از مهمترین موضوعاتی که در زمینه سئو وبسایتها مورد بررسی قرار میگیرد میزان نرخ پرش است. نرخ پرش را با عددی بین صفر تا صد نشان داده و برای آگاهی از وضعیت وبسایت آن را ارزیابی میکنند. در صورتی که نرخ پرش یک وبسایت افزایش یافته باشد تمامی صاحبان وبسایتها و سئوکاران با بررسیهای دقیق تلاش میکنند که این عارضه را به درستی ریشهیابی و تبیین کنند. در صورتی که علت اصلی روشن گردید در جهت رفع آن میکوشند.
به جهت اهمیتی که این مسئله دارد تصمیم گرفتیم که یک مقالهای اختصاصی در زمینه انواع تکنیکهای کاهش نرخ پرش نگارش کنیم و به طور مفصل و گسترده به این پرسش پاسخ دهیم که: چگونه نرخ پرش سایت خود را کاهش دهیم؟
افزایش بازدید به وبسایت، هدفی است که توسط تعداد زیادی از کسب و کارهای آنلاین دنبال میشود. بهینهسازی وبسایت برای کاهش نرخ جهش یکی از موثرترین راهها برای افزایش نرخ تبدیل است. به همین ترتیب، کاهش نرخ جهش میتواند به بهبود SEO شما کمک کند و اعتبار سایت و برند شما را افزایش دهد.نرخ جهش (Bounce rate) درصد بازدیدکنندگانی است که به سایت شما میآیند و بلافاصله آن را ترک میکنند، بدون اینکه به صفحه دیگری بروند.
به عقیده بسیاری، نرخ پرش یک عامل تأثیرگذار در رتبهبندی موتور جستجو است که چیزهای زیادی در مورد کیفیت سایت شما میگوید. حفظ نرخ جستجوی پایین حداقل یکی از راههای نگه داشتن Google به نفع خود است. با این حال، اگر نرخ پرش بسیار بالایی داشته باشید، ممکن است در موتورهای جستجو (SERP) در موقعیت کمتری قرار بگیرید.
نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟
نرخ پرش یا بانس ریت به درصد کاربرانی اشاره دارد که بعد از ورود به وبسایت شما بلافاصله صفحه شما را میبندند. در واقع کلیک کردن روی لینک وبسایت شما و خارج شدن از آن در کوتاهترین زمان ابداً اتفاق خوبی برای وضعیت سئو شما رقم نخواهد زد.
این وضعیت به صورت درصدی محاسبه میشود و زمانی که درصدها افزایش پیدا کند، نشانگر این است که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان بعد از ورود به وبسایت از صفحه خارج میشود و هیچ مراجعهای به سایر صفحات وبسایت شما نخواهند داشت.
همانطور که گفته شد درصد نرخ پرش یکی از مهمترین عواملی است که سبب میشود سایت شما سئو بگیرد یا این که خیر از سوی گوگل رد شده و در دستهبندیهای گوگل در جایگاه خوبی قرار نگیرد.
چگونه نرخ پرش خود را پیدا کنیم؟
میزان نرخ جهش کاربر را میتوانید در Google Analytics مشاهده نمایید. در گوگل آنالیتیکس چند مکان وجود دارد که میتوانید به نرخ جهش دسترسی پیدا کنید:
- رفتار (Behavior) > همه صفحات(All Pages) > Bounce Rate (ببینید در کدام صفحات نرخ جهش بالاتر یا پایینتر است)
- اکتساب(Acquisition) > منبع / متوسط (Source/Medium) > Bounce rate (ببینید کدام نوع ترافیک کمترین میزان نرخ جهش را دارد)
- اکتساب (Acquisition) > AdWords> کمپینها > نرخ جهش (نرخ جهش کمپین AdWords خود را ببینید)
درصد بانس ریت باید چقدر باشد؟
هر چه میزان درصد بانسریت سایت شما پایینتر باشد، بهتر است. برای اکثر وبسایتها، نرخ جهش بین 26 تا 70 درصد است. شما به سختی ممکن است به عدد زیر 20٪ بروید اما اگر بانس ریت شما بین 26 تا 40٪ باشد، میزان جهش سایت شما عالی است. از سوی دیگر، اگر نرخ بانس ریت سایت شما از مرز 70٪ عبور کند، زمان آن فرا رسیده که به دنبال اقداماتی برای کاهش آن باشید.اما همه چیز به ماهیت وب سایت شما بستگی دارد؛ چرا که بسیاری از وب سایتها وجود دارند که نرخ پرش بالایی دارند اما در بالای نتایج جستجو قرار دارند.
انواع تکنیکهای کاهش نرخ پرش سایت
در ادامه 5 تکنیک طلایی برای کاهش نرخ پرش سایت به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید به کمک آنها سایت و فروشگاه اینترنتی خود را بهبود بدهید.
1. وبلاگ خود را با محتوای مناسب و جذاب تازه نگهدارید
تازه نگه داشتن وبلاگ خود با محتوای مناسب، همیشه بهترین بازگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت. با افزودن مداوم محتوای تازه، به تدریج اعتماد ایجاد میکنید. به یاد داشته باشید که خوانندگان بسیار باهوش هستند، آنها با توجه به محتوایی که شما در اختیارشان قرار میدهید، به شما اعتماد خواهند کرد.
2. خوانایی محتوای خود را بهبود ببخشید
یکی از دلایلی که مشتریان هدف شما ممکن است سایت شما را ترک کنند، خوانایی نبودن آن است. تجربه کاربری زمانی شروع می شود که محتوای شما خوانا باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک میکند محتوای خود را قالببندی کرده و آن را خواناتر کنید:
- از عناوین فرعی برای روشن کردن موضوع بخشهای مختلف مطلب خود استفاده کنید.
- پاراگرافهای طولانی بازدیدکنندگان را از خواندن مطلب فراری میدهد. برای کاهش نرخ جستجوی خود، محتوای خود را به پاراگرافهای کوچکتر تقسیم کنید.
- از فهرست برای توضیح مزایا یا نکات قابل توجه استفاده کنید.
- در صورت لزوم از نمودارها، تصاویر، اسکرینشاتها و نقل قولهای کارشناسان صنعت خود استفاده کنید.
- کلمات کلیدی خود را پررنگ کنید (در این کار زیادهروی نکنید).
- از قالببندی استفاده کنید که خواندن سریع را آسان میکند.
- و...
تقریباً هر قالب وردپرس به شما امکان میدهد به راحتی محتوا را برای تجربه کاربری ایدهآل قالببندی کنید و نرخ پرش بالا را کاهش دهید.
3. زمان بارگذاری صفحه را بهینه کنید!
آخرین باری که بیش از 30 ثانیه منتظر ماندید تا صفحه بارگیری شود، چه زمانی بود؟ میتوان گفت بیشتر کاربران بلافاصله سایت را میبندند و به دنبال سایت دیگری میروند. همانطور که گفتیم، سرعت صفحه یکی از دلایل اصلی خروج بازدیدکنندگان از وبسایت است. گوگل در سال 2017 گزارش داد که وقتی زمان بارگذاری صفحه به 10 ثانیه میرسد، نرخ پرش در موبایل 123 درصد افزایش مییابد.
برای بارگیری سریعتر صفحه وب، اقدامات مختلفی انجام میشود، اما اقدامات اصلی را در اینجا ذکر خواهیم کرد:
- حجم تصاویر خود را بهینه کنید
- پروندههای CSS و JavaScript خود را به حداقل برسانید
- حافظه کش را به طور مرتب پاک نمایید
4. تبلیغات خود را در جای درست قرار دهید
تبلیغات سرزده باعث مزاحمت کاربران شما خواهد شد، زیرا اغلب آنها از مشاهده مطالب جلوگیری میکنند. این بدان معنا نیست که شما باید تبلیغات را ممنوع کنید. در عوض، سعی کنید مکانی استراتژیک برای آنها پیدا کنید، مکانی که بدون مانع خواندن به وضوح در آنها دیده شود. مثلاً میتواند در سایدبار سایت باشد یا به عنوان درج بین پاراگرافهای متن شما باشد. اگر ترجیح میدهید از پاپ آپ در تبلیغات استفاده کنید، مراقب باشید که کل صفحه را اشغال نکند.
5. صفحه 404 خود را سفارشی کنید
صفحه خطای 404 صفحهای است که وقتی بازدیدکننده وارد پیوند نامعتبری در وبسایت شما میشود، نمایش داده میشود. پیوندی که هنوز هیچ محتوایی در آن وجود ندارد. صفحه خطای پیشفرض وردپرس 404 موارد زیر را میگوید:
اوه! این صفحه یافت نمیشود. به نظر می رسد آنجا چیزی پیدا نشده است. ممکن است جستجو کنید؟
بسته به موضوعی که استفاده میکنید، ممکن است حاوی پیوندهایی به صفحات سایت، دستهها، نویسندگان، مقالات و مقالات ماهانه نیز باشد. به جای اینکه یک بازدیدکننده گمراهکننده عملی ساده و آسان داشته باشد که آنها میتوانند آن را دنبال کنند. هدف از صفحه 404 جلوگیری از جهش و بدست آوردن اطلاعاتی است که به دنبال آن بودند.
نکته: در صورتی که صفحه 404 دارید این امکان وجود دارد که لینک شکسته هم داشته باشید، پس حتما این موارد را به طور کامل بررسی کنید تا از لحاظ سئو افت نکنید.
همه این موارد علاوه بر کاهش بانس ریت، بر روی زمان ماندگاری کاربر (Dwell time) نیز تاثیرگذار هستند که باعث افزایش میانگین زمان صرف شده توسط هر کاربر میشود، زمان ماندگاری کاربر نیز یک معیار دیگری است که الگوریتم گوگل در نظر میگیرد!
خاتمه
در این مقاله، 5 روش برای کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل به شما معرفی کردیم. اما، بدون محتوای باکیفیت، حتی اگر موفق شوید نرخ پرش خود را به نصف کاهش دهید، خطر افزایش مجدد آن زیاد است. برای جلوگیری از این اتفاق، یک استراتژی محتوا و یک تقویم تدوین کنید. و در انجام آن ثابت قدم باشید. سعی کنید کاربران خود را راضی نگهدارید، آنها با کمال میل به دیگران درباره شما میگویند و ترافیک جستجو، لینکهای ورودی و... شما را بهبود میبخشند.
اگر سوال یا راهکاری در زمینه کاهش نرخ پرش دارید با در کامنتها به اشتراک بگذارید.
ثبت نظرات