فهرست عناوین
گوگل در طول چند ساله اخیر یکی از مهم ترین اقداماتی که در جهت بهبود تجربه کاربری کاربران انجام داده گامی است که در زمینه تدارک الگوریتم های مختلف برداشته است. در سلسله مقالات متعددی که در این وبسایت آماده کرده ایم به عمده ی این الگوریم ها پرداخته و این امکان برایتان فراهم است که در خصوص الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار و نیز الگوریتم پاندا مطالبی را با همین عنوان مطالعه کنید.
و اما در این مقاله قصد داریم که به ارائه جزئیاتی در خصوص الگوریتم کبوتر گوگل بپردازیم و بسیاری از پرسش هایی که در زمینه آن پرسیده می شود را پاسخ گوییم. تا انتها با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که الگوریتم کبوتر گوگل تا چه حد می تواند روند جستجو ها و مشاهده نتایج را برای سوی شما دقیق و تسهیل کند.
الگوریتم کبوتر ( Pigeon ) چیست؟
براساس این الگوریتم جستجو هایی که از سوی کاربران انجام می شود و به یک موقعیت مکانی یا یک نوع کسب و کار خاص اشاره دارد از سوی گوگل نزدیک ترین نتایج ارائه می شود. در واقع اگر شما یک عبارتی که حاوی موقعیت مکانی خاصی است و کسب و کاری را هدف قرار داده است ( که در دسته کسب و کار های محلی قرار می گیرد ) جستجو کنید، گوگل می تواند نتایجی را به کاربران نمایش دهد که به کاربر نزدیک هستند و همچنین بهترین جایگاه را از نظر سئو دارند.
برای مثال تصور کنید در یک نقطه جغرافیایی خاصی به دنبال یک کافی شاپ هستید و الویت شما محل جغرافیایی آن است. بنابراین زمانی که در گوگل عبارت: " کافی شاپ در خیابان شریعتی " را در گوگل می زنید قطعا با نتایج مختلفی روبرو خواهید شد.در واقع شما در طول فرایند جستجو کردن احتمالاً آنقدر عجله دارید که نمی توانید روند یا پروسه ی یافتن این نتایج را تصور کنید. بنابراین باید به شما بگوییم که در طول مدت زمان جستجو کردن شما تا زمان مشاهده نتایج این الگوریتم کبوتر گوگل است که می تواند به شما کمک کند.
اهمیت الگوریتم کبوتر گوگل
همان طور که می دانید گوگل برای این که هزاران هزار وبسایت را دسته بندی کند و آن ها را در هنگام جستجوی کاربران بر اساس رتبه بندی های دقیقی نمایش دهد الگوریتم های مختلفی را بکار گرفته است و معیارهای متعددی را در این زمینه مد نظر قرار می دهد. بنابراین محتواهایی که پیش از الگوریتم کبوتر مورد بررسی گوگل قرار می گرفت محتواهایی متنی، صوتی و تصویری بودند. اما متاسفانه یکی از مواردی که مورد غفلت واقع شده بود موقعیت مکانی جستجو ها یا لوکیشن مد نظر کاربران بود.
در نتیجه گوگل به این نتیجه رسید که باید الگوریتمی را تدارک ببیند که براساس آن جستجو های کاربرانی که در آن به موقعیت مکانی توجه دارند نیز مورد بررسی قرار گیرد. پس از معرفی این الگوریتم روند جستجوی کاربران تسهیل گردید و آنها توانستند که نتایج بهتر و دقیق تری را در ادامه روند جستجوشان شاهد باشند. در واقع از سال 2014 که الگوریتم کبوتر به سایر الگوریتم های گوگل اضافه شد شاهد هستیم که موقعیت مکانی یا لوکیشن را در دسته محتواها و هم ردیف متن و صورت و تصویر قرار داده اند.
تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر روند فعالیت وبسایت های مختلف
هر گونه الگوریتمی که به لیست الگوریتم های مختلف گوگل اضافه می شود با مزایا و محدودیت هایی برای وبسایت های مختلف همراه است. بنابراین نمی توان گفت که یک الگوریتم مطلقاً و به طور کامل به سود تمامی وبسایت ها بوده است و توانسته که روند فعالیت تمامی انواع وبسایت ها را بهبود بخشد. برای مثال از زمانی که این الگوریتم شروع به کار کرد وبسایت هایی که دایرکتوری هستند روند رشد صعودی را طی کردند و در نتایج گوگل رتبه های خوبی را دریافت کردند.
وبسایت های دایرکتوی درواقع وبسایت هایی هستند که در آن ها برای مثال انواع کافه ها یا رستوران را به تفکیک نقطه جغرافیایی نمایش می دهند. حتماً مشاهده کرده اید که در برخی از وبسایت ها خوشان به نوعی بیطرف هستند و سودی در این مسیر نمی برند، اما در بخش های مختلفی که در آنها تدارک دیده شده است کافه ها یا رستوران ها را برحسب موقعیت جغرافیایی شان دسته بندی کرده و زمانی که کاربر در صدد یافتن نوعی کافه در یک لوکیشن خاصی است این وبسایت ها می توانند نتایج کاملی را در قالب یک لیست در اختیار آن ها قرار دهند.
بر حسب این که الگوریتم کبوتر گوگل کاملاً با موقعیت جغرافیایی ارتباط تنگاتنگی دارد و برای دسته بندی وبسایت های دارای لوکیشن نیز تدارک دیده است تاثیر چشمگیری در وبسایت های دایرکتوری داشته است. اما از سوی دیگر وبسایت هایی نیز در اثر شروع به کار الگوریتم کبوتر گوگل نیز با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه شدند. برای مثال دو نوع از وبسایت هایی که در این مسیر متوجه ضرر شدند وبسایت هایی بودند که برای معرفی مشاغل مختلف و شغل یابی کاربران تدارک دیده شده بود ند و نیز وبسایت هایی که به فعالیت های املاکی ها مربوط بود نیز از جایگاه خود تغییر داده شدند.
همچنین بخوانید: خدمات سفارش سئوی سایت
تاثیرات مهم الگوریتم کبوتر در ظاهر گوگل
شما احتمالاً تا چند سال پیش زمانی که یک عبارت را جستجو می کردید چندان گوگل مپ را مشاهده نمی کردید یا این که تصاویر خاصی مبنی بر آدرس یک موقعیت جغرافیایی را در صفحه نتایج نمی دیدید. اما زمانی که الگوریتم کبوتر به الگوریتم ها اضافه شد و گوگل مپ ها نیز از سوی کاربران مورد استفاده قرار گرفتند شاهد هستیم که در نتایج گوگل تغییراتی ایجاد شده است. این تغییرات به لحاظ ظاهری نه زیبایی به نتایج گوگل افزوده است و نه این که چیزی کاسته است اما به لحاظ کاربردی برای کسانی که به درستی می توانند از این امکان بهره مند شوند بسیار سود بخش بوده اند.
خاتمه
در این مقاله جزئیاتی دقیق و اختصاصی را در خصوص الگوریتم کبوتر گوگل در اختیارتان قرار دادیم. تمامی تلاش مان بر این بود که بتوانیم یکسری مفاهیم تخصصی را به بیانی ساده و روان مورد بررسی قرار دهیم.
در صورتی که هرگونه پرسش یا ابهام برایتان ایجاد شده است و علاقه مند هستید که پاسخ آن ها را از کارشناسان ما دریافت کنید این امکان برایتان فراهم است که در بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید. پس از قرار دادن پرسش هایتان در بخش کامنت ها سریعاً به آن ها پاسخ داده شده و می توانید در همان بخش پاسخ را مورد مطالعه قرار دهید.