اعتبار وب سایت شما می‌شود.

-حذف بک‌ لینک‌های وبسایت شما.

گوگل در مورد SEO منفی چه می گوید؟

بدیهی است که گوگل می خواهد همه طبق قوانین او بازی کنند. جامعه آنلاین وب مسترها و بازاریابان از پذیرفتن گوگل وبمستر در مورد وجود SEO منفی در سال 2012 شوکه شده و نگران بودند. از آن زمان، مدیر سایت گوگل مت کاتس به ما اطمینان می دهد: "طبق تجربه من، افراد زیادی هستند که در مورد SEO منفی صحبت می کنن ، اما تعداد بسیار کمی از افرادی که در واقع آن را امتحان می کنند وجود دارد. و هنوز تعداد معدودی هستند که در واقع در استفاده از آن موفق می شوند. " وی همچنین ادامه داد که مشاغل کوچک نباید نگران قرار گرفتن در معرض SEO منفی باشند زیرا این تاکتیکی است که گزارش می شود فقط در بازارهای بسیار جذاب مشاغل بزرگتر و بسیار رقابتی استفاده می شود.

آیا Google در مورد SEO منفی کاری انجام می دهد؟

البته، گوگل همه کارها را در زمینه پشتی انجام می دهد، اما آنها نمی توانند دقیقاً توضیح دهند که در هر بروزرسانی چه اتفاقی می افتد، زیرا اسپمرها بلافاصله شروع به کار می کنند تا روش های بهره برداری از الگوریتم های جدید را کشف کنند.

ویژگی "عدم پذیرش لینک" در اکتبر 2012 ، پاسخ عمومی Google به نگرانی در مورد SEO منفی بود. این ابزار ، فعالیت های اسپم دستی یا لینک های غیر طبیعی را به اطلاع مدیران وب می رساند و به شما این امکان را می دهد تا از لینک دادن به سایت و یا دامنه آنها جلوگیری کند. Google با پرداختن به مشکل ریشه ای از طریق یک فایل متنی ساده از لیست URL ها ، نگه داشتن برگه های مربوط به فعالیت های جعلی را آسان می کند.

چگونه وب سایت خود را در برابر حملات سئو منفی ایمن کنیم؟

خوشبختانه، چندین روش برای محافظت فعال از وب سایت در برابر سئو منفی وجود دارد.

1. اعلان ایمیل را با جستجوی Google Search فعال کنید. اکنون تمام اطلاعات و موضوعات مربوط به وب سایت شما می تواند در راس ذهن شما قرار گیرد. هنگامی که می بینید چه خبر است، می توانید از استراتژی های پیشرفته تری برای جلوگیری از سئو منفی استفاده کنید ، از جمله: نظارت بر بک لینک وب سایت، رد کردن (یا حذف) بک لینک های مشکوک و امنیت وب سایت خود در برابر بدافزارها / هکرها.

2. مراقب بک لینک های خود باشید. سیستم عامل های مدیریت قابلیت مشاهده آنلاین مانند SEMrush به شما می دهند و به شما کمک می کنند لینکهای خود را از طریق ایمیل تغییرات مشاهده کنید. ایجاد بک لینک برای تأثیر منفی وب سایت ها از طریق وب سایت های بی کیفیت، ابزار مورد علاقه کارشناسان سئو منفی است.

3. بک لینک های مهم خود را از نزدیک تماشا کنید. باز هم، ابزاری مانند SEMrush بسیار ارزشمند است. مهمترین بک لینک های خود را علامت گذاری کنید و درخواست کنید هنگام حذف آنها به شما هشدار داده شود. می توانید با مدیران وب سایت ها تماس گرفته و از آنها بخواهید بک لینک های ارزشمندی را بازیابی کنند، بنابراین وضعیت جستجو را از دست نمی دهید.

4- از وب سایت خود در برابر هکرها و بدافزارها محافظت کنید. با همه هک های پرطرفدار و نقض گران اطلاعات در اخبار این روزها ، هرگز تقویت امنیت وب سایت خود در برابر حملات مخرب شرور تا این حد مهم نبوده است. خوشبختانه مراحل ساده و مقرون به صرفه ای برای انجام این کار وجود دارد، مانند:

-با استفاده از رمز ورود سرپرست قوی
-استفاده از احراز هویت دو مرحله ای در صورت موجود بودن
-نگهداری یک وب سایت به روز
-نصب پلاگین های امنیتی (اگر کاربر HubSpot هستید ، درباره ابزارهای داخلی تعبیه شده در اینجا بخوانید)
-ایجاد یک سیستم پشتیبان گیری خودکار

5- مراقب سارقین و کپی مطالب باشید. Copyscape و Grammarly می توانند در صورت وجود نسخه های دیگری از محتوای خود را در جاهای دیگر اینترنت پیدا کرده و همچنین کیفیت نوشتن در سایت خود را با استفاده از آن ها بهبود ببخشید و از دزدی ادبی تصادفی جلوگیری کنید.

۶- موارد ذکر شده در شبکه های اجتماعی خود را زیر نظر داشته باشید. از طریق داشبورد صفحه اجتماعی خود در مدیریت شبکه های اجتماعی نقش فعالی داشته باشید. HubSpot ، Hootsuite و Social Mention ابزار شنیداری اجتماعی را ارائه می دهند، بنابراین هر زمان نام شما در شبکه های اجتماعی ذکر شود، به شما هشدار می دهد. هنگام ذکر موارد، اطمینان حاصل کنید که مستقیماً و بلافاصله هرگونه نگرانی را برطرف می کنید تا از تبلیغات بد جلوگیری شود.

