در حوزه طراحی فروشگاه اینترنتی دو پلتفرم تجارت الکترونیک nopCommerce و Shopify را باهم مقایسه میکنیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنیم.
توسعه ( مقایسه nopCommerce و Shopify )
ناپ کامرس و Shopify از نظر توسعه تفاوت زیادی دارند. در Shopify شما فقط میتوانید بخش front-end را تغییر دهید و فقط با Liquid که زبان خودش است کار کنید. ولی ناپ کامرس فرصتی را فراهم میکند تا بتوانید هر دو بخش front-end و back-end را تغییر دهید. هرکسی با مقدار دانش پایهای ASP.NET. میتواند در ناپ کامرس کدنویسی کند اما درShopify زمان زیادی را برای کدنویسی ویادگیری زبان باید صرف کنیم. سفارشیسازی برای Shopify فقط برای فروشگاههای کوچک و ساده امکانپذیر است اما ناپ کامرس یک بستر متنباز است و سفارشیسازی را برای شما آسان میکند.
هزینه مالکیت سبد خرید
ناپ کامرس یک راه حل رایگان است که فقط کافی است آن را دانلود کنید و از ظرفیت کامل آن استفاده کنید. Shopify محصول Software as a service است بنابراین کاربران برای دسترسی به نرمافزار مجبورند هزینه اشتراک ماهیانه را پرداخت کنند.
برخی از ویژگیهای موجود در Shopify در ناپ کامرس وجود نداردمثلا بازیابی سبد خرید رها شده. اما با یک افزونه کمکی میتوان این مشکل را حل کرد. به عنوان مثال، افزونه Smart Campaigns که با سبد خرید رهاشده در ارتباط است، یک بار ۴۰ دلار هزینه دارد، در حالی که تفاوت قیمتی بین برنامههای Shopify و Basic Shopify حدودا ۵۰ دلار در ماه است.
افزونه و قالب ( تفاوت های nopCommerce و Shopify )
در هردو برنامه تنوع افزونه ها و قالب ها تقریبا یکسان است، هر دو پلتفرم در بازارهای خود بیش از ۲۰۰۰ افزونه دارند. افزونه و تمهای زیادی برای هر دو موجود است که میتوان در منابع مختلف خارجی یا در بازارها، چه به صورت رایگان و چه نسخه های پولی آنها را دریافت کرد. و به طور دقیق نمیتوان حدس زد که هر طراحی فروشگاه اینترنتی چه مقدار هزینه دارد زیرا مشاغل مختلف نیازهای مختلفی دارند و قیمتها برای دو پلتفرم میتواند متفاوت باشد.
نکته مهم دیگر این است که Shopify برای درگاه پرداختهای خارجی به ازای هر پرداخت (علاوه بر هزینههای استاندارد هر تراکنش) از ۰٫۵% تا ۲% درصد را به عنوان عوارض پرداخت برداشت میکند بنابراین با استفاده هر شخص از این درگاه سود شما کاهش مییابد.
هاستینگ
در ناپ کامرس صاحب فروشگاه مجبور است هزینه هاستینگ را جداگانه پرداخت کند. برخی از برنامههای پایهای ممکن است از ۲٫۹۵ دلار در هر ماه (مثلاSmarterASP.NET ) شروع شود.
(همچنین می توانید از پلن های هاست ناپ کامرس وب سایت ما دیدن کنید)
طراحی
طراحی فروشگاه اینترنتی یکی از با اهمیت ترین مولفههای برند شماست که باعث میشود در بین سایر رقبا شناخته شده باشید. در هر دو پلتفرم انتخاب های گسترده ای برای تمهای رایگان و پولی وجود دارد. فقط نکته حائض اهمیت این است که هنگام انتخاب مطمئن شویم که تم responsive است و برای نمایش در دستگاههای مختلف با صفحه نمایشهای مختلف ( موبایل، دسکتاپ، تبلت) پاسخگو است.
قابلیت چند فروشگاهی و چند فروشندگی
صاحبان فروشگاه اینترنتی با استفاده از ویژگی چند فروشگاهی میتوانند بیش از یک فروشگاه را در دامنههای مختلف اجرا کنند و کلیه عملکردهای ادمین را از طریق یک پنل واحد، مدیریت کنند. این ویژگی امکان ایجاد فروشگاههای آنلاین منحصر به فرد را برای چندین برند، همکاران فروش، محصول، فروشگاههای مشترک با برند را فراهم کند تا کمپینهای تبلیغاتی مختلف راهاندازی شود. این ویژگی به فروشگاههای اینترنتی اجازه میدهد تا یک بانک اطلاعاتی واحد را به اشتراک بگذارند به این صورت که شما میتوانید دادههایتان را بین فروشگاهها به اشتراک بگذارید و مشتریان شما با استفاده از همان اطلاعات ثبتنامی به همه فروشگاههای شما وارد شوند.
با استفاده از این ویژگی امکان سازماندهی یک بازار به وجود می آید. محصولات چندین فروشنده متفاوت در یک فروشگاه مشترک ظاهر میشوند و ویزیتورهای وب سایت شما میتوانند در فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند هرچند اگر محصولات موجود در فروشگاه شما توسط صدها فروشنده مختلف از سرتاسر جهان تهیه شوند. همچنین میتوان برای هر فروشنده دسترسی پنل مدیریت تعریف کرد.
این ویژگی ها برای ناپ کامرس فراهم است اما در Shopify برای راهاندازی سیستم چند فروشگاهی، کاربران باید با نصب برنامه ای که تقریبا 10 دلار در ماه هزینه دارد به این ویژگی دست یابند. از طرفی هیچ راهی برای اجرای چندین فروشگاه اینترنتی در یک پنل مدیریتی وجود ندارد مگر آنکه کاربران Shopify چندین حساب ایجاد کنند که هزینه ها را هم چندین برابر میکند.
مرحله تکمیل سفارش
خیلی اوقات سبدهای خرید در مرحله تسویه حساب رها میشوند، بنابراین داشتن یک تسویه سریع وساده بسیار با اهمیت است.
ناپ کامرس و Shopify هردو سبدخرید، گزینه پرداخت یکصفحهای و تکمیل سفارش به عنوان مهمان را پشتیبانی میکنند. و همچنین گواهینامههای SSL را ساپورت میکنند، بنابراین مشتریان از پرداخت ایمن مطمئن هستند.
در Shopify اجازه سفارشی سازی فرایند پرداخت را ندارید. مثلا تنها میتوانید تعیین کنید که در فرآیند پرداخت قصد ارائه تخفیف ندارید و باکس تخفیف نمیخواهید و فقط در صورت استفاده از Shopify Plus میتوانید آن را حذف کنید (که قیمت آن از ۲۰۰۰ دلار شروع می شود) که برای هر سفارشیسازی دیگرهم همین شرایط برقرار است!
بازاریابی
در طراحی فروشگاه اینترنتی در نظر گرفتن بازاریابی بسیار مهم است. ایجاد مشتریان بالقوه و نگه داشتن مشتریان فعلی باید در نظر گرفته شود. بنابراین سبد خرید شما باید استراتژی بازاریابی شما را پشتیبانی کند.
ناپ کامرس و Shopify هردو دارای قابلیت SEO هستند مانند H1 قابل تنظیم، تگهای متا، عنوان، URLهای قابل تنظیم. هر دو به طور خودکار فایلهای sitemap.xml تولید میکنند تا تغییرات سایت و محصولات جدید به سرعت در موتورهای جستجو ظاهر شوند. این ویژگیها به فروشگاه کمک میکند تا از ترافیک بیشتری برخوردار باشد و رتبه سایت بالاتر برود همچنین هر دو پلتفرم از اشتراک خبرنامه، وبلاگ، ادغام با Google Shopping پشتیبانی میکنند.
همچنین ناپ کامرس از سیستم امتیاز پاداش، محصولات مرتبط، نظرسنجی، بررسی محصولات و رتبهبندی پشتیبانی میکند. همه این موارد میتوانند در Shopify نیز نصب شوند، اما به نصب برنامههای اضافی هزینه های بیشتری را در بردارد.
گزارش گیری بخش مهم دیگر بازاریابی است. ناپ کامرس و Shopify این امکان را فراهم میکنند که به Google Analytics متصل شوید و با استفاده از امکانات آن به طور خودکار تراکنشها را ردیابی کنید. علاوه بر این، Shopify به مشترکین رده بالای خود تجزیه و تحلیلهای پیشرفتهای چون اطلاعاتی در مورد نحوه یافتن شما توسط مشتریان، کشور آنها، آدرس URLهایی که به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه میکنند، کلمههایی که برای یافتن شما از آن استفاده میشود و... میدهد.
تجربه کاربری ux
بسیاری از افراد معتقدند Shopify یکی از آسانترین سبدهای خرید برای کاربران غیرفنی است. این سیستم دارای یک ابزار تولید وبسایت است که شخصیسازی های فروشگاه را برای هر کس ساده میکند.
ناپ کامرس ممکن است کمی بیشتر به زمان نیاز داشته باشد، اما به دلیل عملکرد غنیتر آن است. این پلتفرم اگرچه میتواند برای طراحی فروشگاه اینترنتی کوچکتر نیز مورد استفاده قرار گیرد اما برای آسان سازی فروشگاههای اینترنتی متوسط و بزرگ طراحی شده است، پنل آن جذاب و کاربرپسند است و راهنمای آن نیز موجود است.
همانطور که قبلاً ذکر شد، ناپ کامرس ویژگیهای داخلی بیشتری را ارائه میدهد و به پلاگین نیازی ندارد این در حالیست که بسیاری از آنها در نسخه اصلی Shopify پشتیبانی نمیشوند.
پشتیبانی
ناپ کامرس و Shopify هر دو دارای انجمن فعال هستند و همیشه راهی برای ارائه راه حل و پاسخگویی به پرسشهایی که ممکن است داشته باشید وجود دارد.
جمع بندی
هر فروشگاه الزامات و اهداف منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین انتخاب پلتفرم تصمیم ساده ای نیست. این در حالی است که هر دو پلتفرم در نظر گرفته شده خوب هستند، اما نیازهای آنها متفاوت است.
اگر اولین کار شخصی خود را شروع میکنید و تخصص فنی زیادی ندارید، استفاده از Shopify مناسب تر به نظر میرسد و فرصتی برای راهاندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی زیبا در طی چند ساعت را فراهم میکند.
با این حال، اگر شما برای فروشگاهی برنامهریزی میکنید که نیاز به سفارشیسازیهای زیادی دارد ناپ کامرس قطعا انتخاب بهتری خواهد بود. همچنین ناپ کامرس کنترل بیشتری برای یک فروشگاه اینترنتی فراهم میکند. این یک عامل مهم برای برخی از مشاغل بشمار میرود و با توجه به نداشتن هزینه ماهیانه به شما کمک میکند تا مخارج خود را کم کنید، در نتیجه سود خود را افزایش دهید.
نویسنده و ترجمه: فاطمه چراغعلی
مطالب مرتبط:
- نکات اینستاگرامی: نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام
- 10 راه برای افزایش فروش در اینستاگرام
- از این 7 اشتباه بپرهیزید!!!
- مزایای تجارت الکترونیک
- ۴ دلیل برای اینکه تجارت آنلاین سرمایهگذاری مطمئنی است
- برخی اشتباهات رایج در راه اندازی تجارت الکترونیکی که باید از آن ها اجتناب کرد
- رازهای بازاریابی اینترنتی که قبل از تبلیغات باید بدانید