7. زمان بارگذاری وب سایت خود را تسریع کنید. هشدارهای Google Analytics با کم شدن زمان بارگذاری وب سایت، ایمیل هایی برای شما ارسال می کنند، بنابراین می توانید زمان و دلیل وقوع آن را تشخیص دهید. ممکن است لازم باشد حافظه پنهان را فعال کنید، پلاگین ها یا افزونه های اضافی را حذف کنید، اندازه تصویر خود را بهینه کنید، از کد اضافی خلاص شوید یا برای جلوگیری از فعالیت اسپمر اقداماتی انجام دهید.

روش های مقابله با سئو منفی

اولین گام برای حفاظت از سایت در برابر سئو منفی، شناسایی علائم حمله مانند افت ناگهانی رتبه کلمات است

اگر به صورت دائم از طریق سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس بر ترافیک خود نظارت داشته باشید این امر به راحتی قابل تشخیص است. 

تشخیص سئو منفی

علاوه بر این می توانید هشدار ایمیل Google Search Console را فعال کنید تا اگر سایت شما دچار مجازات دستی (Manual Action) گردد، گوگل از طریق ایمیل به شما اطلاع دهد

Disavow کردن لینک ها

یکی از ابزارهای پر کاربرد گوگل برای خنثی سازی لینک های منفی شاخته شده ابزار Disavow می باشد، شما با استفاده از این ابزار می توانید به گوگل بگویید که کدام لینک های سایت را در نظر نگیرد و از وجود انها چشم پوشی کند

disavow چیست

سئو منفی و تکنیک های سئو منفی

در این بخش دو نوع از تکنیک هایی که برای سئوی منفی کاربرد دارد را برای شما معرفی خواهیم کرد. 

1. خرید بک لینک های متعدد برای وبسایت های رقیب: 

در وضعیت عادی یک سئوکار برای این که وبسایت خود را توسعه بخشد تا به لحاظ سئو پیشرفت کند به خرید تعداد محدود و مشخصی از بک لینک اقدام می کند. اما در صورتی که قرار باشد سئو منفی انجام شود سئو کار برای وبسایت رقیب خود در یک روز تعداد زیادی ( هزاران عدد ) بک لینک خریداری می کند. همین امر موجب می شود که گوگل وبسایت مذکور را مختلف شناسایی کند. 
در نتیجه مهم ترین اتفاقی که رخ می دهد این است که در جستجوهای گوگل سایت دیرتر نمایش داده می شود و رتبه سایت نزول می کند. 

2. خرید دامنه منقضی شده برای وبسایت رقیب

با خرید دامنه هایی که تاریخ آنها منقضی شده است می توانند برای وبسایت رقیب لینک هایی بسازند که تخریب کننده است و موجب کاهش رتبه و از بین رفتن سئو سایت می شود. 

انواع نشانه های سئو منفی

با نشانه هایی که در وبسایت خود مشاهده می کنید می توانید سئوی منفی وبسایت خود را تشخیص دهید. مهم ترین این نشانه ها از این قرارند:
1.کاهش میزان ترافیک جستجو در مواردی که شما هیچ گونه تغییر را در سایت خود به وجود نیاورده اید.
2.دریافت پیغام از سمت گوگل با این هشدار که وبسایت شما دچار تخلف شده است و قوانین را زیر پا گذاشته اید. در صورتی که شما هیچ اقدامی خارج از محدوده قوانین گوگل انجام نداده اید.  
3.بروز مشکل در رتبه بندی کلمات کلیدی وبسایت
4.بروز مشکل در میزان بک لینک ها و توجه به ایمیل هایی که به شما ارسال می شود: برای مثال در ایمیل به شما گفته می شود که چه تعداد بک لینک خریداری کرده اید. بنابراین نباید نسبت به ایمیل های خود بی توجه باشید زیرا که با توجه به آنها می توانید از بروز مشکل سریعاً مطلع شوید و در اسرع وقت برای رفع مشکل اقدام کنید. 
5.کاهش میزان بک لینک ها: در صورتی که برخی از بک لینک های شما بدون دلیل مشخصی حذف شده اند باید سریعاً روند ریشه یابی علت حذف آن ها را پیگیری کنید. در صورتی که علت به درستی معین نشد احتمالاً مورد حمله قرار گرفته اید و برای شما سئو منفی انجام شده است. 

نتیجه گیری

مطالبی که در این مقاله آمد تا حدودی می تواند بسیاری ار افرادی که در این زمینه اطلاعاتی نداشتند را نگران و آشفته کند. اما توصیه می کنیم که آرامش خود را حفظ کنید و بدانید که می توانید با انجام برخی از اقدامات از بروز چنین اتفاقات ناگواری برای وبسایت تان جلوگیری کنید. بنابراین با آموزش اصولی راهکار های مقابله با سئوی منفی جای نگرانی وجود نخواهد داشت.  
توصیه مان این است که در صورتی که سوالی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما دراتباط باشید. زیرا که تمامی پرسش های مطرح شده در این بخش در اسرع وقت پاسخ داده می شود و می توانید با کسب اطلاعات از وبسایت تان حفاظت کنید. 

نویسنده: امین اصلانپور

انصراف از نظر
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها